S Danielou Hanelovou o tanečních filmech, surrealismu i autorské tvorbě

O sólovém projektu tanečnice a choreografky Daniely Hanelové „Cadavre exquis“ jsme psali ani ne před týdnem. Zaujala však už dříve svou tvorbou v žánru dance for camera, a tak se nabídla příležitost dozvědět se něco o tom, v čem může choreografii inspirovat surrealistická poezie, kudy vede cesta od baletu k současnému tanci nebo o paměti tančícího těla. A věřte, že jsou to témata, která nám mají co říct. Začtěte se tedy do jednoho uměleckého osudu:
Daniela Hanelová (foto záběr z filmu Břehy)

Jste absolventkou Taneční konzervatoře hl. m. Prahy a působila jste v souboru Moravského divadla Olomouc. Co vás přivedlo k tomu, že se dnes věnujete současnému tanci a tanečnímu divadlu?
Absolvovala jsem obor klasický tanec u Hany Vláčilové a Kateřiny Slavické. Moc ráda na obě dámy vzpomínám, na jejich preciznost i pozitivní přístup, opravdu hodně se mi věnovaly, všímaly si mých pokroků, motivovaly mě. Zároveň jsem asi od šestého ročníku konzervatoře docházela na individuální hodiny k Veronice Iblové, která mi zásadně pomohla v porozumění vlastnímu tělu, i v baletní technice. Měla jsem tedy štěstí na skvělé pedagožky, které mě dokázaly pro balet nadchnout. S paní Vláčilovou jsem se poté setkala v Moravském divadle v Olomouci, kde s námi připravovala inscenaci Dona Quijota. V baletním souboru Moravského divadla jsem působila čtyři roky, a tato doba mi přinesla hodně profesních zkušeností. Měli jsme celkem široký repertoár, často jsme v jednom týdnu odehráli tři různé balety a do toho jsme vystupovali v operních a operetních inscenacích. Jsem ráda, že jsem po studiu konzervatoře mohla takhle vplout do divadelního světa.

S nástupem do stálého angažmá jsem navíc začala studovat na Janáčkově akademii múzických umění – kombinovat divadlo se studiem bylo sice náročné a někdy vyčerpávající, ale asi to byl také jeden z impulzů posunout se dál. Začala jsem si uvědomovat, že mě naplňuje, když mám v tvůrčím procesu jako tanečník větší pole působnosti, a to mě přivedlo k tomu, že bych chtěla objevovat ještě jiné formy tance a divadla. Od baletu jsem se nedistancovala, stále se mu věnuji v podobě denního tréninku. Neustále se ale snažím rozšiřovat hranice toho, co moje tělo dokáže, a proto směřuji k současnému tanci a pohybovému divadlu, kde jsou možnosti vlastního hledání a vyjádření neomezené.

Daniela Hanelová – Cadavre exquis (foto The BlackStig)

Kdy jste začala uvažovat o vlastní autorské tvorbě? Byl nějaký konkrétní impulz?
Byl to spíš takový pozvolný přerod. Jako dítě jsem vyrůstala ve velmi tvůrčím prostředí, tanec u mě neměl výsadní místo, byl jednou z dalších aktivit, kterým jsem se věnovala. Až studium na konzervatoři ve mně prohloubilo a ukotvilo vášeň pro tanec, ale zase zde nebylo mnoho cest pro rozvíjení tvůrčího potenciálu. To, co mě přivedlo k autorské tvorbě, byla zvědavost a zároveň nutnost vyjádřit témata, která ve mně nějakým způsobem rezonují. Potřebuji si pro sebe vytvořit prostor, kde můžu pochybovat, ptát se, zkoumat. Baví mě zamýšlet se nad tím, co to vlastně tanec je, a v jakých podobách ho mohu v sobě objevovat. Zároveň mi autorská tvorba umožnuje spolupráci se současnými hudebními skladateli a setkání s umělci z jiných oborů, kteří se na projektech podílejí.

