Týden s hudbou (105)

Co přinese tento týden
Zahraničí 

O víkendu 9. a 10. května hraje Česká filharmonie v Německu, pod taktovkou Petra Altrichtera. Na koncertech vystoupí s Dvořákovým Koncertem h moll violoncellistka Alisa Weilerstein.

Praha
V pondělí 4. května se v Koncertním sále Pražské konzervatoře uskuteční velký koncert Pěveckého oddělení, složený z operetních árií, muzikálových a populárních písní.V pondělí 4. května se provedením Mahlerovy 9. symfonie D dur uzavře v Dvořákově síni Rudolfina osmdesátá osmá sezona rozhlasových symfoniků. Diriguje Ondrej Lenárd. A ani na tomto abonentním koncertu nebudou chybět rozhlasové mikrofony – přímý přenos vysílá od 19.30 hodin Český rozhlas Vltava.

V květnu se bude Česká filharmonie věnovat edukačním aktivitám – každé pondělí od 9.30 hodin poběží workshop ve spolupráci s Idou Kelarovou nazvaný Rom’n’roll! Kápneme si do noty?!  V úterý 5., ve středu 6. a ve čtvrtek 7. května se zejména dospělí posluchači mohou dozvědět něco nového o klasické hudbě prostřednictvím programu Zkouška orchestru s Českou filharmonií pod vedením Jiřího Bělohlávka. Večerem provází moderátor Marek Eben. Pánové budou názorně rozebírat kompozici Sergeje Prokofjeva Láska ke třem pomerančům (tři části ze svity), předehru Leoše Janáčka Z mrtvého domu a Vox clamantis Petra Ebena.PKF – Prague Philharmonia připravila na pondělí 4. května 2015 do Českého muzea hudby další koncert z Komorního cyklu nazvaný Z českých luhů a hájů – Hommage à Jan Hanuš, který se koná na počest skladatelova stého výročí narození. Na koncertu vystoupí Svatopluk Zaal (trubka), Alice Voborská (klavír), Lukáš Pospíšil a Petra Pospíšilová (violoncello), recituje Josef Somr. Z Hanušových skladeb zazní Impromptus pro trubku a klavír, op. 45, Zamyšlené divertimento pro dvě violoncella, op. 82, a Noční divertimento pro dvě smyčcová tria (Památce Jaroslava Seiferta), op. 111, v úpravě pro jedno smyčcové trio. A na závěr týdne, v neděli 10. května, vystoupí PKF – Prague Philharmonia ve Dvořákově síni Rudolfina. Sólistou koncertu Mozart – (francouzské) sluníčko z orchestrálního cyklu bude Emmanuel Pahud (flétna), diriguje Emmanuel Villaume. Na program byla zařazena skladba Oliviera Messiaena Un sourire, pro orchestr, Mozartův Koncert pro flétnu a orchestr č. 1 G dur a Bizetova Symfonie č. 1 C dur.Diskuse s realizačním týmem a účinkujícími k blížící se premiéře Janáčkovy opery Z mrtvého domu se uskuteční v úterý 5. května 2015 od 13.30 hodin ve foyer na I. galerii Národního divadla (vstup hlavním vchodem). Setkání se zúčastní dirigent Robert Jindra, režisér Daniel Špinar, představitel Filky Morozova Štefan Margita a sbormistr Martin Buchta. Diskusi moderuje šéfdramaturg Ondřej Hučín.

Zakladatel Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK Rudolf Pekárek vložil do erbu orchestru zkratku FOK, aby tak předznamenal budoucí činnost nově vzniklého souboru: O znamená Operu a další scénické příležitosti, kterým se nakonec orchestr ve své historii téměř vyhnul. K osmdesátým narozeninám se proto rozhodl tuto dávnou spolupráci připomenout a s Nadací VIZE 97 a Divadlem na Vinohradech připravili hudebně-dramatické mysterium Kdokoli, poslední představení se uskuteční v úterý 5., ve středu 6. a ve čtvrtek 7. května v sakrálním prostoru Pražské křižovatky. Diriguje Marko Ivanović, zpívá Roman Janál a dále vystupují a tančí herci vinohradského divadla.Dalibor Jenis se ve středu ve Státní opeře znovu představí jako Jago ve Verdiho opeře Otello. Spolu s ním v hlavních rolích vystoupí Eva Hornyáková v roli Desdemony a Efe Kişlali coby Otello.

Komorní opera o třech obrazech podle rozhlasového seriálu o rodince Tlučhořových bude mít pod názvem Rudá Marie premiéru ve čtvrtek 7. května na Nové scéně Národního divadla. Jejím autorem je současný český skladatel a dirigent Jan Kučera, jehož k napsání opery přivedl obdiv k seriálu Oldřicha Kaisera a Jiřího Lábuse. Za předlohu k ní zvolil epizodu s názvem Staliňák. V hlavních úlohách inscenace pojednávající o zarytých vyznavačích komunistického režimu, kteří se tajně scházejí v podzemním bunkru a opět vyhlížejí lepší zítřky, se objeví sólistka Opery Národního divadla Jitka Svobodová (Rudá Marie/Boženka), basista Josef Škarka (Páťa), Daniel Klánský (Mirko Hýl/ Vedoucí) a také zpěvák popové skupiny Monkey Business Matěj Ruppert (Staliňák). Jevištní podoby se ujali Viktorie Čermáková (režie), Jan Štěpánek (scéna) a Zuzana Bambušek Krejzková (kostýmy).

Ve čtvrtek 7. května se uskuteční premiéra Verdiho Aidy v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích. Hudebním nastudováním byl pověřen dirigent Mario De Rose, režií Michal Lang, scénu vytvořil Milan David, kostýmy Tomáš Kypta a choreografii Béla Kéri Nagy. Sbor řídí Martin Veselý. V roli etiopské otrokyně Aidy se alternují Jana Šrejma Kačírková a Gabriela Kopperová.

Sopranistka Edita Gruberová za klavírního doprovodu Petera Valentoviče vystoupí v pátek 8. května v pražském Rudolfinu na benefičním recitálu pro nadaci Rakovina věc veřejná.V sobotu 9. května 2015 se v Novém divadle v Plzni uskuteční premiéra slavnostní opery Bedřicha Smetany Libuše. Hlavní roli české kněžny nastudovaly Eva Urbanová a Ivana Veberová. Inscenační tým tvoří dirigent Oliver Dohnányi (hudební nastudování), Martin Otava a Tomáš Pilař (režie, Pilař též kostýmy) a Daniel Dvořák (scéna). Dále zpívají Martin Bárta a Vratislav Kříž (Přemysl za Stadic), Jiří Přibyl a František Zahradníček (Chrudoš od Otavy) či Livia Obručník Vénosová a Ivana Šaková (Krasava) a další.

Regiony
Jablonec nad Nisou po úspěchu loňského Roku české hudby připravil na letošní rok festival hudby a slova s koncerty a divadelními představeními. Program přehlídky Jablonec nad Nisou – město plné tónů 2015 začne ve středu 6. května na otevřené scéně před radnicí koncertem místního pěveckého sboru Janáček. Zahájení se uskuteční ve čtvrtek 7. května v divadle, kde Severočeské divadlo opery a baletu z Ústí nad Labem uvede Smetanovu Prodanou nevěstu. Přehlídka potrvá až do konce září.

Národní divadlo v Brně věnuje k sedmdesátému výročí ukončení druhé světové války reprízu baletu Bajadera, která se uskuteční ve čtvrtek 7. května a jako host se v hlavní roli představí Iana Salenko, členka berlínského Státního baletu, host nejvýznamnějších světových gala. Vystoupí s partnerem Maximem Chashchegorovem z Mnichovské státního baletu, jako Gamzatti je ohlášena Ivona Jeličová.
Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí

Cecilia Bartoli rozšiřuje své manažerské aktivity. Vedle Salcburského svatodušního festivalu povede i nový barokní orchestr. Opera Monte Carlo připravuje založení barokního tělesa Musiciens du Prince (Princovi hudebníci), jehož umělecké vedení bude mít na starosti Cecilia Bartoli. Svůj první koncert by tento nový soubor pro provádění barokních děl měl mít asi za rok. Monacký operní dům teď také potvrdil, že smlouvu na vedení tohoto tělesa podepsala osmačtyřicetiletá mezzosopranistka s platností až do roku 2021. Barokní těleso bude rovněž mít za úkol Cecilii Bartoli doprovázet při jejích vystoupeních, jak často, to zatím nebylo upřesněno.

V severoitalském Miláně se v pátek otevřely brány světové výstavy Expo 2015. Podle generálního komisaře české účasti Jiřího Potužníka bylo příjemným překvapením, že vztyčování vlajky Expa 2015 provázely tóny Novosvětské symfonie Antonína Dvořáka. Při slavnostním koncertu na Piazza del Duomo, vysílaném živě televizní stanicí RAI 1, vystoupili mimo jiné Andrea Bocelli s Dianou Damrau, pod taktovkou Marca Armiliata. Mezi umělci, přizvanými k zahájení Expa 2015, nechyběl ani tenorista Francesco Meli či klavírista Lang Lang. Píseň Tomorrow in Milan (La forza del sorriso), kterou složil Andrea Morricone, se v Bocelliho podání stala pro Expo 2015 oficiálním soundtrackem.

V Berlíně v sobotu ve věku devětaosmdesáti let zemřela slavná ruská primabalerína Maja Plisecká. Podle agentury TASS to oznámil generální ředitel Velkého divadla v Moskvě Vladimir Urin, kterému manžel Plisecké hudební skladatel Rodion Ščedrin sdělil, že podlehla těžkému infarktu. Během své prakticky šedesátileté kariéry Maja Plisecká vystupovala po celém světě. Jejímu umění tleskali v Evropě, v Americe i v Asii. Později také vedla významné balety v Římské opeře a v madridském Teatro Lírico Nacional. Proslavila se jako Odetta a Odilie v Čajkovského baletu Labutí jezero, k jejím nejslavnějším rolím také patří sólová choreografie Umírající labuť s hudbou Saint-Saënse. Známá byla i její Carmen ve Ščedrinově hudební úpravě. Proslula ale i v dalších dílech a od šedesátých let i spoluprací s nejslavnějšími choreografy na Západě.
Praha

Francouzská sopranistka Sandrine Piau v úterý v Rudolfinu uzavřela koncertní sezonu Collegia 1704, jenž si letos připomíná deset let od založení. S naším souborem zpívala poprvé. Ryze francouzský program zavedl posluchače ve zcela vyprodané Dvořákově síni do sídla francouzských králů ve Versailles a francouzského baroka. Pěvkyně přednesla například árie z oper Jeana-Philipppe Rameaua Castor et Pollux, Paladinové či Anacréon a Platée. Koncert doplnily instrumentální skladby Jeana Baptiste Lullyho a Francoise Francoeura.

Britský houslový virtuos Daniel Hope ve středu na Jarním Gala pro Struny podzimu ve Španělském sále Pražského hradu nabídl dvě verze Čtvera ročních dob Antonia Vivaldiho. Vedle dvou ze čtveřice koncertů Léto a Zima za doprovodu orchestru L’Arte del Mondo z Leverkusenu provedl stejná díla v soudobé autorské úpravě od Maxe Richtera. Vedle Vivaldiho zazněl Koncert pro dvoje housle, smyčce a basso continuo d moll Johanna Sebastiana Bacha a Sonáta pro sólové housle Erwina Schulhoffa. Večer otevřela předehra k Vivaldiho opeře L’Olimpiade.

Z funkce ředitele Symfonického orchestru Českého rozhlasu ke konci června odejde Jan SimonSimon se chce více věnovat činnosti koncertního klavíristy a projektům na podporu mladých hudebníků. Řízením rozhlasových symfoniků bude pověřen hudební šéfproducent Českého rozhlasu Jakub Čížek, který šest let působil jako šéfproducent Mezinárodního hudebního festivalu Pražský podzim, necelé dva roky řídil Odbor mechanických práv a audiovize v Ochranném svazu autorském a v roce 2008 nastoupil do Českého rozhlasu. Zde několik let vedl Mezinárodní oddělení. Dále zastával post ředitele Odboru komunikace a vnějších vztahů a druhým rokem působí jako šéfproducent hudební tvorby.

První digitální stanice Českého rozhlasu D-dur, která vysílá čtyřiadvacet hodin denně klasickou hudbu od renesance až po tvorbu jednadvacátého století, oslavila 1. května deset let od svého vzniku. Výročí se slavilo i jinde: například stanice Vltava si kulaté výročí spuštění své dceřiné digitální stanice připomenula tím, že v hudebních pořadech zněly výhradně skladby napsané právě v tónině D dur. Páteční večer pak patřil společnému projektu obou stanic – vysílání Vivaldiho opery Olimpiade. Na Vltavě v ukázkách a s komentářem předních tuzemských interpretů barokní hudby a na D-dur kompletně. A protože je 1. květen také Dnem digitalizace, věnoval se pořad Hudební fórum odrazu tohoto fenoménu v současné hudbě.

Dílo hudebního skladatele Jana Hanuše, který se narodil před sto lety, 2. května 1915, zahrnuje přes sto třicet opusů různých žánrů. Je mezi nimi osm katolických mší, rekviem a velikonoční oratorium Ecce homo, pět oper, tři balety, sedm symfonií, koncerty pro sólové nástroje a instrumentální miniatury i písničky pro děti a školní sbory. Provedení řady skladeb se ale Hanuš nikdy nedočkal, může za to i fakt, že byl po roce 1968 dlouho „na indexu“. Pocházel z rodiny ředitele továrny, jeho dědeček byl hudební nakladatel František Augustin Urbánek. Svou první skladbu napsal Hanuš v roce 1936, v kompozici byl žákem Otakara Jeremiáše. Vedle tvůrčí práce byl Hanušův život naplněn také editorskou a organizační prací – má zásluhy o notové edice díla Antonína Dvořáka a o vybudování někdejšího vydavatelství Panton. V Praze se v sobotu představil italský tenorista Vittorio Grigòlo. Osmatřicetiletého pěvce ve Smetanově síní Obecního domu doprovodila PKF – Prague Philharmonia pod vedením Alberta Meoliho. V programu zazněly například árie z oper Gaetana Donizettiho (Vévoda z Alby), Giuseppe Verdiho (Rigoletto) či Giacoma Pucciniho (Bohéma, Tosca). Tenorista vystoupil v Praze poprvé.

Regiony
Mezinárodní hudební festival Dvořákova Olomouc začal tradičně 1. května, v den úmrtí skladatele Antonína Dvořáka. Společným koncertem ho zahájili mezzosopranistka Dagmar Pecková a tenorista Štefan Margita za doprovodu Moravské filharmonie Olomouc pod taktovkou Stanislava Vavřínka. Koncert se opakoval ještě v neděli 3. května.

Moravské divadlo v Olomouci nabídne svým divákům v příští sezoně jedenáct premiér. Oproti té současné jich bude o dvě méně. Divadlo se tak vrací k počtu premiérových představení v uplynulých letech. Soubor opery a operety potěší příznivce vážného i lehkého žánru. K dvě stě šedesátému výročí Mozartova narození a k výročí dvou set dvaceti pěti let od světové premiéry opery ve Vídni nastuduje Linda Keprtová Mozartovu Kouzelnou flétnu. Milovníci operety se mohou těšit na Perly panny Serafínky v režii Dagmar Hlubkové a na Offenbachova Rytíře Modrovouse. Baletní soubor uvede titul The Show Must Go On! s Ivem Jamborem v titulní roli Freddieho Mercuryho. Druhou premiérou bude taneční zpracování Dumasova románu Dáma s kaméliemi. Obě premiéry připraví umělecký šéf souboru Robert Balogh.
Výročí
270 let ve čtvrtek 7. května uplyne od narození Karla Stamice (7. 5. 1745 – 9. 11. 1801), staršího syna slavného českého skladatele a virtuosa Jana Václava Stamice. Již v sedmnácti letech působil jako druhý houslista proslulého mannheimského orchestru, ale ovládal i řadu dalších nástrojů. V roce 1770 se stal dvorním skladatelem hraběte de Noailles v Paříži.

Dne 9. května si připomeneme 100 let od narození přední české sopranistky poválečné generace, dlouholeté sólistky Opery Národního divadla v Praze Drahomíry Tikalové (9. 5. 1915 – 14. 3. 1997), skvělé představitelky českého repertoáru (zejména Mařenka, Vendulka, Anežka, Rusalka) i velkých rolí repertoáru světového (Aida, Senta, Elsa).

Před sedmdesáti lety zemřel Joe Jenčík (22. října 1893 – 10. května 1945), český tanečník, publicista, pedagog, choreograf a herec. Podílel se na pohybové složce více než sedmi desítek českých filmů (například Pudr a benzin), choreografie připravoval i pro celou řadu jevištních projektů Voskovce a Wericha. Od roku 1932 byl hostujícím choreografem pražského Národního divadla a v roce 1937 se stal řádným členem baletu Národního divadla.

Foto archiv, Josef Fischnaller, Viktor Kronbauer, Daniela Simonová

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat