Těla, zastavení, komunita, péče, queerness: Za tancem do Berlína se Studiem ALTA

Studio ALTA uspořádalo na sklonku listopadu třídenní výjezd do Berlína, v jehož rámci se tři umělkyně, jež byly vybrány v otevřené výzvě, mohly zúčastnit tanečních workshopů a představení a nasát atmosféru tamější scény současného tance a performance art. Mohli bychom přinést tradiční reportáž, ale performerky se rozhodly pro netradiční a autentické sdílení svých pocitů a zážitků. Ponořte se do roztančeného Berlína s nimi:
Adina Voldrábová, Eva Urbanová, Alica Minar, Lucie Vrbíková na výpravě za Tancem do Berlína (foto A. Voldrábová)
Adina Voldrábová, Eva Urbanová, Alica Minar, Lucie Vrbíková na výpravě za Tancem do Berlína (foto A. Voldrábová)

ČTVRTEK

Bílá se převaluje na hranicích, tělo se přesouvá v prostoru a mysl se loudá pomalu za ním, ještě je trošku v Praze. Tmavě žlutá mi doznívá v uších. Po příjezdu jdeme na lekci Biomechanics of Movement v Tanzfabrik.

Přistání ve vlastním těle, které právě urazilo přes 300 kilometrů. Zvědomení si kostry – průzkum ramenní krajiny a jejího reliéfu skrze dotyk ve dvojici. Snažím se uvědomit si povázku, která je spojující strukturou lidské hmoty. Najít přirozenou lehkost, není to jednoduché. Palec zajede pod lopatku a já se urputně snažím uvolnit.

Lopatka je sama o sobě zavěšená a spojená s kostrou jen přes klíční kost; může vlát, pokud jí to dovolíme. Vždyť z principu můžeme k uvolnění pouze vytvářet prostor, nikoliv ho aktivně dělat.

Alica Minar a Eva Urbanová (foto Adina Voldrábová)
Alica Minar a Eva Urbanová (foto Adina Voldrábová)

Sbohem urputnosti, teď tě odkládám a jdeme na večerní představení Spin off a Myrth. Sóla s objekty, spíše duety. Industriální prostory DOCK11, obnažené zdi z cihel.

Sólo jedné tanečnice nebo jednoho performera, neonově oranžová konstrukce z pletiva, bývalá součást klimatizace, možná něco úplně jiného, možná něco živého. Oválný předmět, jemně se otáčející a znovu a znovu se nadnášející. Možná to je duo, duo dvou částí jednoho těla, oranžový dres, zářivé bílé světlo, cykličnost pohybů, sportovní tělo, repetice a konzistentní kroužení. Váha se přelévá, objekt mění tíhu, vytrvalost jako hnací motor, konečnost v kruzích. Útočiště v této nekonečnosti je kontemplací v neustálém pohybu. Tanec, který nás přenese zase jinam.

Double bill evening, představení Spin Off (Hannah Schillinger) a Myrth (Verena Hertericha), foto Adina Voldrábová
Double bill evening, představení Spin Off (Hannah Schillinger) a Myrth (Verena Hertericha), foto Adina Voldrábová

V uších hučí pastelově-sametová fialová. Druhá část večera; performer*ka se navrací k tělu, krajině, volání z hloubky země, z úplného počátku, kde existovala pouze voda a kameny.

Nejprve krajina z kamenů, zrcadlo, polštář plný jejího nitra. Tanec na zemi, k zemi, pod zemí. A pak světle fialová, jemný dotyk vlasů, pohled k divákům, dunící hudba v mých uších, v mém těle. Drobné kamínky rozsypané po zemi, tma. Ženské tělo, pozorované, tvarované diváctvem; ženské tělo, svádící, oči nezavřete. Co si myslí při pohledu na nás? Na co se vlastně dívá? Skrz polštáře našeho nitra.

Po představení se setkáváme na komunitní večeři s umělectvem z berlínské scény; rozdílný kontext, různé příběhy a cesty, Lublaň, New York, USA, Itálie, Brazílie, a my.

Hledáme společné místo v rozmluvě. Kdo působí na scéně a za jakých podmínek a ke komu je otevřená. Možná představuje velkou skupinovou a dynamickou improvizaci, popcorn, který nepředvídatelně vyskakuje a neustále překvapuje svou pestrostí a vstřícností. Vnímáme jejich otevřenost a uvažování. Jak se potýkají s existenčními i profesními obtížemi na přeplněné berlínské scéně, které v diskusi mohou sloužit jako tmelící prvek.

Gute Nacht.

PÁTEK

Bílá je teď i v tepnách Berlína. Už známá Tanzfabrik a Profi class Movement Research se Sigal Zouk.

Nejbližší kinesféra, blízká kinesféra, a pak i ta trochu vzdálená. Vlastní osa, lidská asymetrie v symetrii, sdílená osa dvou těl a jedné osy. Přesně a pečlivě opakuji pohyby druhého těla, postupně se stáváme jedním tělem. Ve studiu vznikají kompoziční organismy, komunikujeme tělem a ve dvojicích se skrze zrcadlení objevují hravé momenty, aktivní naslouchání a vzájemná péče. Nikdo nevede, nikdo nenásleduje, společně jsme. Poslouchat, zafoukat, prohnětat, poťukat, pohladit, ale každou stranu v jinou chvíli.

