Stipendijní program Summer LAB Limited představil mladé interprety

V divadle BRAVO! se v neděli 19. září představilo 18 mladých interpretů z českých a slovenských tanečních škol. Vystoupili v ukázkách práce choreografů Lindy Rančákové, Filipa Staňka a Michala Heribana. Trochu jako překvapení byl promítán filmový obraz z chystaného celovečerního představení tanečního divadla Comm.UNI.ty – f.EMMA. Večer s názvem Triptych II & III měl lehce kolísavou kvalitu, ale dramaturgicky byl vystavěn chytře a diváka domů propustil s pocitem příjemně strávené chvíle.
Linda Rančáková – Out of Line (produkce ConTeátr, foto Michal Hančovský 2021)

Summer LAB Limited je stipendijní program určený zejména studentům a čerstvým absolventům tanečních a divadelních škol, kteří si chtějí vyzkoušet, jak funguje práce v souboru na profesionální bázi. V rámci pohybové laboratoře pracují mladí interpreti s choreografem a výslednou práci prezentují při závěrečném představení. Linda Rančáková a Filip Staněk pracovali se stipendisty pět dní, Michal Heriban osm.

První část večera patřila krátkým choreografiím Lindy Rančákové Out of Line a Filipa Staňka Septet Puellārum. V obou kusech vystoupily Eliška Jirsová, Sofie Koldová, Marie Machačová, Natálie Matysková, Adéla Továrková a v Septet Puellārum je doplnila Klára Tilcerová.

Linda Rančáková je etablovaná choreografka, která se krom scény současného tance pohybuje i v prostředí komerčním, a to v Česku i ve světě. Vytvořila řadu choreografií jak pro alternativní projekty, tak pro reklamní spoty či videoklipy. Komerční stopa byla patrná i v její práci se stipendistkami. Výjev z dámské šatny působil více jako reklama na rtěnku než niterná výpověď o hledání sebe sama.

Filip Staněk – Septet Puellārum (produkce ConTeátr, foto Michal Hančovský 2021)

Filip Staněk se aktuálně kromě profesionální umělecké práce zabývá také studiem filozofie. Snaha dostat toto prizma do krátké choreografie pro mladé interpretky byla zjevná, ale zejména z anotace, už méně na scéně. Šest žen, podmanivá hudba, vysoce estetický pohybový slovník a choreograficky poutavé momenty, hodně kouře. Mohlo by se jednat prakticky o jakoukoliv tématiku.

Oba obrazy z ženského světa postrádaly dramaturgický vývoj a neměly ani výrazný narativ. Velmi omezený čas, který ale choreografové na práci měli, nedává žádnému hlubšímu rozpracování prostor a v konceptu Summer LAB Limited o to, zdá se, ani nejde. Stipendijní program je zaměřen na interprety a jim poskytnuté zkušenosti a nabídnuté možnosti. Z interpretačního hlediska byly výkony nejednoznačné, ale talenty, které v budoucnu doufejme ještě uvidíme, se na scéně v prvních dvou kusech objevily.

Multimediální intermezzo v podobě filmového obrazu lákalo na říjnovou premiéru nového představení tanečního divadla Comm.UNI.ty – f.EMMA. Přesto, že filmová forma nebyla původně zamýšlená a vznikla pod tlakem okolností, funguje velmi dobře. Nejde jen o natočenou divadelní scénu, ale skutečné převedení části inscenace pro oko kamery. Mizanscéna je velmi výtvarná, střih i kamera napínají, překvapují i baví. Herečka a tanečnice Kristýna Martanovičová zaujme vysokou úrovní pohybového i hlasového projevu. I když filmová ochutnávka v závěru spadne do lehkého klišé, zatím to vypadá, že nebudete litovat, když se 8. října do divadla BRAVO! vydáte na premiéru. Obzvláště, pokud váš vnitřní démon nosí latexové pumpky a na hlavě má čepici v podobě kaktusu.

Michal Heriban – Happiness (produkce ConTeátr, foto Michal Hančovský 2021)

Vrcholem večera bylo work in progress Michala Heribana. Hodnotit rozpracované dílo se zpravidla nehodí, ale přeci jen pár poznámek. Bylo velmi příjemné být svědkem dění, které z jeviště nese jasné sdělení a ušetří diváka od mžourání do programu v setmělém hledišti. Také bylo osvěžující vidět na scéně množství performerů, které přesahuje desítku. Současná tvorba z mnoha důvodů tak často uvádí kusy sólové, duety či při velkém rozmachu tria, že plné jeviště působí jako z jiného světa. Obzvláště, pokud jsou výkony interpretů takto vyvážené. Pokud se Happiness do celovečerní inscenace povede rozvinout v tomto duchu, kvalitě a s dalšími neotřelými nápady, bude mít divadlo BRAVO! v repertoáru zdařilý kus.

 

Triptych II&III

Out of Line
Choreografie: Linda Rančáková
Tančí: Eliška Jirsová, Sofie Koldová, Marie Machačová, Natálie Matysková, Adéla Továrková
Hudba: Amon Tobin

Septet Puleārum
Choreografie: Filip Staněk
Tančí: Eliška Jirsová, Sofie Koldová, Marie Machačová, Natálie Matysková, Klára Tilcerová, Adéla Továrková
Hudba: Charlotte Adigéry, Peter Gregson, Onuka
Hudební koláž: Jan Šikl

Comm.UNI.ty – f.EMMA
Námět, režie, choreografie: Vendula Poznarová, Linda Rančáková
Dramaturgie: Adéla Laštovková
Interpretace: Svatava Kobzová, Kristína Martanovičová
Scéna, kostýmy: Veronika Moudrá
Kamera, střih: Tomáš Nováček
Hudba: Tomáš Kaláb

Happiness
Choreografie: Michal Heriban
Tančí: Alena Dvorská, Lenka Gregarová, Karolína Grygarová, Zuzana Hladká, Jan Homola, Alena Karlovská, Dominika Malenovská, Nikola Nevšímalová, Markéta Schacherlová, Yana Schevchenko, Adéla Švandová, Blanka Tasi, Klára Tilcerová
Hudba: Hauschka, Jon Hopkins, Zoë Keating

 

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments