Operní kukátko (2)

  1. 1
  2. 2

Týden od 10. do 16. srpna 2015
Rossiniovské festivaly v Pesaru a Bad Wildbadu uvádějí neznámé Rossiniho opery a kantáty, často v podání předních specialistů – belcantistů. Loutková operní představení pro děti i rodiče ve Vídni a Salzburgu. Opera zezadu – turistické prohlídky operních domů a další typy a také o dvou filmech o „nejhorší pěvkyni všech dob“ Florence Jenkins Foster. 
Rossiniovské festivaly
Pesaro
Italský festival nabízí letos v Čechách neprovozovaná a neznámá operní díla. Ze Straky zlodějky je uváděna koncertně pouze předehra. V Pesaru ji nastudoval pro čtyři představení přední specialista na Rossiniho dílo dirigent Donato Renzetti, který zde často diriguje. V režii Damiana Michieletta zpívá Ninettu i u nás známá Nino Machaidze. (Představení: 10., 13., 16., 19. srpna v Arena Adriatica.) Zcela neznámé českému opernímu divákovi zůstávají komické opery La gazetta (Noviny) (11., 14., 17., 20. srpna) a L’inganno felice (Šťastný omyl) (12., 15., 18., 21. srpna), obě uváděné v místním Teatro Rossini. V souboru první z nich je ohlášeno několik známých jmen: Nicola Alaimo, Vito Priante a Maxim Mironov. Tradičně uváděná Cesta do Remeše ve dvou reprízách (14., 17. srpna) dává příležitost každoročně mladým zpěvákům. Koncertním lákadlem se stalo nastudování Rossiniho Messa di Gloria a dvou jeho kantát Il pianto d´Armonia sulla d´Orfeo (Nářek Harmonie nad smrtí Orfeovou) a La morte di Didone (Didonina smrt), kde vystupuje i koloraturní tenorista Juan Diégo Floréz pod taktovkou pilného Donata Renzettiho (15. a 18. srpna). Program doplní také provedení Stabat Mater a obvyklý cyklus pěveckých recitálů Concerti di Belcanto (letos mimo jiné s koncerty Olgy Peretyatko a Nicoly Alaima). Český posluchač se zatím musí spokojit s výbornými nahrávkami Rossiniho kantát v nastudování Riccarda Chaillyho, která vyšla na labelu Decca.

Bad Wildbad
Festival Rossini in Wildbad: Belcanto Opera Festival, jak zní oficiální název celé akce, nabízí shodou okolností také inscenaci L´inganno felice (Šťastný omyl) v nastudování jiného rossinivského experta – Antonina Foglianiho (11., 17., 23. července). Tento dirigent také řídí první německé nastudování Rossiniho opery Bianca e Falliero (tři představení).Letošní festivalový ročník nabízí skutečné rarity – salónní operu pro čtyři zpěváky Le cinesi (Číňanky) (1831) zpěváka, skladatele a pěveckého pedagoga Manuela Garcíi, který se ale „proslavil“ hlavně jako otec a učitel svých dcer Marie Malibran a Pauline Viardot-García. Oblíbené libreto této azione teatrale (blíží se tvaru zámecké oslavné serenáty) básníka Pietra Metastasia s pseudorientálním dějem zkomponoval například již Christoph Willibald Gluck (1754). Zcela neznámá zůstává opera Il vespro siciliano (Sicilské nešpory) (1843) německého romantického skladatele Petera Josepha von Lindpaintnera, ovlivněného Carlem Mariou von Weberem. Nad současným nastudováním díla (25. července) se stejným námětem jako Verdiho Sicilské nešpory (1855) převzaly záštitu šlechtické kruhy. Kritiky se ale shodují, že opera je zdlouhavá a zůstane hudební kuriozitou.

Salcburk
Velký festivalový úspěch zaznamenala německá sopranistka Christiane Karg se svým komponovaným písňovým recitálem věnovaným Středomoří a Paříži (11. sprna). Písně Huga Wolfa, Xaviera Montsalvatgeho, Henriho Duparca, Maurice Ravela, Reynalda Hanna, Charlese Koechlina, Francise Poulenca a Samuela Barbera přednesla půvabná pěvkyně s obdivuhodnou kulturou a inteligencí, přičemž krásu jejího vokálního materiálu se obdivovala již řada kritiků a milovníků hudby.Škoda, že na české koncertní scéně takřka chybí recitály tohoto druhu. Stále převládají operní recitály s velmi známými čísly a přídavky můžete takřka najisto odhadnout (sázka na jistotu je O mio babbino caroGianniho Schicchiho, které zařazuje snad většina sopranistek všech oborů).

Festival uvedl také 15. srpna koncertní provedení Weillovy a Brechtovy Třígrošové opery v nastudování souboru Ensemble Modern pod řízením HK Grubera, předního weillovského specialisty (ten také zpíval roli Jonathana Jeremiah Peachuma). Obsazení se skládalo jak z operních zpěváků (Hanna Schwarz jako Peachumova manželka), tak zpěváků jiných oborů (Max Raabe jako Mackie Messer). Koncert přinesl zajímavé srovnání k jevištně uváděné verzi na festivalu (její recenzi převzatou ze zahraničního tisku jsme zveřejnili zde).

Grafenegg
14. srpna se vlastní festival otevřel koncertním provedením scénické kantáty Carla Orffa Carmina burana s vynikajícím sólistickým obsazením (Daniela Fally, Toby Spence, Michael Volle). Koloraturní sopranistka Simone Kermes 15. srpna vystoupila na recitálu s áriemi Porpory, Hasseho a Vivaldiho. Doprovázel ji soubor La Folia Barockorchester, se kterým zpěvačka nyní spolupracuje.

Torre del Lago
Festival Pucciniano. Pucciniovský festival pokračuje reprízami Madama Butterfly s působivou Silvanou Froli v hlavní roli.Bohužel nad vedením festivalu visí stín vážné nehody tenoristy Marca Voleriho, který se zranil při pádu během poslední scény při repríze Turandot 7. srpna. Tenorista spadl nekontrolovaným pádem z výše více než 2 metrů a zlomil si obratel a způsobil si četné zhmožděniny. Vážné a smrtelné pády na jevišti provázejí operu už od počátku jejich dějin, a to přes stále přísnější bezpečnostní opatření.

Ravinia Festival (Illinois, USA)
Velký úspěch sklidila finská sopranistka Karita Mattila s písňovým recitálem (10. srpna) s díly Brahmse, Duparca, Sibelia, Strausse a také Aulise Sallinena, finského skladatele, kterého zpěvačka ráda propaguje v zahraničí. Jeden z nejstarších open-air festivalů na území USA tento koncert rychle a zcela vyprodal, byť lístky nebyly nejlevnější (40 nebo 60 dolarů, 10 na vzdálený trávník, 75 dolarů ve spojení s koncertu s večeří – večerním bufetem).

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na