Rytíř varhan a cembala Stéphane Béchy

Francouzský cembalista a varhaník Stéphane Béchy je ředitelem konzervatoře v Caen a koncertně i organizačně velice aktivní člověk. Pozornost na sebe upoutal zejména tím, že v letech 2001 a 2002 uvedl v Paříži kompletní varhanní dílo Johanna Sebastiana Bacha.
Studoval jste u významné varhanice Marie-Claire Alain, která letos zemřela. Čím vás nejvíce ovlivnila a jak na ni vzpomínáte?

Marie-Claire Alain byla mou učitelkou po více než deset let. Vždy respektovala moji osobnost a svobodu. Předala mi spoustu svých znalostí a zkušeností. Byla to skvělá umělkyně, často na ni vzpomínám a vím, že jsem jejím velkým dlužníkem.

Jste rytířem francouzského národního řádu Arts et Lettres. Za co se takové vyznamenání uděluje?

Tento řád uděluje umělcům francouzská vláda. Věřím, že jsem se stal držitelem tohoto řádu za prezentování francouzské hudby světu.

Na sedmnácti recitálech jste v Paříži uvedl kompletní dílo Johanna Sebastiana Bacha. Jak dlouho jste ten projekt připravoval?

Tento projekt se stal součástí mého života. Je to trochu, jako když lezete na horu, těžká práce, ale nikdy nezapomenete na to, když se konečně ocitnete na jejím vrcholu. Na díle Johanna Sebastiana Bacha jsem pracoval společně s Marie-Claire Alain, ale i tak jsem musel spoustu věcí dohnat. Bylo to pro mne velmi náročné tříleté období.

Jaká je kulturní a politická situace ve Francii? Máte nějaké srovnání s ostatními zeměmi?

Bohužel, naše společnost uznává ekonomický systém, jež upřednostňuje finanční zisk před lidskou vynalézavostí a kolektivní solidaritou. Umělci se snaží přispět ke změně světa skrz svá díla, do nichž vkládají své emoce. Francie je země, kde kultura je velmi bohatá i v období finanční krize je aktivně podporována vládou.

Jak je u vás financována kultura, z jaké části to bývá stát a soukromý sektor?

Kultura je ve Francii financována převážně státem a městy. V minulých letech byl přijat zákon, který umožňuje sponzorství soukromých osob a firem, ale s tímto se setkáváme stále minimálně.

Znáte ve Francii nějaké české interprety – cembalisty nebo varhaníky?

Ne, ale určitě bych nějaké strašně rád poznal, jelikož se mi vaše země, krajina a kultura moc líbí!

Jste ředitelem konzervatoře v Caen. Myslíte si, že se mladá generace klasických hudebníků uživí hraním a učením?

Tvrdě pracující hudebníci mají vždy šanci. Výuka a podpora mladých hudebníků je mojí vášní a součástí mého uměleckého života.

Váš nejbližší koncert se uskuteční v neděli 20. října v rámci festivalu F. L. Věka v Dobrušce, kde vystoupíte společně s recitátorem Alfredem Strejčkem Můžete přiblížit téma?

Tématem tohoto programu je francouzská cembalová hudba z poloviny osmnáctého století a také hudební skladatel Jacques Duphly, jehož jsem obdivovatelem. Můj text je ve formě dopisů z tohoto období a obsahuje jména hudebníků, kteří mají něco společného s kostelem sv. Marie v Paříži, kde v současné době působím jako varhaník. Spousta těchto skladatelů je mými předchůdci v této oblasti.

Existuje něco, co vás trápí, co byste rád změnil nebo ovlivnil?

Ano, uvítal bych pohodlnější letadla… Ale teď bez vtipkování, myslím si, že všichni musíme více usilovat o respekt a solidaritu ve společnosti. Věřím, že umění může v této oblasti přispět značnou částí.

A závěrem, jaké máte plány do budoucna?

Mým hlavním projektem je sepsat životní dílo již zmíněného skladatele, kterým je Jacques Duphly. Rád bych o něm publikoval knihu, která bude doufám přeložena i do češtiny, jelikož jeho hudba promlouvá k srdcím nás všech.

Děkujeme za rozhovor!

Vizitka:
Stéphane Béchy(*1963) studoval hru na varhany u René Brethomé a Marie-Claire Alain a hru na cembalo u Davitta Moroneyho a Oliviera Baumonta. Koncertuje jako sólista ve Francii, zejména v Notre Dame, La Madeleine, Saint-Sulpice, ale také na festivalech jako například White Coats v Paříži, Festival staré hudby v Dieppe, Saint-Michel Thiérache Triforium’s Cathedral Metz, Nancy Festival, Festival de Carcassonn. Je pravidelně zván do Rakouska, Německa, USA, Srbska, Černé Hory, Jižní Koreje a Nizozemska, vystoupil ve Vídni, Rotterdamu, Leyddenu, Delftách či Haagu.

Své znalosti repertoáru staré hudby předává studentům konzervatoře v Rotterdamu, na Northwestern University v Chicagu, na univerzitě v Bělehradě a na univerzitě v Soulu. Vystupuje rovněž s jinými umělci v komorních souborech s cembalem a varhanami, například s Jean-Pierre Arnaudem, Laurentem Verneyem, Stéphanie-Marie Degand, Olivierem Charlierem, François-Henri Houbartem… Se souborem Amusemens du Parnasse, který založil, nahrál Stéphane ve světové premiéře dvě mše Michela Coretteho u společnosti Triton. Rovněž vydal sólová díla Bacha, Mozarta, Mendelssohna, Liszta a Saint-Saënse. Jeho nahrávky vysílají rozhlasové stanice ve Francii i v zahraničí. Jako jeden z mála varhaníků uvedl kompletní varhanní dílo Johanna Sebastiana Bacha na celkem 17 recitálech v Paříži.

Stéphane Béchy je ředitelem Conservatoire à Rayonnement Régional, uměleckým ředitelem Orchestre de Caen, ředitelem festivalů Festival of Contemporary Music „Aspects des Musiques d’Aujourd’hui“ a Festival International d’Orgue de Caen, který založil. Přivedl do hlavního města Normandie nejvýznamnější umělce a skladatele současnosti, například Krzysztofa Pendereckeho, George Crumba, Elliotta Cartera, Petera Eötvöse, Tristana Murail, Nelsona Freireho, Arto Noras, Marie-Claire Alain, Emmanuela Pahuda, Ensemble Intercontemporain, London Sinfonietta, Beaux Arts Trio a další.

Předsedá mnoha komisím Národní konzervatoře hudby a tance v Paříži a je členem porot mnoha mezinárodních soutěží. Je rovněž rytířem francouzského národního řádu Arts et Lettres.

(Zdroj: www.triatmanagement.cz)

www.stephanebechy.typepad.com 

Foto Guy Vivien 

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na