Tenor v protichemickém obleku se sadou zkumavek. Čarostřelec v Görlitz

  1. 1
  2. 2

Divadlo Gerharda Hauptmanna ve městě Görlitz, nacházejícím se asi 30 kilometrů severně od našich hranic, bylo postaveno jako městské divadlo podle návrhů architekta Gustava Kriesslera roku 1851 ve volném prostoru prakticky ve středu města. Bylo otevřeno hrou Friedricha Schillera Don Carlos. Jeho hlediště mělo tehdy přes šest set míst ve dvou pořadích. Během let prošlo několika přestavbami, kdy bylo divadlo mimo jiné značně prodlouženo v jevištní části. Ta největší rekonstrukce byla v roce 1925. V roce 1960 byla z velké části odstraněna i výzdoba hlediště a přešlo se do jednoduchého a strohého stylu. Další, již citlivé velké úpravy včetně kompletní asanace, předělání jevištní techniky a jiných prací, proběhly také v letech 1992–2002, a tak třeba krásné hlediště můžeme konečně vidět opět ve stavu, v jakém bylo v sedmdesátých letech devatenáctého století. Za zmínku stojí například strop, na kterém je v jednotlivých segmentech namalováno deset múz jako Thálie, Terpsichoré či Melpomene. Ty jsou prostřídány barevnými medailony třeba Goetheho, Schillera a Shakespeara a z hudby je tu zastoupen třeba Weber, Beethoven, Mozart, Gluck a Meyerbeer. Samozřejmě počet sedadel byl kvůli bezpečnostním předpisům a dobré viditelnosti snížen na pět set. Akustika prostoru je vynikající. V divadle a také v další budově v nedaleké Žitavě působí operní, baletní a činoherní soubor.

Uvádět národní operu Karla Marii Webera Čarostřelec je téměř nepsanou povinností všech divadel v německy mluvících zemích. Je publikem milována a melodii sboru myslivců z posledního dějství zná obrazně řečeno snad každé dítě. A právě proto, že toto dílo je vlastně ikonou, mají snadnou úlohu inscenátoři, pokud k němu přistupují klasickým způsobem. Z řady Čarostřelců, které jsem zhlédl na německých a rakouských scénách, si jako na kontroverznější vzpomínám snad jen na provedení v Lipské opeře, kde se děj odehrával na jatkách.

Současný görlitzský Čarostřelec v pojetí hostujícího Jana-Richarda Kehla a místního divadelního výtvarníka Klause Wernera Noacka rozhodně také není realisticky popisným nastudováním, ale jakousi stylizovanou aktualizací. Režisér, žák a asistent známého experimentátora Franze Konwitschného již ve zdejším divadle letos inscenoval Korngoldovo Mrtvé město, což je tematicky úplně jiný titul a je různým experimentálním výkladům otevřenější.

Opona se zvedá zároveň s prvními dramatickými takty předehry citlivě provedené orchestrem Nové lužické filharmonie pod taktovkou hudebního šéfa divadla, italského dirigenta Andrea Sanguinetiho. Ve středu jeviště se objevuje nevelká krychle s otevřenou přední stěnou. Je to dekorace malého obytného pokoje, dle zařízení tak ze sedmdesátých let. V něm pak hrají hlavní postavy opery, Agáta, Anička, polesný Kuno a Max v krátkých kalhotách a bílých podkolenkách.

Carl Maria von Weber: Der Freischütz - Gerhart Hauptmann Theater Görlitz 2015 (foto Marlies Kross)
Carl Maria von Weber: Der Freischütz – Gerhart Hauptmann Theater Görlitz 2015 (foto Marlies Kross)

Zpočátku společně sledují se zájmem dění na obrazovce televizoru. Později se k nim přidá myslivecký mládenec Kašpar.

Carl Maria von Weber: Der Freischütz - Gerhart Hauptmann Theater Görlitz 2015 (foto Marlies Kross)
Carl Maria von Weber: Der Freischütz – Gerhart Hauptmann Theater Görlitz 2015 (foto Marlies Kross)

Jisté oživení nastává, když na stejné scéně po konci předehry začíná první dějství, střelecká soutěž. V té Max prohrává a vítěz, sedlák Kylián (výborný Jihokorejec Ji-Su Park), uprostřed skupiny rozjařených venkovanů a za přítomnosti polesného Kuna (sonorní bas domácího sólisty Stefana Bleye) zpívá svoji posměšnou písničku Schau der Herr mich an als König! Nešťastný Max v sugestivním znělém hlasovém podání Michaela Bedjaiho (v loňském roce ztvárnil stejnou roli na letní scéně v rakouském Garsu zdaleka ne tak disponován jako teď). A právě po vstupním Maxově recitativu a árii Durch die Wälder, durch die Auen… bylo jasné, že pěvec je ve výborné kondici. Ale také bylo definitivně zřejmé, že se těch lesů a luk, o nichž Max zpívá, publikum v této inscenaci asi nedočká. Dekorace nabídla jako jedinou zeleň plaňku v levé části pokoje a listím obrostlou větev prostupující otvorem ve stropě vedle vrtule velkého větráku. Seznamujeme se také pěvecky blíže s Kašparem, hlasově velmi dobrým a obzvláště přesvědčivým hostem Jörnem E. Wernerem v dramatickém Schweig, Schweig, damit dich niemand warnt! v závěru dějství.

Carl Maria von Weber: Der Freischütz - Gerhart Hauptmann Theater Görlitz 2015 (foto Marlies Kross)
Carl Maria von Weber: Der Freischütz – Gerhart Hauptmann Theater Görlitz 2015 (foto Marlies Kross)

Ještě se vrátím v ději trochu nazpět k výstupu, ve kterém podává Kašpar Maxovi pušku, která byla uložena ve vitríně nacházející se v rohu pokoje, aby vystřelil na orla letícího ve velké výši. S hůry padá symbolické pírko. Kašpar si s Maxem, který se dožaduje zázračných střel, domlouvá setkání při lití čarovných kulí.

Další jednání odehrávající se v myslivně pokračuje ve stejné dekoraci, čistým zvonivým sopránem se představuje mladá černovlasá Anička Cristiny Piccardi. Svým temperamentem a půvabem ovládá jeviště. Jak by ne, vždyť pochází z Brazílie a od této sezony je novou posilou souboru. Štíhlá, hezká Patricia Bänsch se krásným legatem uvádí v nádherné vstupní árii. Později přispěchavší Max se chlubí perem sestřeleného orla. Jednání končí a začíná snad nejefektnější scéna opery, lití kouzelných kulí ve vlčí rokli uprostřed lesů. Režisér a scénograf ale v rámci svého pojetí velmi zjednodušili eventuální náročnou přestavbu na divokou přírodní scenérii. Nechali prostě na scéně opět onen od začátku představení postavený civilní pokojík, jen s tím rozdílem, že Kašpar za pozdějšího příchodu Maxe v jakémsi protichemickém bílém obleku vybalí z kovové bedny řadu chemických zkumavek a baněk. Počíná v nich vařit něco, co jsou zřejmě drogy. Nakonec vše vybuchuje, jeviště se zaplní bílým dýmem.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Weber: Der Freischütz (Görlitz)

[yasr_visitor_votes postid="190696" size="small"]

Mohlo by vás zajímat