Taneční film Břehy, který jsme před několika lety viděli na Festivalu tanečních filmů v Praze, byl vaší bakalářskou prací na Divadelní fakultě JAMU. Proč jste tehdy zvolila jako médium právě film?
O žánr tanečního filmu jsem se zajímala již nějakou dobu, ale spíše teoreticky. Velmi mě lákalo vyzkoušet si, co všechno produkování krátkého filmu obnáší, a do tvorby Břehů jsem se vrhla po hlavě. Asi to byl ten nejlepší úvod do tanečního filmu, jaký jsem si mohla přát, protože můj přístup zahrnoval práci scénáristickou, dramaturgickou, choreografickou, režijní i produkční. Měla jsem celkem jasnou vizi o celku, ale velkou spoustu věcí jsem se musela učit za pochodu. Vymýšlela jsem choreografii přímo pro kameru, u některých pasáží to bylo více rozlítané a svobodné, u jiných pasáží jsem rozkreslovala storyboardy, a některé nápady vznikaly spontánně na místě. Velkou oporou mi byli herec Petr Kubes a kameramanka Alžběta Medlová, oba vnesli do filmu kus sebe.

Taneční film Břehy, D. Hanelová a P. Kubes (záběr z filmu)

Když se k filmu ještě vrátím – jaké bylo vlastně jeho poselství? Já jsem v něm, myslím, viděla podobenství o převozníkovi zosobněném třeba antickým Cháronem, motiv cesty i smrti, ale celé to bylo také velmi uklidňující a zasněné. Byla jsem na správné stopě?
„Břehy“ jsou pro mě místem rozhodování, břehy snění i břehy odvahy. Téma pojednává o konfrontování sebe sama, o schopnosti vypořádat se s vnitřními temnotami, o ochotě je v sobě otevřít a přijmout jako svoji součást tak, aby člověk mohl pokračovat ve své další životní cestě. Očišťující proud řeky s sebou pak odnáší vše, čeho se chceme zbavit. Největším impulzem pro mě byla poezie francouzského surrealisty Maurice Blancharda. Chtěla jsem minimem prostředků vyjádřit tok Blanchardovy poezie, prostřednictvím pohybových obrazů a asociací. Jeho verše vyvolávají velmi konkrétní obrazy, ve spojení s pohybovým jazykem se vytvářely pro mě zajímavé třecí plochy. Také jsem chtěla, aby si divák mohl v tom mnohovrstevnatém obsahu najít svůj vlastní výklad.

Samotná osobnost Blancharda mě fascinovala, za svého života měl jen pár čtenářů, zato těch nejpovolanějších – četli ho Breton, Péret, Bachelard. Břehy jsou vlastně poctou Blanchardovi. V sedmnácti letech utekl z domova a zažil quasi rimbaudovské putování pěšky napříč Francií. Pracoval u námořnictva a poté jako strojní inženýr – to mě mimochodem navedlo i na výběr lokace – hledala jsem vrakoviště lodí, do kterého bych zasadila svoji představu snové imaginativní krajiny. Takové místo nakonec objevil můj strýc David, znalec a stavitel lodí. Jednalo se o bývalé zdymadlo a suchý dok na Labi, funguje zde opravna nákladních lodí. Bylo to neuvěřitelně fotogenické prostředí, které zásadním způsobem utvářelo atmosféru celého filmu. Malý zázrak, že nám zde dovolili natáčet. Projekt byl pro mě výjimečný i z toho důvodu, že se na něm podíleli mezinárodní skladatelé: Angličan Lee Fraser, Fred Szymanski z USA, Sebastian Szymanski z Polska a Češka Hana Foss, potěšilo mě, jakým způsobem na film reagovali.

Taneční film Břehy, D. Hanelová a P. Kubes (záběr z filmu)

Myslím, že to byla velmi působivá pohybová báseň – nechcete ji zpřístupnit online? Zdá se mi, že taneční filmy jsou taková trochu neviditelná díla, pokud divák nejde cíleně na festival dance for camera.
Když jsme film dokončili, byl to pro nás velmi intenzivní a intimní pocit. A tak jsme hned neuvažovali o zpřístupnění online, neboť se nám zdálo důležitější podělit se o naše nadšení s dalšími lidmi naživo, vidět jejich reakce, sdílet je společně s nimi a mít možnost o tom všem diskutovat. Brzy film ale online určitě zpřístupníme.

