Týden s hudbou (100)

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Co přinese tento týden
Praha
Václav Hudeček a jeho mladí kolegové Petr Matěják, Jan Mráček a Josef Špaček společně vystoupí na jednom pódiu v pondělí 30. března. Symfonický orchestr Českého rozhlasu bude řídit jeho hlavní hostující dirigent Tomáš Brauner, program je sestavený z virtuózních skladeb Camilla Saint-Saënse, Franze Waxmana, Petra Iljiče Čajkovského, Antonia Vivaldiho, Pabla de Sarasatea a dalších. 

Collegium 1704 připravilo velikonoční koncerty, které se uskuteční v pondělí 30. a v úterý 31. března ve Dvořákově síni Rudolfina. Na programu je Mše h moll Johanna Sebastiana Bacha – opus magnum, které již v době svého prvního vydání bylo označováno za největší hudební umělecké dílo všech dob a národů“. Těmito koncerty Collegium 1704 oslaví desáté výročí svého vzniku.Autor masových písní poplatných době, nebo skladatel jazzové hudby přinášející optimismus nového světa a mládí? Tuto otázku si položí předposlední koncert sezony z cyklu soudobé hudby Krása dneška, který pořádá PKF – Prague Philharmonia. V úterý 31. března zazní v Experimentálním prostoru NoD písňová tvorba Isaaka Osipoviče Dunajevského.

V úterý 31. března se uskuteční v Koncertním sále Pražské konzervatoře koncert oddělení žesťových nástrojů.

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK provede ve středu 1. dubna Dvořákovo Stabat Mater ve Smetanově síni Obecního domu. Orchestr povede Jakub Klecker, sólových partů se zhostí Pavla Vykopalová, Michaela Kapustová, Aleš Briscein a Peter Mikuláš. Spoluúčinkovat bude Český filharmonický sbor se sbormistrem Petrem Fialou.Ve středu 1., ve čtvrtek 2. a v pátek 3. dubna zazní v pražském Rudolfinu v podání České filharmonie pod vedením Jiřího Bělohlávka a Pražského filharmonického sboru Symfonie č. 2 c moll „Vzkříšení“ Gustava Mahlera. Sólistkami budou Simona Houda Šaturová (soprán) a Bernarda Fink (alt).

Ve čtvrtek 2. dubna vystoupí ve Státní opeře v Praze švédský tenorista Daniel Frank v roli Tannhäusera ve Wagnerově stejnojmenné opeře. Následně v sobotu 4. dubna se Dalibor Janis opět představí jako Giorgio Germont ve Verdiho opeře La traviata, i tentokrát mu bude v titulní roli partnerkou Jana Sibera.

Kontratenorista Max Emanuel Cenčić vystoupí se svým novým projektem nazvaným Venezia spolu s italským barokním souborem Il Pomo D’Oro s italským dirigentem Riccardem Minasim v sobotu 4. dubna ve Dvořákově síni Rudolfina. Program nabídne dvanáct árií z barokních Benátek. Jejich autory jsou Antonio Vivaldi či Francesco Gasparini, Tomaso Albinoni nebo Antonio Lotti, jejichž opery zmizely ze světových operních scén.

Regiony
S přicházejícím jarem zve Filharmonie Brno opět na nevšední Velikonoce do brněnských kostelů a posluchačům nabízí skladby a písně s duchovní tematikou. V úterý 31. března v kostele sv. Janů zazní Pašije podle Jana. Ve středu až v pátek proběhnou v kostele Nanebevzetí Panny Marie Temné hodinky (tenebrae) – večery s hudbou při svíčkách. Ve středu 1. dubna na nich vystoupí Vokálně experimentální soubor Affetto, ve čtvrtek 2. dubna Mužské vokální kvarteto Q VOX a v pátek 3. dubna se představí Societas Incognitorum s uměleckým vedoucím Eduardem Tomaštíkem. Dvacátý čtvrtý ročník Mezinárodního hudebního festivalu Brno – Velikonoční festival duchovní hudby 2015 se uskuteční ve dnech 29. března až 12. dubna.Ve středu 1. dubna v Sukově síni Domu hudby v Pardubicích vystoupí  v rámci Pardubických hudebních slavností Collegium 1704 pod vedením Václava Lukse. Na programu je „Velká“ Mše h moll Johanna Sebastiana Bacha. 

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí

Mezi sto padesáti oběťmi úterního pádu Airbusu A320 nízkonákladové společnosti Germanwings ve francouzských Alpách byli i dva operní pěvci: čtyřiapadesátiletý rodák z Kazachstánu, basbarytonista düsseldorfské Německé opery na Rýně Oleg Bryjak a třiatřicetiletá německá mezzosopranistka Maria Radner, která letadlem cestovala i se svým manželem a malým dítětem.

Francouzský hudební skladatel, dirigent, estetik a pedagog Pierre Boulez se ve čtvrtek 26. března dožil devadesáti let. Patří k nejvlivnějším umělcům dvacátého století. Odborné publikace popisují Bouleze jako doyena moderní hudby, jehož vliv je srovnatelný s Einsteinovým ve fyzice a Kandinského ve výtvarném umění. Proslavil se nejen vlastními kompozicemi, ale také dirigentskou a publikační činností a novátorskou koncertní dramaturgií. Říká se o něm, že „přivedl“ velké orchestry do dvacátého století a naučil publikum poslouchat modernu.Ruský ministr kultury propustil ředitele divadla v Novosibirsku, jehož inscenace opery Tannhäuser pohoršila vlivnou ruskou pravoslavnou církev. Proti kontroverznímu pojetí klasického díla dnes před budovou divadla demonstrovalo několik tisíc lidí, podle nichž je sporná inscenace urážkou křesťanů. Režisér Timofej Kuljabin pojal osobu Ježíše Krista jako hrdinu erotického filmu, jehož režisérem se stal Tannhäuser jako hlavní hrdina opery. Ruský ministr kultury Vladimir Medinskij mezitím dnes ředitele Novosibirské státní opery a baletu Borise Mezdriče zbavil funkce. Ve funkci jej vystřídá Vladimir Kechman, ředitel Michajlovského divadla v Petrohradě. Kechman státním médiím sdělil, že bude šéfovat oběma divadlům. 

Praha
Mezzosopranistka Dagmar Pecková v pondělí ve Dvořákově síni pražského Rudolfina za doprovodu PKF – Prague Philharmonia s dirigentem Aleksandarem Markovićem představila nové album s názvem Hříšnice. Všechny árie nového projektu Peckové jsou áriemi hříšnic, jako jsou Máří Magdalena, Herodias, Dalila, Médea, Elektra či Salomé. Nahrávce požehnal kardinál Dominik Duka. Stejně jako na nové nahrávce i na pražském koncertě společně s Peckovou vystoupila sopranistka Ivana Veberová v roli Elektry ve Straussově stejnojmenné opeře a slovenský basista Peter Mikuláš jako Herod v závěrečné scéně z Mariottovy opery Salomé

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat