Téměř operní gala – Louise Alder a Giovanni Antonini na prknech Rudolfina

Ve Dvořákově síni Rudolfina jsme se o svátečním večeru 8. května 2024 ponořili do tónů koncertu, jenž připomínal svou strukturou operní gala. Dirigent Giovanni Antonini v Praze není žádným nováčkem, vystupuje zde už od devadesátých let minulého století. Naopak tento koncert byl českou premiérou pro britskou sopranistku Louise Alder. Znalec staré hudby Giovanni Antonini je rodákem z Milána, sídla jednoho z nejslavnějších operních domů La Scaly, snad právě proto měl potřebu dramaturgii koncertu postavit převážně na operním programu.
Česká filharmonie • Giovanni Antonini, 8. května 2024, Rudolfinum – Louise Alder a Giovanni Antonini (zdroj Česká filharmonie)
Česká filharmonie • Giovanni Antonini, 8. května 2024, Rudolfinum – Louise Alder a Giovanni Antonini (zdroj Česká filharmonie)

Předehra k Rossiniho Lazebníkovi sevillskému byla skvělou volbou pro zahájení koncertního programu. Pod taktovkou Giovanniho Antoniniho to bylo jako hudební šampaňské – přípitek na uvítanou! Předehra k této opeře je totiž plná živosti, lehkosti a rossiniovského humorného ducha. Rossini v ní vytvořil úžasnou kombinaci melodií, rytmů a prostor pro orchestr předvést své umění. Předehru plnou rychlých pasáží, vtipných motivů a virtuózních sól hráči České filharmonie zvládli s patřičnou energií a technickou bravurností, jen by to možná chtělo ještě o špetku víc lehkost a hravosti.

Poté nastoupila britská sopranistka Louise Alder k provedení koncertní árie Voi avete un cor fedele od Wolfganga Amadea Mozarta. Tato árie vyžaduje široký rozsah a Louise Alder v ní předvedla jak krásnou barvu hlasu v hlubokých tónech, tak schopnost vystoupat do patřičných výšek. V první polovině koncertu zazněla ještě v jejím podání árie Fiordiligi Ei partePer pietà z opery Così fan tutte, ovšem to až po Haydnovi, konkrétně po předehře k jeho opeře L’isola disabitata. Giovanni Antonini si jako expert na barokní a klasicistní hudbu tuto skladbu s orchestrem vychutnal.

Česká filharmonie • Giovanni Antonini, 8. května 2024, Rudolfinum – Giovanni Antonini (zdroj Česká filharmonie)
Česká filharmonie • Giovanni Antonini, 8. května 2024, Rudolfinum – Giovanni Antonini (zdroj Česká filharmonie)

Už v první polovině koncertu došlo k pravidelnému střídání typu orchestr – árie – orchestr – árie. To ovšem bylo dovedeno ad absurdum, když totéž ve druhé půli bylo provedeno se Schubertovou Nedokončenou symfonií, která má pouze dvě věty. Přepažit symfonii v půli jinou skladbou je dramaturgicky opravdu těžko pochopitelné. Pod vedením dirigenta Giovanniho Antoniniho zahájila Česká filharmonie první část Allegro moderato hlubokými tóny violoncell a kontrabasů, které se snášely dolů v seriózním a klidném tepu. Následné hlavní téma, charakteristické svou ostinátní rytmikou, bylo podáno s přesností a dynamickým nuancováním. Antoniniho pověstná pozornost k detailu a uměřené tempo přinesly do hry výrazný a detailní zvuk, jednotlivé nástroje se jasně odlišovaly. Dynamické zvýraznění dramatických pasáží se harmonicky prolínalo s lyrickými a zamyšlenými pasážemi, které byly orchestrem podány s něžným emocionálním nábojem.

Bohužel došlo k přerušení skladby a tím i prožitku z ní – následovala Desdemonina árie Assisa ai piè d’un salice z Rossiniho opery Otello. V této árii Desdemona vyjadřuje svůj smutek a beznaděj, když přemýšlí o svém osudu. Hudba byla plná melancholie, s citlivým partem harfy v rukou Jany Bouškové.  V opeře brzy po této árii Desdemona opravdu umírá rukou žárlivého manžela Otella. Co se týče výkonu Louise Alder, její interpretace árie a schopnost přenést emocionální hloubku a nuance do role dokázala vyjádřit a publiku zprostředkovat Desdemoninu bolest a zármutek.

Česká filharmonie • Giovanni Antonini, 8. května 2024, Rudolfinum – Jana Boušková (zdroj Česká filharmonie)
Česká filharmonie • Giovanni Antonini, 8. května 2024, Rudolfinum – Jana Boušková (zdroj Česká filharmonie)

Následovala druhá věta Andante con moto z „Nedokončené“, ve které došlo na mistrovské předávání hlavního motivu mezi smyčci a dechy, vždy s důrazem na čistotu a precizní artikulaci, stejně jako na promyšlené frázování. Smyčcové nástroje se prezentovaly jemnou melancholií a téměř asketickou zdrženlivostí ve vibratu, což vytvořilo fascinující atmosféru. Koncertním mistrem byl Jan Fišer, který mohl být na výkon orchestru právem hrdý.

Posledním bodem programu byla árie Tanti affetti in tal momento z Rossiniho opery La donna del Lago (Jezerní paní) v bel canto stylu. Louise Alder nám předvedla svou všestrannost, dokázala zvládnout technické výzvy árie a výraznou mimikou a gestikulací zároveň předat emocionální hloubku prožitku. Jako přídavek diva přidala slavné belcantové Alleluja od W. A. Mozarta, kterým byl tento sváteční večer zakončen.

Česká filharmonie • Giovanni Antonini, 8. května 2024, Rudolfinum –Jan Fišer (zdroj Česká filharmonie)
Česká filharmonie • Giovanni Antonini, 8. května 2024, Rudolfinum –Jan Fišer (zdroj Česká filharmonie)

Česká filharmonie • Giovanni Antonini
8. května 2024, 19:30 hodin
Rudolfinum

Program
Gioacchino Rossini: Lazebník sevillský, předehra k opeře
Wolfgang Amadeus Mozart: „Voi avete un cor fedele“, koncertní árie pro soprán a orchestr, K 217 (8′)
Joseph Haydn: Lʼisola disabitata, předehra k opeře Hob. XXVIII/9
Wolfgang Amadeus Mozart: „Ei parte“ a „Per pietà“, recitativ a rondo z opery Così fan tutte, K 588
Franz Schubert: Symfonie h moll, D 759 „Nedokončená“, první věta Allegro moderato
Gioacchino Rossini: „Assisa ai piè dʼun salice“, árie z opery Othello
Franz Schubert: Symfonie h moll, D 759 „Nedokončená“, druhá věta Andante con moto
Gioacchino Rossini: „Tanti affetti in tal momento“, árie z opery Jezerní paní (8′)

Účinkující
Louise Alder – soprán
Česká filharmonie
Giovanni Antonini – dirigent

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


5 1 vote
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments