Svjatoslav Richter o sobě a o hudbě (35)

  1. 1
  2. 2

Deníky o hudbě (16) 

Leden 1978. Televizní přenos z milánské Scaly
Verdi: Don Carlo. Král Filip – Jevgenij Nestěrenko, Alžběta – Margaret Price, Don Carlo – Plácido Domingo, Eboli – Jelena Obrazceva, dirigent Claudio Abbado 
Hudebně vynikající. Na prvním místě Abbado, sebejistý, poctivý, udává měřítko. Nestěrenko velmi inteligentní. Price velmi uspokojivá, ale zjevem se bohužel nehodí. Obrazceva jako vždycky vulgární, ale přesto elegantní. Režie byla, jak je dnes obvyklé; všechno kazí a pořád ruší hudbu. Posluchači znesnadňuje soustředění. Kdy konečně tyhle hrůzy přestanou?

31. 1. Slavíme 118. narozeniny Antona Pavloviče Čechova
Puškin, Čechov, Pasternak, Blok. Básně četli Dmitri Žuravljev, Nataša Žuravljevová a Tamara Dudarjevová. Nahrávka – Rachmaninov: Preludium fis moll op. 23 č. 1, S. R. Bulharské a ruské liturgické zpěvyBoris Christov a sbor
Je u nás stará tradice, že se o zvláštních dnech sejdeme a posloucháme básně a hudbu. Tak jsme se i v těchto výjimečných a nezapomenutelných večerech vrhli na umění. Rachmaninovo Preludium fis moll je smutná poetická skladba, podle Neuhause z celé sbírky nejlepší. Je z ní cítit chlad ruských večerů na břehu rybníka, ze kterého stoupá mlha. Chvějící se vzduch. Je to štěstí, slyšet Borise Christova se sborem a ruskými liturgickými zpěvy. Hluboce náboženský prožitek.

4.2. Hudební večer doma. Nahrávka
Schumann: Symfonie č. 1 op. 97 (Rýnská). 1) dirigent Eliahu Inbal, 2) Otto Klemperer
Tuto symfonii dobře neznám, i když jsem ji asi už dvakrát nebo třikrát slyšel na koncertě. Zvlášť si vzpomínám, jak Charles Munch dával střední větu jako přídavek. Bylo to hodně neobvyklé: pod jeho taktovkou hrál orchestr, jakoby to byla komorní hudba. Schumannovy symfonie velmi získají, hrají-li se takovým jasným a klinicky průzračným způsobem, jako smyčcový kvartet. Ale to pochopitelně vyžaduje dvojnásobnou, ne-li trojnásobnou práci. Bylo velmi zajímavé ji slyšet v interpretaci dvou tak rozdílných dirigentů. Každý byl svým způsobem přesvědčivý. Mezi našimi hosty byl malíř Dmitry Krasnopěvcev. Ještě vidím jeho hezkou tvář, na níž se zračilo soustředění, jak se snažil tu hudbu pochopit…

11. 2. Nahrávka
Boris Christov se sborem. Slovanské liturgické zpěvy
Skvělé! A jaký zpěv! Boris Christov je prvotřídní a jeho přednes je plný síly. Naši hosté byli viditelně šťastni. Jak také jinak? A ty zvony!!! Nevím proč, ale vždycky se při takové hudbě trochu nudím. Při Bachových pašijích nebo Glagolské mši ne.25. 3. Velký sál konzervatoře
Bach: Koncert E dur pro housle a orchestr. Oleg Kagan, dirigent Jurij Nikolajevskij
Pro tenhle koncert horuju a velmi mě potěšilo, že jsem ho zažil na pódiu, kvůli dílu i interpretaci. Jsem pevně rozhodnut hrát ten koncert v jeho klavírní D dur verzi, také Koncert g moll. Pak bych měl v repertoáru všechny Bachovy koncerty.

10. 4. Moskva, Velké divadlo. Hostování baletu Maurice Béjarta
Stravinskij: Pták Ohnivák, Petruška, Svěcení jara
Je těžké hovořit o hudebním provedení této skvělé hudby, protože scénická realizace jen ruší její vjem a je přinejmenším zdrojem zklamání. Na choreografii pana Béjarta je nejlepší zapomenout. Jen se to nepovedlo, nebo je prostě vůči hudbě hluchý?

12. 4. Magnetofonový záznam koncertu v Tours 1977
Schubert, šest písní. Dietrich Fischer-Dieskau, S. R.
Nebylo snadné s Dieterem pracovat. Problém je, že je tak náročný na vztah slova a hudby. Když například musí zpívat konsonanty jako „str“ nebo „pr“, chce, aby klavírista hrál trochu se zaváháním. Jeho dikce je samozřejmě nádherná, ale mění to přirozený rytmus samotné hudby; člověk ho musí vědomě sledovat a není to vždycky příjemné. Výsledek je jistě výtečný, ale vyžaduje to strašně moc práce. Je ale fantastické, jak zpívá „Stesk hrobníka“. Dojem rozervanosti a záhuby.

1. 4. Nahrávka
Lehár, árie z operety Giuditta. Elisabeth Schwarzkopf
Jak krásně umí tato umělkyně zpívat. Stále ještě je ve všech směrech na výši… a tady… jaký vzlet, jaké brio! Bravo, bravissimo.

7. 5. Divadlo Němiroviče-Dančenka a Stanislavského
Vitalij Gubarenko: Milostné dopisy, monodrama na Henriho Barbusse. Galina Pisarenko
Tohle sentimentální melodramatické slintání, do kterého se, jak se zdá, Galja zamilovala a investovala do toho všechnu svou vášeň, není opravdu k ničemu. Věc vkusu, dalo by se říci? Vůbec ne! Je-li nějaký umělec ochoten předvádět takový brak, ztrácí vážnost, kterou by měl mít před uměním i před sebou samým. Bylo to skutečné utrpení, ale samozřejmě jsme zůstali až do konce. Přesto jsem se nedokázal rozhodnout, jestli mám Galje gratulovat, navzdory bouřlivému aplausu, kterým ji odměnilo publikum. Nadšení, s jakým představení přijalo, je jen důkaz jeho nízkého maloměšťáckého vkusu.

9. 5. Velký sál konzervatoře. Koncert na paměť Heinricha Neuhause
Haydn: Sedm slov Vykupitelových na kříži. Beethoven: Koncert č. 5 Es dur. Chopin: Koncert č. 1 e moll. Stanislav Neuhaus, dirigent Lev Markiz
Syn Heinricha Neuhause dnes vystoupil se dvěma díly, jimž jeho otec kdysi vtiskl svou nenapodobitelnou pečeť. Vzpomínám si, že jsem je slyšel na jednom koncertě, konaném v zahradě Eremitáže. Od té doby jsem tato dvě díla lépe zahrát neslyšel. Byla to skutečně „hvězdná hodina“, která se nedá zapomenout ani popsat slovy. Stanislav byl dnes v dobré formě a udělal mocný dojem; byl to koncert, hodný Neuhausovy památky.

23. 6. Festival de Touraine, Grange de Meslay
Bach: Houslové koncerty E dur a a moll. Oleg Kagan. Braniborské koncerty č. 3 G dur, č. 6 B dur. Bachův orchestr Mnichov, dirigent Karl Richter
Nejdřív můj milovaný Koncert E dur, v první větě elegantní, radostný a triumfující. Druhá je Bachův šťastný nápad, a třetí budí dojem, že skladatel neopovrhoval šampaňským. Třetí Braniborský koncert je podle mě ze všech šesti nejdokonalejší. Šestý má neobvyklou instrumentaci – všechno je v hlubokém rejstříku. Oleg hrál výtečně. Obyvatelé Tournai si ho zamilovali. Velký úspěch. Karl Richter je skvělý hudebník, ale v soukromí se zdá trochu nejistý, jakoby se nějak necítil ve své kůži.

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na