Taneční zpravodaj: Festivaly a pohybové divadlo na přelomu měsíce a v srpnu

Co se děje o prázdninách v tanci a pohybovém divadle: Premiéra Divadla Continuo a festival Jižní Svéráz, Bubeníček International Ballet Gala, hostování souboru Alica Minar & col., festival Komedianti v ulicích, Letní Letná 2024 a další novinky:
Pražský improvizační orchestr (foto archiv Alfredu ve dvoře)
Pražský improvizační orchestr (foto archiv Alfredu ve dvoře)

Pražský improvizační orchestr 1. a 2. srpna v Alfredu ve dvoře
Pražský improvizační orchestr se vrací do Alfreda, tentokrát na začátku srpna, v krásné polovině prázdninových festivalů: 1. a 2. srpna se můžete těšit na dvojí večerní program hudby a performance. První večer zahájí legendární český zvukový umělec a stavitel nástrojů Petr Válek, kterého jste v Alfredovi mohli vidět během posledního LOUTEXu. Hudebníci budou pracovat s podomácku vyrobenými nástroji, recyklovanými materiály a tradičními nástroji, které jsou speciálně „připravené“ z běžných každodenních materiálů.

Druhý večer pak zahrají vlastní interpretace několika grafických partitur včetně zvláštní pocty skvělému Philu Niblockovi. Speciálními hosty po oba večery budou mexická skladatelka, hráčka na Petzoldovu flétnu a recyklátorka starých kazetových pásků Angélica Castelló a experimentální filmař Jan Kulka, který bude improvizovat přímo se skupinou.

PIO založili v roce 2012 Petr Vrba a George Cremaschi jako platformu pro improvizaci ve velké skupině, která pracuje s dirigovanou i volnou improvizací, otevřenými partiturami a grafickou notací. Více informací a vstupenky ZDE.

Divadlo Continuo (foto Michal Hančovský)
Divadlo Continuo (foto Michal Hančovský)

Divadlo Continuo uvádí projekt Zatím, do té doby, navždy
Divadlo Continuo
letos pozve diváky k návštěvě světa zapomenutých dopisů, nedoručených balíků a tajemných zákoutí opuštěné budovy pošty v Českých Budějovicích. Ta se na deset srpnových dní promění na divadlo, do kterého tvůrci pozvou diváky, aby ve zcela netradičním divadelním formátu zažili večer plný překvapení, nečekaných setkání, výtvarné a divadelní poezie. V rámci nultého ročníku festivalu Jižní Svéráz 2024, který pořádá České Budějovice – Evropské hlavní město kultury 2028 a jehož partnery jsou Jihočeské divadlo, Divadlo Continuo a REZI.DANCE Komařice, odehraje Continuo celkem 10 představení Zatím, do té doby, navždy: od 1. do 10. srpna 20204 vždy od 21 hodin.

Letní site-specific projekty Divadla Continuo jsou každoroční jedinečnou divadelní událostí, při které tato mezinárodní skupina pravidelně oživuje zapomenutá, opuštěná či neznámá místa v jižních Čechách a proměňuje je na divadelní jeviště. Letošní projekt Zatím, do té doby, navždy se koná v rámci nultého ročníku festivalu site-specific a imerzivního divadla Jižní Svéráz 2024, který pořádá České Budějovice – Evropské hlavní město kultury 2028. Partnery festivalu spolu s Divadlem Continuo jsou Jihočeské divadlo a REZI.DANCE Komařice.

Inscenace, jež je 28. v řadě mezinárodních divadelních site-specific projektů, které od roku 1997 Divadlo Continuo připravuje, pozve diváky do Českých Budějovic, do budovy bývalé pošty v Nádražní ulici, aby ve zcela netradičním divadelním formátu zažili večer plný překvapení, nečekaných setkání, výtvarné a divadelní poezie: „Jak již bývá pro tvorbu Continua typické, scénář pro toto představení píše samo místo – tentokrát je to budova bývalé pošty, její historie, její genius loci. Je to budova, přes kterou prošly osudy stovek tisíců lidí zapsaných do slov a vět v dopisech a poštovních zásilkách. Dopisy zcela neznámých a anonymních pisatelů doplní útržky korespondence Franze Kafky, Mileny Jesenské a dalších známých osobností“, popisuje umělecký vedoucí souboru a režisér inscenace Pavel Štourač. K inscenaci dále dodává: „Inspirací se také staly zapomenuté a nikdy nedoručené zásilky i fiktivní dopisy, které nikdy nebyly napsány, dosud nevyprávěné či zapomenuté příběhy, malé, zdánlivě bezvýznamné události, které se odehrávají na pozadí těch velkých.“

Divadlo Continuo (foto Michal Hančovský)
Divadlo Continuo (foto Michal Hančovský)

Již 1. 7. začala poslední fáze příprav projektu. I letos se ho účastní na dvě desítky tanečníků, divadelníků, výtvarníků a muzikantů z celé Evropy, kteří se sjeli do Malovic, na Švestkový Dvůr, kde soubor sídlí a který slouží jako základna pro každoroční mezinárodní projekty. Spolu se členy Divadla Continuo vytvoří účastníci během jednoho měsíce inscenaci, v níž ani letos nebudou chybět originální divadelní postupy, pro které se tyto projekty staly vyhledávanou kulturní událostí. Na návštěvníky projektu čeká fyzická blízkost divadelní akce, imerzivnost, ve které se divák na základě své volby často stává spolutvůrcem příběhu představení, stejně jako hledání příběhu, detailů a souvislostí, interaktivnost, společný pohyb herců i diváků v prostoru, živá hudba, fyzické divadlo a výtvarná poezie.

Divadlo Continuo je mezinárodní divadelní soubor založený v roce 1992. Práci Divadla Continuo je prakticky nemožné žánrově zařadit. Ve svých projektech propojuje pohyb, tanec a fyzické herectví s postupy loutkového divadla, živou hudbou a výraznou výtvarnou stylizací. Toto vše pak vytváří nezaměnitelnou poetiku jednotlivých inscenací. Mezinárodní divadelní site specific projekty pořádá Continuo každoročně již od roku 1997, vždy ve vybrané nedivadelní lokalitě jihočeského kraje. Během více než dvaceti let vypracovali členové divadla soubor originálních tvůrčích divadelních postupů a principů, se kterými jednotlivé projekty vytváří.

Jižní Svéráz je unikátní site-specific divadelní festival, který je součástí vítězného konceptu Evropské hlavní město kultury 2028, propojí sílu Jihočeského divadla, Divadla Continuo a REZI.DANCE Komařice. Nultý ročník festivalu nabídne jedinečný zážitek spojující divadlo a specifickou atmosféru neobvyklých míst. Koná se od 17. 5. do 29. 9. 2024.

Předprodej vstupenek v ceně 390/290 Kč na webu festivalu nebo na místě 1 hodinu před začátkem představení do vyprodání kapacity.

Z inscenace Egon Schiele – Autoportrét (foto Pavel Hejný)
Z inscenace Egon Schiele – Autoportrét (foto Pavel Hejný)

Jižní Svéráz pokračuje i tancem
do 31. července a posléze znovu od 1. 8. do 3. 8. je v rámci festivalu uváděna také taneční inscenace Egon Schiele – Autoportrét Baletu Jihočeského divadla, v režii tandemu SKUTR a choreografii Jana Kodeta. Inscenace je uváděna na Otáčivém hledišti Český Krumlov.

Ústředním tématem tanečně výtvarné inscenace je tvorba a život expresionistického génia Egona Schieleho. „Rozhodně musím začít výjimečnou choreografií Jana Kodeta a souborem všech tanečníků, kterým moderní tanec padne jako ulitý. Atmosférou místa, kde Schiele nalezl svůj výtvarný jazyk. Ta inscenace má svou magickou atmosféru, která vtahuje. I díky mimořádným kostýmům, scénografii a hudbě,“ komentuje za režisérské duo Lukáš Trpišovský. Zvučná jména zaznívají v celém inscenačním týmu: hudba Petr Kaláb, scénografie Martin Chocholoušek, světelný design Karel Šimek, kostýmy Simona Rybáková.

Taneční inscenace je inspirovaná detaily z kreseb, obrazů, básní, dopisů i života kontroverzního rakouského malíře Egona Schieleho. Z českého Krumlova pocházela jeho matka a on sám zde strávil část života. Po loňském úspěchu, kdy scénicky zpracované oratorium Mesiáš natočila Česká televize v režii Ondřeje Havelky, se stejnému zájmu těší i právě Egon Schiele – Autoportrét. V režii Michala Cabana proběhne natáčení koncem července, kdy tak jako u Mesiáše, projekt zaujal německého koproducenta Unitel, který plánuje distribuci pořízeného záznamu v zahraničí.

Pro diváky, kteří si nechtějí nechat ujít ani představení Divadla Continuo, ani balet Jihočeského divadla, mohou využít speciální akci. Při zakoupení vstupenky na inscenaci Divadla Continuo Zatím, do té doby, navždy dostanou na email unikátní kód s 50% slevou na Otáčivé hlediště na inscenaci Egon Schiele – Autoportrét. Akce probíhá na pokladně Jihočeského divadla i při zakoupení online a vztahuje se i na diváky, kteří vstupenku na Divadlo Continuo již zakoupili.

Komedianti v ulicích 2024
Od 2. do 8. srpna se již tradičně bude konat v Táboře festival pouličního divadla pro celou rodinu Komedianti v ulicích.

Program festivalu 2024

2. 8.
15:00 Cirko Hopley (CZ): Teacrobat (nový cirkus, Tržní náměstí), dospělí 190 Kč, děti od 4 do 15 let a senioři 160 Kč
18:00 Cirko Hopley (CZ): Teacrobat
18:30 Animáci (Žižkovo náměstí)
19:00 Emiliano Alessi (ES): TEI TEI (klaun, Žižkovo náměstí)
19:30 Latin Duo (AR, PE): The concert became not a concert (nový cirkus, Žižkovo náměstí)
20:00 Zoé (BE): Esfera (nový cirkus, Žižkovo náměstí)
21:00 Cumbia Cooperativa (CHL, ES, COL, BOL, PER, VEN) (koncert, Žižkovo náměstí)
22:00 Kyselí krastafci (SK) (ohňová show, Žižkovo náměstí)

3. 8.
11:00 Cirko Hopley (CZ): Teacrobat
13:00 Holektiv (CZ): Lekce špičkování (nový cirkus, Velký šanc)
14:00 Cenizas Clown (AR): Ruedos (klaun, Žižkovo náměstí)
15:00 Emiliano Alessi (ES): TEI TEI (klaun, náměstí Mikuláše z Husi)
16:00 Compañia A Tope (AR, IT): SHHH! (nový cirkus, Žižkovo náměstí)
17:00 Latin Duo (AR, PE): The concert became not a concert (nový cirkus, Velký šanc)
18:00 Cirko Hopley (CZ): Teacrobat (nový cirkus, Tržní náměstí)
18:00 RUMBALGIA (ES) (koncert, Žižkovo náměstí)
19:00 GALA SHOW (Žižkovo náměstí)
21:00 Čankišou (CZ) (koncert, Žižkovo náměstí)

4. 8.
11:00 Cirko Hopley (CZ): Teacrobat
13:00 Divadlo Jaromír (CZ): Lampa pana Aladina (loutkové divadlo, Pražská ulice)
14:00 Cenizas Clown (AR): Ruedos (klaun, Velký šanc)
15:00 Compañia A Tope (AR, IT): SHHH! (nový cirkus, Tržní náměstí)
16:00 Cie Pieds Perches (CH, CZ): LINK (nový cirkus, Žižkovo náměstí)
17:00 Cirko Hopley (CZ): Teacrobat (nový cirkus, Tržní náměstí)

Doprovodný program:

ANIMÁCI / 2. – 4. 8. (Žižkovo náměstí a přilehlé ulice) Interaktivní estrády mimů, klaunů, žonglérů chůdařů. Účinkují: Anna Kukuczková, Erika Čičmanová, Valéria Daňhová, Lukáš Šimon, Vojta Štulc, Vojta Svoboda, Jiří Jelínek, Matěj Kohout

DÍLNY / 3. 8 13:00-17:00 a 4. 8. 13:00-17:00 (Žižkovo náměstí) Dílny žonglování a divadelního líčení

Všechny detaily na stránkách festivalu ZDE.

Bubeníček International Ballet Gala – Bolero (foto Serghei Gherciu)
Bubeníček International Ballet Gala – Bolero (foto Serghei Gherciu)

Bubeníček International Ballet Gala 4. a 5. srpna
Jiří Bubeníček
, jeden z nejslavnějších českých tanečníků a choreografů, pořádá 4. a 5. srpna 2024 v Divadle na Vinohradech exkluzivní galavečer nazvaný Bubeníček International Ballet Gala. Na gala vystoupí primabaleríny a první tanečníci z evropských tanečních scén a prestižních baletních souborů, včetně milánské La Scaly a drážďanské Semperoper, kteří zatančí ukázky z Bubeníčkových nejvýraznějších choreografií. Aktuální rozhovor s choreografem si můžete přečíst zde.

„Program galavečera jsem připravoval přes rok a věnoval jsem mu maximální péči. Jsem nesmírně hrdý, že se nám podařilo získat tak hvězdné obsazení. Diváci se mohou těšit na výjimečné výkony více než dvaceti světových tanečních hvězd,“ říká Jiří Bubeníček. Ten také tímto večerem oslaví své padesáté narozeniny. Ačkoliv již téměř deset let netančí, rád by, pokud to zdraví dovolí, symbolicky poděkoval divákům tanečním triem a po letech se tak na chvíli vrátil na pódium. Společně s Natasou Dudar (Leipziger Ballett) a Istvánem Simonem (Dortmund Ballett) zatančí na známou skladbu Davea Brubecka Take Five.

Jiří Bubeníček a Polina Semionova (v Louskáčkovi A. S. Watkina, foto Ian Whalen)
Jiří Bubeníček a Polina Semionova (v Louskáčkovi A. S. Watkina, foto Ian Whalen)

Součástí večera budou také ukázky z cyklu Smetanových symfonických básní Má vlast, které Bubeníček originálně choreograficky zpracoval, a na programu bude také premiéra nového Bubeníčkova baletního duetu inspirovaného hudbou Zdeňka Fibicha, Josefa Suka a dílem českého sochaře Josefa Václava Myslbeka. „Inspirací pro mou novou choreografii byly monumentální Myslbekovy sochy, jako například sousoší Ctirad a Šárka či reliéf Hudba ve foyeru Národního divadla. Je pro mě velkou ctí, že mohu tyto historické umělecké skvosty přivést k životu prostřednictvím tance,“ dodává Bubeníček. Nový duet, vytvořený speciálně pro tento večer, zatančí Martina Arduino a Marco Agostino, hvězdy z milánské La Scaly. „Jsem velmi rád, že pozvání na naše galapředstavení přijaly také dvě skvělé umělkyně – houslistka Marie Hasoňová a klavíristka Slávka Vernerová Pechocová. Tyto talentované dámy zahrají Fibichův Poem a italský sólový taneční pár živě doprovodí,“ doplňuje Bubeníček.

„Do Prahy se moc těším, nikdy jsem tu doposud nevystupovala. Tohle město má nezaměnitelné kouzlo. Jiřího Bubeníčka považuji za jednoho z nejvýznamnějších choreografů současnosti a těší mne, že jsem součástí tohoto jedinečného galavečera,“ říká Martina Arduino, primabalerína La Scaly. Do Prahy přijede se svým tanečním partnerem Markem Agostinem, který je také prvním tanečníkem milánské prestižní scény. Martina začala svou baletní kariéru v Turíně, než v roce 2006 nastoupila na Accademia del Teatro alla Scala. Po absolvování v roce 2015 rychle získala uznání díky svým excelentním výkonům v hlavních rolích. V roce 2017 debutovala jako Julie v Romeovi a Julii, za niž získala cenu Danza & Danza.

Marco Agostino absolvoval baletní akademii Teatro alla Scala v roce 2008 a hned poté se stal členem souboru. V roce 2014 byl po svém výkonu jako Des Grieux v Manon povýšen na sólistu La Scaly. V roce 2021 se stal prvním tanečníkem souboru. Společně s Martinou Arduino zatančí na galavečeru pas de deux ze Sylvie v choreografii Manuela Legrise a již zmíněný nově vytvořený duet Jiřího Bubeníčka na hudbu Zdeňka Fibicha.

Vstupenky na oba večery jsou k zakoupení na webové stránce Divadla na Vinohradech.

Woods Won’t Vaporize outdoor (foto Karolína Malá)
Woods Won’t Vaporize outdoor (foto Karolína Malá)

Pozvánka na tanec open air se souborem Alice Minar
Umělecký kolektiv Alica Minar & col. uvede 6. srpna v karlínském Přístavu 18600 reprízu tanečního představení Woods Won’t Vaporize, dílo inspirované přírodou zve publikum na cestu surrealistickou snovou krajinou inspirovanou lesním ekosystémem a anatomií stromů (indoorová verze recenzovaná zde). Nyní zvou ale tanečníci na speciální tříhodinovou verzi adaptovanou do venkovních prostor městské divočiny, kde se ocitnou surrealistická stvoření ve svém přirozeném prostředí. „Tvorbou za pochodu a prolínáním se s publikem představení Induce The Juice a People and Machines morfovala do konečné podoby Woods Won’t Vaporize. Celý cyklus vychází z uměleckého výzkumu zaměřeného na kreativní proces,“ říká choreografka a performerka Alica Minar.

Tanečníci*ice provedou publikum pulzujícím znovuobjevením lesa v nás a kolem nás. Složitým a hluboce propojeným systémem, který se ve své vlastní časovosti ocitá mimo naše chápání. Diváky zve k protažení kořenů, vnímání jejich vzájemného dotyku, uzemnění se, představě rozkladu tkání, pocitu proudění mízy a dýchání. Připomíná, že zatímco lidé mezi sebou vedou lesní války, les dál žije své životní cykly daleko od lidské iluze kontroly. Les se nevzdá, zůstává – přežije nás, nevypaří se.

„Taneční praxi vnímám jako nástroj, který umožňuje tělesně a afektivně projevit a vyjádřit moudrost krajiny. Přesná práce s imaginací, senzorikou a pozorností podporuje naši vnímavost k rozmanitým ekologickým způsobům poznání,“ dodává tanečnice, choreografka, kulturní pracovnice a spoluautorka výzkumu Dorota Michalak.

Alica Minar & col. je umělecký kolektiv založený v roce 2020 slovenskou choreografkou a performerkou Alicou Minar. Minar pracuje na pomezí tanečního, fyzického a objektového divadla. Silná vizualita, v níž jdou narace a abstrakce ruku v ruce, je pro její tvorbu typická. Intuitivně, prostřednictvím bizarních situací, hledá humor a poezii, přitom je odhodlaná zkoumat a společně s divákem pitvat opomíjené aspekty tíživých společenských témat. Kolektiv působí v Česku a Německu.

Eye Catching Circus – Since1994 (foto archiv Letní Letné)
Eye Catching Circus – Since1994 (foto archiv Letní Letné)

Letní Letná vstupuje do své třetí dekády a pozvala si hosty z Francie a Taiwanu, zahraničnímu programu budu dominovat Francouzi
Závěrečné týdny letních prázdnin si už po jednadvacáté podmaní novocirkusové umění na pražské Letné. Největší český festival nového cirkusu a divadla, Letní Letná, otevře 15. srpna svá šapitó návštěvníkům všech generací i rozličných zájmů. Zahraničnímu programu vévodí francouzské soubory, jako jsou Les Rois Vagabonds, Cirque Le Roux či Cirque Inextremiste i s živým hudebním doprovodem v podání Surnatural Orchestra. Francouzské trio nevšedně doplní novocirkusové osvěžení z Asie, taiwanské Eye Catching Circus. Festival potrvá od 15. srpna do 1. září.

Letos v létě uplyne přesně dvacet let od prvního představení a zahájení Letní Letné. Za dvě desítky let se festival stal v Česku téměř synonymem nového cirkusu. Nejen, že diváky seznámil s tímto žánrem, ale naučil je na něj i chodit. Atraktivita nového cirkusu a vrcholné akrobatické show přilákají na Letnou každý rok desítky tisíc lidí, od dětských diváků až po jejich prarodiče. Kromě zahraničních hostů, kteří letos přijedou především z Francie, je festival také přehlídkou české novocirkusové scény. „Loni jsme pokořili hranici 600 000 návštěvníků od počátku festivalu a těší nás, že Letní Letná už dvacet let baví naše publikum, které je opravdu různorodé. Každý rok chceme návštěvníkům představit to nejlepší, co evropská i světová novocirkusová scéna zná a aktuálně nabízí. Letos jsme do Prahy přizvali celkem netradičně i artistky z Taiwanu, což s sebou přinese jak trochu odlišný styl nového cirkusu, tak otevře i důležité téma postavení žen v taiwanské společnosti,” dodává k programu ředitel festivalu, Jiří Turek.

Les Rois Vagabonds (foto archiv Letní Letné)
Les Rois Vagabonds (foto archiv Letní Letné)

Adrenalinová show s názvem PIC je dílem souboru Cirque Inextremiste, který pro tuto inscenaci ztrácí pud sebezáchovy a posouvá hranice nebezpečí. Spolu s nimi se na jevišti objeví 18členný orchestr Surnatural Orchestra, který je nejen ve Francii, ale i ve světě známý svým jedinečným přístupem k hudbě a ve svém početném složení dokáže improvizovat od jazzu přes současnou hudbu až po „balkánský popík“. „Spojením těchto dvou uskupení vznikl velkolepý, dramatický, a přitom chvílemi velmi intimní tvar. 34 umělců, 3 dimenze, 360° a jedna obří trampolína v extrémní show, která se vzpírá gravitaci, a ze které si přítomní odnesou jedinečný zážitek a nezůstanou chvíli nohama na zemi,“ slibují organizátoři.

Šest taiwanských artistek ze souboru Eye Catching Circus otevře téma, jaké to je být ženou v jejich zemi. Nabourávají a zpochybňují tradiční pojetí ženství a snaží se udržet rovnováhu v moderní společnosti prostřednictvím cirkusového umění. Inscenace #Since1994 odkazuje k roku, okolo kterého se každá z nich narodila. „Aktuální a pulzující společenské téma své země zpracovaly formou svůdné a akrobaticky vycizelované show.“

Eye Catching Circus – Since1994 (foto archiv Letní Letné)
Eye Catching Circus – Since1994 (foto archiv Letní Letné)

Celkem potřetí se na festivalové scéně na Letné představí francouzští Cirque Le Roux. Diváky vezmou na cestu časem, na rozcestí mezi snem a realitou, do hodiny mezi psem vlkem, kdy se rozostřuje rozdíl mezi přítelem a nepřítelem. V působivé pohybové inscenaci kombinující akrobacii, tanec i divadlo devět umělců popírá zákony gravitace, aby vyprávěli o každodenním životě tří žen žijících v letech 1850, 1960 a 2023. Příběh s názvem Entre Chiens et Louves se odvíjí jako ve filmu a je univerzální výpovědí o stavu našeho světa a lidstva.

Rovněž z Francie dorazí Královští tuláci: Les Rois Vagabonds spojují pantomimu, akrobacii a hudbu. Se svým Concerto pour deux Clowns putovali napříč celým světem, od Barcelony po Kyjev, od Dillí po Alžír, od Quita po Buenos Aires… a nyní se představí i publiku v Praze. Dva tuláci s červenými nosy, bílými tvářemi a extravagantním oblečením hovoří univerzálním jazykem, kterému rozumí ti nejmenší, stejně dobře jako ti nejstarší. Dva básníci akce, kterým nebude na jevišti chybět ani Vivaldi, Strauss či Bach, a především svět bezbřehé fantazie.

Vstupenky na osvěžující novocirkusové zážitky jsou nyní v prodeji na webu festivalu. Jediná přehlídka svého druhu a rozsahu v Česku i okolních zemích letos potrvá od 15. srpna do 1. září, a kromě večerních představení světových i českých novocirkusových špiček zve také na doprovodný program, zahrnující workshopy a open-air akce. Děti a teenageři se cirkusovým disciplínám přiučí na oblíbeném příměstském táboře Letní Letňák. Rodiče budou mít opět možnost své ratolesti starší 4 let svěřit do rukou zkušených nočních hlídačů během večerních představení.

Grafika ARCHA+
Grafika ARCHA+

In C: OPEN CALL pro tanečníky*ice – deadline 5. srpna
Multikulturní prostor ARCHA+ má stále otevřený open call pro tanečníky a tanečnice ve věku od 18 let pro nastudování a uvedení proslulé choreografie berlínské tanečnice a choreografky Sashy Waltz In C na motivy slavné stejnojmenné skladby amerického skladatele Terryho Rileyho. Deadline je 5. 8. Vybraní tanečníci a tanečnice získají unikátní možnost podílet se na přípravě jediné oficiální české verze této choreografie ve spolupráci se Sasha Waltz and Guests, kterou nastudují pod vedením zkušeného tanečníka Jiřího Bartovance a uvedou ji v premiéře v únoru 2025 ARŠE+. Nabízíme tak jedinečnou příležitost pracovat na choreografii, která nabízí prostor pro kreativitu a osobní interpretaci.

Hledáme:
•             10 až 12 zkušených tanečníků*ic
•             bez ohledu na taneční styl
•             ve věku od 18 let (bez horní věkové hranice).

Nabízíme:
•             honorovaná představení,
•             účast na ojedinělém tanečním projektu
•             ve spolupráci se SASHA WALTZ AND GUESTS,
•             který nabízí prostor pro kreativitu a osobní interpretaci.

Detaily:
•             Projekt a nastudování vede: Jiří Bartovanec
•             Účastníků*účastnic: 10-12 osob vybraných konkurzem 23. srpna
•             Místo: ARCHA+ Studio a ARCHA+ velký sál
•             Období: zkoušení října 2024, premiéra 9. února 2025, poté reprízy (TBA)

Choreografie In C je dílem světoznámé choreografky Sashy Waltz, která se inspirovala stejnojmenným hudebním dílem skladatele Terryho Rileyho. Revoluční kus z roku 1964 se skládá z 53 hudebních figur, které jsou hrány podle určitých pravidel, ale hudebníky*icemi volně interpretovány. Sasha Waltz převzala tento koncept a přetavila jej do tanečního díla, které se stalo symbolem inovace a umělecké svobody.

Jiří Bartovanec je mezinárodně uznávaný tanečník, choreograf a pedagog s českými kořeny, člen prestižního souboru Sashy Waltz. Jeho díla často zkoumají témata identity, lidských vztahů a vnitřního světa jednotlivce. Jeho choreografie jsou známé svou emocionální hloubkou, inovativním použitím prostoru a pohybového materiálu a schopností oslovit diváky na osobní úrovni.

Více o choreografii a tvůrcích ZDE

Kultura hlásí více než desítiprocentní nárůst návštěvnosti
Návštěvnost kulturních zařízení vzrostla podle předběžných údajů Národního informačního a poradenského střediska pro kulturu (NIPOS) v roce 2023 o více než deset procent oproti roku 2022 ve všech sledovaných oblastech kultury. Stále však zaostává za hodnotami roku 2019. Nejvíce se hodnotám roku 2019 blíží oblast památek, kde se návštěvnost pohybovala okolo 92 % předcovidových hodnot a meziročně vzrostla z 12,1 na 13,7 mil. návštěvníků.

Aktuální vydání brožury Kultura v číslech přináší předběžné údaje o výkonech vybraných kulturních zařízení (muzea a galerie, divadla, památky a knihovny) v roce 2023. V meziročním srovnání došlo ve všech sledovaných oblastí k nárůstu návštěvnosti – nejvíce v oblasti muzeí a galerií, kde se návštěvnost oproti roku 2022 zvýšila o 14 % z 11,2 na 12,7 mil. návštěvníků a nejméně v oblasti divadel a knihoven (nárůst o 11 %). Ve srovnání s předcovidovými hodnotami se hodnotám roku 2019 nejvíce přiblížila oblast památek, kde návštěvnost dosáhla na 92 % hodnot roku 2019. Naopak nejvíce za rokem 2019 zaostává oblast divadel (o 16 %), která byla však nejvíce zasažena opatřeními proti šíření pandemie. Ve čtyřech sledovaných oblastech vzrostl počet návštěvníků kulturních zařízení ze 45,8 mil. v roce 2022 na 51,6 mil. v roce 2023.

V souvislosti s energetickou krizí a nárůstem průměrné roční míry inflace v roce 2023 (meziročně o 11 %) došlo také k navýšení vstupného v kulturních zařízeních. „Průměrná cena vstupenky na divadelní představení vzrostla v roce 2023 v porovnání s předchozím rokem o 13 procent a její procentuální nárůst mírně převýšil úroveň inflace,“ uvádí Juraj Gerbery z Centra informací a statistik kultury NIPOS. Průměrná cena vstupenky na divadelní představení dosáhla v roce 2023 úrovně 313,40 Kč.

Ve sledovaných kulturních zařízeních došlo také k nárůstu pořádaných kulturních akcí. Počet odehraných představení profesionálními divadelními soubory a počet expozic a výstav v muzeích a galeriích vzrostl v obou případech o 2 %. Provozovatelé památek s kulturním využitím uspořádali o 6 % více kulturních akcí než v minulém roce, přičemž přibylo hlavně koncertů (o 11 %). Největší meziroční nárůst kulturních akcí zaznamenaly knihovny, kde jejich počet vzrostl přibližně o pětinu z 59,6 tis. na 71,8 tis. akcí. „Knihovny dnes v některých obcích plní roli kulturních center a počet kulturních akcí v roce 2023 převýšil i předcovidové hodnoty,“ dodává Helena Grycová z Centra informací a statistik kultury NIPOS.

Další předběžné údaje z každoročně sbíraných kulturních statistik jsou ke stažení v aktuálním vydání brožury Kultura v číslech na webu NIPOS.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments