Skladatel Jiří Laburda: Vážná hudba si zaslouží samostatný televizní kanál

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
Na začátku dubna letošního roku čeká krásné životní jubileum významného hudebního skladatele Jiřího Laburdu. Oslovili jsme ho, aby zavzpomínal na některá období své kariéry – konkrétně se například rozvyprávěl o tom, co to byla „Pražská zpěvohra“ – a na závěr jsme mu dopřáli prostor, aby se mohl vyjádřit k tomu, co ho v dnešní době trápí v oblasti klasické hudby.

Jiří Laburda na Karlově mostě, 2020 (archiv respondenta)

Na začátku dubna letošního roku se dožívá krásného životního jubilea významný hudební skladatel Jiří Laburda. Oslovili jsme ho, aby zavzpomínal na některá období své kariéry – konkrétně se rozvyprávěl o tom, co to byla „Pražská zpěvohra“

Při rozhovoru jsem pro jednou docenila i to, že náš kontakt musel proběhnout pouze na dálku, a to telefonicky a korespondenčně. Díky tomu si můžeme vychutnat starou školou dýchající styl jeho odpovědí, trochu jako z vyprávění ve stylu K. V. Raise.

V dubnu oslavíte významné životní jubileum – rekapitulujete při takových příležitostech? Zamýšlíte se nad svým životem a dílem?
Jsem normální člověk. Nepovažuji se za nějakého mistra ani za nějakého nýmanda. Cítím se ovšem nesmírně šťastným za to, že mi osud dal možnost, abych poznal hudbu (zdůrazňuji: tu nekomerční!!!). Moje hudební aktivity jsou stále velice živé a tak – aniž se pokouším o nějaké rekapitulace – jsem stejně nucen je dělat.

Letošní narozeniny vám pravděpodobně naruší situace kolem COVID19 a možná i nouzový stav – ale pokud zůstaneme optimističtí, jaké plánujete oslavy?
Jsem členem Společnosti skladatelů AHUV a tato společnost na rok 2021 chystá autorský koncert k mým devadesátinám. Každý rok pravidelně zadávám své skladby k provedení na Dnech soudobé hudby. Jinak o ničem nevím, ale ono se při každém jubileu naskytne nějaké podobné překvapení. Z těch pravděpodobných – zřejmě mi autorský koncert uspořádá také Konzervatoř A. K. Glazunova v ruském Petrozavodsku, se kterou jsem stále v dosti úzkých kontaktech.

Jak se udržujete v dnešní složité době v kondici, že i ve vašem požehnaném věku můžete pokračovat v práci? Mohl byste poskytnout návod pro mladé, začínající skladatele?
Když jsem ve svých 76 letech odešel do důchodu, na doporučení lékaře jsem začal denně cvičit. Zpočátku to byly jen cviky na krční páteř, ale s postupně přicházejícími potížemi jsem přidával další kondiční cviky, až z toho vzniklo každodenních 20 minut „Sokolování“, jak říkával TGM – tedy žádné rotopedy, či jiné přístroje, nýbrž obyčejná prostná cvičení, procvičující všechny části těla a obsahující mou pýchu – 15 kliků denně. Cvičím zásadně denně a nikdy nevynechávám! Díky tomu se stále cítím ve velice dobré kondici, a tak žiji stále tentýž život, jako dříve před koronavirem.

Jiří Laburda a Prof. Milan Křížek, 2016 (archiv respondenta)

V mailu jste mi prozradil, že jste aktivně vystupoval jako člen pěveckého sboru „Pražské zpěvohry“. Protože už není mnoho pamětníků a ten soubor si zaslouží být vzpomenut, mohl byste pro mladou generaci popsat, o jaký soubor se jednalo, které osobnosti v něm působily, jaké role jste si tam stihl zazpívat a jakým způsobem ten soubor zanikl?
Pražská zpěvohra, to byl v mých očích zázrak. Když jsem po maturitě na Obchodní akademii v Táboře (jsem rodilý soběslavák) pracoval v Praze v účtárně Ministerstva zdravotnictví, účetní z Endokrinologického ústavu – pan Levý – mi důtklivě doporučoval Pražskou zpěvohru a já jsem tam moc ochotně šel. Tam mne přezkoušeli a vzali mne do sboru.

Instituce to byla vynikající a její umělecká úroveň byla výrazně lepší než mnoha profesionálních souborů. Nedlouho před mým příchodem byl uměleckým šéfem slavný Alois Klíma, sbormistrem Josef Blacký (pozdější nástupce po Antonínu Devátém jako šéf plzeňského rozhlasového orchestru), šéfem baletu byl slavný Luboš Ogoun… Šlo o umělecké těleso o kompletním a velice dobrém symfonickém orchestru a početným smíšeným sborem. I mezi sólisty byla významná jména, účinkoval jsem několikrát se sólisty jako Marta Krásová, Zdena Hrnčířová, Antonín Jeřábek. Většinou u nás byli absolventi AMU či Konzervatoře a od nás postupně odcházeli do profesionálních angažmá.

Já jsem tam byl bohužel necelý rok, ale i tak jsem stačil vystupovat v operách Prodaná nevěsta, Hubička, Dalibor, Tajemství, Rusalka, Jakobín. To se jednou týdně zkoušelo a o víkendu byl téměř vždy zájezd mimo Prahu – do Mělníka, Chrudimi, Mladé Boleslavi apod. – nezřídka se dvěma představeními (tehdy byly ještě soboty pracovní!). Když zjistili, že jsem muzikant, byl jsem pověřen různými sbormistrovskými povinnostmi – prací s novými členy či nácvikem nového repertoiru. Později jsem pracoval i jako korepetitor i s významnými sólisty.

Konec této vynikající umělecké instituce v roce 1951 byl typicky komunistický. Vláda vyhlásila akci: „77.500 administrativních pracovníků do výroby“. A protože se Pražská zpěvohra skládala právě z podobných pracovníků – maturantů, znamenalo to okamžitý konec této velice cenné instituce. Pro postižené jedince to pak znamenalo nejen krutou změnu zaměstnání, ale většinou i to, že museli odejít pracovat mimo Prahu. Já jsem byl s mým kádrovým posudkem mezi prvními navrženými k odchodu, a tak se ze mne najednou stal horník – v tehdejším povrchovém dole ve Chvaleticích v okrese Přelouč. A Pražská zpěvohra poté nějakou dobu živořila provozováním oper jen s klavírem, až posléze zašla.

Jiří Laburda s manželkou, mezi nimi předsedkyně Pardubického smíšeného sboru Alena Mejtříková, 2019 (archiv respondenta)

Co vás přivedlo k hudbě? Pocházíte z hudební rodiny?
Naše rodina nebyla nijak zvláštně hudební. Mému otci – obchodníku s potravinami – zemřel otec, když mu byly dva roky, takže jeho školní vzdělání skončilo 3. ročníkem chlapecké měšťanky. Ale i na této škole tehdejší učitel hudební výchovy dokázal svých 40 svěřenců ve třídě naučit docela slušně hrát na housle, aby byli schopni si zahrát pro potěšení alespoň různé lidové písně.

5 6 votes
Ohodnoťte článek

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat


0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments