Týden s hudbou (101)

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Co přinese tento týden
Zahraničí 
Collegium 1704 & Collegium Vocale 1704 pod vedením Václava Lukse odehraje v pondělí 6. dubna v rámci Hudebního mostu Praha – Drážďany v drážďanském Annenkirchen Velikonoční koncert k desátému výročí založení souboru. Zazní Bachova Mše h moll BWV 232.
Praha
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK připravuje v rámci abonentního cyklu Bach – mistr baroka na pondělí 6. dubna do kostela sv. Šimona a Judy v Praze koncert s bachovským programem. Kantáty a moteto zaznějí v podání Czech Ensemble Baroque Orchestra & Choir.

Předposlední představení inscenace opery Zdeňka Fibicha Pád Arkuna v historické budově Národního divadla je ohlášeno na čtvrtek 9. dubna. Aleš Briscein získal za roli Jaroměra v této inscenaci Výroční cenu Opery Plus a poté i operní Thálii za nejlepší mužský operní výkon.

Na pátek 10. dubna je pak naplánována do Stavovského divadla repríza Mozartova Únosu ze serailu. V hlavních rolích se představí Simona Houda-Šaturová (Konstance), Jana Sibera (Blonde), Hannes Gastinger (Selim), Aleš Briscein (Belmonte), Tomáš Kořínek (Pedrillo) a Jan Šťáva (Osmin).

Pražská konzervatoř připravila na čtvrtek 9. dubna do sálu Martinů na HAMU koncert varhanního oddělení. Současně se ve čtvrtek 9. a v pátek 10. dubna uskuteční v Divadle Na Rejdišti premiéry operetního představení Mamzelle Nitouche v provedení Pěveckého oddělení Pražské konzervatoře, hudebním nastudování Václava Loskota a režii Zbyňka Brabce. A v sobotu 11. dubna proběhne v komorním sále Pálffyovského paláce Flétnový den – fórum mladých flétnistů z celé České republiky.
Regiony
V druhé polovině Velikonočního festivalu duchovní hudby v Brně je plánován na úterý 7. dubna koncert Christiana Schmitta, který bude zároveň holdem nejnovějším varhanám v jezuitském kostele. Ve středu 8. dubna bude v rámci koncertu Vlámové v Brně provedena renesanční Šestihlasá mše Antoine Brumela, která se  v Brně unikátně dochovala. Následovat bude v pátek 10. dubna originální velikonoční program Kantilény a v neděli 12. dubna závěrečný koncert Chvalte ho zvukem polnice, který nabídne velikonoční kombinace mistrovských děl rakouského skladatele a varhaníka Antona Brucknera v katedrále na Petrově. Mladí sólisté, Český filharmonický sbor Brno a orchestr Filharmonie Brno pod taktovkou svého šéfdirigenta tak slavnostně uzavřou dvacátý čtvrtý ročník festivalu.

V pátek 10. dubna pokračuje Tanvaldské hudební jaro koncertem Trojanova tria ve složení Pavel Hůla (housle), Petr Paulů (kytara), Ladislav Horák (akordeon), s programem nazvaným Tango. V polovině mezinárodního festivalu Pardubické hudební jaro zavítá do východních Čech Prague Cello Quartet. V neděli 12. dubna se v kostele Nejsvětější Trojice v Chrasti u Chrudimi představí uskupení čtyř violoncellistů ve složení Ivan Vokáč, Jan Zemen, Petr Špaček a Jan Zvěřina. Kvarteto přednese díla mistrů klasické hudby, jazzovou tvorbu, hity nejznámějších moderních světových skupin i známé kousky filmové hudby ve vlastní originální úpravě.

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí

Berlínská státní opera angažovala šestaosmdesátiletého kanadského architekta Franka Gehryho jako scénografa. Byl pověřen vytvořením scény pro operu Christopha Willibalda Glucka Orfeus a Eurydika. Nové nastudování opery inspirované řeckou mytologií má vzniknout pod taktovkou režiséra Jürgena Flimma a izraelského dirigenta a klavíristy Daniela Barenboima. Premiéra má být 18. března 2016 na slavnostech Berlínské státní opery. Nedávný zákaz kontroverzní inscenace klasické opery Richarda Wagnera Tannhäuser v Novosibirsku vyvolal v Rusku tažení za návrat k tradičním kulturním hodnotám, které vyústilo v tvrdé útoky na moderní ztvárnění děl tradičního ruského repertoáru. Do čela volání po návratu ke klasické „vlastenecké“ interpretaci se postavil státní Ústav pro kulturní dědictví. Do útoku se pak podle moskevského rozhlasu pustili obhájci tradičních kulturních hodnot. Expertní tým Ústavu pro kulturní dědictví sestavil seznam nastudování klasických oper, která jsou údajně urážlivá a nepřípustná. Na černé listině se ocitly zejména modernizované inscenace Alexandra Sergejeviče Puškina Boris Godunov, Ruslan a Ludmila a Evžen Oněgin. Na seznamu hříšníků a nactiutrhačů se nyní vedle Timofeje Kuljabina ocitli i další režiséři – Konstantin Bogomolov, Dmitrij Čerňakov a Rimas Tuminas. Podle informací ruského tisku mají ale moderní inscenační postupy i své vlivné stoupence. Za režiséra Kuljabina a jeho nastudování Tannhäusera se postavily přední osobnosti ruské dramatické tvorby, mezi nimi například Oleg Tabakov, Mark Zacharov nebo ředitel moskevského Velkého divadla Vladimir Urin. Ten Kuljabinovi vzkázal, že na jevišti hlavní ruské scény může inscenovat jakýkoli kus podle svého vlastního uvážení.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat