Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Tancredi ve Vídni aneb Rossini není Monteverdi
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Opera

Tancredi ve Vídni aneb Rossini není Monteverdi

Vít Dvořák
Publikováno 19/10/2009
sdílejte:
5 minut čtení
sdílejte:

Rossiniho Tancredi (Tankred) se hraje poměrně zřídka, byť mezi zhruba čtyřmi desítkami oper italského mistra má přece jen aspoň trochu štěstí a narozdíl od řady z nich úplně nezapadl. Teď přišlo s jeho novou inscenací divadlo Theater an der Wien, které v rakouské metropoli poslední dobou úspěšně konkuruje Vídeňské státní opeře. Chváleno je jak za výběr repertoáru, tak většinou i za jeho špičkové provedení.

Velká očekávání tak byla pochopitelně spojena i se zatím nejnovější inscenací, a to tím spíš, že byla ozdobena celou řadou magnetů v podobně zvučných jmen – ať už dirigentem René Jacobsem, hvězdným obsazením v čele s Vivicou Genaux, Aleksandrou Kurzak a Colinem Lee či režisérem Stephenem Lawlessem.
Intendant Theater an der Wien Roland Geyer, sopranistka Aleksandra Kurzak a režisér Stephen Lawless
 
Leč – zázrak se nekonal. Ne že by nešlo o nadprůměrnou produkci, ale k dokonalosti jí chybí ještě slušný kus cesty. Předně: René Jacobs je zřejmě natolik pohlcen interpretací staré hudby, že s Rossinim si evidentně příliš nerozumí. Ten jeho Rossini zní totiž spíš jako řekněme Monteverdi – po typické rossiniovské partituře není v jeho provedení takřka ani památky (a to i při vědomí, že Tankred má oproti předchozím rossiniovským titulům přece jen trochu odlišnou orchestraci). Jacobsův Tankred (v provedení Orchestre des Champs-Élysées) je barokně zatěžkaný. Často máte pocit, že orchestr hraje namísto Rossiniho nějakou nepříliš přehlednou fugu.

Další problém nové vídeňské inscenace Tankreda se podle mého názoru jmenuje Vivica Genaux. Oproti Jacobsovi má tahle aljašská rodačka sice s Rossinim o poznání víc zkušeností (Popelka, Rosina, Italka v Alžíru, ale i Falliero), jenže to by člověk nesměl v „kalhotkové“ roli Tankreda slyšet třeba takovou Danielu Barcellonu… Genaux má přitom rozhodně skvěle posazený mezzosoprán s báječně vyrovnanými rejstříky a obdivuhodnou technikou, leč je poměrně útlý, působí příliš komorním dojmem a pro přece jen dosti dramatický a hutný part Rossiniho hrdiny se příliš nehodí.
Hlavními hvězdami večera se tak bezesporu stali stále úspěšnější jihoafrický tenorista Colin Lee (Argirio) a žádaná polská sopranistka Aleksandra Kurzak (Amenaide). Suverénní Lee se svými exceletními výškami a skvěle pohyblivým, ale přitom dostatečně průrazným, tmavěji zabarveným tenorem dnes už myslím určitě snese srovnání i s takovou rossiniovskou star, jako je Juan Diego Flóréz. Také Kurzak má svůj koloraturní, avšak poměrně sytý soprán pod dokonalou kontrolou a soustředit se tak může plně na skvělé výrazové odstínění zpívaného partu. Zmínit je ale třeba i mladého, teprve pár let zpívajícího basistu Konstantina Wolffa (Orbazzano), který je rozhodně velkým příslibem do budoucna.
Anglický režisér Stephen Lawless začal velmi slibně. Nepříliš akční příběh z války mezi Sicilany a Saracény, přenesený někam do první půle minulého století (na jednoduché, ale velmi efektní scéně Gideona Daveyho), dokázal docela dobře a nápaditě rozehrát hlavně za pomoci dynamicky aranžovaného sboru, s použitím vtipné nadsázky (třeba místo živého koně použije toho z tělocvičny) i s pomocí přizvaných statistů – atletických akrobatů. Leč v druhé půli více jak tříhodinového představení to vypadalo, že režisérovi došel dech či invence, nebo že inscenaci snad ani nestihl dozkoušet. Dlouhé scény samotných sólistů se totiž najednou nudně vlekly a byly prakticky bez nápadu. Škoda.

I přes všechny tuto výhrady ale radím: Máte-li možnost, zajeďte se na Tankreda do Vídně podívat. I tahle inscenace stojí za vidění, zvlášť při vědomí nevalných poměrů i „invence“ operních dramaturgů u nás doma.
Gioacchino Rossini:
Tancredi
Theater na der Wien

Dirigent: René Jacobs
Režie: Stephen Lawless
Výprava: Gideon Hockney 
premiéra 15.10.2009
(psáno z první reprízy 17.10.)
 
Agrio – Colin Lee
Amenaide – Aleksandra Kurzak
Tancredi – Vivica Genaux
Orbazzano – Konstantin Wolff
Isaura – Liora Grodnikaite
Roggiero – Roby Hughes

www.theater-wien.at
fota Karl Schöndorfer
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Benátští sólisté bez lesku a dokonalosti
Další článek Varhany a cembalo v jednom večeru
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
4 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up