Týden s hudbou (150)

kalendářCo přinese tento týden
Zahraničí
První letošní premiérou baletního souboru Státního divadla Košice bude v pátek 18. března Spartakus s hudbou skladatele arménského původu Arama Chačaturjana, která bude i návratem ruského režiséra a choreografa Kirilla Simonova. Ten před dvěma lety nastudoval Annu Kareninu. Scénu a kostýmy vytvořil Pavel Juráš, v hlavních rolích alternují sólisté Sergej Iegorov a Igor Pashko (Spartakus), Eva Sklyarová a Ami Fujikawa (Frygia), Vasyl Sevastyanov a Maksym Sklyarov (Crassus), Shoko Yamada, Ami Fujikawa a Daria Ivanenko (Aegina) a Peter Rolík a Evgenii Korsakov (Harmodius). Kromě nich uvidí diváci i kompletní baletní soubor, studenty taneční konzervatoře v Olomouci a tanečníky folklorního souboru Cárnicas.

Státní divadlo Košice (zdroj theatre-architecture.eu)
Státní divadlo Košice (zdroj theatre-architecture.eu)


Praha
Na koncertu Americký minimalismus z cyklu Nové horizonty se k Symfonickému orchestru Českého rozhlasu v Obecním domě přidá v pondělí 14. března ansámbl Clarinet Factory a společně vystoupí pod taktovkou Tomáše Braunera. Program je sestaven s ohledem na prostor Smetanovy síně a s vědomím kontextu celé řady Nové horizonty. Z mnoha oblíbených autorů se klarinetisté zaměřili na takzvané minimalisty – Glasse, Reicha a Adamse, o spolupráci na orchestraci svojí tvorby a o nový úhel pohledu požádali skladatele Marka Ivanoviće, který původní skladby Clarinet Factory upravil. Přímý přenos koncertu vysílá Český rozhlas Vltava.

Studio Alta v roce 2016 pokračuje v organizování workshopů Myslet tancem! Od pondělí 14. do pátku 18. března bude probíhat další z nich. Jos Baker, britský tanečník, bývalý člen souboru Peeping Tom, přijíždí poprvé učit do Prahy specifickou kombinaci improvizačních cvičení, techniky současného tance a repertoáru.

Jos Baker (zdroj josbaker.org)
Jos Baker (zdroj josbaker.org)

Setkání s realizačním týmem a účinkujícími připravované premiéry opery Bohuslava Martinů Juliette (Snář) – s představitelkou Julietty Alžbětou Poláčkovou, režisérkou Zuzanou Gilhuus a dirigentem a designovaným hudebním ředitelem Opery Národního divadla Jaroslavem Kyzlinkem se uskuteční v úterý 15. března 2016 od 17 hodin v hlavním foyer Národního divadla. Setkání moderuje dramaturg Beno Blachut.

Pražský komorní orchestr vystoupí v úterý 15. března ve Dvořákově síni Rudolfina s dirigentem Martinem Leginusem. Sólistkou večera bude Jitka Hosprová (viola). Program přinese skladby Václava Pichla, Jana Nepomuka Hummela, Carla Marii von Webera a Antonína Dvořáka.

Jitka Hosprová (zdroj pko.cz)
Jitka Hosprová (zdroj pko.cz)

Ve středu, ve čtvrtek a v pátek vystoupí houslista Frank Peter Zimmermann ve Dvořákově síni Rudolfina spolu s Českou filharmonií vedenou Jaapem van Zwedenem. Přednesou Bartókův Houslový koncert č. 2 a Brahmsovu Symfonii č. 4 e moll op. 98.

Schola Gregoriana Pragensis v čele s Davidem Ebenem a Slovenský spevácky zbor Adoremus pod vedením sbormistra Dušana Billa vystoupí společně na koncertě v pátek 18. března v Bazilice Nanebevzetí Panny Marie v Praze na Strahově. Na koncertě zazní zpěvy ze slavnostního procesí Květné neděle i zpěvy ze specifického repertoáru Svatého týdne. Zajímavá jsou zpívaná čtení Velkého pátku, takzvaný Pláč proroka Jeremiáše, v němž prorok naříká nad zpustošeným Jeruzalémem. V programu budou zastoupeny i zpěvy, doprovázející Velkopáteční obřad uctívání Kříže, zejména Improperia, pomyslné výčitky Spasitele, adresované vyvolenému národu i celému světu.

Schola Gregoriana Pragensis a Adoremus (foto archiv)
Schola Gregoriana Pragensis a Adoremus (foto archiv)

Pražská konzervatoř připravila na pátek 18. března do Koncertního sálu konzervatoře premiéru operetního představení Veselá vdova Franze Lehára v nastudování studentů pěveckého oddělení Pražské konzervatoře. Režie se ujal Zbyněk Brabec, choreografie Ivan Krob, hudebního nastudování: Václav Loskot, výpravu vytvořil Josef Jelínek.

Na sobotu 19. března připravila Pražská konzervatoř XX. Flétnový den, který se uskuteční v Komorním sále Pražské konzervatoře a v Pálffyovském paláci. Program nabídne výstavu příčných fléten značky Altus a Azumi. Vedle toho budou k vidění i flétny pro začínající flétnisty Jupiter, Nuvo Flute – dětská flétna bez C-nožky. Dále se uskuteční koncert úspěšných studentů nejen Pražské konzervatoře, masterclass a odborná přednáška o interpretaci barokní a klasické hudby Bartholda Kuijkena. Ten zakončí tématický den vystoupením v Koncertním sále Pražské konzervatoře Na Rejdišti, na kterém zazní sólové i komorní skladby barokního období; ohlášeny jsou i Edita Keglerová (cembalo) a Radka Kubínová (traverso).

Zakladatel Symfonického orchestru hl. m. Prahy Rudolf Pekárek vložil do jeho názvu zkratku FOK – film – opera – koncert. Jde o prostředí, kde se hudba vyskytuje naprosto přirozeně. V dalším cyklu Orchestr na dotek s podtitulem FOK+D aneb Hudba ve zkratcesobotu 19. března můžete zažít, jak si umí hudba pohrát s našimi smysly. Jako prémie bylo přidáno D jako Divadlo, neboť i divadelní hry by byly bez hudby nudnější. Program připravili a uvádějí Lucie Pernetová a Marko Ivanović, spoluúčinkují Balet Praha Junior a Hudební klub Fík, sól se ujmou studenti Gymnázia a Hudební školy hl. m. Prahy.

Orchestr na dotek (zdroj FOK)
Orchestr na dotek (zdroj FOK)

V Praze se v neděli 20. března v Českém muzeu hudby v originální jevištní adaptaci Schubertova písňového cyklu Winterreise: Zimní cesta představí sólista Kammeroper Wien – Theater and der Wien Američan Tobias Greenhalgh v režii a tanečním doprovodu českého performera Martina Dvořáka, společně s polským klavíristou Marcinem Koziełem. Pořádá spolek pro umění ProART.


Regiony
Filharmonie Brno připravila na středu 16. března koncert Jazz & World Music. Vystoupí Trilok Gurtu (sólo perkuse a efekty).

S mluvenými dialogy místo obvyklých recitativů nastudovalo Národní divadlo Brno Bizetovu operu Carmen. Návrat k dialogům je součástí snahy přiblížit operu její původní, autorem předepsané podobě. Zároveň podle divadelníků umožňuje vytvořit na jevišti skutečbě strhující drama. Postavu Carmen ztvární maďarská mezzosopranistka Atala Schöck v alternaci s Janou Hrochovou,Dona Josého zpívají Alexandru Badea a Luciano Mastro. Inscenace má premiéru v pátek 18. března v Janáčkově divadle.

Georges Bizet: Carmen - ND Brno (zdroj NDB)
Georges Bizet: Carmen – ND Brno (zdroj NDB)

Baletní trojvečer složený z choreografií Jana Kodeta Řekni sýr!, Ole Kristiana Tangena …zmizeli a Attily Egerháziho Kresba v písku bude mít premiéru v pátek 18. března v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích. Program Povídky představí tři příběhy vytvořené třemi různými přístupy k soudobému tanci. Současně tento baletní večer bude poslední – rozlučkovou premiérou uměleckého šéfa baletu Attily Egerháziho se souborem.

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) deklaroval podporu pro vznik koncertního sálu v Brně, který plánuje za 1,3 miliardy vybudovat město. Na společném jednání Sobotky s ministrem kultury Danielem Hermanem (KDU-ČSL), brněnským primátorem Petrem Vokřálem (ANO) a jihomoravským hejtmanem Michalem Haškem (ČSSD) konstatovali zástupci všech stran, že mají společný zájem najít dohodu na vybudování Janáčkova kulturního centra. O výši finanční podpory se nemluvilo, vznikne ale pracovní skupina, která připraví podklady pro jednání vlády. Centrum by mělo být domovským místem Filharmonie Brno. Sál by měl být hotový v roce 2019 a nabídnout 1250 míst.

Koncert Dřevěný Kristus v neděli 20. března v katedrále svatého Petra a Pavla zahájí Velikonoční festival duchovní hudby, který bude trvat až do 3. dubna. Úvodní koncert na Květnou neděli dá zaznít třem duchovním dílům českých skladatelů dvacátého století. Všechny tři skladby spojuje symbolika oběti; jen zrno, které odumře, vydá úrodu. Mezi zvukovou masou Kabeláčovy Sedmé symfonie, organicky propojující velký orchestr a tvrdošíjně opakované pasáže z Bible Kralické, a autorskou orchestrální úpravou písňového cyklu Dřevěný Kristus Jana Hanuše zazní z kůru katedrály na Petrově kratší, ale neméně intenzivní Crux (Kříž) pro housle, tympány a zvony. Sólisty večera budou Ivan Kusnjer (baryton), Milan Paľa (housle), Martin Opršál (perkuse, zvony) a Přemysl Bureš (recitace) za doprovodu Janáčkovy filharmonie Ostrava vedené dirigentem Heiko Mathiasem Försterem.

Velikonoční festival duchovní hudby 2016 (zdroj FB Brno)
Velikonoční festival duchovní hudby 2016 (zdroj FB Brno)

 

kalendářZaznamenali jsme v minulém týdnu
Praha

Pražský filharmonický sbor vystoupil 9., 10. a 11. března 2016 ve Dvořákově síni pražského Rudolfina s Českou filharmonií a jejím hlavním hostujícím dirigentem Manfredem Honeckem. Společně provedli oratorium Miloše Boka Apokalypsa v Kamenické Stráni, spoluúčinkoval Kühnův dětský sbor. Jedním ze čtveřice sólistů v Bokově oratoriu byl člen Pražského filharmonického sboru, tenorista Miloslav Pelikán; ostatních sólových partů se ujali Liana Sass (soprán), Jana Hrochová (mezzosoprán) a Jozef Benci (bas). Oratorium zaznělo v rámci abonentního koncertu České filharmonie, v jehož první části orchestr uvedl Mozartovu Symfonii č. 39 Es dur.

Česká filharmonie - Manfred Honeck, Pražský filharmonický sbor, Kühnův dětský sbor - Praha 9.3.2016 (zdroj FB ČF)
Česká filharmonie – Manfred Honeck, Pražský filharmonický sbor, Kühnův dětský sbor – Praha 9. 3. 2016 (zdroj FB ČF)

Český rozhlas odvysílal v neděli na stanici Vltava znovuobjevenou skladbu, jejíž části zkomponovali Wolfgang Amadeus Mozart a Antonio Salieri, spolupracoval s nimi i skladatel, o němž odborníci vědí jen to, že se jmenoval Cornetti. Skladba pro cembalo a soprán s názvem Per la ricuperata salute di Ophelia v podání Lukáše Vendla a Ireny Troupové zazněla v pořadu Ad libitum. Vznikla v roce 1785 k příležitosti uzdravení oblíbené anglické zpěvačky Nancy Storace působící ve Vídni, která byla ceněnou interpretkou Salieriho a Mozartova díla.


Regiony

Nová orchestrální skladba Jiřího Pavlici nazvaná Moravské tance byla poprvé uvedena ve čtvrtek ve Zlíně. Pavlica ji předvedl společně se zlínskou Filharmonií Bohuslava Martinů. Zazněly také známé písně z repertoáru Hradišťanu, orchestr řídil Stanislav Vavřínek. Koncert filharmonie s Pavlicou a Hradišťanem je jednou ze speciálních akcí, kterými si v filharmonie v této sezoně připomíná sedmdesát let své existence.

Argentinský tenorista, skladatel a dirigent José Cura s operním souborem Jihočeského divadla přichystal na pátek a sobotu koncert Magnificat/Hudba srdce. Šlo o originální zpracování dvou duchovních skladeb, novodobé a barokní. Koncert se odehrál v katedrále svatého Mikuláše v Českých Budějovicích. V první části večera zazněla skladba Josého Cury s názvem Magnificat, Annus Marianus napsaná pro soprán, dětský sbor, smíšený sbor a orchestr. Ve druhé pak Magnificat D dur, BWV 243 pro dva soprány, alt, tenor, bas, smíšený sbor a orchestr, jehož autorem je Johann Sebastian Bach. V rámci koncertního večera účinkovali Marie Bisso, Marie Fajtová, Petra Perla Nôtová, Jana Horáková Levicová, Aleš Voráček a Jaromír Nosek, sbor opery Jihočeského divadla pod vedením sbormistra Martina Veselého, dětský pěvecký sbor Canzonetta pod vedením Petry Nové.

J. S. Bach/J. Cura: Magnificat - katedrála sv. Mikuláše České Budějovice - 11.3.2016 (zdroj FB JDČB)
J. S. Bach/J. Cura: Magnificat – katedrála svatého Mikuláše České Budějovice – 11. 3. 2016 (zdroj FB JDČB)


kalendář
Výročí
Před 170 lety se narodila někdejší přední mezzosopranistka Opery Národního divadla Betty Fibichová (16. února 1846 – 20. května 1901), manželka skladatele Zdeňka Fibicha. Sólistkou první české scény byla od roku 1881 do roku.1891, kdy odešla do soukromí, ale ještě později pak v Národním divadle hostovala. Fibich pro ni, podobně jako Smetana a Dvořák, komponoval altové úlohy ve svých operách (mimo jiné Isabellu v Nevěstě messinské). Také na koncertech Betty Fibichová propagovala písňovou tvorbu soudobých českých skladatelů.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat