Thierry Escaich podal na svém varhanním recitálu energický výkon

Téměř plnou obsazeností sálu se mohl pyšnit varhanní recitál francouzského varhaníka a skladatele Thierry Escaicha, který se konal v Lichtenštejnském paláci v rámci dopoledních koncertů Českého spolku pro komorní hudbu. Jako host byl pozván barytonista Roman Hoza, jehož přesvědčivý pěvecký výkon mile zpestřil varhanní repertoár.
Thierry Escaich (foto Guy Vivien)
Thierry Escaich (foto Guy Vivien)

První skladba tohoto koncertu byla Fantasie a fuga B dur od Alexandra Pierra Françoise Boëlyho, na jejímž začátku se okamžitě projevila virtuosní technika varhaníka Thierry Escaicha. Po dramatičtějším začátku se hudební tok proměnil v jemnou melodii, která po čase opět spěla do propracovanější faktury hlasů. Svým kompozičním stylem připomínala skladba baroko, jelikož Alexandre Boëly vzhlížel především k barokním skladatelům – zejména k jedinečnému Johannu Sebastianu Bachovi. Během poslechu si mohl divák vychutnat intenzivní zvuk varhan a proměňující se témbr tohoto nevšedního nástroje.

Následovala píseň Panis angelicus od Césara Francka, který velmi působivě zhudebnil text, jež je připisován sv. Tomáši Akvinskému. Předehra této skladby byla zahrána plným a intenzivním zvukem a poté dynamicky ustoupila sólovému hlasu Romana Hozy. Zpěv se příjemně poslouchal, barva jeho barytonu byla sytá a vyšší polohy lehce vyzpívané. Zajímavá byla zejména práce s dynamikou, která byla plastická a v okamžiku, kdy varhany zněly v plné síle, se jim dokázal zvučný baryton dynamicky vyrovnat. Celkově působil přednes této skladby kouzelně a v místech, kdy varhany kanonicky opakovaly melodii po zpěvním hlasu, se naléhavost modlitby stupňovala.

Po velkém potlesku zazněl slavnostní začátek Chorálu č. 2 h moll téhož skladatele. Po úvodu nastal dojem, že se hudební proud zastavil. Poté se ozvaly jemné melodie, které se střídaly s dramatickými stupnicovými pasážemi. Tato skladba obsahovala uklidňující harmonie a interpretačně byla velmi detailně zpracovaná. Thierry Escaich hrál energicky a oduševněle.

Pozitivnější a odlehčenější náladu vnesl do sálu Hymnus Verbum supernum od Nicolase de Grignyho, kde místy varhany používaly flétnový rejstřík.

Hlavní protagonista tohoto koncertu je i uznávaným skladatelem. Za svá díla získal řadu ocenění, mimo jiné byl několikrát oceněn jako skladatel roku francouzskou cenou Victoires de la Musique, stal se rezidenčním skladatelem v Orchestre National de Lyon, Orchestre National de Lille a v Paris Chamber Orchestra.

Roman Hoza (foto se svolením Romana Hozy)
Roman Hoza (foto se svolením Romana Hozy)

Během svého vystoupení vkládá do repertoárových děl své improvizace.

Skladba Évocation IV začala jednohlasně, poté se ozvala odpověď v basových tónech. Bylo zajímavé sledovat průběh této skladby – hudba v úvodu byla nejprve tonální, poté se objevovaly disonantnější plochy společně s živějším synkopickým rytmem. V Improvizaci Fantasie a fugy se klenula jednoduchá melodie, jejíž hudební materiál poté zpracovávala fuga. Thierry Escaich využívá jako skladatel plného potenciálu varhan a neopomíná ani různé možnosti barev tohoto nástroje. Poéma č. 1 a 3 se nejevily navenek okázale, nicméně niternější charakter velmi dobře kontrastoval s předchozími díly.

Následovalo pěvecké číslo Salve Regina od Gabriela Faurého, které bylo svým charakterem dramatičtější než Panis angelicus a diváci si mohli vychutnat krásně vyzpívané melodie bez přílišného vibrata. Je očividné, že po hudební stránce si Roman Hoza s Thierry Escaichem rozumí a doufejme, že tato jejich spolupráce nebyla poslední.

Ve finále koncertu si diváci vyposlechli tvorbu Oliviera Messiaena a Maurice Duruflé. Zvuk varhan působil jako balzám na duši. Virtuosní hru odměnili posluchači bouřlivým potleskem, který neustával, a tak se dočkali přídavku.

Český spolek pro komorní hudbu – Thierry Escaich a Roman Hoza
5. února 2022, 10:30 hodin
Lichtenštejnský palác – Sál Martinů

Program:
Alexandre Pierre François Boëly: Fantasie a fuga B dur, op. 18 č. 6
César Franck: Panis Angelicus
César Franck: Chorál č. 2 h moll
Nicolas de Grigny: Hymnus Verbum supernum
Thierry Escaich: Évocation IV (parafráze na Grignyho)
Thierry Escaich: Improvizace Fantasie a fugy
Thierry Escaich: Poémy č. 1 a 3 pro varhany: Eaux natales – Vers l’espérance
Gabriel Fauré: Salve Regina
Olivier Messiaen: Alleluias sereins, ze suity L’Ascension
Olivier Messiaen: Joie et clarté des corps glorieux, ze suity Les corps glorieux
Maurice Duruflé: Toccata ze Svity pro varhany, op. 5
Maurice Duruflé: Suite de danses improvises

Účinkující:
Thierry Escaich – varhany
Roman Hoza – baryton

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments