Světová operní divadla: Lyric Opera of Chicago
Ještě v roce 1825 není Chicago ničím víc, než přepřahací a poštovní stanicí na americké východozápadní obchodní trase mezi pobřežími Atlantického oceánu a Pacifiku. O pouhých 25 let později se tu však už hraje první opera – Belliniho Náměsíčná. V roce 1859 se tu za přispění rodáka z Čech Maurice Strakoše otevírá první pravidelná operní staggiona. Město začíná neuvěřitelně rychle růst a v roce 1865 se staví první operní budova – Crosby Opera House. S nárůstem počtu obyvatel začíná rozmach i v kulturní oblasti a vznikají i činoherní a operetní (či varietní) divadla. Urbanistický růst vede k tomu, že se na omezeném prostoru staví neobyčejně rychle především mrakodrapy, jejchž základem jsou ocelové skeletové konstrukce. Na vnitřní bezpečnost investoři příliš peněz nevěnují. A tak až obrovský a zničující požár chicagského divadla Iroquois, při němž uhořelo skoro 600 lidí, změní pohled na požární bezpečnost divadel po celém světě. Následkem této katastrofy jsou dokonce některé divadelní budovy s okamžitou platností zavírány (to postihlo např. i berlínskou operu – budeme se jí věnovat v některém z přístích dílů našeho seriálu).
Crosby Opera House
Nejvýraznější kapitoly chicagského operního života se začaly psát v roce 1910, kdy byla založena Chicago Opera Company. Až do dnešních dnů druhá nejvýznamnější operní instituce v USA. Část jejích členů přešla při jejim vzniku z Hammerstein Opera Company of New York, která zanikla. Mezí prvními představeními této společnosti byla Aida a Pelléas a Mélisanda. Společnost na tehdejší poměry na velmi vysoké úrovni provedla také několik světových a amerických premiér (např. Prokofjevovu lásku ke třem pomerančům, Wolf-Ferrariho Madonin šperk, Catalaniho Loreley). Některá operní představení této společnosti přijížděli řídit i sami autoři děl. Tak prestižní ve své době Chicago Opera Company byla. Většina produkcí této společnosti se hrála v chicagském Auditoriu. V době největší slávy se stala ředitelkou společnosti Mary Garden (velmi významná, původem skotská sopranistka) – první žena na světě, která dostala příležitost řídit tak velkou a významnou operní společnost.
Civic Opera House – domov Lyric opera of Chicago. Stav budovy okolo roku 1929
Civic Opera House – současný stav
Jedním z nezanedbatelných výsledků působení společnosti bylo také postavení zcela nového operního divadla na Wacker Drive. V roce 1929 byl v rohovém mrakodrapu, vysokém přes 30 podlaží, otevřen divadelní sál. Vybavením (zejména důrazem na požární bezpečnost) to bylo v té době nejmodernější divadlo ve Spojených státech. Hlediště mělo kapacitu 3 471 míst. Zajímavé je to, že velká část těchto míst je umístěna v až neuvěřitelně rozlehlém parteru. Hlediště má pak už jen dvě další pořadí. Místa k stání v původním sále nebyla a nejsou ani dnes. Protože kapacita sálu a celé budovy byla veliká, byl součástí projektu i dokonalý systém záchranných a evakuačních komunikací a tras. Na svou dobu technicky dokonale bylo vybaveno i jeviště široké 38 metrů. V té době velmi pokrokový a bohatý světelný park umožňoval využívat mnoha světelných efektů včetně jejich rychlého střídání, což bylo na svou dobu nezvyklé.
V Chicagu slavila kromě NY své úspěchy samozřejmě i E. Destinnová a později také Soňa Červená, Rafael Kubelík a další. I nyní je Chicago jedním ze tří operních “pupků” Ameriky. Lyric opera of Chicago patří spolu s Met a Operou Los Angeles ke třem nejprestižnějším severoamerickým operním souborům.
Hlavní foyer
V každém případě zajímavý a nezvykle situovaný prostor operního sálu i velmi výrazná a dobrá dramaturgie, včetně hostování všech současných hvězd operního nebe, mohou z vaší návštěvy Chicaga udělat po této stránce gurmánský zážitek. Město mnoho z vás při svých cestách do USA možná použilo jen jako “transfer”. Prostě jste v něm jenom přestupovali z jednoho letu na druhý a pokračovali dál na západ nebo do Jižní Ameriky. V Chicagu je totiž jedno z nejvytíženějších a největších civilních letišť na planetě. Já jsem však při jedné ze svých cest do USA byl neplánovaně nucen ve městě zůstat, a tak jsem se z letištního hotelu vydal do ulic města. Musím říci, že rozhodně stojí za to ho navštívit. Bezprostřední blízkost jezer, zachovalé původní čtvrti a downtown, kolorit přístavu a přívětiví lidé tam vytvářejí zcela jinou atmosféru, než má New York nebo města na západním pobřeží. Krom toho je v Chicagu k vidění a slyšení tolik hudebních zážitků, že si přijde na své milovník jakéhokoliv žánru. Opera, muzikál, jazz, ale třeba také hudba symfonická v podání asi nejprestižnějšího hudebního tělesa tohoto typu současnosti – Chicago Symphony Orchestra. Tak zkuste někdy místo rychlého přestupu na navazující let třeba několik dní pobýt. Uvidíte, že to bude stát za to!
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]