Představení Ophelia´s Got Talent od Florentiny Holzinger (foto Adina Voldrábová)
Představení Ophelia´s Got Talent od Florentiny Holzinger (foto Adina Voldrábová)

Bílá zase zmizela, v Berlíně se stmívá a my stojíme před ikonickou budovou divadla Volksbühne z počátku 20. století. Jdeme na představení Ophelia’s Got Talent od Florentiny Holzinger.

anything could happen

anything could happen

anything could happen

Jak se zpívá v písničce od Ellie Goulding hned v úvodu celého večera. Ano, může se stát cokoliv. Dvou a půlhodinová koupel, která nás omyla od nánosů toho, co znamená tanec až na dřeň. Elektrizující ponor do tělesných tekutin, šťáv a mytologických podmořských bytostí byl o to větší díky grandiózní scénografii, zahrnující plavecký bazén, akvária, sněžné dělo a helikoptéru.

Sázení cibulek na Grief Space (foto Adina Voldrábová)
Sázení cibulek na Grief Space (foto Adina Voldrábová)

Nejdřív show, pak plovárna, krvavá stopa na hladině. Brutalita a humor ruku v ruce, žlutá helikoptéra uprostřed, natřásající se jako samotná Florentina zavěšená v božském chaosu plném bolesti a rozkoše. Akční umění – síla, která dýchá; těla, která se vzpírají, probodávají, létají a uzdravují. Radikalita v každém kroku, sexuální moc, normy, které se rozpouštějí, estetika, která experimentuje, prostor, kde tělo není jen objektem, ale i otázkou. Tělo, ženské i dívčí. Tělo, které tvoří svou vlastní realitu. Jedna osoba z diváctva odešla s tetováním na levé paži. Dohromady už šedesátý člověk chodí po světě s totožnou námořní kotvou. Možná nemusíme vždycky věci škatulkovat, a to že právě přes 600 těl prožívá dnes společný prožitek stačí. Teď to společně strávit.

SOBOTA

Navštěvujeme Kiezkapelle, komunitní místo, kde si můžeme připomenout a uctít naše zesnulé. Grief Space. Po velkolepém pátečním zážitku zpátky k sobě, uzemnit se.

Sněžně bílá kaple, venku čeká truhlík na sázení jarní cibulky. Oltář s papírovými květinami. Místo pro sdílení smutku, bytí a odpočívání. Čaj, kafe a horká polévka. Emoce visí ve vzduchu, lidé odcházejí a přicházejí. Sedáme si kolem oltáře, do měkkých polštářů, do objetí někoho dalšího. Z rohu hraje hudba na přání. U stolu lidé vyrábí papírové květiny, píšou přání, útlý zin. Vhazuji sušené okvětní lístky do vody. Mít čas se rozloučit, uvnitř sebe, najít si čas a prožít to. Spolu s ostatními v dnešním světě. Taková místa a setkání jsou výjimečná.

Tanec v ulicích Berlína (foto Adina Voldrábová)
Tanec v ulicích Berlína (foto Adina Voldrábová)

Večer se nese ve znamení místa, které brzy zanikne – Fortuna Social Pleasure Center, kde proběhne drag show s názvem Get Fucked in Fortuna.

Umění, co se převléká, nebo spíš svléká. Svléká nánosy a odhaluje vrstvy pravdy. Olympia Bukkakis na telefonu a její filozofie v humoru spojující dav. Pop songy, které formovaly moje mládí jsou teď jiné, osvobozené. Energie z nich se vtiskává i do mého těla, inspiruje a já hledám můj drag. Síla z hlubin humoru je až příliš nakažlivá, Olympií bezpečně držená. Pak, když všichni tančíme společně bosí, stále cítím váhu jejího proslovu k situaci v Gaze. Berlínští queers se nebojí, společně silně stojí, a já chci být jejich součástí.

Alica Minar a Eva Urbanová na Drag Show ve Fortune (foto archiv umělkyň)
Alica Minar a Eva Urbanová na Drag Show ve Fortune (foto archiv umělkyň)

Všechno doznívá a bílá na hranicích zmizela. Barvy ještě šumí v našich uších. Uplynuly tři dny v Berlíně. Protančily jsme je až do konce. Děkujeme Studiu Alta a Alici Minar <3

Autorky textu jsou Eva Urbanová, Adina Voldrábová a Lucie Vrbíková

Odehrálo se: 21.–23. 11. 2024, Berlín, Německo

Adina Voldrábová, Eva Urbanová, Alica Minar, Lucie Vrbíková na výpravě za Tancem do Berlína (foto A. Voldrábová)
Adina Voldrábová, Eva Urbanová, Alica Minar, Lucie Vrbíková na výpravě za Tancem do Berlína (foto A. Voldrábová)
Lekce Movement Research se Sigal Zouk v Tanzfabrik (foto Adina Voldrábová)
Lekce Movement Research se Sigal Zouk v Tanzfabrik (foto Adina Voldrábová)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments