Skvělé zahájení Moravského podzimu s Českou filharmonií

  1. 1
  2. 2

Moravský podzim v Brně vstoupil 3. října do svého 48. ročníku zahajovacím koncertem České filharmonie s jejím šéfdirigentem Jiřím Bělohlávkem a sólistou Josefem Špačkem. Festival se poprvé konal roku 1966 pod názvem Mezinárodní hudební festival Brno. Stanovoval si náročné dramaturgické cíle, které se díky nezměrnému úsilí osobností organizačního výboru víceméně dařilo úspěšně realizovat i v dobách politického dozoru a cenzorských zásahů. Po roce 1989 převzala organizaci Moravského podzimu agentura Arskoncert, jíž se dařilo naplňovat sály za cenu odklonu k tradičnější dramaturgii. Úspěšný festival dostal od roku 2004 konkurenta v podobě divadelní přehlídky Janáčkovo Brno, čehož pochopitelným důsledkem byl tvrdý boj o městské, krajské a ministerské dotace. V roce 2011 dospěla situace tak daleko, že vládnoucí koalice města chtěla z finančně úsporných důvodů Moravský podzim po šestačtyřiceti ročnících jednoduše zrušit. Nakonec došlo k rozumnému kompromisu: Moravský podzim se koná nyní ve dvouletých intervalech střídavě se svým divadelním protějškem.

Současný Moravský podzim se díky osobnosti Vítězslava Mikeše vrátil k původní myšlence progresívně pojaté dramaturgie. Jím přinesené výjimečné nápady a netradiční projekty jsou největšími přednostmi brněnského festivalu, jehož finanční rozpočet je v porovnání s obdobnými akcemi v jiných městech republiky skromný. Peníze jistě znamenají mnoho, ne však všechno. Letošní ročník je zaměřen multimediálně, tedy na spojení hudby s obrazem, hereckou akcí, filmem, pantomimou a audiovizualizacemi. Festival rovněž zavedl post rezidenčního skladatele: letos se jím stal estonský komponista Erkki-Sven Tüür, jemuž na festivalu zazní několik skladeb včetně Symfonie č. 4 „Magma“ v podání domácí Filharmonie Brno. Festival je také dobře zajištěn propagačně; kromě tradičních prostředků nechybí vtipné upoutávky v médiích na jednotlivé konkrétní projekty i pouliční informační stánek připomínající přebarvenou předvolební budku. Dovolil bych si jen výhradu k plakátům: slovní spojení jako „fenomenální hudebník“, „hvězdné obsazení“, „světově proslulý umělec“ a podobně, jakkoliv pravdivá, by se na nich rozhodně objevovat neměla. Zavání to cirkusovou senzacechtivostí a bohužel i provinčností. Chybí jen ono pověstné „po příletu z ciziny – před odletem do ciziny“.Česká filharmonie - Jiří Bělohlávek - Moravský podzim 2015 (foto Petr Francán)Česká filharmonie patří mezi poměrně pravidelné hosty Moravského podzimu: vystoupila v Brně s Gerdem Albrechtem v roce 1995, s Vladimírem Válkem v letech 1997 a 2000, s Vladimírem Aškenazym 2002, se Zdeňkem Mácalem 2004 a 2009, s Charlesem Olivieri-Munroe 2007. V souvislosti s provedením Janáčkovy Sinfonietty před dvaceti lety s úsměvem vzpomínám na žestě fanfárové sekce, spěšně dobíhající zpět na pódium během hry poté, co se šéfdirigent Albrecht neočekávaně vrátil a rozhodl zopakovat závěr skladby jako přídavek. Někteří hudebníci tou dobou byli již na cestě do šaten.

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Česká filharmonie -J.Bělohlávek (Moravský podzim 3.10.2015)

[Celkem: 11    Průměr: 4.4/5]

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na