Různé břehy Jiřího Kyliána

Není málo českých žijících umělců, kteří by ve svém uměleckém oboru patřili mezi světovou elitu a kdy by po vyslovení jejich jména věděl celý umělecký svět o koho jde. V oblasti baletu ale takové máme. Nejen tanečníky (Daria Klimentová), ale hlavně choreografy. Zatímco k těm mladším, stále více se ve světě tance prosazujícím patří třeba Václav Kuneš, k těm starším, již dlouho etablovaným Jiří Kylián.

Doma mu mnohé dlužíme. Na rozdíl od našich souborů jsou v zahraničí jeho choreografie velmi žádaným zbožím, bohatá diskografie a hlavně nepřeberná škála publikací o jeho práci je venku na pultech obchodů s obrazovými nosiči, hudebninami a také v knihkupectvích samozřejmostí. U nás ale nevyšlo o tomto výjimečném umělci knižně doposud prakticky nic. Tento nedostatek napravil  (a chce si mi říci za pět minut dvanáct) až Institut umění – Divadelní ústav, který na sklonku loňského roku vydal první českou monografii o Jiřím Kyliánovi s názvem Různé břehy / Choreograf Jiří Kylián mezi Haagem a Prahou.Jiří Kylián je umělcem, který již dlouhou dobu nežije v zemi, ve které se narodil. Přesto zde má své kořeny a své blízké a vrací se sem. Není tím, kdo by zapomněl, jak to doma vypadá. Už jen díky tomu, že se sem vrací za svou vitální maminkou pravidelně. Proto mne a nejspíš i vás milí čtenáři jeho tvorba oslovuje daleko více, než tvorba jeho zahraničních současníků.

Výpravně vybavená monografie Různé břehy se skládá z několika částí systematicky mapujících tvorbu tohoto choreografa světového rozměru. První část chronologicky popisuje Kyliánovu tvorbu a vývoj jeho práce v souboru Nederlands Dans Theater (NDT). Základem této části je text nizozemské taneční kritičky Isabelle Lanzové, který vznikl k dvaceti letům umělecké činnosti Jiřího Kyliána v NDT. Na něj navazují kapitoly Doroty Gremlicové a Elvíry Němečkové, které sledují Kyliánovu tvorbu v letech 1995–2010. Druhá část je tvořena texty, které popisují trvalou vazbu mezi Jiřím Kyliánem a Československem, respektive Českou republikou. Elvíra Němečková dopodrobna popisuje Kyliánovo mládí, rodinné zázemí a taneční začátky v Čechách šedesátých let dvacátého století. Roman Vašek pak zrekapituloval pronikání Kyliánových prací do Československa v období tzv. normalizace a Kyliánovy návraty do České republiky po roce 1989. Popisuje také Kyliánovu nadaci v Praze a jeho videotéku. Podrobně je uveden i souhrn inscenací Kyliánových choreografií v českých divadlech. Velmi kvalitně je zpracován také rejstřík umělcových choreografií a bibliografie, včetně bibliografie článkové.

Osobně si však nejvíce cením bohatého a kvalitního fotografického materiálu. Krom fotografií ze soukromého archívu, je kniha doprovozena i nezanedbatelným počtem fotografií z Kyliánových choreografií. Protože se jedná vesměs o záběry uměleckých fotografů jednotlivých divadel, dávají velmi pěkný obraz o pohybu zachyceném v jediném okamžiku i o vývoji Kyliánova způsobu choreografické práce. Již jen letmé prolistování knihy a pohled na fotodokumentaci inscenací připomenou čtenáři, který má nebo měl možnost se alespoň s některými choreografiemi Jiřího Kyliána setkat v divadle, jejich absolutní dokonalost. Mně stačil pohled na záběry několika jeho významných choreografií uveřejněných v této knize, aby se mi celé znovu přehrály v mysli tak, jak jsem je shlédl.

Každý národ má své hrdiny. Je na ně pyšný, věří jim a také je ctí. Ve světě baletu je Jiří Kylián neobyčejnou osobností. Dosáhl světového uznání a mnoho jeho choreografií se již za jeho života řadí mezi světové kulturní dědictví v oblasti tance. Chci věřit, že Češi patří mezi kulturní národy a tak, jak si váží svých sportovců, si dokáží vážit i svých umělců. Tato kniha může pomoci zdaleka nejen domácím fanouškům tance docenit a pochopit význam Jiřího Kyliána pro vývoj moderního tance 20. a 21. století. Jsem nesmírně rád, že tato publikace za finanční podpory Ministerstva kultury vyšla. Je první, a pevně věřím, že nebude poslední monografií, kterou v češtině o tomto špičkovém umělci na pultech knihkupectví najdeme.

Různé břehy / Choreograf Jiří Kylián mezi Haagem a Prahou
Autoři Isabelle Lanzová, Dorota Gremlicová, Elvíra Němečková, Roman Vašek
Vydal Institut umění – Divadelní ústav (IDU) v Praze (2011)
Rozsah 301 stran
Více než sto ČB i barevných fotografií
Jazyk čeština
ISBN 978-80-7008-267-6

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Hodnocení

Vaše hodnocení - kolektiv: Různé břehy (Kylián)

[yasr_visitor_votes postid="12351" size="small"]

Mohlo by vás zajímat