SOČR chystá rozšíření svojí nabídky

  1. 1
  2. 2

Rozhovor s ředitelem Centra uměleckých těles, soutěží a přehlídek Českého rozhlasu Janem Simonem 


Už od nové sezony se chystáte otevřít novou koncertní řadu. Váš současný cyklus v Rudolfinu je přitom etablovaný, navštěvovaný, žádaný. Proč tedy další série?

Našich posluchačů, návštěvníků předplatitelské řady v pražském Rudolfinu si moc vážíme. Jejich přízně, stálosti. Snažíme se, abychom splnili jejich očekávání a aby je koncertní programy potěšily. Jak se říká, Host do domu, pán do domu. Ne vždy ale můžeme jejich přání splnit beze zbytku, navíc musíme respektovat i zájem našeho mediálního domu, aby programy byly zároveň uspokojivé i pro rozhlasové posluchače. A věřte, že sladit spokojenost obou těchto posluchačských veličin není vždy jednoduché.

Důvodů, které nás vedly k otevření další koncertní řady, je několik – jak programových, tak i ekonomických. Program sestavujeme tak, abychom našim posluchačům přinesli alternativu k zavedenému cyklu v Rudolfinu. Zároveň se tak pokusíme získat nové posluchače; chceme je oslovit méně formálním prostředím a atmosférou při zachování vysokých nároků na hudební obsah interpretovaných děl i jejich provedení. Chceme tomuto směru dát mladistvý, uvolněný vzhled. Zároveň nabídku koncipujeme tak, aby neodradila naše stávající abonenty.

Dalším, a ne nepodstatným důvodem je i to, že o naše koncerty mají zájem noví posluchači, kteří z důvodu předkupního práva stávajících abonentů a vysokému, takřka stoprocentnímu prodeji předplatného na rudolfínskou řadu nemají příležitost naše koncerty pravidelně navštěvovat.

V neposlední řadě musím zmínit i faktor ekonomický. Nechci naše posluchače odrazovat dlouhými finančními rozbory, a tak ve stručnosti připomenu, co lze vyčíst z předplatitelských programů jednotlivých pražských i mimopražských orchestrů: Symfonický orchestr Českého rozhlasu dosud nabízel bezkonkurenčně nejobsáhlejší koncertní řadu (v této sezoně je to sedmnáct koncertů). Při tvorbě cen předplatného jsme vždy chtěli a nadále chceme zohlednit dostupnost vstupného. Neradi bychom překročili magickou částku tří tisíc korun, limitu především pro ty, kdo vstupné pořizují z jediného zdroje svého příjmu (často například starobní důchod). Navíc Česká filharmonie, tedy pronajímatel Dvořákovy síně, byla po letech cenové stagnace nucena navýšit nájemné za účelem pořádání koncertů Symfonického orchestru Českého rozhlasu o asi třicet pět procent. Tím se dostáváme do situace, kdy vybrané vstupné nepokrývá ani pronájem prostor. Nemůžeme však dopustit zvyšovat z těchto důvodů vstupné až na částku například tři tisíce pět set korun.

Ve světle všech těchto skutečností jsme se rozhodli ustanovit řady dvě, kde našim předplatitelům dáváme možnost volby, a to při zachování dostupnosti našich koncertů. Ta základní, která by měla zůstat „vlajkovou lodí“ Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude obsahovat cyklus deseti koncertů v pražském Rudolfinu. Jejím garantem bude šéfdirigent Symfonického orchestru Českého rozhlasu, pan Ondrej Lenárd, jemuž bude na sezonu 2014/2015 prodloužena umělecká smlouva. Řada by měla přinést zejména reprezentativní díla symfonické tvorby v podání dirigentských osobností, jakými jsou vedle šéfdirigenta Lenárda čestný šéfdirigent Vladimír Válek, Libor Pešek a Petr Altrichter. Také sólisty jsme vybrali mezi reprezentanty vrcholného interpretačního umění (houslista Ivan Ženatý, sóloharfistka Berlínské filharmonie Marie-Pierre Langlamet, violoncellista Michal Kaňka, klavírista Ivo Kahánek, Michael Barenboim – syn světově proslulého klavíristy a dirigenta, vynikající houslista, nebo vítězka soutěže Pražského jara v oboru lesní roh Kateřina Javůrková).Nová řada šesti koncertů se bude konat ve Smetanově síni Obecního domu. Jejím garantem bude nově nastupující hlavní hostující dirigent Symfonického orchestru Českého rozhlasu, pan Tomáš Brauner, který v této pozici nahradí od sezony 2014/2015 belgického dirigenta Ronalda Zollmana. Spolu s Tomášem Braunerem se v rámci tohoto cyklu představí další mladí dirigenti jako Jan Kučera, Brit Nicholas Collon a arménský umělec Vahan Mardirossian, který se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu s obrovským úspěchem vystoupil vloni na Mezinárodním hudebním festivalu Janáčkův máj.

Typické pro tuto řadu bude tematické zaměření jednotlivých koncertů. Zahajovací koncert se ponese ve znamení konfrontace bachovské tradice (monumentální Stokowského orchestrální transkripce varhanní Toccaty d moll) s koncertem pro elektrickou kytaru z pera Petra Wajsara v podání Michala Pavlíčka, kterého posluchači znají například z působení v Pražském výběru nebo jako autora mnoha známých „hitů“. Další koncert bude věnován hudbě českých předválečných filmů, filmových muzikálů, ikoně české scénické hudby Luboši Fišerovi, jakož i hudbě k snímkům Jana Svěráka, včetně oscarového Kolji. Jiný program přivede na pódium Václava Hudečka v roli mentora mladých a velmi úspěšných houslových virtuosů, kteří pomalu (někdy i velmi rychle) dobývají světová pódia – Jana Mráčka, Petra Matějáka, Barbory Valečkové a dalších. Připraven je koncert autorů spojovaných s jazzem. Představíme program z děl renomovaných klasických autorů, jejichž dílo se stalo nedílnou součástí filmových „trháků“ minulosti (Prokofjevův Ivan Hrozný) i současnosti (oscarový snímek Záře, pojednávající o klavíristovi Davidu Helfgottovi v podání australského herce Geoffrey Rushe, který zápolí s interpretací 3. klavírního koncertu Sergeje Rachmaninova). Tím klavíristou bude v našem případě fenomenální třicátník Alexander Ghindin, ruský umělec, kterého už Praha za jeho umění odměnila bouřlivými ovacemi.

Některá vymezení vůči současnému cyklu jste už naznačil, čím dalším budou koncerty ve Smetanově síni nové, jiné, možná překvapující? 

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments