Štefan Margita v MET: Z Janáčka tu nadšením křičeli

Janáčkova opera Z mrtvého domu ve strhující inscenaci Patrice Chéreaua sklízí i po dvou letech od svého prvního uvedení další a další úspěchy. Teď nejnověji v zámoří, v newyorské Metropolitní opeře, kam – jak už jsme před nedávnem informovali – doputovala po uvedení na hned několika evropských scénách. (Pražské Národní divadlo přitom Janáčkův Mrtvý dům naposledy nastudovalo před neuvěřitelnými dvaceti lety!) Dirigent newyorského provedení Esa-Pekka Salonen teď dostal k dispozici řadu zvučných jmen – jen namátkou: Šiškova představuje Peter Mattei, Gorjančikova Willard White, Starého vězně Heinz Zednik, Placmajora Vladimir Ognovenko. V obsazení ale figuruje i několik našich, respektive slovenských zpěváků: Peter Straka (Velký vězeň), Vladimír Chmelo (Malý vězeň), Aleš Jenis (Vězeň hrající Dona Juana), Marián Pavlovič (Kedril) a v neposlední řadě v jedné z klíčových rolí Štefan Margita (Luka Kuzmič-Filka Morozov). Rozhodně důvod k tomu spojit se s naším tenoristou přímo do New Yorku.

Podělte se s námi prosím o atmosféru zkoušek i o první reakce diváků Janáčkova Mrtvého domu v MET.

Musím přiznat, že celé období zkoušek a příprav na provedení opery Z mrtvého domu bylo nádherné. Měl jsem možnost pracovat a také potkávat skvělé kolegy. Ta celá mimořádná atmosféry mi hodně pomohla. Jeviště je tady opravdu obrovské, tak si to každý doslova „vychutnává“. Jevištních zkoušek je tady vzhledem k provozu a zásluhou mimořádně kvalitní domácí přípravy všech minimální počet. Navíc nikdy netušíte, kdo sedí během zkoušek v hledišti.
Prvním signálem celkového úspěchu byla už veřejná generálka, lidé nadšeně křičeli a skandovaně tleskali.

L.Janáček: Z mrtvého domu – New York MET – režie P.Chéreau

Zpíváte v janáčkovských zahraničních produkcích docela často. Není to přece jen tak trochu klišé, to co se u nás říká, totiž že Češi Janáčka zdaleka tak “neberou” jako zahraniční diváci? Jak vy osobně ten rozdíl cítíte?

Ano, u nás se sice Janáček také hraje, možná stejně jako ve světě. Ale je tu jeden velký rozdíl. Zatímco u nás ho publikum jaksi „nebere“, ve světě má obrovský úspěch. A neptejte se mě, proč tomu tak je.

L.Janáček: Její pastorkyňa (Jenůfa) – Mnichov – režie B.Frey – E.M.Westbroek (Jenůfa), Š.Margita (Laca), D.Polaski (Kostelnička)

Když už jsme zmínili Janáčka, na které ze svých zahraničních vystoupeních právě v jeho postavách vzpomínáte nejraději?
 
Moc rád vzpomínám na Jenůfu režiséra Carsena a také jeho Káťu Kabanovu v milánské La Scale.

L.Janáček: Její pastorkyňa (Jenůfa) – Antverpy – režie R.Carsen

L.Janáček: Káťa Kabanova – Madrid – režie R.Carsen

Když v ničem jiném, tak aspoň občas právě v Janáčkovi jsme vás dřív v opeře u nás doma mohli slyšet. Proč teď česká divadla vynecháváte?
 
Není v tom žádný úmysl, ale mám mnoho závazků, které podepisuji už na rok 2013. Národní divadlo mne chtělo do inscenace Káti Kabanové a do Salome, ale bohužel ve stejném období jsem již měl závazky v zahraničí.

Příští rok na Pražském jaru máte mít recitál. Jaký chystáte program?

Na festivalu Pražské jaro mám skutečně recitál, bude sestaven jen z operních árií a výstupů – Verdi, Donizetti, Offenbach, Dvořák a samozřejmě i Janáček.
 
A vaše další připravovaná vystoupení u nás doma? Budou nějaká?
 
Agentura ArcoDiva, která mne zastupuje, připravuje opět moje turné, na kterém bude jak písňová, tak operní tvorba. A hlavně tam uvedu úžasné písně, které pro mne do projektu JA RA LAJ (vyšel letos na kompaktním disku) napsala Sylvie Bodorová.
 
Zpátky k opeře: Jednou z vašich premiér poslední doby byl Dimitrij v drážďanském Borisi Godunovovi. Není vám tak trochu líto, že ta inscenace je skutečně hodně proškrtaná, že jde o krátkou verzi této opery? Christian Pade navíc udělal skutečně velmi moderní představení – jak se s ním ztotožňujete?
 
Boris Godunov je nádherná opera. Pokud se hraje bez „polského“ obrazu, tak každý tenor samozřejmě jen zapláče. Bohužel, drážďanská opera zvolila tuto verzi, která je o hodně kratší, ale stále efektní. Inscenace je sice moderní, ale co je důležité – je v tom logika a tak to asi každého pěvce potěší.

M.P.Musorgskij: Boris Godunov – Drážďany – režie Ch.Pade – J.Tomlinson (Pimen), Š.Margita (Grigory)

Brzy vás čeká také další vystoupení ve Wagnerovi – Loge ve Zlatu Rýna, mimo jiné ve slavném La Fenice a později taky třeba v Mnichově. Jak se vám Wagner zpívá? A přibudou časem ve vašem repertoáru další jeho party?

Loge je nejen pěvecká, ale také hodně herecká role, v San Franciscu jsem ji dělal poprvé v úžasné inscenaci režisérky Zambello. Teď to bude inscenace Roberta Carsena, která bude rovněž velmi zajímavá. Wagner se dostává na můj repertoár, budu dělat ještě Bludného Holanďana a v jednání je i Parsifal.
R.Wagner: Das Rheingold – San Francisco -režie F.Zambello – J.Larmore (Fricka), M.Delavan (Wotan), Š.Margita (Loge)
 
Nějaké jiné nové role připravujete? Pokud ano, tak kde?

Pro operu v Chicagu připravuji opět novou roli v opeře Boris Godunov – opět verze bez „polského“ obrazu.

Nějaký váš sen co se repertoáru týče, role, kterou byste si chtěl zazpívat, ale kterou vám zatím ještě žádné divadlo nenabídlo? Určitě nějaká taková existuje.

Můj sen je pořád zdravě zpívat.

Děkujeme, vážený pane Margito, za rozhovor a přejeme hodně dalších úspěchů s Janáčkem v New Yorku.

Děkuji mnohokrát.
www.stefanmargita.com

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments