Rozpaky nad Rusalkou v Met v Schenkově režii

  1. 1
  2. 2

Vynikající pěvecké výkony by stále mohly tuto lenost ospravedlnit. Bylo jich však poskrovnu. Fleming, která se na tuto roli specializuje již od roku 1997, vypadá ve své vlající róbě úchvatně, hraje s naučeným citem, důrazně frázuje a ohromuje efektivními pózami. Její soprán trochu ztratil na své jemnosti, ale neztratil oslnivost, kterou však možná lehce brzdila nervozita. Zajick stále skvěle žehrá a burácí, ale její vtipné čarodějnictví je nyní zdrženlivé. Piotru  Beczałovi se téměř podařilo učinit z přelétavého Prince sympaťáka a rozhodně zpíval s pozoruhodnou srdnatostí. Jako mnoho sopranistek před ní i Emily Magee shledala roli Cizí kněžny nevděčně vyexponovanou. John Relyea vyzařuje jako Vodník basovou autoritu a vodní žínky – Disella Làrusdóttir, Renée Tatum a Maya Lahyani štěbetají a dovádějí s lehce nuceným půvabem. Za dirigentským pultem se Yannicku Nézet-Séguinovi podařilo vystavět citlivost a naléhavost, které byly na jevišti tak vzácné.

(Financial Times – 26. 1. 2014 – Martin Berneheimer)
***

Met Opera: Renée Fleming opět dojímá publikum jako Rusalka

Je to známka pravé divy, že každou svou roli přemění ve ztvárnění, se kterým budou srovnávány všechny budoucí interpretky. Renée Fleming si přivlastnila každou roli, kterou kdy zpívala – Desdemona v Otellovi a Maršálka v Růžovém kavalírovi se nabízejí jako první, ale není tomu jinak ani v případě Rusalky, Dvořákovy lyrické bajky, jež se vrátila na prkna Metropolitní opery včera večer.

V operním světě existuje jen pár větších slastí, než slyšet Renée Fleming zpívat a ještě k tomu roli, se kterou je tak silně identifikována. Zdánlivě navždy mladá a rozhodně navždy krásná Renée Fleming je stále vládnoucí divou operního světa a její lesklý a čistě křišťálový hlas je stejně podmanivý jako kdy dříve. Její úvodní árie O měsíčku není nic menšího než okouzlení.

Je potěšující, že Met se o dílo podělí s milovníky opery a fanoušky Renée Fleming po celém světě 8. února, kdy bude Rusalka vysílána ve více než tisíci devíti stech kinech v šedesáti čtyřech zemích jako součást série Live in HD.

Znám především jako skladatel symfonií a komorní hudby, Dvořák celý život miloval operní jeviště a byl vášnivým obdivovatelem zejména německého romantismu Richarda Wagnera. Za svou kariéru složil celkem devět nebo deset oper (k jednomu tématu se vrátil a zpracoval ho znovu), ale pouze Rusalka, jež měla premiéru v Praze tři roky před jeho smrtí v roce 1904, si našla místo v mezinárodním repertoáru.

Met ji poprvé uvedla až v roce 1993 a je to právě tato dvacet let stará inscenace, která bude tuto sezonu uvedena ještě šestkrát. Fleming poprvé převzala hlavní roli při znovuuvedení v roce 1997 a byla Rusalkou v každém dalším představení jak v roce 2004, tak v roce 2009.

Příběh napsaný Jaroslavem Kvapilem je inspirován pohádkou. Pojednává o vodní víle a její touze stát se člověkem, aby se mohla vdát za krásného Prince, kterého vídává bloudit po lese u jezera – jejího domova. Její otec, Vodník, v tom nevidí nic jiného než budoucí problémy, ale svolí k tomu, aby Ježibaba Rusalku proměnila. Má to ale háček. Jakmile se Rusalka stane člověkem, ztrácí schopnost mluvit.

Nápaditá inscenace Metropolitní opery z ruky Otto Schenka obstála velmi dobře. Opona se otevře na detailně propracovanou lesní scénu – celou zelenou a mlhavou – s trojicí vodních žínek skotačících na břehu jezera. Když se Vodník, vypadající jako mechová příšera ze Zelené laguny, vynoří z vody, provokují ho ve stylu „chyť mě, když to dokážeš“. Později, když Ježibaba připravuje svůj jed, aby proměnila Rusalku v člověka, se kolem jejího kotle vznášejí stvoření jako obrovské žáby, včely, motýli, myši a další. Celé je to hodně veselé, tak jak by staré dobré pohádky být měly, než se však objeví komplikace.

Současné obnovené nastudování obklopilo Fleming prvotřídními kolegy. Polský tenor Piotr  Beczała je jako Princ skvělý, mimořádně hezký a oplývá silným hlasem, který je v duetech s Fleming plný vášně a něhy. Jeho frázování českého textu je jemné a poetické.

Vystoupení Johna Relyea jako Vodníka bylo energické. Dolora Zajick, oblíbená čarodějnice snad každého, byla jako Ježibaba excelentní, když se její obrovský hlas nesl přes orchestřiště. A sopranistka Emily Magee, rodilá Newyorčanka, zpívala v nadějném debutu v Metropolitní opeře Cizí kněžnu.

Yannick Nézet-Séguin řídil silné nastudování Dvořákovy partitury během premiérového večera. Primárně symfonický dirigent chvílemi působil, jako kdyby dirigoval koncertní verzi. Vždy brilantnímu orchestru Met propůjčil plné fortissimo, které v některých pasážích překrylo i zpěváky.

(Huffington Post – 24. 1. 2014 – Wilborn Hampton)

Antonín Dvořák:
Rusalka
Dirigent: Yannick Nézet-Séguin
Režijní nastudování: Laurie Feldman
Režie: Otto Schenk
Scéna: Günther Schneider-Siemssen
Kostýmy: Sylvia Strahammer
Light design: Gil Wechsler
Choreografie: Carmen De Lavallade
The Metropolitan Opera Orchestra and Chorus
Premiéra 11. listopadu 1993 Metropolitan Opera House New York
(Met: Live in HD 8. 2. 2014)

Rusalka – Renée Fleming
Princ – Piotr  Beczała
Cizí kněžna – Emily Magee
Ježibaba – Dolora Zajick
Gnome – John Relyea
Kuchtík – Julie Boulianne
Hajný – Vladimír Chmelo
První žínka – Dísella Lárusdóttir
Druhá žínka – Renée Tatum
Třetí žínka – Maya Lahyani
Lovec  – Alexey Lavrov

www.metopera.org

Přeložila Tereza Hybnerová
Foto Ken Howard

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Dvořák: Rusalka (Met New York)

[yasr_visitor_votes postid="92513" size="small"]

Mohlo by vás zajímat


5 1 vote
Ohodnoťte článek
6 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments