Státní filharmonie Košice zahraje klenot světové klasické hudební literatury

Státní filharmonie Košice zve na svůj Velikonoční koncert. Slavnostní večer přinese klenot světové klasické hudební literatury – Sedm posledních slov našeho Spasitele na kříži od Josepha Haydna.
Zbyněk Müller a Štátna filharmónia Košice (foto Jakub Šimoňák)
Zbyněk Müller a Štátna filharmónia Košice (foto Jakub Šimoňák)

Velikonoční koncert v podání orchestru Státní filharmonie Košice pod vedením Zbyňka Müllera si návštěvníci vychutnají ve čtvrtek 21. března 2024 od 19:00 hodin v Domě umění. Koncertu z abonentního cyklu B bude předcházet veřejná generální zkouška v 10:00 hodin a předkoncertní setkání v 18:00 hodin, které bude opět plné zajímavostí o díle a skladateli.

Zbyněk Müller je hlavním hostujícím dirigentem Státní filharmonie Košice, hudebním ředitelem opery Divadla F. X. Šaldy v Liberci a zároveň dirigentem opery Národního divadla v Praze. Státní filharmonie Košice si na Velikonoční koncert připravila skladbu Josepha Haydna Sedm posledních slov našeho Spasitele na kříži . Zbyněk Müller vnímá toto překrásné a majestátní dílo také jako intimní: „Pro někoho může být těžké představit si, že je něco majestátní a zároveň intimní, to je charakteristika poněkud ambivalentní. Toto pozoruhodné dílo ovšem skutečně zahrnuje obě tyto výrazové polohy, což ale přesně odpovídá zhudebněné tematice. Kristus na kříži je téma svým významem a velikostí Spasitele vpravdě majestátní a v orchestru prezentované i v malém obsazení náležitými dynamikami i charakterem, například již úvodní takty mohou svojí rytmickou úderností evokovat zatloukané hřeby… Zároveň jsou tyto plochy vystřídány hudbou intimní, která v některých částech zcela převažuje. V tom ztišení tak dostane prostor milost, smíření, modlitba.“

Orchestrální dílo Sedm posledních slov našeho Spasitele na kříži si u Josepha Haydna objednala v roce 1786 pro velkopáteční pobožnost církevní obec v Oratoriu de la Santa Cueva ve španělském městě Cádiz.
Jedná se o jedno z nejosobitějších hudebních děl období osvícenství. I po více než dvou stech letech je duchovní poselství tohoto díla i expresivní síla stejně podmanivá a sugestivní jako v době jeho vzniku. Je to díky Haydnově schopnosti vystihnout obsah textu evangelií a skloubit poetickou i hudební symboliku do fascinujícího celku. Pomocí relativně jednoduchých hudebních prostředků dosahuje nesmírného napětí, dramatické prvky plynule střídá s okamžiky tiché radosti subtilních harmonických linií a přímo nebeské čistoty. Haydn popsal svou vizi díla: “V každé části díla jsem se snažil vyjádřit obsah textu výhradně prostřednictvím instrumentální hudby tak, aby zapůsobil co nejhlubším dojmem na každého posluchače.” Toto pozoruhodné dílo se okamžitě stalo jedním z klenotů světové klasické hudební literatury.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


1.5 2 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments