Světová operní divadla: Budapešť

Osm oper Ference Erkela – maďarského mistra romantismu a tvůrce maďarské hymny – dalo základ národnímu opernímu repertoáru jižních sousedů Slovenska. Erkel sám pak jako dirigent a horlivý organizátor přispěl k založení operního divadla v Budapešti, podobně jako Bedřich Smetana u nás.

Současná Maďarská státní opera – Magyar Állami Operaház byla postavena mezi lety 1875 – 84. Zahajovací představení tu 27. září 1884 neřídil nikdo jiný, než právě Ferenc Erkel. Šlo o výňatky z jeho a také Wagnerových oper. Vůbec první opera, která se v budově hrála, byla samozřejmě jeho Bánk bán. Divadlo neslo tehdy název Královská opera – Magyar Királyi Operaház.


Krásná novorenesanční budova je neobvykle rozsáhlá – zabírá plochu 5 071 metrů čtverečních. Robustní průčelí s kočárovým podjezdem je zdobeno mohutnými sochami Liszta, Erkela a dalších maďarských hudebníků. Hlediště má přes 1 300 míst a zabírá plochu 370 metrů čtverečních. Rozlohou je tedy o něco větší, než hlediště Covent Garden. Má tři podlaží s vysokým rizalitem a lóžemi, masivními sloupy, balustrádami, abstraktními sochami a ornamenty. Sedm lóží z každé strany hlediště pak obklopuje přes dvě patra vysokou královskou lóži. Strop je zdobený nástěnnou malbou, představující nebe nad Olympem. Všechny vnitřní prostory divadla jsou velmi bohatě zdobené domácími umělci, podobně jako v případě pražského Národního divadla. Maďarská národní opera však kvůli daleko vhodnější půdorysné dispozici působí architektonicky daleko klidnějším, honosnějším a vyváženějším dojmem, než naše Zlatá kaplička. Jeviště má oproti hledišti plochu dvojnásobnou, portál je vysoký přes dvanáct metrů, šířka jeviště je 27 metrů.

 


Opera v Budapešti patří přece jen stále (narozdíl od opery Národního divadla) k předním evropským operním scénám. Je to nejen díky tradici (působil tu naúpříklad Gustav Mahler, Otto Klemperer, zpíval tu Enrico Caruso), ale hlavně kvůli i dnes poměrně bohaté dramaturgii, vcelku nekonvenčnímu uměleckému vedení a také faktu, že pro Maďary je to svatostánek opery. V tomto divadle měl svou světovou premiéru mimo jiné známý Bartókův Modrovousův hrad.


Po druhé světové válce bylo v Budapešti otevřeno další operní divadlo – zrekonstruované městské činoherní divadlo, nazvané Erkelház (Erkelovo divadlo). Operní soubor hraje v obou budovách (stejný soubor) a tak dvě „pracoviště“ jedné instituce mohou vytvořit bohatý a zajímavý repertoár (v některýchsezonách až 50 operních titulů za sezónu). Zajímavý fakt při srovnání s debatami nad tím, co s naší pražskou Státní operou, a také při vědomí, že HDP Maďarska je proti Česku třetinové, že? Inscenační přístupy v Maďarské národní opeře jsou často značně netradiční. Budova Állami Operaház hostí i Maďarský národní balet. Letos má opera na programu 32 titulů, jsou mezi nimi takové lahůdky jako Händelův Xerxes, Belliniho Norma, Beethovenův Fidelio, Verdiho Macheth i Sicilské nešpory, Pucciniho Manon Lescaut, Čajkovského Piková dáma i Eugen Oněgin, Wagnerův Lohengrin, Mistři pěvci, Tristan a Isolda i Parsifal, Boitův Mefistofeles, Straussův Růžový kavalír i Elektra, Brittenův Kominíček …


Cesta do Budapešti z Prahy autem trvá přes Bratislavu asi pět hodin, jezdí tím směrem ale i pravidelné autobusové linky. Ceny vstupenek jsou zhruba ve stejném cenovém rozpětí, jako má naše Národní divadlo. Vypravit se do Budapešti kvůli krásnému architektuře města, nádherné operní budově a jejímu nesmírně širokému repertoáru určitě stojí za to.


www.opera.hu

Související články


Reakcí (6) “Světová operní divadla: Budapešť

  1. Leonora3:
    v case normalizacie bola Budapest pre nas studentov z Bratislavy velkomestom a atraktivnym miestom pre weekendy stravenych v Muzeu krasnych umeni s nadhernou zbierkou europskeho umenia, prechadzkami po budinskom hrade, kupanim na Margitinom ostrove v termalnych bazenoch, atd. Bolo toho hodne.
    V opere sme videli Figarovu svatbu a prvy krat pocitili atmosferu, ktoru sme zacali naplno vychutnavat az po 89 roku vo Viedni. Grofku spievala solistka z Viedne (jej meno si nepamatam), ale u nas sme take nieco nemohli zazit.
    Ale k dnesnej opere v Budapesti. Po desiatkach rokov si chceme pripomenut tieto vylety a naplanovali sme si predlzeny weekend s Verdim v Budapesti (takze tento clanok sa nam moc hodi). Repertoir v Budapesti je srovnatelny s Viednou, divadlo hra skoro kazdy den, a nie je problem si najst weekend s Verdim, Puccinim,pre tych, co maju radi novinky su i vecery s menej hranymi kusmi, ale i Wagnerom, ktoreho vraj v Budapesti robia podla vypravania znamych bajecne. A nutno povedat, ze za ceny ludove, najdrahsi listok stoji nieco cez 40 Euro! Zatial listky nemame, pretoze sa predavaju len na nasledujuci mesiac.
    A co skutocne prekvapi: i ked v solistickom obsadeni prevazuju miestne mena, predsa na dve predstavenia, ktore hodlame navstivit su uvedeni solisti Andrea Rost, Patricia Ciofi, Jose Bros. Uz predtym sme ich poculi bud vo Viedni, alebo v Mnichove (ovsem ze nie za 40 Euro).
    Taktiez madarski solisti avizovani na tieto predstavenia maju pozoruhodnu medzinarodnu karieru.

    Ako to v tom Madarsku robia? I ked ekonomika asi za nasledovanie nestoji, aspon v tomto by sa nasi tvorcovia kultury mohli inspirovat!
    (MZ)

  2. Leonora3:
    @VT Slajere, vy ste taky dobry a povzbudivy duch z dalekej Kanady, ale i tak to slubit nemozem.
    Ja sama by som si bola rada precitala vasu recenziu o Aide (tusim to bola Aida u vas doma) a vy ste tam ani nebol! A pritom Aidu spievala Sondra Radvanovsky! Mozno Aidu zaspievala Leontyne Price lepsie ako ona, ale Toscu lepsie ako Sondra zaspievala uz len Callas (bohuzial tu som nazivo nevidela). Posudzujem Sondrinu Toscu zo sobotneho matinee 29.1. v Met. Taktiez jej Leonora v Trubadurovi vo Verone minuly rok patrila do rise snov!

    BTW: a myslite, ze tu niekoho Otello a Rigoletto v Pesti este niekoho zaujima? Uz dlhsie sa mi zda, ze tento blog sa stal viac miestom pre boj a len niekolko nadsencov ako editori, Tantris, Vy a par dalsich sa snazi udrzat povodne zameranie blogu.

  3. Musím tedy říci, že řadu lidí Leonoro podceňujete, když si myslíte, že by je podrobnosti o konkrétních představeních v Budapešti nezajímaly! Jinak podle toho co píšete asi nebydlíte v Praze, ale věřte, že Pražáky hýbou současné události kolen ND a SOP skutečně hodně! Nechte nás tu proto o tom debatovat, vždyť to nemusíte pokaždé číst a i věcí na jiné téma je tu víc než dost! Karel

  4. @L3 – zdravim z podvecerniho Quebec City (a nejen vas)

    1)Na Aidu v Toronte jsem nesel, mozna jsem mel. Sondra R. is on the roll! Take vidim L. Price jako Aida a M. Callas jako Tosca. Prvni jsem videl zive v televizi (jeji farewell), druhou znam z nahravek, zejmena ta legendarni kde diriguje Sabata.

    2)Soude podle toho, jaky byl zde zivy ohlas na festival oblastnich divadel, tak je mozno predpokladat, ze neco z Pesti by bylo vitano. Uz vime, jaky styl cekat a to se cte velmi dobre.

    3) Editori, Pavel, Svatava a par dalsich pisou casto a zasvecene recenze primo z mista a rychle a budme jim vdecni. Ja jen tak obcas neco, co me zaujme, na odborne recenze nejsem delany.

    4)Ten boj ohledne reorganizace opery se neda ignorovat. Myslim, ze OP to dela jako tzv. community service, aby se poskytla co nejsirsi a nezavisla platforma. Snad to jednou skonci.

    Hezky weekend vsem.

Napsat komentář