Stále živé téma historie: Rocc nastudoval Deník Anny Frankové

Rok 2015, pomalu spějící ke svému závěru, dal vzpomenout na některé neveselé události minulého století. Od skončení druhé světové války uplynulo sedmdesát let a právě toto jubileum ovlivnilo volbu dalšího kusu vhodného ke zpracování spolkem opera povera (doslova „chudé dílo“). Tým, v jehož čele stojí operní režisér a umělecký vedoucí spolku Rocc, se rozhodl pro zinscenování opery Deník Anny Frankové ruského umělce Grigorije Frida, od jehož narození navíc letos uplynulo rovných sto let.

O+

Pro podtržení atmosféry byla inscenace zasazena do prostor bývalé kaple Kaunicových studentských kolejí v Brně, kterou během nacistické okupace prošlo několik desítek tisíc vězňů z celé Evropy. Na duchovní minulost místa již dává vzpomenout pouze rozplývavá akustika místnosti, jež dnes funguje jako studovna. Genius loci ale zapracoval, a střídmost prostoru konvenovala estetickým ideálům organizujícího spolku, tedy zejména nalézání podstaty ve skromnosti a jednoduchosti.

Frid: Deník Anny Frankové - Rocc - Kaunicovy studentské koleje Brno 2015 (foto Majda Slámová)
Frid: Deník Anny Frankové – Rocc – Kaunicovy studentské koleje Brno 2015 (foto Majda Slámová)

Příběh dívky, která místo problémů s dospíváním musela od svých třinácti let řešit problémy naprosto esenciální a ve své podstatě nespravedlivé a zrůdné, zaujal ruského skladatele a malíře hned po prvním přečtení v šedesátých letech. Byla to právě autentičnost Annina příběhu, která jej dovedla až k myšlence dílko zhudebnit a posílit tak odkaz minulosti, k němuž je třeba se neustále vracet. Ensemble opera povera si pro toto výjimečné nastudování vybral komorní verzi pro klavír, kontrabas a bicí. Syrová partitura, jíž dominovala práce s rytmem, využívala rozšířené tonality a bez známky zbytečné citové nadnesenosti nechávala vyniknout textovou složku, zde v českém překladu Petra Štědroně.

Síla příběhu se zde protnula s umírněnou realizací monoopery. Roccova režie těžila z duševních pochodů dítěte, jež bylo okolnostmi donuceno předčasně dospět, a svým zbytečně nepatetizovaným pojetím přispívala k zacílení pozornosti směrem k hlavní hrdince. Tu ztvárnila excelující slovenská sopranistka Michaela Jančaříková.

Frid: Deník Anny Frankové - Michaela Jančaříková - Kaunicovy studetnské koleje Brno 2015 (foto Majda Slámová)
Frid: Deník Anny Frankové – Michaela Jančaříková – Kaunicovy studentské koleje Brno 2015 (foto Majda Slámová)

S bravurou se zhostila náročného, téměř nepřetržitě plynoucího partu, přičemž se jí zároveň dařilo za pomoci mimiky či střídmého pohybu po malém jevišti vystihnout přechod od bezstarostného dítěte k bytosti zahalené strachem a tmou plynoucí z nutnosti ukrývat se. Společnost jí dělaly pouze stůl a židle, spolu s deníkem, od nějž se celá dějová linka odvíjí.

Prosté scéně dominovala světelná akce; práce se stíny, kontrast světla a temnoty, to vše dodávalo ději ráz „prostého“ boje o život, tedy o jakousi možnost žít „na světle“, bez nutnosti skrývat se v temných útrobách krytů. Mezi nejsilnější momenty patřilo Annino schovávání se pod či za stolem, stejně jako chvíle her či vzpomínání na život před vpadnutím války a temnoty do jejího života. Okamžiky reminiscencí na dobu, kdy život měl hodnotu a smysl a kdy v něm měly prostor světlo a radost, ještě umocňovaly závažnost tématu.

Frid: Deník Anny Frankové - Michaela Jančaříková - Kaunicovy studetnské koleje Brno 2015 (foto Majda Slámová)
Frid: Deník Anny Frankové – Michaela Jančaříková – Kaunicovy studentské koleje Brno 2015 (foto Majda Slámová)

Instrumentálních partů se pod taktovkou norské dirigentky Anne Randine Øverby ujaly Jitka Houfová (klavír), Anežka Moravčíková (kontrabas) a Hana Pavelková (bicí nástroje). Jednalo se o precizní provedení mající spád a odvíjející se bez slyšitelných zaváhání. Znovu zdůrazním vynikající výkon sólistky, která si vyhrála i s různými hlasovými rejstříky a přitom dokázala udržet svůj výkon na nejvyšší úrovni, bez zakolísání. Ocenila bych snad jen možnost mít při ruce libreto, neboť – snad právě díky místy příliš znělé akustice – občas bylo těžké zachytit proud slov.

Frid: Deník Anny Frankové - Jitka Houfová, Anežka Moravčíková, Hana Pavelková - Kaunicovy studentské koleje Brno 2015 (foto Majda Slámová)
Frid: Deník Anny Frankové – Jitka Houfová, Anežka Moravčíková, Hana Pavelková – Kaunicovy studentské koleje Brno 2015 (foto Majda Slámová)

S minimem prostředků se inscenátorům podařilo ztvárnit tento opus na výbornou, právě díky tomu, že nechali bez větších zásahů vyznít základní ideu díla. Dramatický účinek byl o to silnější, a divák se mohl nechat pohltit intenzitou příběhu jedince, v níž se však odráží rovněž naše kolektivní historie. Nadšená a vnímavá reakce publika svědčila o tom, že téma (ne)svobody je v nás stále živé, mimo jiné právě díky neustálému a nutnému připomínání si významu a nesamozřejmosti této zcela zásadní hodnoty.

Hodnocení autorky glosy: 95 %

Grigorij Frid:
Deník Anny Frankové
Režie: Rocc
Dirigentka: Anne Randine
Øverby
opera povera
Michaela Jančaříková (soprán)
Jitka Houfová (klavír)
Anežka Moravčíková (kontrabas)
Hana Pavelková (bicí nástroje)
(koprodukce opera povera / Opera Bergen)

Česká premiéra 5. a 6. prosince 2015 Kaunicovy studentské koleje Brno
(psáno z představení 6. 12. 2015)

www.operapovera.eu

O+

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Hodnocení

Vaše hodnocení - Frid: Deník Anny Frankové (opera povera Brno)

[yasr_visitor_votes postid="194754" size="small"]

Mohlo by vás zajímat