Svjatoslav Richter o sobě a o hudbě (41)

  1. 1
  2. 2

Deníky o hudbě (22) 

8. 1. 1983 U Olega Kagana. Nahrávky
Purcell: Skladby pro cembalo, Gustav Leonhardt; Debussy: Preludium k Faunovu odpoledni, dirigent Ernest Ansermet; Stravinskij: Capriccio, Stravinskij u klavíru, dirigent Ansermet; Liszt: Polonéza E dur č. 2, S. Rachmaninov; Johann Strauß: Na krásném modrém Dunaji (ve strašlivě těžké úpravě), Josef Lhévinne; H. Wolf: Rozloučení, D. Fischer-Dieskau a S. R.
Oleg si sestavil program sám, velmi zajímavý a rozmanitý. Purcell: Noblesní a elegantní začátek. Debussy: Ansermetova velkolepá interpretace. Nesrovnatelná krása. Stravinskij ve vlastním provedení. Kdy budu konečně tohle úžasné dílo hrát? Už jsem dvakrát zkusil se ho naučit, ale nešlo to. Liszt: Rachmaninovova interpretace se mi nelíbí, moje koncepce tohoto díla je úplně jiná. J. Strauss: Brio, viruozita, cirkus. Živá nahrávka; šílený úspěch pro Lhévinna.

12. 1. Zase poslech nahrávek.
Händelovy suity: č. 11 d moll A. Gavrilov; č. 14 G dur a č. 16 g moll S. R.; Liszt: Polonéza E dur, S. R. (v Praze); Chopin: Etudy, op. 10, č.  1, 3, 4, 10, 11, 12, a op. 25, č. 23 a 23; S. R. (v Bukurešti)
Händel: Docela přesné a akademické, ale ne suchopárné. Liszt v Praze: Šťastná doba, kdy jsem se seznámil s Juliem Katchenem a jeho paní Arlettou. Vzpomínám si, že jsem slyšel jeho velmi krásný koncert. Z jakéhosi důvodu se Arlettě strašně líbilo, jak jsem hrál Lisztovu Polonézu a chtěla ode mě tuhle desku na památku (desku, která ještě oficiálně neexistuje). Kde jsou tihle přátelé dnes? A všichni ti, co se ke mně v Praze tolik hlásili? Už je nikdy neuvidím… Chopin v Bukurešti: Myslím, že to byl dobrý koncert, ale nehodí se na desku. Tohle už vím dávno.21. 1. Televizní přenos
Dvořák: Klavírní  kvintet A dur, op. 81, Borodinovo kvarteto a S. R.
Podivuhodné kvality tohoto díla je zbytečné zdůrazňovat. Brahms si tohohle skladatele tolik nevážil pro nic za nic. Brucknera rád neměl, ale v tom se ohromně mýlil.

24. 1. Nahrávka
Chopin: Balada g moll č. 1, Etudy, op. 10 a 25, Polonéza a Andante spianato; dirigent Kiril Kondrašin, S. R.
Ani nevím, odkud jsou tyhle nahrávky, ty skladby jsem hrál tolikrát… A nevím, proč jsem vybral zrovna tuhle desku, určitě na přání přátel, kteří se u mě sešli a kupodivu mě pořád chtějí slyšet. Citát z moskevské konzervatoře: „Kdy už konečně přejde tahle richterovská móda?“ To bylo před pětadvaceti lety.

28. 1. Nahrávka
Dvořák: Klavírní koncert g moll, S. R., dirigent: K. Kondrašin (Londýn)
Má londýnská nahrávka Dvořákova koncertu má spoustu chyb… a nejen mých. Nevím, čím to je, jestli za to mohl Londýn, kde se nikdy necítím dobře, indiferentnost a konzervativnost Londýňanů, kritici, kteří se rozhodli, že je tohle Dvořákovo dílo jako podle nich ostatně i Chopinova Polonéza a Andante spianato – špatná hudba?

29. 1. Nahrávka
Beethoven: Sonáta c moll, op. 111, S. R.
Přece jen bych řekl, že jsem občas hrál tuto sonátu celkem slušně. Mezi všemi jejími nahrávkami, které kdy byly pořízeny, se ale nenajde dobrá ani jedna. S nahrávkami je tomu tak skoro vždycky a vždycky mě to velmi zklame.

31. 1. Nahrávka
Debussy: Jeux, dirigent Pierre Boulez
Poprvé, a moc jsem to nepochopil. Možná jsem byl nesoustředěný? Nebo za to může… Boulez?11. 2. Nahrávka
Bizet: Arlésanka, 1. a 2. suita, dirigent Roger Désormière
Samozřejmě to musí být dobré, když se dirigent jmenuje Désormière! (désormais – budoucí) Skutečně jedinečný. A když je to navíc ještě (dobrá) francouzská hudba!

Konec února, Vídeň, Konzerthaus
Stéphane Grappelli, jazzové housle
Čistě zábavný koncert. Ani jsem nejdřív nechtěl jít. Grappeli je ve svém oboru velký umělec, současně originál a nebere sám sebe příliš vážně. Všechno je to velmi veselé a zábavné. Brilantní jazzová hudba, jakou jsem přirozeně hned zase zapomněl.

Březen, Vídeňská státní opera
Verdi: Rigoletto. Gilda: Gruberová, Rigoletto: Bruson, dirigent Riccardo Muti
Premiéra ve vídeňské opeře. Nemyslím, že bych už někdy viděl a slyšel něco tak příšerného, a to přesto, že Muti víceméně respektoval Verdiho tempové údaje (a publikum ho za to vybučelo). (Pardon, málem jsem zapomněl na jednu výjimku, na scénu bouře, kterou hrál nepřípustně rychle). Zpěváci, všichni nadaní nesporně krásnými hlasy, zpívali s tak nepatrným výrazem a citem (hlavně Gruberová), že (geniální) dílo úplně ztratilo na významu, ale vysoké tóny byly odměňovány nadšeným aplausem. Po úchvatném charakteru opery ani stopa. Bruson je Rigoletto toho nejběžnějšího druhu, jakých už jsem viděl stovky. Vévoda (Franco Bonisolli) je prostě hlupák. A režie (Sandro Sequi)… nelze si představit zaprášenější a průměrnější. V druhém obraze vlevo měsíc tak jasný, že se Rigoletto ani se zavázanýma očima nemohl zmýlit; a vpravo najednou druhý bledý měsíc. A tak i všechno ostatní. Skutečný zlý sen. A nejhorší bylo publikum! Řvalo tak, že překrývalo hudbu, chovalo se jako horda vyšinutých a mělo z toho ještě potěšení. Už scházel jen kulomet. Muti ty ovace triumfálně přijímal, a Maazel mi hrdě předvedl svou ředitelskou kancelář (teď je tam ředitel). Jak je to všechno odporné. Na zdraví a dobrou chuť!

29. 3. Paříž, nahrávka
Rimskij-Korsakov: Koncert cis moll; Glazunov: Koncert č. 1 f moll; S. R., dirigent K. Kondrašin
Nové setkání s mými „předpotopními“ deskami, které jsou dnes považovány za „technicky“ nedokonalé – a co desky Slezakovy, Něždanové, Šaljapina??
Rimskij: Tady je chyba: špatné akcenty v závěrečných oktávách v Des dur… zbytek není zrovna špatný.
Glazunov: Obtížné dílo. „Proč to hrajete?“ ptali se mě často. Zaprvé proto, že se mi líbí, a potom proto, že je velmi glazunovské, komponováno v kuse a má zcela vlastní styl (trochu jako „Anna Karenina“ v první větě a s baletní atmosférou ve druhé). Je to velkolepě uděláno (na rozdíl od Houslového koncertu, který kvůli jeho eklekticismu rád nemám). Naneštěstí Kondrašin téma druhé věty dost neodstínil, ale jinak je ta nahrávka velmi uspokojivá.

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


1
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Milan V.

To už je na knihu! Ukládám si celé pokračování seriálu do jednoho souboru a už je to (bez obrázků a při menším písmu) přes 100 stran… Ale je mi jasné, že žádný osvícený nakladatel se u nás asi nenajde… O to víc si zaslouží poděkování Opera Plus a paní Reittererová!