Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Salieriho proslavila fáma o vraždě Mozarta
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Zprávy

Salieriho proslavila fáma o vraždě Mozarta

ČTK
Publikováno 17/08/2015
sdílejte:
2 minut čtení
sdílejte:

Významnou postavou opery konce osmnáctého století byl italský skladatel Antonio Salieri, který se narodil 18. srpna 1750. Většinu života působil ve Vídni, kde byl oblíben na dvoře císaře Josefa II., ale jeho opery se hrály po celé Evropě. Po smrti tohoto uznávaného skladatele, mezi jehož žáky patřili Franz Schubert, Ludwig van Beethoven či Franz Liszt, v roce 1825 ale upadlo Salieriho dílo v zapomnění. Navíc se rozšířila fáma, že ze zášti otrávil Wolfganga Amadea Mozarta.

Zájem o Salieriho hudbu oživila až koncem dvacátého století divadelní hra Petera Shaffera Amadeus (1979) a stejnojmenný film režiséra Miloše Formana z roku 1984. I tento film operoval s myšlenkou, že za Mozartovým předčasným úmrtím (v pětatřiceti letech) mohl stát Salieri. Toho za vraha označil i Alexander Puškin ve své hře Mozart a Salieri z roku 1830.

Muzikologové ale později tuto ideu zavrhli. Dobové dokumenty i události svědčí o tom, že vztah těchto velikánů byl založen na vzájemném respektu. Pověsti o vražedné zášti možná vzešly z tehdy rozšířené obecné rivality mezi německou a italskou hudební školou. Přitom hudba Salieriho (narozen v italském Legnagu) tíhla spíše k tradici německých skladatelů Christopha Willibalda Glucka či Floriana Leopolda Gassmanna, rodáka ze severočeského Mostu, který byl Salieriho učitelem a jako šestnáctiletého sirotka ho v roce 1766 uvedl k císařskému dvoru ve Vídni.

Foto archiv

TémataAntonio Salieri
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Baletní panorama Pavla Juráše (136)
Další článek Operní kukátko (2)
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up