Natočila jste ještě další taneční film, ale ten jsem nezachytila. Přihlašujete ho do letošního Festivalu tanečních filmů Praha?
V rámci studia v Linci jsem natočila krátký film skizzenbuch, což jsou tři abstraktní pohybové skici. Poprvé jsem si vyzkoušela spojení tance a animace, náročný proces hlavně pro animátorku Veroniku Hrozinkovou, která kresby animovala ručně, a střihačku Kláru Neumannovou. Film byl uveden na dvou festivalech v zahraničí – InShadow Festival v Lisabonu a Festival de Videodanza v Mexiku. Na letošní pražský ročník jsem se přihlásila se svým nynějším projektem.

Zabýváte se tedy dál audiovizuální tvorbou?
S mojí spolužačkou Ariathney Coyne právě dokončujeme taneční film s názvem Esoptron, vznikal během našeho studia v Rakousku, ale postprodukce probíhá v Čechách. Bude v něčem odlišný než předchozí filmy – tady jsme již hotovou choreografii vytvořenou pro divadlo převáděli do filmové podoby. Natáčeli jsme v exteriéru, v prostředí lomu, bylo to celkem komplikované vzhledem k proměnám světla a počasí. Audiovizuální tvorba mě bude vždycky lákat, kromě pohybu samotného je tu ještě pohyb kamery, vlastně taková choreografie v choreografii.

Taneční film Esoptron (foto Eva Stoflin)

Spolupracujete ale dál také s hercem Petrem Kubesem?
Petr se ujal umělecké supervize u mého představení Cadavre exquis (recenze zde, pozn. red). V tvůrčím procesu mi dává zpětnou vazbu, bavíme se o tématech, diskutujeme ideovou i praktickou stránku projektu. Vždy se ve společné práci rádi protneme, nedávno to bylo ve scénickém čtení Nebe polité inkoustem, které z vězeňské poezie Ivana Martina Jirouse připravil a režíroval náš kamarád Tomáš Soldán. Tento rok máme s Petrem v plánu začít pracovat na dalším projektu, máme společné vidění, doplňujeme se, inspirujeme se navzájem, je to dialog.

Když jste odešla z MDO, odjela jste rovnou studovat do zahraničí, nechtěla jste už být v trvalém angažmá v jiném divadle? A proč právě Rakousko?
Odešla jsem z vlastního rozhodnutí a nepochybovala jsem o tom, že dělám dobře. Chtěla jsem si vyzkoušet studium v zahraničí, poznat ještě jiné prostředí, jinou mentalitu. Měla jsem vytipováno několik zahraničních škol se zajímavým konceptem výuky, ABPU (Anton Bruckner Privatuniversität) jsem navštívila ještě před přijímacími zkouškami a zalíbila se mi atmosféra i otevřenost pedagogů a studentů. Kromě toho jsem se pro Rakousko rozhodla i z praktických důvodů – cesta z Lince do Prahy, kde mám rodinu, trvá pouhé čtyři hodiny, a přes Vídeň je blízké spojení i do Brna, kde zase žije můj partner.

Jaký byl váš obor? Možná bychom mohli i srovnat, v čem je studium jiné než na JAMU.
Studovala jsem obor Movement Research, tedy pohybový výzkum. Je těžké srovnávat studium v Linci a v Brně, protože tyto dva programy jsou koncipovány odlišně. Na JAMU v ateliéru Taneční a pohybové divadlo a výchova se kladl důraz především na pedagogiku, předměty měly jasně vymezenou strukturu a obsah. V magisterském programu na ABPU se více řešilo individuální směřování studentů. Vzpomínám si na jednu z prvních hodin v Linci, kdy pedagogové vysvětlovali, že nám neposkytnou přesnou definici toho, co obor movement research obnáší, ale chtějí po každém z nás, abychom si sami našli svůj osobitý přístup, nebo výklad toho, co pro nás pohybový výzkum znamená. Celé to bylo velmi inspirativní právě v tom, že se v jednom prostoru setkávají lidé z různých oblastí – z baletních souborů, současného tance, divadelní režie, taneční vědy a pedagogiky. Měla jsem například spolužačku, která předtím studovala neurovědu.

Každý jsme tedy měli i jiné cíle, jiné představy o svých projektech, ale bylo nesmírně podnětné potkávat se nad společnými tématy a vyměňovat si různé názory. Bohužel nám do značné části studia zasáhl covid, tudíž se hodiny na sále, setkání i společný semestrální projekt přesunuly do online prostoru. Ve své závěrečné práci jsem se mohla věnovat dvěma pro mě důležitým tématům – paměti krajiny a fenoménu českého duncanismu (Landscape and Its Memory in Performer’ s Body – Czech Duncanism and Its Transformations). Práci jsem konzultovala s paní Evou Blažíčkovou, která mně poskytla nejenom materiály ze svého soukromého archivu, ale především mě inspirovala v intenzivních rozhovorech o tanci, tvorbě a pedagogice.

Site specific Pohyb/Architektura: Nová Zbrojovka (foto Jiří Štěpánek)

Minulý rok jste se účastnila také projektu Pohyb/Architektura: Nová Zbrojovka, site specific v choreografii Becky McFadden. Jaká to byla spolupráce? Baví vás „tančit s architekturou“?
Spolupráce byla skvělá a moc by mě těšilo, kdybychom mohli v budoucnu na projekt navázat. Becka společně s dramaturgyní Mary Ann Hushlak vytvořila svoji improvizační metodologii, na jejímž základě jsme rozvíjely pohybové partitury reagující na architektonické prvky, světlo, hmotu, materiály nebo barvu. Průmyslový areál Zbrojovky se razantně proměňuje, vzniká tu nová čtvrť – když jsme zde loni na jaře zkoušeli, místo se nám doslova měnilo před očima. Zaujalo mě, co o tom řekla Mary An, že těla nás tanečníků jsou vlastně archivem prostoru, který sám má nejistou budoucnost. K architektuře mám jinak blízko díky mamince, která je architektkou a hodně mě ve vnímání prostoru ovlivnila.

Podle několika fotografií z work in progress vašeho sóla se mi zdálo, že máte blízko k německému expresionismu jejich výrazového tance, ale také k pantomimě, respektive technice mime corporeal, je to možné?
Ještě během studia na konzervatoři jsem si vyzkoušela metodu Jacquesa Lecoqa, na workshopu pořádaném Budilovou divadelní školou, s kamarádkou jsme tehdy byly nejmladšími účastníky. Myslím, že jsem možná něco jako taneční syntetik, intuitivně tíhnu k tanečnímu nebo fyzickému divadlu, ale mám ráda i čistou taneční abstrakci. Moje pohybové vyjádření se stále rozvíjí, je proměnlivé, s tvorbou Cadavre exquis se však do mého pohybu začalo vkrádat víc exprese, pracuji s fyzickým výrazem, který je naléhavější, konkrétnější.

Vzhledem k tomu, že tíhnete i k literatuře a poezii se nemohu nezeptat, jestli máte kořeny i tady?
Táta je lékař, psycholog a muzikolog, mámu architektku už jsem zmínila. Vyrůstala jsem obklopená knihami, vztah ke slovu se proplétá celou naší rodinou; praprateta z máminy strany byla Antonie Menčlová, básnířka a spisovatelka. Dědeček Luděk Brož byl profesor teologie, spisovatel, filosof, překladatel a vydavatel.

Jak jde dohromady surrealistická literatura s tanečním uměním?
Díky Blanchardovi jsem se seznámila s jeho překladatelem do češtiny Janem Gabrielem, rovněž vynikajícím autorem surrealistické poezie. Bylo to moc krásné setkání, pozvali jsme pana Gabriela na promítání Břehů, kde měl přednášku o Blanchardovi a četli se verše obou autorů. Mně literatura otevírá možnosti, jak o tanci uvažovat – jako autor, performer nebo divák. Když připravuji nějaký projekt, zabývám se relevantní literaturou, potřebuji si k tématu hledat souvislosti. Ale potom, když tvořím, nebo tančím, na všechno zapomenu a nechám to skrz sebe filtrovat. Na ABPU nás tanečníky hodně podporovali, abychom se nebáli psát. To bylo jedním z hlavních hesel, uvědomit si, že každý tanečník disponuje schopností detailní analýzy pohybu, má kinestetickou citlivost, smysl pro odstínění pohybových kvalit – to všechno jsou zkušenosti, o kterých je dobré psát.

Vaše sólová choreografie je inspirovaná metodami surrealistů, hlásíte se k odkazu Toyen. Co je na něm pro vás živé, aby inspiroval umělce v tak odlišném světě, v jakém dnes žijeme my?
Sólo se jmenuje Cadavre exquis, znamenitá mrtvola, a vztahuje se k surrealistické hře se slovy nebo obrazy, kdy má řetězec asociací rozjitřit, aktivizovat imaginaci, narušit běžný způsob vnímání a objevovat neočekávané spojitosti. Slovem cadavre odkazuji k motivu prázdných, zejících těl na obrazech Toyen, zároveň název chápu jako metaforu pro člověka, který nalézá sám sebe v mnoha podobách. Reference jednotlivých obrazů a grafik pro mě byly v tvůrčím procesu dost podstatné, nesnažím se však Toyen svojí choreografií ilustrovat, jde mi o zkoumání vnitřního napětí a fyzických stavů, které se zhmotňují v konkrétních pohybových obrazech. Toyen se zabývám již delší dobu, není to náhlé vzplanutí. Udivuje mě, s jakou intenzitou ta díla na člověka působí. Nic nevysvětluje. Vtahuje diváka do bezbřehých krajin, do scenérií plných napětí, strachu, touhy. Nebojí se zobrazovat – křehce, citlivě, ale bez sentimentu – to, co člověka děsí, nebo po čem touží. V tom, myslím, je a bude stále aktuální.


***
Daniela Hanelová je tanečnice, performerka, choreografka. Pochází z Prahy. S tancem začínala v dětských kurzech Konzervatoře Duncan centre a v Baletní přípravce Národního divadla. Absolvovala Taneční konzervatoř hl. m. Prahy (2015). Ještě během studia se zúčastnila tanečních kurzů v Praze – International Ballet Masterclasses, International Dance Workshop, a v zahraničí – Palucca Hochschule v Drážďanech, Letní baletní akademie ve Varně, Impulstanz ve Vídni. V letech 2015–2019 působila v baletním souboru Moravského divadla Olomouc (…) Přečtěte si více zde.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


5 1 hlasovat
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
V.T. Slajer
12 let před

Poslouchal jsem dnes odpoledne v radiu a nebudu tajit, ze jsem velkym priznivcem Natalie Dessay.
Dlouha a mozna misty nudna (v radiu) opera, nicmene vyborny pevecky vykon Madame Dessay.
Bravo Natalie et grand merci!

refugium
12 let před

Dessay jsme teď viděli jako Kleopatru už ve druhé inscenaci (tou předchozí byla pařížská Pellyho) a musím říct, že mě překvapila. Po vývoji v poslední době, kdy opakovaně musela odříkat (ovšem to se stalo nejméně jednou i v této sérii) a kdy dokonce měla i výpadky uprostřed běžícího představení, jsme ji zase mohli prožít v poměrně dobré kondici hlasové i herecké. To vítám, jelikož je známo, že již končí kariéru, a v Metropolitní opeře ji nejspíš už neuvidíme. Končí tam tedy důstojně.

Dan
12 let před

Doufejme, že končí. To, co předváděla i v téhle sérii, kdy nedozpívala dvakrát představení a to, jak šílená byla její loňská Traviata ji opravdu doufám poučilo a končí a nestane se z ní nedůstojná skřiplavá pěvkyně, která jen kvůli uzavřeným smlouvám ztrapňuje sebe i vedení operních domů, kde zpívá.

refugium
12 let před
Odpovědět na  Dan

Problémy N. Dessay se odvozují od dvojí operace hlasivek mezi lety 2000 a 2004. Současně s fyziologickými změnami to má za následek, že její hlas zřejmě neunese delší zátěž – provlémy tohoto druh se neprojevují tepvre od loni. Nicméně i kvalita hlasu se zhoršuje, přišlo o 3 své nejvyšší tóny. Ona sama ohlásila konec operní kariéry (zatím údajně předběžně na 1 rok) na 2015.

fidelio
11 let před
Odpovědět na  refugium

Myslim, ze N. Dessay je inteligentni pevkyně,která váží své kroky – přes občasné zakolísání roli Kleopatry vystřihla velmi dobře, pokud k tomu připočtu vynikající herectví a dokonale zvladnuto těžkou choreografii role – opravdu smekam ! Myslim, že na jeviště MET nepatří naopak pan Daniels se svým pištivým bezbarvým counter-tenorem a obtloustlým valícím se tělíčkem. Myslím, že na tuto roli mohla MET angažovat daleko daleko lepší zpěváky (stejného hlasového oboru). stačí si poslechnout famozní nahrávku Artaserseho od Vinciho – a hned uslyšíte, jací vynikající counter-tenoři se na divadelních prknech nachazejí.

Dan
12 let před
Odpovědět na  refugium

To já vím, ona se tahle sibtilní francouzska operacemi netajila, ba naopak – využila je mediálně na maximum. Nicméně kvalita, kterou se Metropolitní tak ráda chlubí, ta v jejím případě zaručena není. A to je to, co by ji mělo přimět odejít ihned. Jinak se z ní stane nesmrtelná a skřehotajíci Sutherlandová, která ještě v sedmdesáti příšerně řvala Donizettiho a Rossiniho operní árie na koncertech, potažmo účinkovala v celých operách týchž autorů zpívajíce (spíše uši trhajícím řevem se projevujíce) koloraturní soprán.

robert
12 let před

… uzasna rezie … propracovane detaily,
vyborne obsazeni, /nejslabsi byl asi daniels/
opravdu dynamicka moderni inscenace ktera zaroven cti a respektuje parituru i libreto … orchestr taky na jednicku.

Janci
12 let před
Odpovědět na  robert

No však to také byla inscenace festivalu Glyndbourne, nikoliv Metropolitní výroba. Cokoliv, co je v koprodukci bývá režijně dobré, co pachtí v Met vlastními silami je většinou scénograficky a režijně katastrofa (i když jako v každém jiném oboru i v tomto případě výjimky potvrzují pravidlo – třeba Doctor Atomic či Faust a Markétka…).

robert
12 let před
Odpovědět na  Janci

jo to je mi jasne, dobra byla taky McVicarova Marie Stuartovna i kdyz nevim jestli to taky nebyla koprodukce 🙂 Dival jsem se na tu puvodni inscenaci na youtube, je tam kompletni a s uzasnou sarrah connolly v roli ceasara … https://www.youtube.com/watch?v=orfVtWfHs2Q

V.T. Slajer
12 let před

Neni zadne tajemstvi ze Madame Dessay mela pred par lety zavazne problemy – rozpadl se ji hlas. Vzpomnel jsem si v te souvislosti na jeden rozhovor s Christa Ludwig, ktere se prihodilo neco podobneho, kdyz ji bylo +/- 45 let. Duvodu muze byt mnoho, nejcasteji se to pripisuje hormonalnim zmenam organismu. Kanadska jazzova zpevacka Diana Krall nemela nikdy velky hlas a nebojim se rici, ze zni lepe z cd nez ve velkem sale bez amplifikace. Po narozeni dvojcat (ve veku 42) se jeji hlas o poznani zmenil a osobne ho nachazim podstatne mene atraktivni nez predtim. Frau Ludwig sve hlasove problemy prekonala, prizpusobila repertoar a zpivala v opernich domech az do roku 1994, kdy ji bylo 66let. Madame Dessay se z toho marasmu take dostane, budou-li ji okolnosti priznive nakloneny. Vcera o prestavce v Met rekla v zakulisi Renee Fleming, ze ji velmi pomaha yoga. Tezko rici, zda se ji jeste podari zazpivat vybornou Traviatu. Nicmene jsou pro ni stale jine role a Cleopatra je jednou z nich. Please do not judge her so harshly. Everyone deserves a second chance – at least that is what most people in North America firmly believe.

Milan Červeň
12 let před

Aniž bych nějak hodnotil inscenaci z MET, pro inspiraci a třeba i posunutí estetického prožitku ke kvalitě – doporučil bych podívat se na youtube “Handel Giulio Cesare Copenhagen 2005” inscenaci opery G. Caesare v Egypte, inscenaci z Královské opery v Kodani. Titulní role byla svěřena Andreasi Schollovi, barokní orchestr hraje na dobové nástroje. Rozdíl je patrný. By řekl, že je to zcela jiná opera. Inscenace z Kodaně je dostupná i na DVD.

Ctirad
12 let před

Ty příkré – až sprosté – soudy nad výkonem paní Dessay jsou opravdu ubohé. Každý pěvec se někdy dostane do krize, není třeba nad ním hned lámat hůl. Paní Dessay je umělkyně (stejně jako byla J. Sutherland) a její výkon byl úžasný! Kariéra M. Callas a jiných div byla také poměrně krátká – přesto se zapsala do historie opery 20. století. Místo paní Dessay tam nikdo nikdy nevymaže. Nechte těch ubohých českých soudů!

robert
12 let před
Odpovědět na  Ctirad

Vcera tam byla neodolatelna … ;o)

miron
12 let před

Já bych ony neomalené výroky nebral příliš vážně. Jejich autor se dlouhodobě netají antipatií k Metropolitní opeře, Američanům, kteří ji navštěvují, a nyní došlo i na zpěváka. Někdo může N. Dessay považovat za snadný terč. Také lze spekulovat o tom, že třeba Danielle de Niese by byla lepší volbou. Já osobně se však domnívám, že když pomineme fyzickou krásu a kondici mladší z nich, výrazové prostředky N. Dessay ji pro takovouto roli přímo předurčují. Navíc TV kamera ukáže detaily, které divák v divadle nemá šanci postřehnout. A pokud jde o zpěv, v sobotu se mi zdálo, že po 2 nepatrných zaváháních ve 2. dějství Dessay intenzitu projevu poněkud kontrolovala. Ovšem ve 3. jednání po něčem takovém nebylo ani stopy a výkon byl excelentní. Zpěvaček tak komplexně vybavených talentem je málo, a byla by škoda, kdyby musela skončit.

Dan
12 let před
Odpovědět na  miron

aaa povinná úcta k umělkyni, která v polovině dvou představení z pěti uteče z jeviště a musí přijít cover. Inu, kdyby takhle pracoval lékař, tak musí při každé operaci čekat za dveřmi náhradní doktor, kdyby ten, co operaci začal náhodou neměl dobrý den.
Je to povolání jako každé jiné a jistě se může stát, že to umělci nevyjde. N. Dessay se to stává okatě často a bohužel už i v záběrech televizních kamer. Že by se inspirovala příkladem Callas ? 🙂 Existují stovky zpěváků a zpěvaček, kteří odvádějí stabilně kvalitní výkony a když se necítí, odřeknou se ctí a nezpívají v indispozici, aby museli z jeviště utíkat nebo si utáhnout ostudu, jako Dessay v Traviatě minulý rok. Ti jsou pak profesionály a takové ctím, nikoliv slavomany, kteří ač za zenitem, pro peníze utáhnout ostudu sobě i opernímu domu, který je angažuje.

Ano Mirone, taky nemám rád snoby, hlupáky a lidi nekriticky vyzývající cokoliv bez zdravého pohledu na věci a dění kolem sebe, povinnou a ničím neopodstatněnou úctu a další věci. Takovými jsou bohužel někteří operní fandové…

miron
12 let před
Odpovědět na  Dan

Měl byste to těm zpěvákům sdělit, ať nejste vzrušen jen vy sám. Nebo jim dejte rovnou výpověď. A udejte je uličnímu výboru. A ještě jste mohl promluvit o Netrebko, tu přece také nesnášíte. A co Fleming, není moc stará? A Meade tlustá? Sills má kliku, že umřela, ale to vám asi nevadí, na Sutherland jste také nenechal nit suchou. Já vám řeknu, vy máte materiálu. A že jste nestrhal režii? V Metropolitní?

Dan
12 let před
Odpovědět na  miron

Mirone, vy operní snobíku 🙂 Ta inscenace je Glyndbourne produkce nikoliv Met, proto byla režie zaplaťbůh dobrá 🙂

Jinak jsem něco sděloval především lidem, jako jste vy, že jste to nepochopil je váš problém (ostatně to je u vás stabilní stav při každém komentáři).