S Jakubem Józefem Orlińskim o neustálé potřebě tančit

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Před několika dny jste dokončil práci na dalším albu, nemýlím-li se?
Ano. Jedná se o překvapení. Čtvrté sólové album, na němž jsem pracoval se svým milovaným kolegou a kamarádem, klavíristou Michałem Bielem. A jde o skutečně speciální počin, protože je plný polské hudby, která ještě nikdy dříve nebyla zpívána kontratenorem a v takovýchto aranžmá.

Byl pro vás fakt, že se jedná o polskou hudbu, důležitý?
Naprosto! Vše začalo ve Spojených státech, kde jsme s Michałem odehráli několik recitálů s hudbou Tadeusze Bairda a Karola Szymanowskiho a lidé byli nadšení. Dostávali jsme stovky otázek na skladatele i jednotlivé písně, takže jsme se rozhodli program hrát i v Evropě. A zpětná vazba byla prakticky totožná. Proto jsme si s Michałem sedli, promluvili si a zjistili, že se oba cítíme zralí na to, abychom vydali album, které bude pětašedesáti minutami čisté polské hudby a ničeho jiného. Ty skladby jsou překrásné, fantasticky zkomponované a s tak poetickými texty… Vážně bych nemohl být víc hrdý.

A jak se vám zpívalo v polštině? Je to jednoduchý jazyk pro zpěv?
Moc ne. Ale když jazyk ovládáte a znáte jeho pěvecká specifika, což je nejdůležitější, protože když jazykem mluvíte plynně, ještě to neznamená, že v něm budete umět i zpívat, pomůže to. Musíte pochopit specifika frázování, výslovnosti a čistoty.

V jakém z jazyků se vám zpívá nejlépe?
Určitě v italštině. Italskou dikci jsem studoval, takže zpívat v tomto jazyce je pro mě příjemné a přirozené. Latina a němčina jsou taky fajn, u angličtiny je to naopak horší. Existuje tolik různých přístupů a každý má názor na to, co byste měli vyslovit takto a co jinak, co jste bývali byli měli zdůraznit, a co naopak… Diskuze jsou nekonečné.

Kromě nových alb jste vytvořil i hudební film.
Je to tak. Na začátku roku 2022 vyjde krátký film Vivaldiho Stabat Mater a můžu vám říct, je to intenzivní zážitek! Jedná se bez přehánění o největší produkcí, jíž jsem byl kdy součástí, dvacet minut čistého hudebního videa.

Vznik filmu byl váš nápad?
Stabat Mater jsem původně nahrál ve studiu a pak jsem přemýšlel, co s ním dál. Měl jsem pocit, že by se jeho cesta neměla ještě zastavit. A pak jsem potkal režiséra Sebastiana Pańczyka. Mluvili jsme spolu, nahazovali nápady a on krátce nato přišel se scénářem, do kterého jsem se na místě zamiloval. Přidal jsem do něj pár drobností, které jsem chtěl, aby byly součástí, a vzniklo něco naprosto jedinečného. Něco, co ve světě klasické hudby podle mě nemá obdoby. Před několika měsíci byla vydána krátká verze filmu, se kterou jsme se hlásili na různé festivaly, a už onen šestiminutový sestřih má zatracenou sílu. Ale počkejte si na celou verzi, je v ní ještě spousta co objevit! Skutečný příběh empatie, jak tomu říkáme…

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


3 2 votes
Ohodnoťte článek
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments