Týden s hudbou (141)

  1. 1
  2. 2
Co přinese tento týden Praha V úterý 12. ledna 2016 se v Dvořákově síni Rudolfina uskuteční koncert Pražského komorního orchestru se sólistou …

kalendářCo přinese tento týden
Praha
V úterý 12. ledna 2016 se v Dvořákově síni Rudolfina uskuteční koncert Pražského komorního orchestru se sólistou a koncertním mistrem Romanem Patočkou. Program tvoří Symfonie č. 29 A dur a Koncert pro housle a orchestr č. 5 A dur Wolfganga Amadea Mozarta a Sukova Serenáda pro smyčcový orchestr.

Roman Patočka (foto archiv)
Roman Patočka (foto archiv)

PKF – Prague Philharmonia vystoupí v neděli 17. ledna 2016 ve Dvořákově síni pražského Rudolfina s programem László in the Sky. Violoncellista László Fenyö se ujme sólových partů, orchestr bude řídit Emmanuel Villaume. Program tvoří česká premiéra skladby Michala Nejtka I Hear the Sky, Bartókův Koncert pro violu a orchestr v transkripci pro violoncello, Siegfriedova idyla Richarda Wagnera a Moře Clauda Debussyho.


Regiony
Český filharmonický sbor Brno se sbormistrem Petrem Fialou vystoupí tento týden s programem Slavné operetní a operní sbory, a to hned dvakrát. Ve čtvrtek 14. ledna zazpívá v Olomoucké Redutě a v neděli 17. ledna v brněnském Besedním domě. Po oba večery nabídne Strausse, Borodina, Masseneta či Verdiho za spoluúčinkování Moravské filharmonie Olomouc se sólistou Vítem Mužíkem (housle), vedené Jakubem Klecknerem.

Český filharmonický sbor Brno (foto ČFSB)
Český filharmonický sbor Brno (foto ČFSB)

Na sobotu 16. ledna chystá baletní soubor Divadla J. K. Tyla v Plzni premiéru Stravinského Svěcení jara v choreografii Aleny Peškové. Autorem scény je Richard Pešek jr., kostýmy navrhly Monika Kletečková a Alena Pešková. Choreografka pojímá tento balet jako pohled na tvořícího skladatele, na jeho milostný poměr s Madame Inspirací a na jejich společné vize. Roli Stravinského nastudovali Miroslav Hradil a Martin Šinták, Múzami jim budou Jarmila Dycková nebo Jana Schweitzerová.


kalendář
Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí

Ve věku devadesáti let zemřel v úterý večer v jihoněmeckém lázeňském městě Baden-Baden francouzský hudební skladatel a dirigent Pierre Boulez. Jako dirigent novátorsky interpretoval díla Richarda Wagnera, Gustava Mahlera a Igora Stravinského. Podle odborníků byl Boulez jednou z nejvýraznějších postav moderní hudby dvacátého století, jehož vliv je srovnatelný s Einsteinovým ve fyzice a Kandinského ve výtvarném umění. Proslavil se nejen vlastními kompozicemi, ale také dirigentskou a publikační činností a novátorskou koncertní dramaturgií. Říká se o něm, že „přivedl“ velké orchestry do dvacátého století a naučil publikum poslouchat modernu. V roce 2010 Boulez vystoupil se svým souborem Ensemble intercontemporain na Pražském jaru, kam se vrátil po dvaceti letech. V roce 2009 obdržel čestný doktorát brněnské JAMU – za celoživotní dílo i za skvělou interpretaci a propagaci skladeb Leoše Janáčka.

Pierre Boulez (foto Hiroyuki Ito)
Pierre Boulez (foto Hiroyuki Ito)

Oběti obchodu s lidmi bývají málokdy slyšet, naopak bývají zticha. Ale nová opera se rozhodla blíže se podívat na jinou skupinu lidí, kteří se vyjadřují ještě vzácněji: obchodníky s lidmi. Opera Angel’s Bone, jejíž premiéra se odehrála 6. ledna při zahájení festivalu experimentální opery Prototype v New Yorku, se snaží porozumět, co může přimět běžné lidi k páchání zločinů, které každý rok postihují na 600.000 až 800.000 osob. Čínská skladatelka Du Yun si koncept díla promyslela poté, co se obeznámila s informacemi o obchodování s lidmi. Fascinovalo ji, jak funguje tento obchod, jakož i náklonnost, kterou mohou cítit některé oběti vůči svým únoscům. Autorem libreta je Royce Vavrek, libretista několika moderních oper, například Dog Days.


Praha

Česká filharmonie pondělním vystoupením v pražském Rudolfinu oslavila sto dvacet let od svého založení. Výroční koncert pod taktovkou šéfdirigenta Jiřího Bělohlávka byl svým programem téměř totožný se zahajovacím koncertem, který v roce 1896 dirigoval sám Antonín Dvořák. Sólového partu v Biblických písních se s velkým úspěchem ujal český basista, sólista berlínské Státní opery Jan Martiník. Na programu prvního koncertu České filharmonie před sto dvaceti lety byla Slovanská rapsodie č. 3, Biblické písně č. 1 až 5, předehra Othello a Novosvětská symfonie. Díky instrumentaci Jarmila Burghausera a Jana Hanuše je nyní k dispozici všech deset Biblických písní, a proto jejich kompletní cyklus byl na výročním koncertě zařazen namísto Slovanské rapsodie.

Česká filharmonie - Koncert ke 120. výročí - Jan Martiník, Jiří Běhlohlávek (foto ČF)
Česká filharmonie – Koncert ke 120. výročí – Jan Martiník, Jiří Běhlohlávek (foto ČF)

V Obecním domě v Praze skončil ve středu sedmnáctý ročník mezinárodního hudebního festivalu České doteky hudby. Na závěrečném koncertu festivalový orchestr pod vedením houslisty Pavla Fischera nabídl Smyčcový kvintet G dur Antonína Dvořáka a Smyčcový sextet č. 2 G dur Johannese Brahmse. U příležitosti deseti let od úmrtí Otmara Máchy zazněla také jeho Sinfonietta da camera č. 3 pro smyčce.

  1. 1
  2. 2

Související články


Napsat komentář

Reklama