Takto zní moře: Košický koncert s Benjaminem Baylem a Kristinou Fialovou
Dirigent Benjamin Bayl je zástupcem ředitele The Hanover Band a spoluzakladatelem Australian Romantic & Classical Orchestra. Byl jmenován asistentem dirigenta Ivána Fischera v budapešťském Festival Orchestra a Konzerthausorchester Berlin. V posledních sezonách Benjamin Bayl velmi úspěšně debutoval s Hong Kong Philharmonic Orchestra, symfonickými orchestry v Sydney, Melbourne, Queenslandu a Canbeře i s Royal Philharmonic Orchestra. Jeho široká škála repertoáru zahrnuje velké vídeňské klasiky, historicky poučenou barokní a romantickou hudbu i světové premiéry. V oblasti opery diriguje ve významných mezinárodních domech, jako jsou Wiener Staatsoper, Nizozemská národní opera, Staatsoper Berlin, Staatsoper Stuttgart, Dánská královská opera, Norská národní opera aj. Bayl je mimořádně aktivní také v oblasti staré hudby, z posledních spoluprací tohoto zaměření vynikají obzvláště projekty s Collegium Vocale Gent a Akademie für Alte Musik Berlin, se kterou absolvuje i evropské turné. Hojně spolupracuje také s mladými hudebníky, často vede projekty pro vzdělávací organizace, včetně Slovenského mládežnického orchestru.
Benjamin Bayl představuje dramaturgii koncertu Mendelssohn – Debussy – Berlioz takto: “Jedná se o velmi speciální program spojující témata cestování, plavby, přírody a osudu. U Mendelssohna najdeme zobrazení moře, inspirované Goethovou poezií, v klidném i bouřlivém stavu. Moře zobrazuje nevyhnutelnost a neúprosnost cesty. Podobně i Debussy jako hudební impresionista maluje tři kontrastní obrazy oceánu, avšak více obrazným způsobem.”
Ve druhé části koncertu orchestr uvede Harolda v Itálii od Hectora Berlioze. I zde nalezneme motiv cesty, avšak už osobněji. Skladatel se inspiroval svéráznými zážitky ze svého italského pobytu. “S hudební inspirací Paganinim a poetickou inspirací Byronem přináší Berlioz jedinečné inovace violy jako sólového hlasu představujícího Harolda, který je podle vlastních slov ‘melancholickým snílkem’,” ilustruje Benjamin Bayl a uzavírá: “Program koncertu je svým způsobem také trojúhelníkem. Mendelssohna a Debussyho spojuje téma moře a Debussyho a Berlioze spojuje jejich francouzský původ.”
Violistka Kristina Fialová je odbornou kritikou oceňována pro svou dokonalou techniku, ohnivý temperament a sofistikované hudební cítění. Kromě pozvání na dánský Tivoli festival debutovala v Tonhalle Zürich, Sumida Triphony Hall v Tokiu, Gran Teatro Nacional v Limě, v sále Kolínské filharmonie a na Mezinárodním hudebním festivalu Pražské jaro. Vystupovala s předními českými i zahraničními orchestry pod vedením významných dirigentů, jako jsou Krzysztof Penderecki, Libor Pešek, Jakub Hrůša a Case Scaglione. Jako komorní hráčka spolupracovala s řadou renomovaných interpretů, jako jsou Radovan Vladkovič, Sophia Jaffé, Ivan Ženatý a Václav Hudeček. Koncertovala ve většině zemí Evropy, Afriky, Asie, Ruska a v Jižní a Severní Americe. Ve svém portfoliu má řadu mezinárodních festivalů a je absolutní vítězkou či laureátkou různých mezinárodních soutěží. Kristina Fialová je ředitelkou Jihočeského komorního festivalu a zakladatelkou Mezinárodní violové soutěže Oskara Nedbala v Praze. Vydala deset CD u českých vydavatelství Supraphon, Arcodiva, Sound Trust a u dánského labelu Dacapo. Vedla mistrovské kurzy v New Yorku, Delaware, Limě, Kodani, Pekingu a Čching-tao. Pravidelně nahrává pro Český rozhlas, Českou televizi a Dánský rozhlas. Kritici i vydavatelé se shodují, že Kristina Fialová se vyznačuje sametovým tónem.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]