Šostakovičova operní prvotina v Met

  1. 1
  2. 2

Policista se zdá být na každém rohu Gogolova Petrohradu, stejně jako tomu bylo v Šostakovičově Leningradě. A jestli tuto operu spojuje jedno téma, pak je to pokrytectví hodnostářů a autorit, ať už v carském Rusku, nebo Stalinově Sovětském svazu. Kentridge, který si na vlastní kůži prožil útlak apartheidu, se v této inscenaci Metropolitní opery nebrání žádné příležitosti k útoku. Stalinovy obrázky se pravidelně objevují v průběhu videí a jsou součástí neustále se měnícího pozadí, jak opera postupně prochází šestnácti scénami.

Jakmile se Nos stává samostatnou osobností (v převleku za papírovou loutku toho typu, co jsme kdysi ve třetí třídě vytvářeli ze starého novinového papíru jako úkol na „výtvarku“), začne bloumat po městě, chodit do kostela, vydávat se za státního radu, jezdit v kočáře, předvádět se jako by byl mužem z vyšší společnosti. Silueta obřího sosáku se objevuje i v chytře připravených videích, která jsou promítána na pozadí. Jezdí tam na bílém koni, skáče o tyči, plave a vede proslovy.

Šostakovič operu napsal, když mu bylo jen dvacet dva let, a jedná se o první z pouhých dvou oper, které kdy napsal. Hudba se pohybuje od sborových ansámblů přes změť oktetu až k sólům, která testují limity každého tenorového rejstříku. Součástí díla je kvapík, polka, pokroucený valčík. To vše je disonantní a působí jako předzvěst skladatelových pozdějších symfonií a další tvorby.

Tucet sólistů dílo skvěle přivedlo k životu. Paulo Szot, brazilský barytonista, byl v roli Kovaljova (jehož ztvárnil již při premiéře v roce 2010) vynikající. Ruský tenor Andrej Popov, který se také objevil v původním premiérovém uvedení v Met, podal prvotřídní výkon jako policejní inspektor. Alexandr Lewis, australský tenor, zpíval titulní roli obstojně. A při svém debutu v Met Ying Fang zazpívala úchvatnou árii v Kazaňské katedrále. Valery Gergiev dílo dirigoval s dobrým porozuměním jak pro příběh, tak pro operu samotnou.

Při děkovačce nemůže člověk než souhlasit s jedním heslem viditelným na jevišti, jemuž právě aplaudují diváci: „Another Kheppi Ending.“ (pozn. překladatele: Další šťastný konec – přepsáno s ruským přízvukem)

(Huffington Post – 9. 10. 2013 – Wilborn Hampton)

 

Dmitrij Šostakovič:
Nos
(The Nose)
Dirigent: Pavel Smelkov
Režie: William Kentridge
Pomocná režie: Luc De Wit
Projekce: Catherine Meyburgh, William Kentridge
Scéna William Kentridge, Sabine Theunissen
Kostýmy: Greta Goiris
Light Designer: Urs Schönebaum
The metropolitan Opera Orchestra and Chorus
(koprodukce Met New York / Festival d’Aix-en-Provence / Opéra National de Lyon)
Premiéra 5. března 2010
Metropolitan Opera New York
(Met: Live in HD 26. 10. 2013) 

Kovalyov – Paulo Szot 
Police Inspector – Andrey Popov 
The Nose – Alexander Lewis
Ivan Yakovlevich / Khosrev-mirza – Vladimir Ognovenko
Praskovya Osipovna / Pretzel Vendor – Claudia Waite
Constable – Grigory Soloviov 
Ivan / Porter – Sergei Skorokhodov 
Female Voice- Ying Fang 
Male Voice – Tony Stevenson
Footman – Brian Kontes
A Cabby / Doctor- Gennady Bezzubenkov
Newspaper Clerk – James Courtney
Countess’s Footman / Ivan Ivanovitch – Ricardo Lugo
Caretakers – Brian Kontes, Kevin Burdette, Matt Boehler, Joseph Barron, Grigory Soloviov, Philip Cokorinos, Kevin Glavin, Christopher Job
Policemen – Brian Kontes, Sergei Skorokhodov, Kevin Burdette, Matt Boehler, Michael Myers, Joseph Barron, Brian Frutiger, Tony Stevenson, Jeffrey Behrens, Grigory Soloviov
Father – Philip Cokorinos
Mother – Maria Gavrilova
Sons – Michael Forest, Christopher Job
Pyotr Fedorovitch / Distinguished Colonel – Todd Wilander
Matron- Theodora Hanslowe
Coachman / Someone – Kevin Glavin
Yaryzhkin – Adam Klein
Podtochina’s daughter – Ying Fang
Mme. Podtochina / Mme. Podtochina – Barbara Dever
Gentlemen – Sergei Skorokhodov, Michael Myers, Brian Frutiger, Brian Kontes, Kevin Burdette, Joseph Barron, Tony Stevenson 
Old Man – Jeffrey Behrens
Newcomers – Grigory Soloviov, Michael Forest
Black Marketeer – Matt Boehler
Dandys – Philip Cokorinos, Michael Myers
Students – Sergei Skorokhodov, Brian Frutiger, Joseph Barron, Christopher Job, Tony Stevenson, Jeffrey Behrens, Todd Wilander, Ricardo Lugo
Respectable Lady – Kathryn Day
Lady’s Sons – Kevin Burdette, Matthew Boehler
Kovalyov’s Acquaintances – Brian Kontes, Michael Myers, Kevin Burdette
Acting Ensemble – Snezhana Chernova, Frank Colardo, Svetlana Kifa, Stass Klassen, Vadim Krol, Alexander Merinov, Erik Parillo, Dan Renkin, Dina Rose Rivera, Inna Yesilevskaya 

 www.metopera.org

Přeložila Tereza Hybnerová
Foto Ken Howard

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Šostakovič: Nos (Met New York)

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

Mohlo by vás zajímat


1
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Danas

Na přenos jsem šla s velikými rozpaky, ale musím poctivě konstatovat, že představení bylo velice zdařilé. Je pravdou, že hudba místy byla na mne dost “kakofonická”, ale jednoznačně vyjadřovala myšlenku. ten, kdo odešel z představení předčasně se velice ochudil. A navíc smysl celého představení je právě ve vyvrcholení na konci opery.
Škoda,že uváděné opeře nebyla na stránkách “operaplus” lepší anotace než jenom suché konstatování obsahu děje bez trochu bližšího vysvětlení doby vzniku opery. Myslím, že Metropolitní opera se s operou vyrovnala velice dobře.