Tomáš Hanus – Rusalka v Mnichově aneb Mrtvá srna

  1. 1
  2. 2

Nikoli významné angažmá mladého českého dirigenta, jemuž jeden z nejprestižnějších evropských operních domů svěřil hudební nastudování Rusalky, ale teprve až notně nafouklý skandál kolem mrtvé srny na jevišti a pokřiku ochránců přírody přiměl v Česku i ta seriózně se tvářící média, aby o chystané premiéře Dvořákovy opery v Mnichově pod taktovkou Tomáše Hanuse vůbec informovala.
V našich divadlech či koncertních síních je přitom tento úspěšný žák Jiřího Bělohlávka k zastižení jen občas. Šéfování brněnské Janáčkovy opery vzdal po dvou letech kvůli jiným představám než mělo vedení divadla, pražské Národní jej v posledních letech zatím pozvalo jen k nastudování Janáčkovy Věci Makropulos. Zato v zahraničí má Tomáš Hanus za sebou už nejedno uznání, ať už třeba v pařížské Národní opeře či na Mostly Mozart Festival v New Yorku.

Dvořákova Rusalka má v bavorské metropoli premiéru pod taktovkou Tomáše Hanuse a v režii kontroverzního, ale uznávaného rakouského režiséra Martina Kušeje premiéru právě dnes večer. V obsazení je řada výtečných zpěváků – lotyšská sopranistka Kristine Opolais (Rusalka – při dalších reprízách také Olga Gurjakova), německý tenorista Klaus Florian Vogt (Princ – později také Piotr Beczala), rakouský basista Günther Groissböck (Vodník – alternuje Alan Held), ale také Janina Baechle (Ježibaba) či Nadia Krasteva (Cizí kněžna). I přes náročné závěrečné zkoušky si Tomáš Hanus udělal těsně před premiérou čas pro tento rozhovor.

V obsazení, které máte v mnichovské Rusalce k dispozici, je řada zvučných jmen. Jak se vám s nimi pracuje? Měl jste možnost obsazení ovlivnit?

Pracuje se mi velmi dobře, protože jsou to nejen zvučná jména a zvučné hlasy, ale i velmi inteligentní bytosti, které skutečně hledají to nejlepší možné uchopení své role, herecky i pěvecky. Co se týká například české výslovnosti (mnichovská Rusalka bude v češtině), hodně jsme na tom pracovali, protože správná artikulace napomáhá přirozenosti a muzikalitě projevu. Oni projevili dost velkou trpělivost, ba dokonce upřímný zájem zpívat opravdu česky. Hlasově i typově jsou velmi dobře vybráni, což má na starosti jeden z členů vedení opery, zodpovědný za „casting“, tedy výběr odpovídajících zpěváků. To má velké výhody, neboť takový člověk má velký mezinárodní přehled o aktuální „nabídce“ a pokud je chytrý a rozumí hudbě a hlasu, může dát dohromady skvělé obsazení. Je běžnou praxí velkých operních domů, že tuto si tuto zodpovědnost ponechávají a nepředávají ji dirigentovi, takže já jsem do toho vybírání zatažen nebyl.


Z obsazení teprve docela nedávno zmizela z titulní role uznávaná sopranistka Nina Stemme. Proč? Hodně jejích obdivovatelů především od nás se na ni právě v Rusalce těšilo…

Nina Stemme uvedla, že po velkých dramatických rolích se její hlasový vývoj posunul jinam a nedomnívá se, že je nyní vhodné, aby Rusalku zpívala. Na vysvětlenou: To u zpěváka neznamená hlasovou krizi, ale spíše to, že se cítí vhodnější pro jiný typ rolí.

Jaký je vůbec orchestr v Bavorské státní opeře? V čem jsou podle vás jeho silné stránky?

Je to špičkový orchestr se skvělou historií, pracovali a pracují s ním významní dirigenti (například Carlos Kleiber, Zubin Mehta, Kent Nagano). Je v něm mnoho výtečných instrumentalistů, je schopen nádherného zvukového projevu i technické virtuozity. Má ještě jednu velmi příjemnou vlastnost: Pokud vidí, že se s nimi dobře pracuje, jsou nesmírně milí a čiší z nich radost ze hry. Toto však platí i pro ostatní spolupracovníky: O mnichovské opeře se říká, a já to mohu potvrdit, že zde panuje mimořádně příjemná atmosféra.

Co se vám podařilo „dostat“ do nové mnichovské Rusalky ze sebe sama? V čem si myslíte, že bude váš nejvýraznější „otisk“ na tomto nastudování?

Tak to bych byl nejraději, kdyby se to dalo poznat beze slov, ale vzhledem k tomu, že se jedná o rozhovor, tak to zkusím říct: Mít v ruce takovou partituru a takový lidský a umělecký potenciál, jako v Mnichově, je jako mít propůjčený poklad. A to, co s tím pokladem uděláte, je nejenom věcí talentu a poctivé práce, ale také toho, kým jste jako člověk, proč to děláte a proč vůbec žijete. To vše se do toho nějak promítne, a zaujme-li to zpěváky, orchestr, sbor atd., tak potom to zanechá i otisk.

Na jak dlouho byly rozloženy zkoušky? Šlo vše relativně hladce?

Zkoušky začaly v polovině září, to však předpokládalo, že každý přijde připraven, ne, že se to začne teprve učit. Hladce nejde samo o sobě nikdy nic, ale vše probíhalo ve zdravé a jak jsem už řekl, i velmi příjemné atmosféře.


Jak se vůbec liší způsob zkoušení v zahraničních operních domech, kde jste pracoval, od praxe u nás?
  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


7
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
7 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Rút

Idem a som plna ocakavania. Rusalka nieje len rozpravka.

Khail

Velmi dobrý rozhovor. Panu Hanusovi přeji úspěch nejenom v Rusalce v Mnichově.
Výtah z tohoto rozhovoru i suvedením zdroje přinels v osm ráno i Reuters :-)

Aleš Bráza

Rusalka je především psychologickým dramatem, tak jsem ji od prvního shlédnutí vždy vnímal. Takže na tuto inscenaci se těším dvojnásobně a věřím, že budu z představení odcházet s materiálem k přemýšlení v hlavě. Panu dirigentovi přeji mnoho osobních i profesních úspěchů a děkuji za velmi otevřenou, jasnou a navýsost inteligentní výpověď o jeho pohledu na současné operní divadlo. Ač nejsem hudebník a mám operu jen jako svou zálibu, na mnohé mám ze svého laického pohledu velmi podobný názor. Při mých občasných návštěvách Bayerische Staatsoper radost z kumštu ze všech profesionálů na jevišti i mome něj vždy cítím a o kultivovanosti,… Číst vice »

Jaroslav Daněk

Ostuda – Reuters přebírají rozhovor z Opery Plus a domácí ČTK vydá bulvární zprávu, že na jevišti stahují srnu. Je to tak, jak píše v úvodu Vít Dvořák. Abychom se doma dozvěděli, že se hraje v Mnichově Rusalka s českým dirigentem, musí se najít bulvární "skandálek". Co píše paní Drápelová v MF Dnes, iDnes? Nic, nula! Kde je informace o téhle pro nás významné události v denním tisku, rádoby "seriózním" zpravodajství? Je to ta fotografie pasoucí se srny a přiblbý článek na iDnes?Pak veďte debaty o tom, jak kultivovat naše diváky, jak zvyšovat jejich povědomí o opeře a domácích interpretech… Číst vice »

Anonymous

Pane Jaroslave!

Nemusíte se hned tak čertit a rozčilovat. Raději si položme otázku, zda vůbec občané ČR o operu stojí. Já když vidím polprázdné sály v oblastních operách a tady v Praze začínám pochybovat zda toto umění vůbec někoho zajímá (pochopitelně s vyjímkou cca.6% intelektuálů a několik procent rodičů s dětmi :-(). Možná se to nezdá, ale bolševik českou společnost pokřivil na několik desetiletí dopředu…

Anonymous

Domnívám se, že míra zájmu o operu nebo klasickou hudbu vůbec se nedá hodnotit podle návštěvnosti divadel a koncertních sálů. Může to být prostě tak, že je u nás o tento druh hudby procentuálně stejný zájem jako v zahraničí, ale lidé méně utrácejí za vstupenky, protože je tu menší kupní síla než ve státech na západ od nás. A nebo to také může být úplně jinak. Musel by se udělat rozsáhlý průzkum a teprve na jeho základě bychom (snad) mohli dělat nějaké závěry.

Jakl

Kvalitní rozhovor s umělcem, který to má v hlavě srovnané! Přeji také vše dobré a vydařenou premiéru.