Týden s hudbou (33)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Co přinese tento týden Na posledním z letošních abonentních koncertů zahrají toto pondělí ve Dvořákově síni Rudolfina rozhlasoví symfonikové Te Deum Antonína Rejchy …

Co přinese tento týden 
Na posledním z letošních abonentních koncertů zahrají toto pondělí ve Dvořákově síni Rudolfina rozhlasoví symfonikové Te Deum Antonína Rejchy a dále doprovodí v Čajkovského Koncertu pro housle D dur korejskou umělkyni Yoon Hee Kim. V souladu s letitou tradicí zazní i česká vánoční píseň Narodil se Kristus Pán. Orchestr provede Rejchovo Te Deum laudamus pro sóla, smíšený sbor a orchestr pod vedením Stanislava Vavřínka. Vedle houslistky Yoon Hee Kim  se představí sopranistka Lucie Silkenová, tenorista Aleš Voráček, basista Michael Kubečka a Pražský filharmonický sbor se sbormistrem Jakubem Zichem. V pondělí začíná v Praze Mezinárodní hudební festival České doteky hudby, který potrvá až do 6. ledna. Patnáctý ročník festivalu České doteky hudby opět otevře v čase vánočním sály Rudolfina, Obecního domu a Pražského hradu. Pro posluchače je připraven rozmanitý program, který začne zahajovacím koncertem ve Španělském sále Pražského hradu 16. prosince. Kromě uznávaných hudebních osobností, jakými jsou Daniel Hůlka, Iva Bittová, Václav Hudeček, Jiří Bárta, Jitka Hosprová, Markéta Mátlová, Leoš Svárovský nebo Tomáš Brauner, se mohou diváci těšit také na sólisty zahraniční i na naše mladé talenty. Na deseti koncertech se představí šest různých orchestrů. Také letos festival uvede skladby soudobých českých autorů a několik premiér.

Ve Dvořákově síni pražského Rudolfina se v úterý 17. prosince pořádá Vánoční koncert z cyklu Hvězdy barokní opery, který představí proslulé oratorium Georga Friedricha Händela Mesiáš HWV 56. Provede ho barokní orchestr Collegium 1704 & Collegium Vocale 1704 pod vedením dirigenta Václava Lukse. Pěveckých partů se ujmou Roberta Mameli (soprán), Franziska Gottwald (alt), Eric Stoklossa (tenor) a Tobias Berndt (bas). Vedle koncertní série Hvězdy barokní opery pražský barokní orchestr Collegium 1704 už od roku 2008 realizuje další cyklus Hudební most Praha–Drážďany.

Umělecká beseda chystá slavnostní koncert z nových skladeb svých členů, které byly napsány právě pro tento večer. Skladby zazní v rámci již 596. Úterka Umělecké besedy v Sále Martinů na Hudební fakultě AMU v Praze, v úterý 17. prosince. Posluchače čekají v rámci koncertu čtyři premiéry. Sonáta pro varhany současného starosty Umělecké besedy Lukáše Matouška, Meditace o zjeveních Vzkříšeného Pána pro sólové housle brněnského autora Františka Emmerta a dvě skladby mladých autorů. Dvě písně pro bas, sopránový saxofon a klavír Zdeňky Košnarové a Varhanní symfonie Jana Duška. Účinkují mladí umělci, členové Umělecké besedy Jiřina Dvořáková – varhany, Milan Paľa – housle, Pavel Švingr – bas, Pavel Fiedler – sopránový saxofon a Zdeňka Košnarová – klavír. Letošek je jubilejním rokem 150. výročí vzniku Umělecké besedy, nejstaršího uměleckého spolku v českých zemích.

Vánoční suitu, devítidílnou sváteční skladbu klávesového virtuosa Mariána Vargy, uvede v pátek 20. prosince Švandovo divadlo v Praze. Původní kompozice, kterou slovenský hudebník napsal ještě pro zpěváka Pavola Hamela a dětský sbor začátkem 80. let, se představí v novém aranžmá i v originální interpretaci hudebního souboru Noneto. Tento ansámbl, který Vargu doprovodí, vznikl spojením Moyzesova kvarteta, špičkového slovenského komorního tělesa, s hudebníky Bratislavského dechového kvinteta. To je složeno z členů orchestru Slovenské filharmonie. Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Praha
K České filharmonii zavítal na abonentní koncerty americký dirigent asijského původu Kent Nagano. Bývalý šéfdirigent mnichovské Bavorské státní opery a šéfdirigent montrealského symfonického orchestru provedl ve Dvořákově síni Rudolfina Brucknerovu Devátou symfonii s Dvojkoncertem Bohuslava Martinů. Za Pražany se Nagano vrátil po více než deseti letech, i tehdy uvedl Brucknera, avšak jeho Šestou symfonii, naprosto strhujícím způsobem. Jak připomněl ve své recenzi na Opeře Plus hudební publicista Jindřich Bálek z Českého rozhlasu Vltava, dílo skladatele Brucknera nemá mezi tuzemským publikem nejlepší pověst i vzhledem k jeho nepřehledným symfoniím, které často připomínají dlouhý, jednolitý monolog nebo spíše převalující se zvukové hmoty. „Kent Nagano umí naopak stavět jednotlivé věty tak, aby bylo zřejmé, kde které téma navazuje, kde jsou repetice a kde se naopak rozvíjí něco nového. S barvami orchestru zachází relativně střídmě, ale neobyčejně zajímavě a čistě. A kromě toho umí přesně vážit dynamiku tak, aby vyzněly všechny vícehlasy,“ uvedl Bálek,„zajímavé přitom je, že Nagano vůbec nepotřebuje velká gesta, působí spíš jakýmsi charismatickým klidem. A v celé jeho osobnosti jako by se potkávala tradice východních nauk s tradicí evropského hudebního myšlení.“ Nadcházející týden zavítá k České filharmonii její hostující dirigent Manfred Honeck, který provede díla Beethovena a Rachmaninova.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Napsat komentář