Třikrát Zubin Mehta v Berlíně

  1. 1
  2. 2


Jakýsi menší „Zubin-Mehta-Festival“ se konal koncem listopadu a začátkem prosince 2009 v Berlíně.
Ve Staatsoper Unter den Linden dirigoval novou produkci Straussova Netopýra, v Konzerthausu Staatskapelle Berlín symfonický koncert a do třetice si jaksi odskočil kvůli Schubertovi, Bartókovi a Beethovenovi do filharmonie.

J.Strauss: Die Fledermaus (Berlín Staatsoper Unter den Linden / Ch.Schäfer-Adele)
 
V tomto pořadí se odvinula a gradovala úroveň: Nečekaně slabý Netopýr zklamal po všech stránkách. Hlasy jako z provinčního divadla někde koncem 19. století, kde jako jedinou lze kladně vyzdvihnout Christinu Schäfer v roli Adély, či herecká dřevnatost, kterou pěvci jakoby jen potvrdili všechny existující předsudky proti žánru operety. Aneb teatrální afektovanosti subrety nebyly ojedinělé a bezpříkladné.
J.Strauss: Die Fledermaus (Berlín Staatsoper Unter den Linden / S.Rügamer-Alfred, S.Dussmann-Rosalinde)
 
Pochybuji, že si dirigent luxusní třídy jako Mehta musí nechat líbit, aby jej představitelka Rosalindy, poté, co poděkovala ona (!) orchestru, přivedla na pódium jako nějakého nadaného studenta. Mehta si v trapné situaci neuměl jinak pomoci, než poděkovat ostentativně suflérce a vytáhnout ji z kabinky. Ubohou úroveň dorazil režisér inscenace, která – vyjma puberťáckého provokování – postrádala jakékoliv nápady či aspoň základní řemeslo. Opravdu nebylo zřetelné, co chce docílit rádoby parodováním posledních chvil komunistického politbyra NDR koncem roku 1989. A ani kontrast mezi „valčíkovou společností“ a hordou punků na jevišti nezodpověděl otázku, “co tím chtěl autor říci?“.
J.Strauss: Die Fledermaus (Berlín Staatsoper Unter den Linden / R.Trekel-Dr.Falke, Ch.Schäfer-Adele, S.Grigorian-Prinz Orlofski, H.Grass-Ida)
 
Překvapením bylo po hudební stránce, že se Mehtovi nepodařilo vytvořit v orchestru jakýsi „vídeňský hudební idiom“, že orchestr hrál po celý čas těžkopádně a bez pochopení pro finesy a kouzla Straussovy partitury. Nedokážu, respektive nechci posoudit, je-li to vinou dirigenta – jehož Strauss s vídeňskými tělesy „autentický“ je – či jestli to jsou známé problémy se specifickou Straussovou mluvou. Vždyť i Karajan vzdychal, jak namáhavé bylo natáčení Strausse s Berlínskými a jak přirozeně jej přitom hrají Vídeňští. Kdo zná Karajanovu nahrávku Netopýra s legendárním vídeňským ansámblem, ten ve Staatsoper jen zoufal.
J.Strauss: Die Fledermaus (Berlín Staatsoper Unter den Linden)

Slabou úroveň orchestr opery potvrdil pár dní po premiéře Netopýra, když jako Staatskapelle Berlin vystupoval v Konzerthausu se sopranistkou Anjou Harteros.

Staatskapelle Berlin
 
Orchestr, který v NDR platil za nejlepší po drážďanské Staatskapelle, má na svém kontě mimo jiné první berlínský komplet Dvořákových symfonií, které natočil dlouholetý šéfdirigent Otmar Suitner, ještě než je stačil nahrát Rafael Kubelík
s filharmoniky. Suitner tehdy také otevřel stálou diskusi kolem nutnosti repetice ve 2.větě Dvořákovy 1.symfonie. Po úvodním Webernovi (Šest kusů pro orchestr op.6) opět excelovala Anja Harteros, jako už v roli Amélie při nedávném berlínském Simonu Boccanegrovi (recenzi Opery Plus najdete zde). Hlasově je pro Čtyři poslední písně Richarda Strausse plně kvalifikovaná, postrádáme (zatím) ještě plné proniknutí do tajů poslední partitury bavorského mistra. Filigránské propracování partu orchestru takto zaznělo jako pouhý “doprovod”, jako “parfém” – a to je při mimořádné kráse tohoto Strausse obzvlášť škoda. Orchestr hrál stále jako pod pokličkou, nezapřel, že jinak hraje v orchestřišti, a že koncertní pódium není jeho parketou. I tady nebyla komunikace mezi dirigentem a tělesem ideální. Nevydařené sólo koncertního mistra už ani Mehta nemohl zachránit. O to víc zazářil on i Staatskapelle v Dvořákově Sedmé symfonii, která indického dirigenta doprovází po celou kariéru.
Anja Harteros
 
Po návratu z amerického turné zahájili filharmonici abonentní koncerty nudnou interpretaci Schubertovy Třetí symfonie a angažovaně hranou suitou z Kouzelného mandarína Bély Bartóka.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat