Týden s hudbou (27)

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Co přinese tento týden
Moravská filharmonie Olomouc dostane v listopadu nové koncertní křídlo z dílny renomované firmy Steinway. Olomoucká radnice přispěla na nákup více než tři miliony korun. Filharmonie představí nové křídlo poprvé veřejně na koncertě Pocta Emilu Viklickému, který je v olomoucké Redutě naplánován na 5. prosince.

Ke zlepšení nálady bude cestujícím v metru vyhrávat ve stanici Můstek A reprodukovaná instrumentální hudba. Hudbu bude Dopravní podnik pouštět nepřetržitě v době provozu metra. Zatím jde o experiment na šest měsíců. Pokud se projekt u cestujících osvědčí, bude Dopravní podnik uvažovat o jeho rozšíření.

Sopranistka Hana Blažíková a harfenistka Barbora Sojková vystoupí pondělí 4. listopadu v Konventu Milosrdných bratří v Brně. Mimořádný program dvou hudebnic spojují nejen andělsky lehké sopránové hlasy, ale také vřelý hudební výraz a citlivý vokální projev, díky němuž si obě pěvkyně získaly obdiv na mnohých tuzemských i zahraničních pódiích.Jubilejní třicátý ročník Mezinárodního festivalu rozhlasové tvorby Prix Bohemia Radio 2013 se letos nově uskuteční v Praze. Festival zahájí 4. listopadu za asistence rozhlasových mikrofonů a televizních kamer ve Smetanově síni Obecního domu slavnostní koncert Symfonického orchestru Českého rozhlasu, závěrečný večer s předáním cen proběhne 7. listopadu ve Studiu S1 na Vinohradské třídě. Letošní festival ocení soutěžící v pěti kategoriích, předána bude i Cena Jiřího Ješe a Cena Karla Kyncla.

V úterý v Praze poprvé vystoupí přední americká mezzosopranistka Joyce DiDonato, nositelka cen Grammy a Gramophone, s pozoruhodným programem nazvaným Drama Queens, který nabízí barokní árie královen. 

Festival Struny podzimu vyvrcholí ve středu koncertem kvartetu slavného amerického osmdesátiletého jazzového saxofonisty Wayna Shortera, který hrál s Milesem Davisem i ve Weather Report. Jeho kvartet v Lucerně v druhé půlce doprovodí komorní orchestr PKF – Prague Philharmonia pod taktovkou Martina Kumžáka. V Praze pokračuje do 9. listopadu festival soudobé vážné hudby Contempuls, v Brně do 8. listopadu festival Moravský podzim.

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Praha
Ve středu vystoupila v Obecním domě světoznámá rumunská sopranistka Angela Gheorghiu, partnerem jí byl brazilský tenorista Atalla Ayan. Pěvce doprovodila Filharmonie Bohuslava Martinů, kterou řídil rumunský dirigent Tiberiu  Soare. Koncert nabídl líbivý program poskládaný z nejznámějších operních árií a duetů včetně árie Měsíčku na nebi hlubokém z Dvořákovy opery Rusalka. Naopak v rámci šesti přídavků Angela Gheorgiu připravila posluchačům skutečnou hudební lahůdku, když zazpívala sólo a capella. Odměnou byly oběma pěvcům troje ovace vstoje.Osobnost týdne
Osmačtyřicetiletá Angela Gheorghiu, kterou lze označit jako osobnost uplynulého týdne, na mezinárodní scéně debutovala v roce 1992 v londýnské Královské opeře v Pucciniho Bohémě a v témže roce se poprvé představila také v newyorské Metropolitní opeře a ve Vídeňské státní opeře. V roce 1994 zpívala s velkým úspěchem poprvé titulní roli ve Verdiho La traviatě v Covent Garden. Od té doby vystupuje na prestižních operních scénách, včetně newyorské Metropolitní opery, a koncertních pódiích. Její evropské turné začalo v Německu a zahrnuje mimo jiné i Mnichov, Paříž a Vídeň. Gheorghiu je nositelkou francouzského titulu Rytíř Řádu umění a literatury. V říjnu 2012 jí někdejší rumunský král Michal I. udělil vyznamenání Nihil Sine Deo za zásluhy o propagaci rumunské kultury v zahraničí.Kritiky na koncert se v tištěných médiích objeví zřejmě začátkem týdne, na internetu už vyšly dvě. Hudební publicistka Věra Drápelová připomněla na iDnes.cz pověst pěvkyně, které se přezdívá dračice, i její nevyzpytatelné nálady, rušení závazků a spory s intendanty. „Ať je to zdvořilé prozrazovat či nikoli, Gheorghiu se blíží k padesátce. Ovšem nejenže vyhlíží mladistvě natolik, že je uvěřitelná i jako Julie, i její hlas je pořád ten svěží nástroj, který člověk zná ze starších nahrávek. Navíc si vybrala program, který ji představil z té nejlepší stránky,“ míní Drápelová. Ačkoli není hlas pěvkyně od přírody příliš silný, dokáže v jeho mezích podle Drápelové vyjádřit jakýkoli dynamický odstín, má i dost hlasové energie pro dramatické vrcholy. A třebaže během večera třikrát změnila róbu i účes, umělecky se vnějškově nepředvádí. „Dokáže soustředěně vystavět dramatický obsah árie, včetně Dvořákovy Rusalky. Její čeština nebyla přirozeně dokonalá, ale vzývání měsíce znělo s rostoucí vášnivostí, kterou jí i jiné světové sopranistky mohou závidět,“ dodala.

Hudební publicistka Svatava Barančicová v kritice na serveru Opera Plus uvedla, že tenorista Ayan vládne světlým a ve všech polohách znělým hlasem, ve výškách obdařeným velmi přitažlivou barvou a průrazností. „Po jednom z koncertů v Central Parku, kde Ayan před třemi lety vystoupil s Met, přirovnala kritika v New York Times jeho hlas k mladému Plácidu Domingovi. Ayan nemá problém s výškami ani s technikou, jediné, co mu zatím chybí, je větší charisma a promyšlenější výraz, který by jeho interpretaci dal větší emocionální náboj,“ míní Barančicová. Nelíbil se jí také orchestr, ačkoli se snažil. Jeho vstupy měly podle ní umrtvující účinek na náladu v sále, hrál těžkopádně, bez jiskry, jakoby „na jistotu“, aby se nic nepokazilo. Čestnou výjimkou byla zdařilá Farandola z Bizetovy Arlézanky.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat