Týden s hudbou (100)

Co přinese tento týden
Praha
Václav Hudeček a jeho mladí kolegové Petr Matěják, Jan Mráček a Josef Špaček společně vystoupí na jednom pódiu v pondělí 30. března. Symfonický orchestr Českého rozhlasu bude řídit jeho hlavní hostující dirigent Tomáš Brauner, program je sestavený z virtuózních skladeb Camilla Saint-Saënse, Franze Waxmana, Petra Iljiče Čajkovského, Antonia Vivaldiho, Pabla de Sarasatea a dalších. 

Collegium 1704 připravilo velikonoční koncerty, které se uskuteční v pondělí 30. a v úterý 31. března ve Dvořákově síni Rudolfina. Na programu je Mše h moll Johanna Sebastiana Bacha – opus magnum, které již v době svého prvního vydání bylo označováno za největší hudební umělecké dílo všech dob a národů“. Těmito koncerty Collegium 1704 oslaví desáté výročí svého vzniku.Autor masových písní poplatných době, nebo skladatel jazzové hudby přinášející optimismus nového světa a mládí? Tuto otázku si položí předposlední koncert sezony z cyklu soudobé hudby Krása dneška, který pořádá PKF – Prague Philharmonia. V úterý 31. března zazní v Experimentálním prostoru NoD písňová tvorba Isaaka Osipoviče Dunajevského.

V úterý 31. března se uskuteční v Koncertním sále Pražské konzervatoře koncert oddělení žesťových nástrojů.

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK provede ve středu 1. dubna Dvořákovo Stabat Mater ve Smetanově síni Obecního domu. Orchestr povede Jakub Klecker, sólových partů se zhostí Pavla Vykopalová, Michaela Kapustová, Aleš Briscein a Peter Mikuláš. Spoluúčinkovat bude Český filharmonický sbor se sbormistrem Petrem Fialou.Ve středu 1., ve čtvrtek 2. a v pátek 3. dubna zazní v pražském Rudolfinu v podání České filharmonie pod vedením Jiřího Bělohlávka a Pražského filharmonického sboru Symfonie č. 2 c moll „Vzkříšení“ Gustava Mahlera. Sólistkami budou Simona Houda Šaturová (soprán) a Bernarda Fink (alt).

Ve čtvrtek 2. dubna vystoupí ve Státní opeře v Praze švédský tenorista Daniel Frank v roli Tannhäusera ve Wagnerově stejnojmenné opeře. Následně v sobotu 4. dubna se Dalibor Janis opět představí jako Giorgio Germont ve Verdiho opeře La traviata, i tentokrát mu bude v titulní roli partnerkou Jana Sibera.

Kontratenorista Max Emanuel Cenčić vystoupí se svým novým projektem nazvaným Venezia spolu s italským barokním souborem Il Pomo D’Oro s italským dirigentem Riccardem Minasim v sobotu 4. dubna ve Dvořákově síni Rudolfina. Program nabídne dvanáct árií z barokních Benátek. Jejich autory jsou Antonio Vivaldi či Francesco Gasparini, Tomaso Albinoni nebo Antonio Lotti, jejichž opery zmizely ze světových operních scén.

Regiony
S přicházejícím jarem zve Filharmonie Brno opět na nevšední Velikonoce do brněnských kostelů a posluchačům nabízí skladby a písně s duchovní tematikou. V úterý 31. března v kostele sv. Janů zazní Pašije podle Jana. Ve středu až v pátek proběhnou v kostele Nanebevzetí Panny Marie Temné hodinky (tenebrae) – večery s hudbou při svíčkách. Ve středu 1. dubna na nich vystoupí Vokálně experimentální soubor Affetto, ve čtvrtek 2. dubna Mužské vokální kvarteto Q VOX a v pátek 3. dubna se představí Societas Incognitorum s uměleckým vedoucím Eduardem Tomaštíkem. Dvacátý čtvrtý ročník Mezinárodního hudebního festivalu Brno – Velikonoční festival duchovní hudby 2015 se uskuteční ve dnech 29. března až 12. dubna.Ve středu 1. dubna v Sukově síni Domu hudby v Pardubicích vystoupí  v rámci Pardubických hudebních slavností Collegium 1704 pod vedením Václava Lukse. Na programu je „Velká“ Mše h moll Johanna Sebastiana Bacha. 

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí

Mezi sto padesáti oběťmi úterního pádu Airbusu A320 nízkonákladové společnosti Germanwings ve francouzských Alpách byli i dva operní pěvci: čtyřiapadesátiletý rodák z Kazachstánu, basbarytonista düsseldorfské Německé opery na Rýně Oleg Bryjak a třiatřicetiletá německá mezzosopranistka Maria Radner, která letadlem cestovala i se svým manželem a malým dítětem.

Francouzský hudební skladatel, dirigent, estetik a pedagog Pierre Boulez se ve čtvrtek 26. března dožil devadesáti let. Patří k nejvlivnějším umělcům dvacátého století. Odborné publikace popisují Bouleze jako doyena moderní hudby, jehož vliv je srovnatelný s Einsteinovým ve fyzice a Kandinského ve výtvarném umění. Proslavil se nejen vlastními kompozicemi, ale také dirigentskou a publikační činností a novátorskou koncertní dramaturgií. Říká se o něm, že „přivedl“ velké orchestry do dvacátého století a naučil publikum poslouchat modernu.Ruský ministr kultury propustil ředitele divadla v Novosibirsku, jehož inscenace opery Tannhäuser pohoršila vlivnou ruskou pravoslavnou církev. Proti kontroverznímu pojetí klasického díla dnes před budovou divadla demonstrovalo několik tisíc lidí, podle nichž je sporná inscenace urážkou křesťanů. Režisér Timofej Kuljabin pojal osobu Ježíše Krista jako hrdinu erotického filmu, jehož režisérem se stal Tannhäuser jako hlavní hrdina opery. Ruský ministr kultury Vladimir Medinskij mezitím dnes ředitele Novosibirské státní opery a baletu Borise Mezdriče zbavil funkce. Ve funkci jej vystřídá Vladimir Kechman, ředitel Michajlovského divadla v Petrohradě. Kechman státním médiím sdělil, že bude šéfovat oběma divadlům. 

Praha
Mezzosopranistka Dagmar Pecková v pondělí ve Dvořákově síni pražského Rudolfina za doprovodu PKF – Prague Philharmonia s dirigentem Aleksandarem Markovićem představila nové album s názvem Hříšnice. Všechny árie nového projektu Peckové jsou áriemi hříšnic, jako jsou Máří Magdalena, Herodias, Dalila, Médea, Elektra či Salomé. Nahrávce požehnal kardinál Dominik Duka. Stejně jako na nové nahrávce i na pražském koncertě společně s Peckovou vystoupila sopranistka Ivana Veberová v roli Elektry ve Straussově stejnojmenné opeře a slovenský basista Peter Mikuláš jako Herod v závěrečné scéně z Mariottovy opery Salomé

Zvláštní program pro podporu velkých festivalů připravilo ministerstvo kultury. Měl by po vzoru podobných programů podpořit nejvýznamnější akce z oblasti hudby, divadla, tance i literatury. Pokud program schválí vláda, mohl by platit od příštího roku a mělo by v něm být nejméně 50 milionů korun. Ministerstvo kultury v grantech ročně rozdělí několik stovek milionů korun, čas od času ale sklízí kritiku. Kritika mířila i na zrušení zvláštní kapitoly pro takzvané prioritní akce, tedy zejména velké a tradiční festivaly. Jejich pořadatelé musejí každoročně o příspěvek žádat v grantech, a tudíž na potvrzení příspěvku čekat až do jara roku, v němž se festival koná. K těmto akcím patří například Pražské jaro, Tanec Praha či Festival spisovatelů. Za znovuzavedení prioritních akcí do rozpočtu ministerstva kultury lobovala zejména Asociace hudebních festivalů.Věcný záměr zákona o veřejnoprávní instituci v kultuře připraví ministerstvo kultury do léta, na podzim by měl mít paragrafované znění. Na pondělním veřejném slyšení v Senátu uspořádaném k této dlouho připravované a očekávané legislativní novince to řekla náměstkyně ministra kultury Kateřina Kalistová (ČSSD). Na zákon čekají velké příspěvkové organizace, slyšení se ale věnovalo pouze těm divadelním.

Na jubilejním sedmdesátém ročníku festivalu Pražské jaro bude mít významné zastoupení soudobá hudba, zdůraznili pořadatelé na setkání s novináři v minulém týdnu. Součástí programu bude například dílo Petra Wajsara Vápenná sinfonietta, které vzniklo na objednávku Pražského jara. V podání Orchestru Berg zazní 25. května v Divadle Archa. Soudobou hudbu nabídne také divadelní řada, jejíž čtyři opery budou součástí festivalu. Dne 19. května festival v Národním divadle nabídne operu Dorian Gray soudobé slovenské autorky Ľubici Čekovské. Národní divadlo poté uvede 23. května pražskou premiéru opery Jana Klusáka Filoktétés. Dále jsou na programu opery Z mrtvého domu Leoše Janáčka a Salome Richarda Strausse. Zahajovací koncert Pražského jara se tradičně koná 12. května v pražském Obecním domě. Interpretace Smetanovy Mé vlasti byla symbolicky svěřena Severoněmeckému rozhlasovému orchestru Hamburk za řízení Thomase Hengelbrocka. Závěr festivalu 2. a 3. června obstará Královský filharmonický orchestr v Liverpoolu. Program sedmdesátého ročníku festivalu přinese čtyřicet pět koncertů. Například 23. května zazní v Rudolfinu pěvecký koncert Pocta Jarmile Novotné. Basbarytonista Adam Plachetka uvede své mladší kolegy a kolegyně, které společně s ním doprovodí Symfonický orchestr Českého rozhlasu pod taktovkou Tomáše Braunera. S Plachetkou v Rudolfinu vystoupí sopranistka Michaela Kušteková, mezzosopranistka Simona Mrázová, tenorista Petr Nekoranec a barytonista Roman Hoza, zazní árie z oper Wolfganga Amadea Mozarta, Domenica Cimarosy, Gaetana Donizettiho, Gioacchina Rossiniho a Vincenza Belliniho. 

Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro 2015 se letos zúčastní sto dvacet sedm hudebníků z celého světa. O soutěžní klání v oborech flétna a klarinet byl největší zájem u mladých muzikantů z Jižní Koreje. Tradičně vysoký zájem o soutěž Pražského jara organizátoři evidují z řad mladých talentů z Francie, Itálie, Japonska a Německa.Národní divadlo v Praze uvedlo ve čtvrtek premiéru opery Boris Godunov skladatele Modesta Petroviče Musorgského. Dílo nastudoval umělecký ředitel Opery Petr Kofroň. V režii Lindy Keprtové se v titulní roli představil ruský basista Michail Kazakov. V dalších rolích se na premiéře objevili Jevhen Šokalo (Varlam), Sylva Čmugrová (Fjodor), Michaela Kušteková (Xenie), Valentin Prolat (Kníže Šujskij) a Michal Lehotský jako Lžidimitrij. Vedle orchestru a sboru Národního divadla se na představení podílel Pražský filharmonický sbor a Kühnův dětský sbor. Druhá premiéra se uskutečnila v neděli 29. března, kdy titulní úlohu zpíval Vitalij Jefanov, dále pak Kateřina Jalovcová (Fjodor), Marie Fajtová (Xenie) a Tomáš Černý (Lžidimitrij).Režijní dvojice SKUTR, tedy Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský, slaví jedenáct let společné existence. V poslední době se oba divadelníci čím dál více věnují spojení hudby a divadla. Pro mezinárodní festival Struny podzimu v minulosti vytvořili s hráči orchestru Berg hudební divadlo Heinera Goebbelse Schwarz auf Weiss či scénické provedení Honeggerova Krále Davida. Jejich posledními pracemi jsou inscenace Mozartova Dona Giovanniho, autorský balet Čarodějův učeň a Human Locomotion v Laterně magice, Radúz a Mahulena a Liška Bystrouška v Národním divadle Brno, opera Výlety páně Broučkovy v Národním divadle moravskoslezském či Labutí jezero pro Klicperovo divadlo v Hradci Králové.

Letošní osmý ročník festivalu Dvořákova Praha otevře 7. září v pražském Rudolfinu violoncellista Yo-Yo Ma ve spojení s Českou filharmonií s dirigentem Jiřím Bělohlávkem. Program představil v uplynulém týdnu festivalový management. Přednímu tuzemskému tělesu budou patřit i další festivalové večery, včetně toho závěrečného 23. září, kdy filharmoniky povede dirigent Semjon Byčkov. Od 7. do 23. září zamíří na koncertní pódia hudební tělesa jako Londýnský filharmonický orchestr, londýnský Orchestr Akademie sv. Martina v polích, Freiburský barokní orchestr nebo orchestr curyšské Tonhalle. Sestavením programu Komorní řady byl v letošním roce pověřen pianista Ivo Kahánek, který do české metropole pozval například smyčcová kvarteta Emerson Quartet a Tetzlaff Quartet nebo Bohemia Luxembourg trio. V mezinárodní konkurenci se Kahánek představí také sólově s basistou Janem Martiníkem. Po loňském počinu, kterým bylo uvedení Dvořákovy operní prvotiny Alfred, festival opět přichází s programovým formátem Opera in Concert. V koncertním provedení zazní v mezinárodním obsazení Mozartův Don Giovanni. Spirituální koncert bude letos věnován dílu komponisty Arvo Pärta. V programu opět nechybějí akce pro rodinné publikum, debutový Den D věnovaný mladým umělcům či další z výprav po Stopách Antonína Dvořáka. Projekt novostavby koncertní síně pro Prahu má své podporovatele na ministerstvu kultury. Patří k nim současný náměstek pro živé umění Miroslav Rovenský (KDU-ČSL). Myšlenku výstavby velké koncertní síně spojuje se záměrem ředitele Národní galerie Jiřího Fajta vybudovat první moderní stavbu pro tuto výstavní a sbírkovou instituci. Podoba nové koncertní síně musí vzejít z mezinárodní architektonické soutěže. Ryze koncertní síň se v Praze nepostavila od otevření Obecního domu v roce 1912. V šedesátých letech se konala architektonická soutěž, dům měl stát na náměstí Republiky místo kasáren. V devadesátých letech chtěli japonští investoři věnovat nový koncertní sál České filharmonii, také tehdy projekt odmítli politici. V uplynulých letech vzešla iniciativa od lidí z hudební branže, před deseti lety vznikl Spolek pro výstavbu nového koncertního sálu v Praze, jemuž předsedá ředitel Pražského jara Roman Bělor. V roce 2010 vznikl při magistrátu koordinační výbor, vytipoval lokality a podle dostupných informací působí dosud a deklaruje podporu novostavbě.

Klavírní festival Rudolfa Firkušného, jehož třetí ročník se uskuteční od 30. října do 7. listopadu v pražském Rudolfinu, zahájí americký klavírista uzbeckého původu Yefim Bronfman. Na dalších koncertech se představí Grigorij SokolovIgor Ardašev a Khatia Buniatishvili. V uplynulém týdnu to oznámili pořadatelé festivalu.V české premiéře uvedli v pátek večer v Divadle La Fabrika komponovaný program Volání z hlubin slovenský choreograf a tanečník Ján Gonščák a režisérka Andrea Šestáková. Ve třech tanečních filmech i představení, které tvořilo druhou část večera, sólově vystupuje Gonščák, Šestáková je autorkou filmů.

Celkem patnáct prestižních cen Thálie převzali v sobotu večer v pražském Národním divadle noví laureáti. Herecká asociace tak ocenila nejlepší umělecké výkony v činoherním, baletním, operním a muzikálovém žánru za loňský rok. Odborné poroty letos za umělecké výkony nominovaly čtyřiadvacet umělců. Za nejlepší operní výkon cenu Thálie převzala sopranistka Ivana Veberová za roli Mařenky v opeře Bedřicha Smetany Prodaná nevěsta v inscenaci Divadla J. K. Tyla v Plzni. Za nejlepší mužský operní výkon Thálii obdržel tenorista Aleš Briscein, a to za roli Jaroměra v opeře Zdeňka Fibicha Pád Arkuna v Národním divadle v Praze. Cenu za celoživotní mistrovství v opeře dostala dlouholetá sólistka brněnské Janáčkovy opery, sopranistka Zdenka Kareninová. Za nejlepší taneční výkon Thálii získala Tereza Podařilová za roli markýzy de Merteuil v baletu Valmont v provedení Baletu Národního divadla v Praze. Cenu za mužský taneční výkon si odnesl Richard Ševčík za titulní roli v Chačaturjanově baletu Spartakus v inscenaci Divadla J. K. Tyla Plzeň. Za celoživotní mistrovství ve svém oboru pak baletní Thálii obdržela Dagmar Ledecká, emeritní sólistka pražského Národního divadla. Mimořádnou Thálii pak převzala tanečnice, choreografka, pedagožka, režisérka a publicistka Eva Kröschlová.

Pražská Laterna magika se po dvou letech na Nové scéně Národního divadla rozloučila s inscenací Antikódy. Experimentální projekt inspirovaný stejnojmennou sbírkou vizuální poezie Václava Havla měl derniéru v neděli 29. března. Celkem měla inscenace dvaadvacet repríz.Česká filharmonie v neděli v pražském Rudolfinu uvedla pořad Karneval v Rudolfinu, pohádkový koncert pro děti pod taktovkou šéfdirigenta Jiřího Bělohlávka jako šéfkouzelníka Bělokněžníka. Jednalo se o opakování úspěšného programu, ve kterém zazněly úryvky z děl Antonína Dvořáka, Bedřicha Smetany, Nikolaje Rimského-Korsakova, Felixe Mendelssohna-Bartholdyho, Oskara Nedbala, Dmitrije Šostakoviče, Petra Iljiče Čajkovského a nová pohádková hudba od Marka Ivanoviće.  

Vedení Národního divadla v Praze jedná s magistrátem a Hudebním divadlem Karlín o časově omezeném pronájmu pro svoji operní a baletní produkci. Důvodem je rekonstrukce budovy Státní opery Praha, která začne v červenci 2016, a snaha, aby kvůli tomu nebyl omezen operní a baletní žánr v metropoli.  

Regiony
Program Mezinárodního hudebního festivalu Český Krumlov bude kratší a chudší o dva koncerty. Posluchači proti plánu neuslyší australského trumpetistu Jamese Morrisona, harfenistku Kateřinu Englichovou a slovenské operní hvězdy v závěrečném galakoncertu nahradí mladí interpreti. Rozhodlo o tom vedení festivalu. Důvodem je nedostatek peněz.V Ostravě v pátek tančili přední baletní umělci z Česka, Polska a Slovenska. Šlo o členy baletních souborů několika národních divadel. V Divadle Antonína Dvořáka se účastnili druhého ročníku akce nazvané Mezinárodní baletní gala. První sólisté Polského národního baletu z Varšavy Yuka Ebihar a Vladimir Yaroshenko se představili v ukázkách z baletu Don Quijote a Tristan a Isolda. Balet Slovenského národního divadla zastupovali první sólistka Romina Kolodziej a sólista Artemyj Pyzhov, kteří zatančili část baletu Spící krasavice. Národní divadlo v Praze na gala reprezentovala první sólistka Miho Ogimoto a sólista Giovanni Rotolo. Předvedli část baletu Bajadéra. Jejich kolegové Marta Drastíková a sólista Ondřej Vinklát zase do Ostravy přivezli ukázku z baletu Romeo a Julie. S ukázkami ze svého repertoáru vystoupili i tanečníci ostravští.

Národní divadlo Brno zařadilo na repertoár operního souboru Hry o Marii od Bohuslava Martinů. Duchovně laděné dílo, které mělo v Brně před osmdesáti lety světovou premiéru, dramaturgicky zapadá do období těsně před Velikonocemi, nejvýznamnějšími křesťanskými svátky. Včetně orchestru a tří sborů účinkuje v představení více než dvě stě lidí, sboristé jsou rozmístěni také v hledišti. Národní divadlo Brno operu uvádí s podtitulem O pannách, démonu, vraždě a milosti. Jedná se o první režijní počin Jiřího Heřmana, coby nového šéfa brněnského operního souboru.
Výročí
Před 70 lety, 30. března 1945 zemřel český skladatel, dirigent a sbormistr Karel Moor (narozen 26. prosince 1873). Je představitelem pozdního romantismu, za zmínku stojí jeho dirigentské působení v Terstu a posléze  v České filharmonii. 

31. března uplyne 105 let od narození jednoho z nejvýznamnějších českých operních režisérů druhé poloviny minulého století, Karla Jerneka (31. 3. 1910 – 22. 6. 1992). Jernek je znám především ze svého dlouholetého působení v Opeře Národního divadla v Praze, jako režisér se podepsal například pod slavnostní inscenaci Smetanovy Libuše s Gabrielou Beňačkovou v titulní roli, uvedené ke znovuotevření zlaté kapličky v roce 1983. 

Foto archiv, Laidig, Todd Rosenberg, Hana Smejkalová, MHF Český Krumlov / Libor Sváček, Marek Olbrzymek

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat