První, co na něm při prvním ze dvou lednových představení Čajkovského baletního evergreenu zaujalo okamžitě, bylo naprosto neomylné cítění hudby, které se hned tak nevidí. Působí neuvěřitelně ladným dojmem, má v sobě přirozenou grácii. To vše podloženo parádní technikou, prakticky bez jakékoli stopy nejistoty, nečistoty či zaváhání. Skvěle skáče a jeho partneřina je příkladná. Však taky nechybělo volání bravo.
Letos třicetiletý první sólista Bavorského státního baletu Lukáš Slavický zkrátka v Praze zazářil. Škoda jen, že tohoto absolventa pražské Taneční konzervatoře (1999), syna někdejších výrazných sólistů baletu první scény Jaroslava Slavického a Kateřiny Elšlégrové, u nás nevídáme častěji. Snad se to po jeho nynějším hostování v pražském Labutím jezeru změní. V Mnichově je pochopitelně na výsluní, jeho nejbližšími tamními představeními je příští měsíc Glazunovova Raymonda a part Jeana de Brienne.
Lukáš Slavický jako Lenský v Crankově Oněginovi
V Adamově Korsárovi (a Lisa-Maree Cullum jako Medora)
Právě hostování Lukáše Slavického v úloze Prince Siegfrieda dalo letošní inscenaci Čajkovského Labutího jezera lesk premiéry a výjimečného večera. Kenneth Greve a jeho do značné míry kontroverzní “tak trochu tradiční a zároveň také tak trochu moderní choreografie” (tak nějak zněla objednávka Národního divadla) byla již v kritikách notně probrána a myslím, že i reprízy dávají výhradám za pravdu. (Ostatně připomínám názor, který velmi stručně, ale o to pregnantněji a výstižněji v našem rozhovoru před časem vyjádřila právě na tuto inscenaci Daria Klimentová – celý rozhovor najdete zde). Dlužno ale také dodat, že představení působí bezesporu docela svěžím dojmem.
Zuzana Susová se po výrazové stránce určitě vypracovala na jednu z nejlepších Odett/Odilií posledních let. Technicky jí i tentokrát vyšlo velmi dobře druhé jednání, ovšem coby černá labuť působila (podobně jako o premiéře) nepříliš jistým dojmem, kdy některá zaváhání a nečistoty prostě nešly přehlédnout. (Na okraj: Právě v této sezóně se v téhle průbířské dvojroli nově objevila Adéla Pollertová společně s novým Princem Richarda Kročila).
Karel Audy je pro postavu Benna určitě vhodným typem, a ani po technické stránce s ním nemá sebemenší problém. Jistotou se znovu ukázal být i tentokrát skvělý Alexandre Katsapov (právě za postavu Robarta je ve hře jeho nominace na Thálii). Pochválit je třeba i suverénní Editu Raušerovou ve španělském tanci.
Petr Iljič Čajkovskij:
Labutí jezero
Národní divadlo Praha 13.1.2010
Choreografie a režie: Kenneth Greve
Dirigent: Sergej Poluektov
Scéna a kostýmy: Karin Betz
Odetta / Odilie – Zuzana Susová
Princ Siegfried – Lukáš Slavický j.h.
von Rothbart -Alexander Katsapov
Královna – Michaela Černá
Generál – Luboš Hajn
Pas de trois – Michaela Wenzelová, Aya Watanabe, Karel Audy
Benno – Karel Audy
Odetta v lidské podobě – Zuzana Šimáková
Bennova matka – Jana Jodasová
Pas de quatre – Edita Raušerová, Tereza Kučerová, Magdalena Matějková, Ivana Mikešová
Španělský tanec – Edita Raušerová
Maďarský tanec – Klára Kutilová, Jiří Urban
Ruský tanec – Zuzana Šimáková
www.narodni-divadlo.cz
www.lukasslavicky.com