Týden s hudbou (21)
Co přinese tento týden
Zahajovací koncert 87. sezony Symfonického orchestru Českého rozhlasu se pořádá v pondělí. Vystoupí pod taktovkou šéfdirigenta Ondreje Lenárda. Koncert bude ve znamení dvou letošních jubilantů, významných osobností světové hudby, Wagnera a Verdiho. Vedle jejich děl zazní i stěžejní skladba klarinetového repertoáru Weberův Koncert pro klarinet a orchestr č. 1 f moll, a to v interpretaci přední české umělkyně Ludmily Peterkové. Díky přímému přenosu ho odvysílají ČRo – Vltava i prostřednictvím živého videopřenosu na YouTube webové stránky SOČRu.
Hned v pondělí také odstartuje festival Struny podzimu. Zahájí je jedna z nejžádanějších hvězd současné operní scény, sopranistka, herečka a dirigentka Barbara Hannigan. Kanadskou pěvkyni, která dlouhodobě žije v Nizozemí, doprovodí PKF – Prague Philharmonia, zároveň se ocitne pod její taktovkou. Ve Státní opeře Praha představí nejprve své dirigentské umění v předehře Rossiniho Italky v Alžíru a zazpívá tři Mozartovy árie. Poté už se bude spolu s PKF věnovat soudobým skladatelům. Očekávanými vrcholy zahajovacího večera se stanou dvě kompozice György Ligetiho Rumunský koncert a Mysteries of the Macabre (Mystéria kostlivce). Koncert ve Státní opeře začíná v 19.30 hodin a zbývají na něj poslední volné vstupenky. Struny podzimu potrvají do 9. listopadu.12. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Lípa Musica začal 20. září v České Lípě koncertem českého houslisty Václava Hudečka, jehož v bazilice Všech svatých doprovodil soubor Barocco sempre giovane. Hned v pondělí zavítá na přehlídku herečka, zpěvačka a houslistka Iva Bittová se svým novým a v zahraničí velmi oceňovaným autorským programem Fragments. Bittová žije dlouhodobě ve Spojených státech. Kromě tradiční baletní choreografie Čajkovského klasiky nabídne festival i živé setkání s legendárním Pražským komorním baletem, který představí tři vystoupení na hudbu tří velikánů – Leoše Janáčka, Arvo Pärta a Georga Friedricha Händela. Pořádá se 24. října v českolipském Jiráskově divadle.
Desátý ročník Svatováclavského hudebního festivalu, který začne v sobotu v Ostravě, přinese téměř čtyřicítku koncertů. Odehrají se v osmnácti městech a obcích Moravskoslezského kraje. Na zahajovacím koncertu v kostele Panny Marie Královny zazní oratorium Eliáš Felixe Mendelssohna, který patří k nejvýznamnějším německým romantickým skladatelům. Původně měla na přehlídku zavítat sopranistka Martina Janková, ale kvůli svým náhlým zdravotním problémům účast zrušila. Jejího partu se podle ředitele festivalu Igora Františáka ujme žádaná německá sopranistka Johanna Winkelová. Festival, který potrvá do 28. října, slibuje podle pořadatelů řadu uměleckých osobností a předních souborů nejen z Česka, ale i z dalších deseti zemí.
Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí
Turecký soud znovu odsoudil známého pianistu Fazila Saye za urážku náboženství a udělil mu podmínečný desetiměsíční trest. Informoval o tom turecký deník Hürriyet. Hudebník si stejný rozsudek vyslechl už letos v dubnu, odvolací soud však poté kvůli procesním pochybením nařídil nový proces. Justice virtuosa stíhá kvůli posměšným poznámkám na Twitteru, kde se vyjadřoval například o upjatosti a pokrytectví islámu.
Kubánské úřady vzaly zpět zákaz koncertování pro zpěváka, který ve své písni vyzýval ke svobodě a demokracii v zemi. Napsal to španělský deník El País. Jazzový hudebník Robertico Carcasses režim kritizoval minulý týden v jedné z písní na koncertu, který přenášela televize. Až se na internetu zvedla proti zákazu vlna odporu a v jeho prospěch zasáhl nejznámější oficiální kubánský písničkář, ministerstvo zákaz po několika dnech zrušilo. Nahrávka Symfonie č. 1 a Suity Dojmy z venkova Zdeňka Fibicha, kterou pořídil Český národní symfonický orchestr a dirigent Marek Štilec na labelu Naxos (produkce ArcoDiva), získala ocenění jako „Album týdne“ v americkém rozhlase WQXR New York. Tato prestižní rozhlasová stanice působí v New Yorku již od třicátých let a specializuje se na klasickou hudbu. Další nahrávky orchestrálního díla Zdeňka Fibicha v osmidílném kompletu budou vycházet na začátku roku 2014. Firma Naxos pokračuje ve spolupráci s Markem Štilcem sérií symfonií Franze Ignaze Becka, které s ním natočila Komorní filharmonie Pardubice na počátku září 2013.
Zakladatel a šéfdirigent orchestru soudobé hudby BERG a především odborník na interpretaci Peter Vrábel vystoupil ve čtvrtek s Budapešťským festivalovým orchestrem. Nastudoval s ním repertoár složený z tvorby současných českých skladatelů. Koncert se uskutečnil v nedávno postaveném Paláci umění v Budapešti a byl závěrečnou akcí festivalu věnovaného české hudbě.
Praha
Minulou neděli zaznělo ve zcela zaplněné katedrále sv. Víta na festivalu Dvořákova Praha Requiem Giuseppa Verdiho v podání České filharmonie, kterou řídil italský dirigent Fabio Luisi, šéfdirigent Metropolitní opery v New Yorku a umělecký šéf orchestru Curyšské opery. Na provedení koncertu se podílelo sto osmdesát umělců. Jak připomněl tento týden v Hospodářských novinách muzikolog Petr Veber, do dvoustého výročí narození Giuseppa Verdiho sice zbývá ještě téměř měsíc, ale Praha už má jeho největší uměleckou oslavu po nedělním koncertě u svatého Víta za sebou. „Luisi měl na koncertě v rámci festivalu Dvořákova Praha pódium před oltářem a plastického dojmu dosáhl umístěním trubačů nahoru za záda několika tisíc posluchačů. Stejně tak ale dokázal hned od úvodního téměř neslyšného vstupu i na mnoha dalších místech ztišovat provozovací aparát ke skutečné modlitbě. Nezdůrazňoval jen okázalý patos, podařilo se mu dosáhnout civilního, ale upřímného, oduševnělého vyznění, i z ryze hudebního hlediska se blížícího dokonalosti. A to i přes akustiku katedrály, která nepřeje vyznění všech detailů, ale spíše celkovému dojmu,” napsal Veber. Naopak publicistka Věra Drápelová v MD Dnes zdůraznila, že akustické problémy katedrály dříve zmírňovala stěna za sborem. Ta však tentokrát chyběla, protože památkáři ze Správy Pražského hradu ji nepovolili. „Kvalita poslechu takového díla v katedrále ovšem rychle klesá s každou řadou. Dokonce i v první zóně se zvuk na cestě k posluchači, pokud neseděl úplně vpředu, rozmazával v prostoru. Je to škoda, protože koncert řídil hlavní dirigent Metropolitní opery Fabio Luisi, který Českou filharmonii zjevně dokázal inspirovat,” poznamenala. Další kritiky všech uvedených hudebních projektů naleznete také na webových stránkách Opery Plus.V úterý 17. září odpoledne v chrámu sv. Petra a Pavla na pražském Vyšehradě se rodina a hudebníci naposledy rozloučili s Iljou Hurníkem. Skladatel, klavírní virtuos a spisovatel zemřel 7. září ve věku 90 let. Zádušní mši sloužil kanovník vyšehradské kapituly Aleš Opatrný, po celou dobu ji provázela hudba, kterou Hurník zkomponoval.
Cigánské melodie od Antonína Dvořáka v úterý poprvé před pražským publikem zazpíval uznávaný basbarytonista Adam Plachetka. Sólista Vídeňské státní opery se do české metropole vrátil kvůli festivalu Dvořákova Praha. V Plachetkově podání zazněl ve Dvořákově síni Rudolfina i výběr ze Straussových písní a operní árie od Mozarta, Rossiniho, Donizettiho a Verdiho. Jednoho z nejúspěšnějších pěvců tuzemské mladé generace doprovodil přední britský pianista Gary Matthewman. Jak ve své kritice napsala hudební publicistka MF Dnes Věra Drápelová, Plachetka vzdal Dvořákovi poctu Cigánskými melodiemi, jde totiž o celoživotní úkol každého pěvce. K tomu, aby ale vyjádřil jejich jímavou prostotu, ještě podle Drápelové potřebuje Plachetka dozrát. „Více mu seděly přeci jen ‘opernější’ písně Richarda Strausse. A do svého živlu se dostal ve druhé polovině večera, v němž přišly na řadu árie. Donizetti mu jde zcela přirozeně, stejně pěkně zní v jeho podání Rossini, v němž vyniká jeho osobitě zbarvený a pružný hlas. Také Mozart je ‘jeho’ autorem, zatímco Verdiho, z něhož zařadil ukázku z Attily, si zatím jistě ponechá jen pro koncerty,” míní Drápelová. Po koncertu se uskutečnila netradiční beseda s posluchači přímo v koncertní síni.
Osobnost týdne – Adam Plachetka:
Kvůli svému vídeňskému angažmá osmadvacetiletý Plachetka, absolvent Pražské konzervatoře, už nevystupuje v tuzemsku tak často jako dřív. Ve Vídni zpívá již třetím rokem a úspěšně si buduje mezinárodní kariéru. Začínal tam úplně od základů, ačkoli měl za sebou pětiletou zkušenost z Národního divadla a pražské Státní opery, a tato zkušenost se mu vyplatila. Letos v létě trávil čas na britském operním festivalu v Glyndebourne, kde zpíval Figara v Mozartově Figarově svatbě. Tím i zahájil sezonu v pražském Stavovském divadle, kde vystoupil v roli Guglielma v Mozartově opeře Così fan tutte. Plachetkovy kvality potvrzuje i jeho nedávná účast na koncertu s legendárním pěvcem Josém Carrerasem, s nímž 15. září zazpíval na koncertě ve Vídeňské státní opeře. V Praze vystoupí koncertně příští rok na Pražském jaru a zahájí projekt Rok české hudby s Filharmonií Brno, v dubnu by měl zazpívat ve Zlíně. Poprvé se v nadcházející sezoně představí v obou operních domech v Berlíně. Příští rok v červnu pak poprvé zazpívá v prestižní milánské La Scale, pod taktovkou dirigenta Daniela Barenboima provede Guglielma v Mozartově Così fan tutte. Jak napsala publicistka Mirka Štípková, která s Adamem Plachetkou natočila pro Operu Plus na začátku srpna rozhovor, pěvec se vypracoval mezi vídeňskou špičku. Svědčí tomu i to, že při letošním proslulém plesu ve Vídeňské opeře, na který ze světové společenské smetánky dorazila například Gina Lollobrigida, Pamela Anderson či Hilary Swank, bylo hudebním vrcholem vystoupení sólistů „domovské“ scény, kterými byli právě Plachetka a moldavská sopranistka Valentina Nafornita. Manželkou pěvce Plachetky je sopranistka a sólistka Národního divadla v Praze Kateřina Kněžíková.
Ve středu v pražském Divadle Kolowrat se uskutečnila světová premiéra “dokumentární opery” Toufar, její provedení však přineslo rozporuplné reakce hudebních kritiků. Hudební dílo zkomponoval Aleš Březina na motivy komunistického policejního vyšetřování takzvaného číhošťského zázraku, které skončilo umučením katolického kněze Josefa Toufara. Autor vycházel především z archivních dokumentů o procesu. Režie se ujal Petr Zelenka a hudbu nastudoval Jiří Štrunc. Dílo mělo navázat na produkci o vykonstruovaném procesu s političkou Miladou Horákovou – Zítra se bude… Publicistka Věra Drápelové MF Dnes napsala, že důvodů, proč dokumentární opera nezapůsobila stejně silně, může být několik. Pominul prý moment překvapení z tématu i zpracování, příběh jako by nedosahoval emocionálního účinku v případě Milady Horákové. „Farář Josef Toufar zůstává jakousi abstraktní figurou na pozadí symbolického boje dvou mašinerií: komunistické, jež se neštítí doslova ničeho, a té katolické, která má také svou hierarchii a disciplínu a za sebou temné skutky. Sdělný protiklad dobra a zla je nahrazen spíše zdůrazněním historických paradoxů. Lidský rozměr Toufara, rozdrceného koly dějin, se v přibližně sedmdesátiminutovém díle ztrácí,” míní Drápelová. Přesto si nemyslí, že by inscenace byla zbytečná. Skladatel Březina podle kritičky zhudebnil dobové dokumenty s údernou rytmičností, pracoval s deklamací, popěvky a náznaky árií, třebaže hudebně byla jeho první opera kontrastnější. „Členky Kühnova dětského sboru se vryjí do paměti jako neskutečné, mrazivé figury estébáků. Soňa Červená hraje komunistické pohlaváry se suverenitou velké herečky, byť její artikulace není vždy zřetelná,” doplnila.
Novinářka Radmila Hrdinová z deníku Právo ve svém článku uvedla, že opera je založena na strohé citaci dobových faktů vkládaných do úst trojici protagonistů a pětici dívek v pozici chóru. Za nimi se ale vytrácí pohnutý lidský osud umučeného kněze. Podle Hrdinové převládá téma obludné manipulace ze strany komunistické propagandy vůči katolické církvi, věřícím i veřejnosti z počátku padesátých let minulého století, téma, jež je v době „zapomínání“ minulosti i sporu kolem církevních restitucí nesmírně potřebné, jen jeho zpracování nenaplňuje možný jevištní potenciál. „Tvůrci nedokázali příliš zúročit ani fakt, že opera vznikala „na tělo“ konkrétním interpretům. Jinak by pro titulní postavu daleko lépe využili zcizujícího kontratenoru Jana Mikuška i jeho hereckého potenciálu a nenechali ho kvílet za scénou jak Cavaradossiho z Tosky, Soňu Červenou by opětovně nenutili do stresující deklamace neúnosného množství textu v neúprosném tempu a pro fantasticky zpívající i vypadající dívky z Kühnova dětského sboru by jistě také našli nápaditější jevištní využití,” napsala Hrdinová.
V Obecním domě na pozvání Pražských symfoniků zahrála ve středu a ve čtvrtek ruská pianistka Olga Kern. Den před koncertem překvapila desítky cestujících na hlavním nádraží v Praze, když usedla v nádražním vestibulu ke klavíru, který tam před pár týdny nainstaloval kavárník Ondřej Kobza.Festival duchovní hudby Svatováclavské slavnosti pokračoval ve středu populárně naučným interaktivním pořadem o varhanách. V žižkovském atriu představil královský nástroj publiku zblízka rozhlasový redaktor a odborník v oblasti varhan a zvonoher Radek Rejšek. Předvedl varhany situované přímo v sále, jejich části, techniky hry i ukázky ze základního repertoáru s neformálním komentářem pro děti i dospělé. Festival pokračoval 22. září koncertem Světlo byzance a 26. září hudbou regenschoriů svatovítské katedrály Mezi nebem a zemí.
V pátek 19. září mezinárodní hudební festival Dvořákova Praha zakončil koncert Německého symfonického orchestru Berlín a polského pianisty Rafala Blechacze. Tak jako řada dalších vystoupení, i tento koncert na dvořákovské přehlídce skončil ovacemi vstoje. Přispěl k tomu i populární program – Dvořákovo ikonické dílo Novosvětská symfonie, skladba Changements od současného skladatele Davida Philipa Heftiho a Schumannův Koncert pro klavír a orchestr a moll, v jehož sólovém partu se představil pianista Blechacz. Dvořákovu Prahu navštívilo od 8. září přes jedenáct tisíc posluchačů, obsazenost hlavního programu dosáhla osmdesáti pěti procent. Blechacz roku 2005 vyhrál prestižní Chopinovu soutěž, která se jednou za pět let koná ve Varšavě. Blechacz se stal klavírní hvězdou. Japonci dokonce založili jeho fanklub. „Jezdí za mnou i do Evropy. Když jsem před pár lety hrál v Praze, přijelo asi třicet cizinců. To přirozeně potěší,“ řekl Blechacz v rozhovoru pro MF Dnes. Na festival tento týden zavítal například ale i rakouský houslista litevského původu Julian Rachlin.
Vyhlásili jsme první Výroční cenu za nejvýraznější výkony operních sólistů (zde). Redakce ji udělí za uplynulou sezonu. Chceme zviditelnit umělce, kteří vynikli v českých inscenacích, i tuzemské pěvce v zahraničí. O laureátech rozhodnete vy sami, naši čtenáři, pokud budete hlasovat až 23. listopadu. O den později, na první koncertu pro Operu Plus, budou ceny předány.
Dirigent Libor Pešek se stal čestným občanem Prahy. Pražští zastupitelé schválili návrh komise rady. Čestné občanství chce vedení Prahy dát dirigentovi k 80. narozeninám. Přes sto dvacet vzdělávacích pořadů chystá pro nadcházejí sezonu Česká filharmonie, oznámila v tomto týdnu. Vedle škol chce více oslovit rodiče s dětmi. Nově přibude nedělní rodinný cyklus nazvaný Filharmonici na pokračování, program pro mateřské školy Rudolfínek a tvořivé odpoledne s koncertem – Karneval v Rudolfinu. Po třech letech se do Rudolfina vrátí populární mládežnické koncerty Čtyři kroky do nového světa. Pokračovat bude i trilogie koncertů režírovaných Alicí Nellis s průvodním slovem herců Pavla Lišky, Jana Budaře a Marka Ebena. Česká filharmonie slibuje, že jednotlivé díly budou dostupnější víc než v minulosti. Program pro nejmenší s hercem Liškou se navíc příští rok v únoru uskuteční i pro veřejnost. Už v pondělí se sešla v Rudolfinu asi stovka školáků na workshopy nazvané Jak se dělá orchestr. Netradiční “hudební laboratoř” budou navštěvovat do května a seznámí se s prací dirigenta i skladatelů. Příští rok na jaře na konec poznají všechny hráče České filharmonie a podívají se na jejich zkoušku.
Regiony
Zlínská Filharmonie Bohuslava Martinů představila tento týden pro nadcházející sezonu novinku v podobě přednášek před některými koncerty. Lidé se na nich dozví více o autorech, jejichž dílo zazní na daném koncertu, i o interpretech. Počítá se také s debatami s hostujícími hudebníky. Přednášky budou před klasickými koncerty vážné hudby, na kterých bude vystupovat zajímavý sólista. Jako první se uskuteční v říjnu před koncertem izraelské klarinetistky Sharon Kamové.
Koncertní zvonkohra, která vzniká v Hradci Králové, má od úterka dalších pět zvonů. Nástroj, který bude v budově Sboru kněze Ambrože v Hradci Králové, by měl mít po dokončení pět desítek zvonů. Zvonkohra má nyní patnáct zvonů. Pět nových zvonů nese jména významných předchůdců Jana Husa, například Jana Milíče z Kroměříže či Tomáše Štítného ze Štítného.
Zlínské Filharmonii Bohuslava Martinů přibývá posluchačů, oznámila tento týden. V prvním pololetí navštívilo koncerty v kongresovém centru téměř čtrnáct tisíc šest set lidí, průměr byl šest set devadesát pět posluchačů na koncert. Loňský průměr činil šest set padesát pět posluchačů. Kapacita sálu je sedm set šedesát jedna míst. Přibylo také předplatitelů. Mnoho koncertů je už vyprodáno. Publikum lákají zejména populární koncerty, například zpracování melodií Beatles. Přibylo však lidí v klasické předplatitelské řadě. Na podzimním turné doprovodí světovou operní pěvkyni Angelu Gheorghiu. Turné se sopranistkou začne na konci října v pražském Obecním domě. Zahrají také v královské opeře ve Versailles.
Ředitelem Národního divadla Brno se nejspíš stane Martin Glaser, dosavadní umělecký šéf činohry Jihočeského divadla v Českých Budějovicích. Na Martinu Glaserovi jako řediteli Národního divadla v Brně se minulý týden shodla a doporučila jej výběrová komise. Rada města Brna návrh projedná ve středu 25. září, Glaserovo schválení je ale podle všeho již jen formalitou. Přednost Glaserovi komise dala před druhým favoritem, kterým byl Tomáš Froyda, ředitel Divadla Alfa v Plzni. Národní divadlo Brno je bez řádně vybraného ředitele od loňského září, kdy rezignoval Daniel Dvořák.
Výročí
55. narozeniny oslavil v neděli 22. září slavný tenorista Andrea Bocelli.
Foto archiv, Barbara Luisi, Hana Smejkalová, Getty Images
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]