Špičky české klasické hudby zahrají Brahmsův Dvojkoncert

Moravská filharmonie Olomouc uvítá na svých koncertech 13. a 14. října dvě hvězdy české klasické hudby: houslistu Jana Mráčka a violoncellistku Michaelu Fukačovou. Oba virtuosové se umělecky spojí v jedinečném zralém díle Johannese Brahmse – Koncertu pro housle a violoncello a moll. Druhý z koncertů (14. října) bude natáčet Česká televize. Moravskou filharmonii bude po oba večery řídit dirigent Jakub Klecker.
Jan Mráček (foto Radovan Šubín)
Jan Mráček (foto Radovan Šubín)

Moravská filharmonie si ke spolupráci na Brahmsově stěžejním díle přizvala dva z nejvyhledávanějších českých hudebníků. Výrazný představitel mladé generace českých houslistů Jan Mráček na sebe poprvé upozornil vítězstvím v Mezinárodní houslové soutěži Fritze Kreislera ve Vídni v roce 2014. Již o čtyři roky dříve se stal laureátem Mezinárodní soutěže Pražského jara. Několik let zastává post koncertního mistra České filharmonie, kam jej osobně pozval její tehdejší šéfdirigent Jiří Bělohlávek. Jako sólista vystupuje Jan Mráček s významnými orchestry a dirigenty, mezi kterými jsou například Gianandrea Noseda, Maxim Vengerov či Jac van Steen. Hraje na nástroj milánského houslaře Carla Ferdinanda Landolfiho z roku 1758.

Brněnská rodačka Michaela Fukačová se řadí k nejvýznamnějším violoncellistkám současnosti. Je laureátkou Pražského jara, mezinárodní soutěže P. I. Čajkovského v Moskvě a v holandském Scheveningenu, ale i řady československých cen. Vedle studií v Brně, Praze, Kodani a Londýně také navštěvovala soukromé lekce u legendárního Mstislava Rostropoviče. Odborná kritika nešetří superlativy nad výrazovou hloubkou její hry a schopností uchvátit posluchače intenzivní niternou výpovědí. Už řadu let žije v Dánsku, nedále však zůstává v kontaktu s českým kulturním prostředím. Hraje na italský nástroj Carla Tononiho z roku 1726.

Michaela Fukačová (zdroj Michaela Fukačová)
Michaela Fukačová (zdroj Michaela Fukačová)

Program otevře symfonická báseň Antonína Dvořáka Polednice, jež je součástí jeho tetralogie symfonických básní na motivy ze sbírky Kytice Karla Jaromíra Erbena. Kompozice vznikla roku 1896, po návratu Dvořáka ze Spojených států, a spadá tedy do jeho zralého tvůrčího období. Následovat bude dílo světově proslulého gruzínského skladatele Giji Kančeliho z roku 2015 s názvem Nu.Mu.Zu. U příležitosti Kančeliho osmdesátých narozenin si jej objednal Belgický národní orchestr spolu se Seattle Symphony. Skladatel v něm prostřednictvím hudby vyjádřil své přání světa bez násilí. (Název skladby znamená ve starověké sumerštině „Nevím“.) Vrcholem večera bude Koncert pro housle a violoncello a moll Johannese Brahmse z roku 1887. Premiéra se konala ještě téhož roku a sólových partů se ujal slavný houslista a Brahmsův přítel Joseph Joachim a ve své době též proslulý violoncellista Robert Hausmann.

Návštěvníci koncertů jsou zváni na besedu s účinkujícími umělci, která začíná hodinu před koncertem, tedy v 18:00 hodin, v Mozartově sále. Abonenti mají vstup na besedu zdarma.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments