Týden s hudbou (110)

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Co přinese tento týden
Praha
Letošní ročník festivalu Tanec Praha je v plném proudu. Program příštího týdne nabízí mimo jiné v pondělí představení Skin Me, na kterém vystoupí tanečníci Viktória Dányi, Csaba Molnár, Zsófia Tamara Vadas společně se dvěma experimentálními hudebníky Áronem Portelekim a Ádámem Czitromem a přinesou na jeviště krajně osobní témata a prožitky. Budou vyprávět o svých láskách, vztazích a soukromých zkušenostech. V úterý zve Tanec Praha v rámci VEN.ku TANCI na otevřenou hodinu tance pro staré i mladé na Náměstí Míru nebo na filmovou projekci dokumentu o Sashe Walz, která se uskuteční v Goethe-Institutu. Ve čtvrtek se v představení An Introduction Olga de Soto vydá po stopách choreografie Kurta Joosse Zelený stůl. An Introduction je první část diptychu Debords. Reflections on The Green Table, který se věnuje analýze a reflexi diskurzu kolektivní paměti publika a tanečníků Zeleného stolu. Na Kampě se v pátek a v neděli uskuteční site-specific projekt Licking the Dust s českými umělci vytvořený japonským tanečníkem a choreografem Yukio Suzukim, který ve svém přístupu k tělu a pohybu vychází originálním způsobem ze základů butó, které přetavuje v dynamický tvar současného tance. Specifický prostor, projekce, zeď a performeři. To jsou základní stavební kameny multimediálního projektu Performativní biograf I, II, který si pohrává s realitou prostoru, projekcí prostoru, projekcí reality do prostoru, různými úhly pohledu na jednu akci, s vrstvením časových rovin jako metaforou paměti, akcí stavby fyzické zdi jako objektu, který vzniká jen proto, aby ukázal proces svého vzniku. Výsledná forma pak kouzlí s iluzí a realitou materiality a času a očekáváním diváka. Projekt se představí nejprve v pátek 12. června v Plzni, dále pak v sobotu 13. u pražského metronomu u „Stalina“ a v neděli 14. června na Nákladovém nádraží Žižkov.

Pondělní koncert z Komorního cyklu PKF – Prague Philharmonia přinese do Českého muzea hudby Rytmy Latinské Ameriky v podání Gabriely Vermelho (zpěv) a Escualo kvintetu ve složení Jakub Jedlinský (akordeon/bandoneon), Vít Chudý (housle), Petr Beneš (elektrická kytara), Ivan Vokáč (klavír) a Jan Prokop (kontrabas). V neděli 14. června se pak orchestr ve Dvořákově síni Rudolfina rozloučí se svým šéfdirigentem Jakubem Hrůšou. Sólisty večera budou Jan Fišer (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Jan Souček (hoboj) a Tomáš Františ (fagot). Zazní Koncertantní symfonie pro hoboj, fagot, housle, violoncello a orchestr B dur Josepha Haydna a cyklus tří koncertních předeher pro velký orchestr Příroda, život a láska Antonína Dvořáka.

V úterý 9. června v Refektáři kláštera dominikánů v Praze provede Collegium Marianum řízené uměleckou vedoucí Janou Semerádovou Concerto comiquekoncert à la française pro pobavení šlechty i měšťanů. Kratochvíle aristokracie a bohatého měšťanstva sedmnáctého stolení nekončily jen u sledování oper a baletů, jak dokládá řada dobových instrumentálních skladeb s výrazným komickým prvkem. Autorem řady takových je Michel Corrette, který své skladby prokládal populárními melodiemi a písněmi v úpravách pro nejrůznější nástrojová uskupení. Concerto comique Les Sauvages et la Furstemberg je dokonce vystavěné na jednom z nejznámějších dobových nápěvů, který proslavil už Jean-Philippe Rameau.

Pod taktovkou Vojtěcha Spurného se v úterý 9. června ve Dvořákově síni Rudolfina uskuteční třetí abonentní koncert Pražského komorního orchestru. Z důvodu náhlého onemocnění sólistky Jany Bouškové dochází ke změně programu. Vedle Sinfonie in Re Jana Františka Adama Míči a Symfonie D dur Jana Václava Huga Voříška zazní namísto Krumpholzova Harfového koncertu Koželuhův Koncert pro klavír a orchestr F dur v podání Vojtěcha Spurného.Beseda Na návštěvě v opeře se uskuteční v úterý 9. června v Hoffmanově dvoře na Vinořském náměstí. Na své zážitky z nejslavnějších operních scén zavzpomínají Gabriela Beňačková a Štefan Kocán. Během setkání budou promítány i ukázky z inscenací, na nichž se oba hosté podíleli. Podle vyjádření organizátorů není vyloučeno, že hostů se zkušeností z hostování ve světových operních domech bude nakonec na besedě ještě více, než je avizováno.

Koncertní cyklus mladých zahraničních umělců Musica Orbis 2015 vstupuje již do svého třetího ročníku. Návštěvníci koncertů mohou opět očekávat profesionální výkony smíšeného sboru a symfonických orchestrů tvořených studenty předních škol a univerzit USA. Zahajovací koncert festivalu je naplánován na středu 10. června do Smetanovy síně Obecního domu. Vystoupí na něm Anchorage Concert Chorus z Aljašky. Vedle tradicionálů zazní i Paulusův Chvalozpěv na Ameriku, Dusenburyho Aljašská vlajka, Duruflého Requiem, Verleih uns Frieden (Daruj nám pokoj) Mendelssohna-Bartholdyho a další skladby.

Bulharská sopranistka Sonya Yoncheva, vítězka světové soutěže Plácida Dominga Operalia 2010 se ve čtvrtek představí v Praze s italským a francouzským repertoárem, který nahrála na své debutové sólové album Paris, mon amour. Sopranistku doprovodí orchestr PKF – Prague Philharmonie řízený Francescem Ciampaem. I v tomto týdnu se bude Česká filharmonie věnovat především dětem. Ve čtvrtek 11. června v 9,  10,  11 a následně ještě v pátek 12. června v 9 a v 10 hodin se uskuteční hudební workshop pro předškoláky. Orchestr připravil koncert s názvem Rudolfínek: Bystrý lišák Leoš aneb Deset malých Leošků.

Poslední operní premiérou Národního divadla bude ve čtvrtek 11. a v sobotu 13. června ve Státní opeře Praha Verdiho Macbeth. Krvavé drama podle Shakespearova stejnojmenného díla představí divákům nový pohled na dobře známého operního skladatele. V hudebním nastudování dirigenta Jiřího Štrunce vystoupí v titulní roli bulharský barytonista Anton Keremidtchiev nebo Martin Bárta a v příští sezoně také Richard Haan. Role Lady Macbeth byla svěřena Andě-Louise Bogze a slovenské sopranistce Jolaně Fogašové. Režie Verdiho Macbetha se ujal slovenský divadelní režisér Martin Čičvák. Scénu vytvořil Hans Hoffer, kostýmy Marija Havran.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat