Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Thielemann a Staatskapelle Dresden s německou precizností
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Hudba

Thielemann a Staatskapelle Dresden s německou precizností

Libor Nováček sen.
Publikováno 06/09/2016
sdílejte:
4 minut čtení
sdílejte:

Zahajovací koncert festivalu Dvořákova Praha uvítal poprvé v Praze dirigenta Christiana Thielemanna. Jaké jsou jeho přednosti? Preciznost, neokázalá gesta a subtilnost. Plný sytý zvuk a vervu dokáže orchestr pod jeho taktovkou vytvářet zcela sám. Pianissima orchestru jsou pohádkově snová. Thielemann si dovede vychutnat vtip a vypracovat frázi i motiv až do poslední kapky. Pro tyto atributy je miláčkem hráčů i publika zejména ve Vídni.

Dvořákova Praha 2016: Zahajovací koncert - Christian Thielemann, Sächsische Staatskapelle Dresden - Rudolfinum Praha 2016 (foto Oliver Killig/Dvořákova Praha)
Dvořákova Praha 2016: Zahajovací koncert – Christian Thielemann, Sächsische Staatskapelle Dresden – Rudolfinum Praha 2016 (foto Oliver Killig/Dvořákova Praha)

Zvuk Staatskapelle Dresden má zcela jasně společné znaky s ostatními německými orchestry a zřetelně se liší od orchestrů anglických nebo francouzských. V úvodní větě Beethovenova koncertu ještě hledal vyváženost zvuku a způsob jak se přizpůsobit akustice Rudolfina. Tomu, kdo má v uchu nádhernou měkkost dechové sekce nebo barevnou šířku smyčců České filharmonie, zajisté něco chybělo.

Bibli koncertního houslového repertoáru – Beethovenův Koncert D dur, op. 61 –  provedl Nikolaj Znaider v téměř komorní spolupráci s orchestrem a dirigentem. Není divu. Tento koncert spolu provedli již mnohokrát. Brilantní trylky, samozřejmá virtuozita umocněná v kadencích a zejména sensibilita, s jakou spolupracuje s dirigentem a orchestrem, zaujaly nejvíce. Přesto volná věta díky častým zvolněním na konci frází působila poněkud roztrhaně a neměla potřebné klenutí. Také intonace o koma níže způsobila jisté napětí. Finále zaujalo asi nejvíce. Rytmickou precizností, čistým, jasným a jadrným tónem bez jakéhokoliv náznaku hrubosti. Bachův přídavek  – Sarabanda z I. Partity byl odměnou publiku za nadšené ovace.

Dvořákova Praha 2016: Zahajovací koncert - Nikolaj Znaider, Christian Thielemann, Sächsische Staatskapelle Dresden - Rudolfinum Praha 2016 (foto Oliver Killig/Dvořákova Praha)
Dvořákova Praha 2016: Zahajovací koncert – Nikolaj Znaider, Christian Thielemann, Sächsische Staatskapelle Dresden – Rudolfinum Praha 2016 (foto Oliver Killig/Dvořákova Praha)

Partitura Regerových Variací a fugy na Mozartovo téma, op. 132, uvedená jako připomínka stého výročí úmrtí skladatele, je plná řemeslné práce, není však vrcholným uměním. Je jakýmsi pasticciem od Bacha po Brahmse. Cítíte se jako přeplněni bohatým jídlem bez delikátních ingrediencí. Půlhodinové dílo neuspokojí ani erudovaného posluchače, natož pozvané festivalové publikum.

Vyslechnout na závěr Enšpíglova šibalství se stalo zážitkem zcela mimořádným. Richard Strauss se ve svém autobiografickém díle stal Tillem Eulenspiegelem a rondová forma symfonické básně ukázala kvality orchestru přímo pod lupou. V jejich provedení Eulenspiegel tančil, běhal, hopsal, vyváděl, byl drsný i něžný a nakonec ve virtuózním provedení doskákal až před kata. Všechna vynikající sóla členů orchestru v čele s koncertním mistrem Kai Voglerem byla hraná s naprostou samozřejmostí. Christian Thielemann má vše vypracováno do detailu a téměř nemusí tak náročnou a složitou partituru dirigovat. Třikrát bravo!!!

Dvořákova Praha 2016: Zahajovací koncert - Rudolfinum Praha 2016 (foto Oliver Killig/Dvořákova Praha)
Dvořákova Praha 2016: Zahajovací koncert – Rudolfinum Praha 2016 (foto Oliver Killig/Dvořákova Praha)

 

Hodnocení autora glosy: 90 %

Dvořákova Praha 2016
Zahajovací koncert
Sächsische Staatskapelle Dresden
Dirigent:
Christian Thielemann
Nikolaj Znaider (housle)
5. září 2016 Dvořákova síň Rudolfina Praha

program:
Ludwig van Beethoven: Koncert pro housle a orchestr D dur, op. 61
Max Reger: Variace a fuga na Mozartovo téma, op. 132
Richard Strauss: Enšpíglova šibalství, op. 28

www.dvorakovapraha.cz

TémataChristian ThielemannDvořákova PrahaNikolaj Szeps-ZnaiderSächsische Staatskapelle
Sdílet článek
Facebook email vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Přímé přenosy z koncertů i ze zákulisí Dvořákovy Prahy
Další článek Byl jsem vždycky svérázný. Ptali jste se Radka Baboráka
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up