Shizuka Ishikawa: Díky Myslivečkovi jsem prožila nezapomenutelné chvíle s bohatou inspirací

Supraphon v nové reedici vydává v pátek 29. července 2022 komplet nahrávek houslových koncertů Josefa Myslivečka v podání japonské houslistky Shizuky Ishikawy s Dvořákovým komorním orchestrem. Japonská virtuoska jej pro Supraphon nahrála v letech 1983 až 1986 ve Dvořákově síni pražského Rudolfina a jejím uměleckým partnerem nebyl nikdo menší než dirigent Libor Pešek.

Shizuka Ishikawa (zdroj Kubelíkovo trio)
Shizuka Ishikawa (zdroj Kubelíkovo trio)

Shizuka Ishikawa z Tokia přesídlila do Prahy díky profesorce Marii Hlouňové. V Praze studovala od roku 1970 jako stipendistka Československého rozhlasu. Později získala laureátské tituly na mezinárodních soutěžích Henryka Wieniawského v Poznani (1972), královny Alžběty v Bruselu (1976) a Fritze Kreislera ve Vídni (1979). V devatenácti letech hrála poprvé sólově s Českou filharmonií, v jednadvaceti poprvé na festivalu Pražské jaro. S Českou filharmonií se zúčastnila úspěšného turné po Japonsku. Jako sólistka Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra a Japan Philharmonic Orchestra absolvovala vystoupení v řadě evropských hudebních center a na festivalech ve Varšavě, Budapešti a Helsinkách. Na konci 70. let začala s rozhlasovými a gramofonovými nahrávkami. Mnohé uskutečnila s Českou filharmonií a Brněnskou filharmonií, Dvořákovým komorním orchestrem, Pražským komorním orchestrem, Capellou Istropolitanou a Wuerttembergskou filharmonií. V jejím repertoáru zaujala význačné místo česká hudba. Od roku 1997 je členkou Kubelíkova tria, s kterým pravidelně vystupuje na světových pódiích.

Před novým vydáním kompletních nahrávek Houslových koncertů Josefa Myslivečka jsme se Shizuky Ishikawy zeptali:

Jak vzpomínáte na vznik nahrávek z díla Josefa Myslivečka?
Stále cítím obrovskou radost, že skrze nahrávky jsem mohla poznat a dopodrobna nastudovat houslové koncerty Josefa Myslivečka. Rozhodně to není běžný houslový repertoár, škoda že nejsou vydané noty pro širší veřejnost a na koncertních pódiích se skoro nehrají. Také často vzpomínám na skvělou spolupráci s panem Františkem Xaverem Thuri, který během několika málo týdnů dokázal napsat virtuózní kadence do všech koncertů. Ve stylu hudby Josefa Myslivečka nacházím českou opravdovost a italskou náladu s virtuózními prvky.

Jak vzpomínáte na spolupráci s dirigentem Liborem Peškem?
Velkým zážitkem byla pro mě právě spolupráce s panem dirigentem Liborem Peškem. Bylo dobré, že před nahráváním jsem pod jeho taktovkou odehrála několik koncertů a vždycky to bylo tak příjemně vzrušující. Dá se říct, že díky Myslivečkovi jsem prožila nezapomenutelné chvíle s bohatou inspirací. A myslím, že i po letech je to v těch nahrávkách Supraphonu zřetelné a asi i proto se znovu vydávají.

Co jste si v Čechách nejvíce oblíbila?
Krásnou přírodu a samozřejmě českou hudbu napříč staletími.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments