Se sopranistkou Adrianou Kučerovou o La Scale, písních i o plyšovém medvědovi v koncertní síni

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Ale já říkám, a není to klišé, že je pro mě nejoblíbenější ta postava, kterou právě zpívám. Do té jsem nejvíce zamilovaná. Teď jsem zamilovaná do Verdiho Violetty, kterou budu zpívat, pokud vše půjde, jak má, koncem října ve Slovenském národním divadle. Teď je to pro mě ta nejkrásnější opera! Ale když jsem zpívala Gildu, bylo to to samé. A třeba Anne Trulove ve Stravinského Životu prostopášníka – bylo to také stejné. Myslím si, že je to tak v pořádku. Člověk pak může odevzdat roli všechno své umění z upřímného srdce a z vášně k ní.

I když všechny vaše dosavadní role nebyly jen optimistické, myslíte si, že je nyní čas na více dramatických postav?
To se jistě ukáže, ale na dramatičtější, a i tragické role se velmi těším. Mám za sebou už Julii a Gildu, také Händelovy postavy nebyly zrovna dvakrát veselé. A jsem za tyto příležitosti nesmírně ráda – otevírají nový prostor pro dramatičtější zpěv, pro hudební, výrazové a herecké prostředky. Ta škála je obrovská! Právě proto se nesmírně těším na Violettu. A navíc ke mně tato nádherná postava přichází ve správnou dobu – ani příliš brzy a ani příliš pozdě. Je to samozřejmě velmi individuální, ale myslím si, že je dobře, když už mám jako její představitelka za sebou jiné role a také jsem sama něco prožila. To vše mne obohatilo, mám vlastní prožitky a vše mohu nyní do Violetty promítnout. Zkrátka – myslím si, že jsem právě teď k Violettě dozrála. Že je pro mne ten pravý čas.

G. F. Händel: Orlando - Adriana Kučerová - Wiener Staatsoper (zdroj Adriana Kučerová)
G. F. Händel: Orlando – Adriana Kučerová – Wiener Staatsoper (zdroj Adriana Kučerová)

Na svém repertoáru máte i Janáčkovu Lišku Bystroušku…
To je tak krásná role! Zpívala jsem ji v Paříži a Hamburku. Českou tvorbu miluji, já si ji i tak trošku přivlastňuji! Cítím ji jako naši, jsem na ni pyšná a jsem nesmírně vděčná za každou příležitost zpívat v češtině. Minulý rok jsem zpívala v Krakově Dvořákovu Vandu, velmi zřídka uváděnou operu. Pro Krakov je ovšem legendární kněžna Vanda bytostně důležitá. Je jejich hrdinkou a patronkou, dílo v Polsku dobře znají, ztotožňují se s ním. Celé obsazení bylo tehdy polské, já jsem byla jediná cizinka. I tam jsem cítila, že to je naše dílo, naše opera, byla jsem na to pyšná! A to souznění s publikem – byl to pro mě krásný zážitek, vážně nádherné! Letos se měla konat produkce znovu, ale kvůli covidu byla bohužel zrušena. Doufám, že se k Vandě ještě někdy vrátím. A v Bratislavě jsem zpívala Mařenku ze Smetanovy Prodané nevěsty – krásná postava! Jsem nesmírně šťastná, že jsem ji mohla zpívat. Bylo to nádherné představení, na které také moc ráda vzpomínám.

Studovala jste na Slovensku i na Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse v Lyonu. Má podle vašich zkušeností lepší výchozí pozici ten, kdo studuje v zahraničí nebo doma?
Těžko říci – na Slovensku jsou hlasoví pedagogové velmi dobří. Ale je přínosné, když se studentovi podaří dostat se do operního studia v zahraničí nebo na kurzy, které vedou významní dirigenti či pěvci, kteří je do interpretace jednotlivých autorů uvedou. Interpretace Mozarta je velmi specifická, jiný je samozřejmě verismus… Vše má svá pravidla, své zákonitosti, zvyklosti. Tato interpretační nadstavba je nesmírně důležitá. Když má zpěvák příležitost k takovému zahraničnímu kurzu či studiu, měl by ji určitě co nejvíce využít.

A. Dvořák: Vanda - Adriana Kučerová - Opera Rara Festival Krakow 2020 (foto Monika Stolarska)
A. Dvořák: Vanda – Adriana Kučerová – Opera Rara Festival Krakow 2020 (foto Monika Stolarska)

Vystupovala jste na celé řadě významných operních scén i koncertních pódií. Které patří k vašim nejmilejším?
Pro mě je vždy těžké jít poprvé na novou scénu, kterou neznám. Nevíte, jaký je tam tým, jaká atmosféra, jaká jsou specifika daného operního domu. Proto jsem se do Milána, Paříže, Vídně, Mnichova těšila víc, když jsem se tam vracela po druhé, po třetí… pak už se tam vracíte jako domů. Návraty jsou pro mě vždy příjemnější a jednodušší. A proto se do Českého Krumlova teď těším více, než poprvé! Těším se na publikum, které tam bylo při mém prvním účinkování fantastické, výborně se mi tam zpívalo. Město je krásné a být tam, to byl pro mě to byl velký zážitek.

Máte oblíbenou zahraniční scénu? La Scala je pěveckou metou, je vnímána je nejprestižnější operní dům – byla i pro vás takovým cílem? Vy jste v ní účinkovala vlastně hned na začátku své kariéry v Purcellově Dido a Aeneas, a ještě se do ní vrátila v produkci Carmen.
Milano, Vídeň, Paříž – tam se vracím asi nejraději. Milano je samozřejmě úžasné, je stále tou kýženou metou operního pěvce. Ale přiznám se, že jsem to tak silně nevnímala, když jsem do Scaly přišla. Bylo to hned po úspěchu na soutěži Belvedere, kdy se na mě všechno nahrnulo. Bezprostředně po něm totiž přišel Salcburk, pak hned Milano a já jsem ani neměla čas po Scale toužit. Samozřejmě jsem se tam těšila, byla jsem nesmírně šťastná, že tam jsem, atmosféra byla fantastická. A představením Carmen pod taktovkou Daniela Barenboima jsem měla to štěstí otevírat sezónu, to jsou nezapomenutelné zážitky. Scala, i když je to divadlo jako každé jiné a svou architekturou není nijak výjimečné, je už díky své historii a tradici výjimečné. Má vnitřní sílu, atmosféru a nezaměnitelnou pozici. I ti, kteří se o operu nezajímají, vědí, že existuje.

W. A. Mozart: Figarova svatba - Luca Pisaroni a Adriana Kučerová - Bayerische Staatsoper (zdroj Adriana Kučerová)
W. A. Mozart: Figarova svatba – Luca Pisaroni a Adriana Kučerová – Bayerische Staatsoper (zdroj Adriana Kučerová)

Nejen na jevišti jste jako doma. Nač se těšíte více – na divadlo nebo koncertní síň? A které z ´neoperních´ titulů vám jsou blízké?
Myslím si, že hodně zpěváků preferuje jevištní ztvárnění. Já se cítím dobře v divadle i v koncertní síni. Ačkoliv to možná tak nevypadá, koncerty jsou velmi náročné – sice nehrajete, ale má to zcela jiná specifika. Kontakt je bližší, často vidíme lidem přímo do tváře. Kontakt s publikem tu lze navázat možná jednodušeji než v divadle, ale celé je to křehčí. Velmi ráda mám všechna Mozartova díla, Beethovenovu Missu solemnis, Händelův Mesiáš mi je nesmírně blízký…

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments