Sovětská píseň Isaaka Dunajevského v NoDu
Ariety, kuplety a duety pro soprán a tenor z Dunajevského operet Ženiši, Volný vítr a Polární vášně. Takový byl program již pátého koncertu z cyklu Krása dneška konaného pod hlavičkou PKF – Prague Philharmonia v alternativním prostoru NoD. Dramaturgicky velmi zajímavé koncerty se zaměřením na konkrétní téma z hudby dvacátého století s mezioborovým přesahem pochází z dílny nápadů Petra Kofroně.Mezioborový přesah nechyběl ani na tomto koncertě, kde Kofroň představil dílo a osudy ruského skladatele židovského původu Isaaka Osipoviče Dunajevského (1900–1955), autora ve své době populární Písně o vlasti, která aspirovala na to, stát se sovětskou hymnou – nakonec se ale stala pouze znělkou všesvazového rozhlasu.O hudební produkci se postarala sopranistka Lucie Hájková a tenorista Roman Gasymov v klavírním doprovodu Šárky Knížetové. Hájkové krásný dramatický soprán často v duetech zastínil lyrický tenor Romana Gasymova. Jeho sólový projev byl však velmi přirozený a jeho hlas vynikal zajímavou barevností. Šárka Knížetová však klavírní part Dunajevského operet podcenila a často noty tak říkajíc lovila z listu.
Mezi koncertními vystoupeními promluvil Tomáš Hála, kurátor Národního filmového archivu se specializací na kinematografii bývalého Sovětského svazu a východního bloku. Hála představil obecně praxi v sovětské kinematografii a posléze samotného Dunajevského filmovou tvorbu a také další osobnosti s těmito filmy spojené. Své vystoupení proložil fotografiemi a ukázkami z filmu. Jen bohužel technika nefungovala dobře a diváci tak přišli o dvě filmové ukázky…
I když byly Dunajevského operetní kusy jak vystřižené z Čajkovského oper, naproti tomu svou filmovou tvorbu obohatil o prvky jazzu. Nicméně se ale v případě jeho filmové hudby stále jednalo o masovou píseň v duchu socialistického realismu. Hudba operet mohla tak krásně vzniknout o padesát let dříve – podle Kofroně však tyto souvislosti nehrají roli a doba, kdy krásná hudba vzniká, ho nezajímá. Přes jeho nesporný talent (melodická invence, spojení jazzu a masové písně) můžeme dnes Dunajevského styl v operetách považovat za ve své době zastaralý a zpátečnický. Zaprodal Dunajevskij svůj talent sovětskému režimu? A měl jinou možnost? Podle Petra Kofroně se však vždy jedná o hudbu současnou, ať už vznikla kdykoli. Proto Krása dneška?
Hodnocení autorky glosy: 80 %
Krása dneška
Sovětská píseň mezi jazzem a Čajkovským
Dramaturgie: Petr Kofroň
Host: Tomáš Hála
Lucie Hájková (soprán)
Roman Gasymov (tenor)
Šárka Knížetová (klavír)
31. března 2015 Experimentální prostor NoD Praha
program:
Isaak Osipovič Dunajevskij: Písňová tvorba (výběr)
Foto Moris-Media, archiv
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]