Wozzeck, krvavá opera Albana Berga

  1. 1
  2. 2

Opera Wozzeck (do češtiny je název opery přepisován nesprávně jako Vojcek) je jedním z stěžejních děl operní literatury dvacátého století. Přes tento fakt se Wozzeck nehraje právě často a traduje se, že tento opus nemají ředitelé operních domů příliš rádi. Přináší totiž většinou jenom problémy. Nemá přestávku, hraje se tedy vcelku a trvá přibližně sto minut, těžko se zkouší a sehrát orchestr sám o sobě a poté pak se zpěváky a sborem, je nadlidský úkol.


Innsbruck – režie G.Horres

Diváci odcházejí většinou šokováni s pocitem hrůzy a s tím, že nevědí, co si mají o tomto titulu myslet. S každou přibývající reprízou jich většinou (ne vždy) ubývá. Není divu. V orchestřišti sedí přes sto orchestrálních hudebníků (pokud se tam vejdou), každý si hraje svůj vlastní part, který není totožný s notami těch ostatních, i když jde o stejný nástroj, linoucí se hudba působí jako velký ještěr, který se pomalu pohybuje dopředu, a o melodičnosti se vůbec nedá hovořit.


Lucern – režie R.Wilson

Každá část opery je Bergem psána v určité hudební formě. Wozzeck tak začíná suitou, pokračuje rapsodií, vojenským pochodem a ukolébavkou, passacagliou, sonátou, et cetera, et cetera. Divák a posluchač zároveň toto přesné formální uchopení jednotlivých částí opery však sám nerozpozná, ale dočte se o něm v programu. Koneckonců Alban Berg to tak chtěl. Nicméně přes shora uvedené z orchestřiště a z jeviště proudí jakési zvláštní objemné emoce, spojené s temným naturalismem, drásavostí, možná i dekadencí, a všem je tak divně u srdce.

Brusel – režie D.Freeman

I opeře Wozzeck kraluje příběh, neodpojitelný od hudby. Stručně řečeno jde o to, že nájemný voják Wozzeck je hrůzně sevřen do reality své doby, žije a vydělává jak se dá. Vyjma své vlastní „profese“ působí ještě jako holič a subjekt lékařských experimentů, a to také proto, aby mohl živit svou milenku Marii, se kterou má dítě. Ta mu ovšem občas zahne, zvláště pak s fešným oficírem, jenž je nadřízenou šarží vojáka Wozzecka. Ten ze žárlivosti a z pocitu bezvýchodnosti podřeže Marii svým vlastním nožem, jsa předtím i potom vláčen vidinami o prýštící krvi. Aniž je jeho čin odhalen, Wozzeck pronásledován vlastním svědomím spáchá sebevraždu či vraždu na sobě tak, že myje pomyslný smrtící nůž od krve v rybníce a dojde tak daleko od břehu, až ve vodní hloubce utone. Opera končí zpěvem malého syna Marie a Wozzecka v okamžiku, kdy mu kamarádi řeknou, že jeho matka byla nalezena zavražděná. Synek rajtující na malém dřevěném koníku zpívá: “Hop,hop. Hop,hop. Hop,hop!“

Antverpy – režie G.Joosten

Další úryvky z libreta, demonstrující alespoň přibližně atmosféru opery, mohou být kupříkladu tyto.
Wozzeck: „Zem někdy je tak řeřavá, že peklo se zdá jako z ledu.“
nebo
Doktor: „To sténá, jakoby umíral člověk. Někdo se topí, příšerné! Měsíc rudý, mlha šerá“.
či
Wozzeck: „Věř, že tady straší. Všimni si pruhu světla tam, kde je pažit, kde se tolik hub urodí? Lebka koulí se tam. Za ježka ji kdosi měl, pak ji zvedl z trávy. Tři noci a dny přečkal jen, potom na prkně v rakvi ležel.“


Altenburg – režie M.Oldag

Alban Berg skládal operu jedenáct a půl roku. Nesložil „jen“ hudbu, ale zpracoval, upravil a dopsal do podoby libreta i původní text Georga Büchnera, jenž byl torzem. Po koncertním uvedení úryvků z opery v roce 1924 následovala stejně tak bouře nadšení, jako hlasité projevy nevole.

Mnichov – režie A.Kriegenburg
 
Světová premiéra se odehrála 14.12.1925 v berlínské Staatsoper pod taktovkou Ericha Kleibera. Již při generální zkoušce došlo k hlasitým protestům, stejně tak při premiéře. Uvedení opery se stalo oblíbeným předmětem útoků nejen nejrůznějších žurnalistů, ale všech, kteří si osobovali právo o opeře mluvit. A nebylo jich málo. Alban Berg byl osočen z otrávení tradice německé hudby a z toho, že podvádí jak publikum, tak hudebníky – operu vlastně nejde nastudovat! Předmětem kritiky byla však nejen hudba, ale i traktovaný příběh, který byl dle Berga vyzněním schizmatický, a to jak revoluční, tak reakcionářský.
Meiningen – režie K.Rak
 
Dalším operním domem, kde byl „Wozzeck“ uveden (na rozdíl od mnoha německých divadel, jež upustily od uvedení díla kvůli skandálu v Berlíně) bylo Národní divadlo v Praze, a to 11.11.1926 v hudebním nastudování Otakara Ostrčila a v režii Ferdinanda Pujmana. Berlínská historie se opakovala, i když v českém provedení. Inscenace se stala terčem odporu jak části odborné veřejnosti, tak laického obecenstva. Hned po premiéře – vedle bulvárních odsudků – tak protestovalo proti jejímu dalšímu uvádění šest stálých abonentů včetně pražského primátora, jehož náměstek Vaněk bohužel zesnul v průběhu premiéry. Při druhé repríze (třetím představení) opery pak řvoucí galerie přehlušily tok inscenace schválně rušivým skandováním tak, že ředitel nařídil představení předčasně ukončit. Tisk prohlásil incident za spontánní projev rozhořčeného obecenstva, následující reprízy byly odvolány a zemský správní výbor další provozování opery zakázal. Nepomohly ani protesty různých petičních spolků za účasti takových umělců, jako kupříkladu Aloise Háby, E. F. Buriana či Vítězslava Nezvala. Inscenace již obnovena nebyla a vrátila se zpět na scénu Národního divadla až v roce 1959 (!).
Národní divadlo Praha 1926 – režie F.Pujman – E.Pollert (Doktor)

Absurditou osudu zůstává, že největší úspěch opera v počátcích jejího uvádění sklidila při své třetí premiéře, a to roku 1927 v Petrohradě, kdy byla sovětskými kritiky prohlášena za bolševické dílo. Alban Berg byl berlínské, pražské i petrohradské premiéře svého díla osobně přítomen. Hráz s uváděním opery se protrhla až v roce 1929, kdy při dalším uvedení opery v Německu (Oldenburg) bylo nad slunce jasné, že nejde o skandální pomíjející humbuk, ale o strhující, byť v té době modernistické dílo, a Wozzeck se začal inscenovat pravidelně. A tak byl předveden i roku 1930 v Bergově rodném městě Vídni.

Národní divadlo Praha 1926 – režie F.Pujman – M.Veselá (Mařka)
 
  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


7
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
7 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Tantris1978

Pěkný esej. Panu Srstkovi také poděkování, že právě za jeho ředitelování byl Wozezck uveden. Viděl jsem 3 představení a s kýmkoliv jsem byl, byl uchvácen. Jen malá poznámka: opravdu nemá Wozzeck přestávku a hraje se v celku? Tak tomu bylo v Praze, ale pamatuji se na jakýsi dokument, kde David Radok mluvil o tom, že v partituře jsou přesné poznámky, kdy má jít dolů opona a snad že po každém dějství má být pauza, ale on se pro udržení divákovy pozornosti rozhodl hrát operu v celku.(Neměl jsem moc času hledat, v Mnichově hrají Wozzecka také vcelku).

Jiří Srstka

Děkuji za odborný a hezký dotaz. Níže uvedenou odpověď jsem ještě pro jistotu zkonzultoval s Davidem Radokem. Máte pravdu v tom, že Alban Berg skutečně na třech místech partitury vyznačil místa,kdy se má spustit opona. Neměl však na mysli pořádání divadelních přestávek,ale oddělení hudebního a dramatického toku opery oponou na pár vteřin. Nejen režisér Radok tyto Bergovy poznámky porušil,protože mu nezapadaly do jeho koncepce režie opery a opony na vyznačených místech spustit prostě nenechal.Snad díky předepsaným třem oponám se opera označuje tak,že je o třech aktech.
Jiří Srstka

postscriptum

Byl to obrovský zážitek za vašeho ředitelování vážený pane Srstko, stejně jako Tristan a Lady Macbeth. Děkujeme za dramaturgii, kterou jste v ND uváděl. Od té doby jsem viděl ještě tři Wozzeky a tohle dílo mne uchvátilo.

Tantris1978

Vážený pane Srstko, moc děkuji za Váš dodatek! K postscriptu se připojuji (a dokázal bych vyjmenovat i další opery, jejichž úroveň jsme od té doby nezažili – Její pastorkyňa, Castor, Cosi, pro mne i Don Giovanni).

Druid

Zajímavé a takhle v souvislostech podané informace mě nalákaly. Kde dávají blízko Wozzeka?

Opera Plus

Bergova Wozzecka mají v následujících měsících hrát v Altenburgu, Kielu, Innsbrucku a Mnichově.

Druid

Mnichov je jistota a nejblíž. Vyrazím. Děkuji.