Šípková Růženka v Plzni v nové choreografii

Nejčistší klasika a rodinné představení. Tak před premiérou Čajkovského baletu Šípková Růženka (v originále Spící krasavice) v Divadle J. K. Tyla v Plzni charakterizoval své pojetí choreograf Jiří Horák, který novou inscenaci připravil. A svůj záměr skvěle naplnil.


Ivona Jeličová (Růženka)

Premiéru mělo nové nastudování 21. listopadu ve Velkém divadle a vysloužilo si nadšené přijetí publika. Potvrdilo vysoké kvality plzeňského baletního souboru i fakt, že nová Růženka se bude líbit. Malým i velkým.

Ivona Jeličová (Růženka, Miroslav Hradil (Princ)

Je výpravná, ale přitom svěží. Po inscenační stránce stylově čistá, z hlediska tanečních výkonů precizní. Inscenátoři se vyvarovali zbytečné pompéznosti a strojené okázalosti. Zachovali ladnost, čistotu a eleganci, která se výtečně snoubí s Čajkovského hudbou. Zdá se, že inscenační tým našel ideální výraz pro křehkost i napětí baletního pohádkového příběhu. Efekt scény Jaroslava Milfajta spočívá v její jednoduchosti a nádherných projekcích opticky prodlužujících jeviště. Ve hře světel a stínů, barevných proměnách. Stejné hodnocení platí i pro kostýmy Tomáše Kypty perfektně vystihující postavy i ducha celé inscenace.


Jarmila Dycková (Růženka), Petr Brettschneider (Král)
 
Výborná choreografie a režie Jiřího Horáka beze zbytku naplněná precizními výkony všech tanečníků pak udivuje svojí velkorysostí a přitom smyslem pro detail a odlehčení. Choreografii vystavěl přesně na míru plzeňskému jevišti. Nerezignoval tak zcela na grandbalet, kterým Růženka původně je. A přitom jej dokázal zvláštním způsobem zlidštit, jak to dokládá úsměvná scéna pletařek. Škrty, jak je avizoval šéf baletu Jiří Pokorný, koncepci inscenace prospěly. Možná, že budou někomu chybět známá baletní čísla ze samého závěru, neboť v Plzni se neobjevují pohádkové postavy kočičky, Kocoura v botách, vlka s Červenou Karkulkou a další. Děj se ale tak nerozmělňuje a plně se koncentruje na hlavní osu příběhu. Představení má tak větší gradaci, což je přínosné právě pro malého diváka. Princi a Růžence pak patří celé velké finále.

Martina Drbušková (Carabosse) a Ondřej Hajný, Petr Klabusay, Pavel Tručka a Petr Laštovka (Suita Carabosse)
 
V premiérovém obsazení zazářili jako Růženka Ivona Jeličová a v roli Prince Miroslav Hradil. Potvrdili svoji virtuozitu, jistotu a cit pro vystižení postav. Plzeňská inscenace přinesla ještě jednu podnětnou změnu – travesty role zlé víly Carabosse, obsazovaná většinou mužem, má zde ženskou představitelku. A je třeba říci, že to dílu svědčí, neboť choreograf se drží klasické estetiky, ale přitom postavu ozvláštňuje. V premiéře Carabosse skvěle vystihla Martina Drbušková. Kostýmy, celkové pojetí role a družina skřetů doprovázející Carabosse je dostatečně děsivým kontrastem k něžným vílám a hlavní “kouzelnici” – Šeříkové víle Lásky citlivě ztvárněné Martinou Diblíkovou. Tu dokonale doplňuje suita ostatních vil – elegantní Víla něžnosti Nikoly Pažoutové, rozverná Víla bezstarostnosti Misaki Mochizuki, bezprostřední Víla štědrosti Moniky Mašterové a živelná Víla odvahy Jarmily Dyckové.

Ivona Jeličová (Růženka, Miroslav Hradil (Princ)
 
Soubor baletu podpořil pod taktovkou nového dirigenta plzeňského divadla Tomáše Braunera orchestr standardním výkonem. Slušela by mu ovšem mnohem lépe vypracovaná dynamika, v tomto nastudování krásná barevnost i plastičnost Čajkovského hudby bohužel zanikala. Nicméně operní orchestr má kvalitní hráče a co chybělo hudebnímu nastudování, vynahradili mnozí jeho členové sami. Ocenit je proto třeba krásná houslová sóla v podání koncertního mistra orchestru Martina Kose.

Michaela Musilová (Šeříková víla)

 

Plzeň má po úspěšné premiéře Šípkové Růženky jako jediné divadlo v republice na svém repertoáru současně všechny tři Čajkovského balety. Labutí jezero, Louskáčka a Šípkovou Růženku. Prvním dvěma aplauduje publikum již řadu let a stále tak plní hlediště Velkého divadla. Šípková Růženka jako výtečné rodinné představení se na něm zcela jistě zabydlí stejně dobře. Tím spíše, že alternující obsazení Šípkové Růženky (v hlavních rolích J. Dycková a M. Šinták) slibuje obdobně kvalitní podívanou jako úspěšná premiéra.

Petr Iljič Čajkovskij:
Šípková Růženka
(Spící krasavice)
Režie a choreografie: Jiří Horák
Dirigent: Tomáš Brauner
Kostýmy: Tomáš Kypta
Scéna: Jaroslav Milfajt
Balet Divadla J.K.Tyla v Plzni
premiéra 21.11.2009 Velké divadlo

Růženka – Jarmila Dycková/Ivona Jeličová
Princ – Miroslav Hradil/Michal Krčmář j.h./Martin Šinták
Šeříková víla – Martina Diblíková/Michaela Musilová
Carabosse, zlá víla – Hana Čakarmišová/Martina Drbušková/Michaela Musilová
Král – Petr Brettschneider
Královna – Zuzana Pokorná
Ceremoniář – Jiří Žalud
Chůvy – Martina Diblíková/Karolina Hlaváčová/Petra Tolašová
Pletařky – Karolina Hlaváčová/Kateřina Štruncová/Petra Tolašová/Martina Diblíková/Drahomíra Lojdová/Hana Čakarmišová/Michaela Musilová
Víla něžnosti – Martina Drbušková/Nikola Pažoutová
Víla bezstarostnosti – Misaki Mochizuki/Lenka Trnková
Víla štědrosti -Monika Mašterová/Eri Taguchi
Víla odvahy – Jarmila Dycková/Nela Mrázová
Suita víly – Jana Kalinská/Drahomíra Lojdová/Kateřina Štruncová/Karolina Hlaváčová/Eri Taguchi/Misaki Mochizuki
Suita Carabosse -Petr Laštovka/Richard Ševčík/Petr Hos/Pavel Tručka/Petr Klabusay/Ondřej Hajný/Aleš Lindovský
Přítelkyně Růženky – Monika Mašterová/Misaki Mochizuki/Martina Drbušková/Eri Taguchi/Jarmila Dycková/Lenka Trnková/Nela Mrázová/Nikola Pažoutová
Kavalíři – Petr Hos/Miroslav Hradil/Martin Šinták/Milan Maláč/Jiří Csevár/Petr Klabusay
foto: Marta Kolafová

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Hodnocení

Vaše hodnocení - Čajkovskij: Šípková Růženka (DJKT Plzeň)

[yasr_visitor_votes postid="17405" size="small"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments