Týden s hudbou (110)

Co přinese tento týden
Praha
Letošní ročník festivalu Tanec Praha je v plném proudu. Program příštího týdne nabízí mimo jiné v pondělí představení Skin Me, na kterém vystoupí tanečníci Viktória Dányi, Csaba Molnár, Zsófia Tamara Vadas společně se dvěma experimentálními hudebníky Áronem Portelekim a Ádámem Czitromem a přinesou na jeviště krajně osobní témata a prožitky. Budou vyprávět o svých láskách, vztazích a soukromých zkušenostech. V úterý zve Tanec Praha v rámci VEN.ku TANCI na otevřenou hodinu tance pro staré i mladé na Náměstí Míru nebo na filmovou projekci dokumentu o Sashe Walz, která se uskuteční v Goethe-Institutu. Ve čtvrtek se v představení An Introduction Olga de Soto vydá po stopách choreografie Kurta Joosse Zelený stůl. An Introduction je první část diptychu Debords. Reflections on The Green Table, který se věnuje analýze a reflexi diskurzu kolektivní paměti publika a tanečníků Zeleného stolu. Na Kampě se v pátek a v neděli uskuteční site-specific projekt Licking the Dust s českými umělci vytvořený japonským tanečníkem a choreografem Yukio Suzukim, který ve svém přístupu k tělu a pohybu vychází originálním způsobem ze základů butó, které přetavuje v dynamický tvar současného tance. Specifický prostor, projekce, zeď a performeři. To jsou základní stavební kameny multimediálního projektu Performativní biograf I, II, který si pohrává s realitou prostoru, projekcí prostoru, projekcí reality do prostoru, různými úhly pohledu na jednu akci, s vrstvením časových rovin jako metaforou paměti, akcí stavby fyzické zdi jako objektu, který vzniká jen proto, aby ukázal proces svého vzniku. Výsledná forma pak kouzlí s iluzí a realitou materiality a času a očekáváním diváka. Projekt se představí nejprve v pátek 12. června v Plzni, dále pak v sobotu 13. u pražského metronomu u „Stalina“ a v neděli 14. června na Nákladovém nádraží Žižkov.

Pondělní koncert z Komorního cyklu PKF – Prague Philharmonia přinese do Českého muzea hudby Rytmy Latinské Ameriky v podání Gabriely Vermelho (zpěv) a Escualo kvintetu ve složení Jakub Jedlinský (akordeon/bandoneon), Vít Chudý (housle), Petr Beneš (elektrická kytara), Ivan Vokáč (klavír) a Jan Prokop (kontrabas). V neděli 14. června se pak orchestr ve Dvořákově síni Rudolfina rozloučí se svým šéfdirigentem Jakubem Hrůšou. Sólisty večera budou Jan Fišer (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Jan Souček (hoboj) a Tomáš Františ (fagot). Zazní Koncertantní symfonie pro hoboj, fagot, housle, violoncello a orchestr B dur Josepha Haydna a cyklus tří koncertních předeher pro velký orchestr Příroda, život a láska Antonína Dvořáka.

V úterý 9. června v Refektáři kláštera dominikánů v Praze provede Collegium Marianum řízené uměleckou vedoucí Janou Semerádovou Concerto comiquekoncert à la française pro pobavení šlechty i měšťanů. Kratochvíle aristokracie a bohatého měšťanstva sedmnáctého stolení nekončily jen u sledování oper a baletů, jak dokládá řada dobových instrumentálních skladeb s výrazným komickým prvkem. Autorem řady takových je Michel Corrette, který své skladby prokládal populárními melodiemi a písněmi v úpravách pro nejrůznější nástrojová uskupení. Concerto comique Les Sauvages et la Furstemberg je dokonce vystavěné na jednom z nejznámějších dobových nápěvů, který proslavil už Jean-Philippe Rameau.

Pod taktovkou Vojtěcha Spurného se v úterý 9. června ve Dvořákově síni Rudolfina uskuteční třetí abonentní koncert Pražského komorního orchestru. Z důvodu náhlého onemocnění sólistky Jany Bouškové dochází ke změně programu. Vedle Sinfonie in Re Jana Františka Adama Míči a Symfonie D dur Jana Václava Huga Voříška zazní namísto Krumpholzova Harfového koncertu Koželuhův Koncert pro klavír a orchestr F dur v podání Vojtěcha Spurného.Beseda Na návštěvě v opeře se uskuteční v úterý 9. června v Hoffmanově dvoře na Vinořském náměstí. Na své zážitky z nejslavnějších operních scén zavzpomínají Gabriela Beňačková a Štefan Kocán. Během setkání budou promítány i ukázky z inscenací, na nichž se oba hosté podíleli. Podle vyjádření organizátorů není vyloučeno, že hostů se zkušeností z hostování ve světových operních domech bude nakonec na besedě ještě více, než je avizováno.

Koncertní cyklus mladých zahraničních umělců Musica Orbis 2015 vstupuje již do svého třetího ročníku. Návštěvníci koncertů mohou opět očekávat profesionální výkony smíšeného sboru a symfonických orchestrů tvořených studenty předních škol a univerzit USA. Zahajovací koncert festivalu je naplánován na středu 10. června do Smetanovy síně Obecního domu. Vystoupí na něm Anchorage Concert Chorus z Aljašky. Vedle tradicionálů zazní i Paulusův Chvalozpěv na Ameriku, Dusenburyho Aljašská vlajka, Duruflého Requiem, Verleih uns Frieden (Daruj nám pokoj) Mendelssohna-Bartholdyho a další skladby.

Bulharská sopranistka Sonya Yoncheva, vítězka světové soutěže Plácida Dominga Operalia 2010 se ve čtvrtek představí v Praze s italským a francouzským repertoárem, který nahrála na své debutové sólové album Paris, mon amour. Sopranistku doprovodí orchestr PKF – Prague Philharmonie řízený Francescem Ciampaem. I v tomto týdnu se bude Česká filharmonie věnovat především dětem. Ve čtvrtek 11. června v 9,  10,  11 a následně ještě v pátek 12. června v 9 a v 10 hodin se uskuteční hudební workshop pro předškoláky. Orchestr připravil koncert s názvem Rudolfínek: Bystrý lišák Leoš aneb Deset malých Leošků.

Poslední operní premiérou Národního divadla bude ve čtvrtek 11. a v sobotu 13. června ve Státní opeře Praha Verdiho Macbeth. Krvavé drama podle Shakespearova stejnojmenného díla představí divákům nový pohled na dobře známého operního skladatele. V hudebním nastudování dirigenta Jiřího Štrunce vystoupí v titulní roli bulharský barytonista Anton Keremidtchiev nebo Martin Bárta a v příští sezoně také Richard Haan. Role Lady Macbeth byla svěřena Andě-Louise Bogze a slovenské sopranistce Jolaně Fogašové. Režie Verdiho Macbetha se ujal slovenský divadelní režisér Martin Čičvák. Scénu vytvořil Hans Hoffer, kostýmy Marija Havran.

Regiony
V úterý 8. června zakončí Česká filharmonie s pěvkyní Elisabeth Kulman a pod vedením Jiřího Bělohlávka letošní jubilejní čtyřicátý ročník festivalu Janáčkův máj provedením Mahlerovy Symfonie pro alt, dětský a ženský sbor a orchestr č. 3 d moll. Dále vystoupí dámská část Pražského filharmonického sboru a Dětský pěvecký sbor Permoník.Expozice nové hudby každoročně představuje hledače a experimentátory mezi skladateli a interprety. Letošním podtitul přehlídky je Procházení hudbou. Koncerty, zvukové instalace a další akce pořadatelé zasadili na netradiční místa, případně do veřejného prostoru. Festival tak zavítá třeba do Jurkovičovy vily, pavilonu Y na brněnském výstavišti nebo Betlémského kostela. Nejblíže ke klasické koncertní formě má úvodní festivalový večer, který se odehraje ve středu 10. června, v den vyhlazení Lidic, v Besedním domě. Filharmonie Brno uvede například symfonii pro smyčce a bicí, kterou napsal Miloslav Kabeláč jako hudební reflexi druhé světové války. Celkem v Besedním domě zazní pět skladeb – tři v podání Filharmonie Brno plus dvě elektroakustické. Po nedávném úmrtí brněnského skladatele Františka Gregora Emmerta pořadatelé zařadili na program jeho skladbu Kajícnice. V sobotu 13. června mohou zájemci společně s průvodci projít trasu od Kapucínského náměstí přes Denisovy sady až na Špilberk – všude na ně čekají hudební překvapení. V podvečer navazuje program v Mendelově muzeu, poté komorní koncert v Betlémském kostele a hudební intervence Američana Boba Ostertaga na sportovišti u Anthroposu v Pisárkách.

Mezinárodní operní festival Smetanova Litomyšl je největším festivalem klasické hudby pod širým nebem v České republice. Letos se koná od 11. června do 5. července na II. nádvoří litomyšlském zámku. Každý ročník festivalu přináší premiéry, vlastní hudebně-inscenační projekty, na objednávku festivalu bývají tvořeny skladby a připravovány nové operní inscenace. Nejinak tomu bude letos. Na zahajovacím koncertě ve čtvrtek 11. června zazní mimo jiné symfonický obraz Macbeth a čarodějnice Bedřicha Smetany v instrumentaci pro klavír a orchestr Jarmila Burghausera v podání Jana Bartoše a České filharmonie pod vedením Jiřího Bělohlávka. Česká filharmonie zahraje na festivalu i v pátek 12. června, kdy je na programu Requiem Antonína Dvořáka. Sólisty večera budou Kateřina Kněžíková, Kateřina Jalovcová, Richard Samek a Martin Gurbaľ, dále vystoupí Pražský filharmonický sbor se sbormistrem Lukášem Vasilkem. Na objednávku festivalu je připravena Sinfonia Fišeriana, hudebně–obrazová báseň z motivů filmové a televizní hudby letošního jubilanta Luboše Fišera. Ta zazní v rámci sobotního koncertu Ennio Morricone & Luboš Fišer. Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín vedená dirigentem Stanislavem Vavřínkem zahraje jejich známé filmové melodie. Na neděli 14. června je připraven první Koncert na přání, který tentokrát přinese ukázky z nejznámějších světových muzikálů, jako jsou například Cabaret, Jesus Christ Superstar, Josef a jeho kouzelný pestrobarevný plášť, Bídníci, Cats, Fantom opery, Jekyll & Hyde, Marry Poppins, Flashdance a další v provedení muzikálového souboru Městského divadla Brno s dirigentem Danem Kalouskem a v režie Stanislava Moši.

Severočeské divadlo v Ústí nad Labem uvede v pátek 12. června premiéru muzikálu Cikáni jdou do nebe v hudebním nastudování Norberta Baxy. Inscenační tým dále tvoří režisér Bronislav Kotiš, choreografka Petra Parvoničová a výtvarník Roman Šolc. V hlavních rolích se představí Petr Halíček jako Lujko Zobar a Eliška Ochmannová v roli Rady.

Bavorský státní balet zatančí v pátek a sobotu na místě bývalé tankové střelnice Slunečná u Prášil na Klatovsku, kterou vojáci opustili před dvaceti pěti lety. Půjde o oslavu divoké přírody pod širým nebem. Představení Balet a Divočina přiveze mnichovský balet, vedený dlouholetým uměleckým ředitelem, českým rodákem Ivanem Liškou, do Česka poprvé. Premiéru viděli diváci před deseti lety v německém Neuschönau, místě v sousedním Národním parku Bavorský les. Představení je sestavené ze tří kusů – Luce, Concertante a Uzavřená zahrada. Zámek ve Slavkově u Brna se v polovině června stane dějištěm oslav dvaceti let hudebního festivalu Concentus Moraviae. Festival každoročně láká zejména milovníky takzvané staré hudby, kterou nechává zaznít na zámcích, hradech či v kostelech jižní Moravy a Vysočiny. Slavkovský víkendový program nazvaný Festa teatrale nabídne v sobotu 13. června vystoupení souboru Collegium Marianum pod vedením flétnistky Jany Semerádové s hostující německou tanečnicí Gudrun Skamletz. Na koncert naváže ohňostroj a sobotní program pak uzavře italský pěvec Marco Beasley komorním programem Půlnoční vyprávění v zámecké kapli. Nedělní mši ve farním kostele hudebně doprovodí varhaník Guido Morini. Celou dramaturgii dvacátého ročníku přehlídky Concentus Moraviae charakterizuje motto Pojďme slavit!

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí

Smutná zpráva přišla v úterý z Bratislavy. V neděli 31. května zemřela sopranistka Louise Hudson, která v posledních letech patřila ke stálým tvářím Opery Slovenského národního divadla, ale i dalších slovenských a českých operních scén. Bylo jí osmačtyřicet let.
Praha

V pondělí na festivalu Pražské jaro v kostele sv. Šimona a Judy zazpíval Kühnův dětský sbor pod vedením svého sbormistra Jiřího Chvály a nabídl program složený z děl Jakuba Jana Ryby, Jiřího Temla, Zdeňka Šestáka a Jana Hanuše. V rámci večerního Nokturna III. v Rudolfinu vystoupil klavírista Paul Lewis, který přednesl trojici Beethovenových klavírních sonát E dur, As dur a c moll, které byly dokončeny v roce 1821 a představují jeden z vrcholů skladatelova závěrečného tvůrčího období. Úterní předposlední koncert Pražského jara patřil Královskému liverpoolskému filharmonickému orchestru. Pod taktovkou ruského šéfdirigenta Vasilije Petrenka zahrál středoevropskou a ostrovní novodobou hudbu. Posluchači si úvodem vyslechli suitu z Janáčkovy opery Z mrtvého domu a ve druhé části večera zaznělo základní symfonické dílo britské hudby minulého století – První symfonie od Edwarda Elgara. Na závěr po dlouhém potlesku přidal orchestr Fibichův Poem. Středeční koncert Královského liverpoolského filharmonického orchestru s šéfdirigentem Vasilijem Petrenkem pak v Obecním domě zakončil sedmdesátý ročník festivalu Pražské jaro. Program nabídl Symfonie č. 7 d moll Antonína Dvořáka a Klavírní koncert č. 1 d moll Johannese Brahmse s hostujícím klavíristou Paulem Lewisem.Balet Národního divadla v Praze uvedl ve čtvrtek svoji poslední premiéru sezony. Stal se jí titul decadance, který se souborem připravil izraelský choreograf Ohad Naharin. Pro soubor Baletu první české scény to byla první spolupráce s tímto tvůrcem. Titul decadance kombinuje části či celá díla vytvořená Naharinem během posledních deseti let. Místy živelný, místy komorní tanec, vždy ale doprovázený velkým fyzickým nasazením si vysloužil dlouhé ovace publika vstoje, které si užil autor osobně. V Praze Naharin uvede koncem měsíce také svoji nejnovější inscenaci, kterou má na programu festival Tanec Praha.

Regiony.
Moravské divadlo v Olomouci uvedlo v pátek premiéru Rossiniho Lazebníka sevillského. Režie se ujala Kristiana Belcredi, autorem hudebního nastudování je Miloslav Oswald. Roli Figara zpívají Martin Štolba v alternaci s hostujícím Jakubem Tolašem. Rosinu Václava Krejčí Housková a Barbora Martínková-Polášková. Pro Krejčí Houskovou to byla poslední role v angažmá Moravského divadla Olomouc, od nové sezony nastupuje do opery Národního divadla Brno. Hraběte Almavivu zpívá Ondřej Koplík v alternaci s hostujícím Dušanem Růžičkou. Autorem scény je Aleš Valášek, kostýmy inspirované rokokem navrhla Eliška Lupačová Ondráčková. Vystoupením pražského sboru Spektrum v pátek v jihlavském kostele Povýšení sv. Kříže začal padesátý osmý ročník Festivalu sborového umění. Na zahajovacím koncertu diváci vyslechli také maďarské uskupení Monteverdi Choir Budapest a vysokoškolské umělecké soubory z Prahy a Pardubic s Filharmonií Gustava Mahlera. Přehlídka sborů, která má podle organizátorů nejdelší tradici v Česku trvala do neděle. Zúčastnilo se jí dvacet dva souborů včetně dvou zahraničních. Součástí programu byla také soutěž pěveckých sborů.

Na nádvoří zámku Žerotínů ve Valašském Meziříčí začal v pátek večer festival Tanec Valmez. Po vystoupení tanečních škol z regionu a souboru pražské Taneční konzervatoře patřil páteční večer jednomu z letošních dvou hlavních hostů, norskému souboru Jo Strømgren Kompani. Uvedl své představení Taneční pocta fotbalovému umění. Druhý večer festivalu uvedl v české premiéře český taneční soubor 420people další choreografii Taneční pocta ping-pongu, kterou se skupinou nastudoval Jo Strømgren. Na třídenním festivalu vystoupili i členové Baletu Národního divadla v Praze či soubor baletu Národního divadla moravskoslezského. Minulých sedm ročníků festivalu připomněla výstava fotografií.

Výročí
10. června by pětadevadesáté narozeniny oslavil výrazný český dirigent a skladatel Zbyněk Vostřák (10. 6. 1920 – 4. 8. 1985). V letech 1959–1960 byl dirigentem opery v Ústí nad Labem a později v Národním divadle v Praze. Od šedesátých let působil převážně jako nezávislý skladatel. Spolupracoval se souborem Musica viva Pragensis, zaměřeným na soudobou hudbu. V období normalizace po roce 1969 jeho hudba prakticky z českých koncertních sálů zcela zmizela a byla uváděna pouze v zahraničí.

Foto archiv, Karel Smeykal, Joseph Marčinský, PJ-Ivan Malý

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat