Složení souboru Ševčík Academy Quartet, byť vytvořeného ad hoc, bez ambice konkurovat profesionálním kvartetům, nicméně vrcholný zážitek slibovalo. Kvality vynikajících instrumentalistů, Josefa Špačka, Jana Fišera, Jiřího Kabáta a Tomáše Jamníka, toho byly dostatečnou zárukou. Tvrdou daň tvrdým podmínkám splatilo nejvíce provedení úvodní skladby večera, Italské suity Igora Stravinského, jež je adaptací pro housle a violoncello, vlastně už třetí toho jména, původní Suity z baletu Pulcinella (1922). Prvé (1932/1933), pod názvem Suite italienne, určené violoncellu a pianu, se dopustil sám Stravinskij ve spolupráci s Grigorijem Pjatigorským. Druhou adaptaci pro housle a piano vytvořil autor se Samuelem Dushkinem o rok později, a konečně tu, jež zazněla v Prysku, vytvořil opět Grigorij Pjatigorskij ve spolupráci se Jaschou Heifetzem, s nímž ji pak také prováděl. Nepochází tedy od Stravinského a je velmi náročně traktovaná, pro oba party. Takže vše hrálo proti nešťastným muzikantům, Josefu Špačkovi a Tomáši Jamníkovi, a bylo jen zákonité, že se dopouštěli řady drobných nepřesností. Dravý muzikantský projev však nakonec převážil vše a opět názorně dosvědčil, že spontaneita je větší hodnotou než technická preciznost.
Tři madrigaly Bohuslava Martinů pro housle a violu H. 313 z roku 1947 jsou dílem zralého autora, který tu zúročuje své zkušenosti houslové hry – byl sám zdatným houslistou – což mu umožňuje uplatnit zvukovou fantazii naplno, takřka bez jakýchkoli limitací. Obou partů se úspěšně zhostili houslista Jan Fišer a violista Jiří Kabát, na slyšitelně lepší technické úrovni.
Závěr večera patřil Sergeji Prokofjevovi a jeho Suitě z baletu Romeo a Julie, v adaptaci Jiřího Kabáta pro kvartet, jež je kompilací všech tří originálních Suit (op. 64bis, op. 64ter a op. 101). Musím říci, že nepříliš šťastnou, pokud máme na mysli zachování původního charakteru témat a baletních postav. V kvartetní verzi to zní vše zásadně jinak a je zřejmé, že Kabát zde šel primárně vstříc sonorickým možnostem kvarteta a na věrnost vůči originálu rezignoval. Jinak ovšem klobouk dolů před výkonem všech čtyř instrumentalistů, kteří v závěru večera spojili své síly, aby koncert vystupňovali k působivému klimaxu. Pak ještě přišly na řadu dvořákovské přídavky, co jiného než Když mne stará matka z Cigánských melodií op. 55/4 a bohužel i Humoreska v nevkusné kvartetní verzi.

Lípa Musica: Romeo a Julie v Prysku
30. září 2025, 19:00 hodin
Kostel sv. Petra a Pavla, Prysk
Program
Igor Stravinskij (1882–1971): Italská suita (arr. Grigorij Pjatigorskij)
Introduzione
Serenata
Aria
Tarantella
Minuetto e Finale
Bohuslav Martinů (1890–1959): Tři madrigaly (Duo č. 1) pro housle a violu H. 313
Poco allegro
Poco andante
Allegro
Sergej Prokofjev (1891–1953): Suita z baletu Romeo a Julie (arr. Jiří Kabát)
Introdukce
Probouzející se ulice
Julie děvčátko
Montekové a Kapuleti
Mercutio
Smrt Julie
Účinkující
Ševčík Academy Quartet
Josef Špaček – housle
Jan Fišer – housle
Jiří Kabát – viola
Tomáš Jamník – violoncello