Talichovo kvarteto oslaví 60 let ve Španělské synagoze

Šedesát let na scéně slaví letos Talichovo kvarteto. Uznávaný smyčcový soubor s řadou mezinárodních ocenění vystoupí 21. února 2022 v rámci festivalu Věčná naděje v prostorách Španělské synagogy v Praze. Kvarteto představí Smyčcový kvartet č. 3 Viktora Ullmanna a Smyčcový kvartet č. 14 Franze Schuberta.

Talichovo kvarteto (foto Radek Kalhous)
Talichovo kvarteto (foto Radek Kalhous)

„Vedle jednoho z vrcholů kvartetní tvorby, Schubertovy ‘Smrt a dívka’, zazní i jediný dochovaný smyčcový kvartet Viktora Ullmanna. Krásná a silná hudba, která vznikla v koncentračním táboře v Terezíně kde – jak napsal Ullmann – se jeho touha po kultuře zcela vyrovnala touze po životě,“ přibližuje program primárius Talichova kvarteta Jan Talich mladší.

Talichovo kvarteto vzniklo na Pražské konzervatoři roku 1962, nejprve jako studentský soubor, který roku 1965 přijal jméno dirigenta Václava Talicha, strýce primária (později violisty) prvního složení ansámblu Jana Talicha. Obsazení prošlo generačními obměnami, v současnosti je jeho primáriem syn zakladatele, Jan Talich mladší. Soubor se neomezuje jen na kvartetní tvorbu, spolupracuje s dalšími interprety. Se svým uměním procestoval celý svět, každým vystoupením stvrzuje své místo ve světové špičce.

Tvorba Viktora Ullmanna se dělí na dvě základní období – díla napsaná v době mezi dvěma válkami, a skladby, které vytvořil v koncentračním táboře v Terezíně, kam byl deportován v září roku 1942. Ne všechny skladby z období před deportací se dochovaly a o některých z nich máme informace pouze z dobových recenzí. Smyčcový kvartet č. 3 byl napsán v Terezíně a nese datum 23. ledna 1943.

Jeden z nejznámějších kvartetů Franze Schuberta, Smyčcový kvartet d moll nazývaný „Smrt a dívka“, byl zkomponován roku 1824. Za Schubertova života došlo pouze k jeho soukromému provedení, 1. února 1826 v domě klarinetisty a zpěváka Josepha Bartha. Název skladba získala na základě druhé, variační věty, v níž Schubert cituje svou píseň z roku 1817 Der Tod und das Mädchen (Smrt a dívka) na text Matthiase Claudia. V romantizujících výkladech byl kvartet vnímán jako předtucha smrti, s jejímž obrazem se Schubert potýkal od mládí. Volba tématu písně ke kvartetním variacím však souvisí hlavně s charakterem hudební stránky písně samé. Schubertova píseň je koncentrovaná dramatická scéna, založená na kontrastu statického, uklidňujícího akordického doprovodu hlasu smrti, a strachem naplněného hlasu dívky, která se smrti brání.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments