Týden s hudbou (38)

  1. 1
  2. 2

Co přinese tento týden 
V pražském kostele sv. Vavřince se 21. ledna uskuteční setkání se souborem Pavel Haas Quartet. Ve druhé polovině koncertní sezony 2013/14 má před sebou Pavel Haas Quartet nejen množství zahraničních koncertů, ale také důležitá vystoupení v České republice. Jako rezidenční soubor sezony Českého spolku pro komorní hudbu v České filharmonii má na programu dva koncerty. Druhý 22. května je pořádán ve spolupráci s Mezinárodním hudebním festivalem Pražské jaro. Na Pražském jaru bude vystupovat Pavel Haas Quartet ještě 29. května společně s Pražskou komorní filharmonií a dirigentem Jakubem Hrůšou.V brněnském Janáčkově divadle se 22. ledna bude konat tisková konference Národního divadla Brno k novému nastudování opery Gaetana Donizettiho Maria di Rohan. Divadlo muselo ze závažných zdravotních důvodů provést změnu v čele inscenačního týmu. Dílo Gaetana Donizettiho dovede k premiéře místo Rakušanky Barbary Klimové mladá režisérka Linda Keprtová. Základní koncepce, kterou Klimová s brněnským souborem vytvářela od prosince, zůstane beze změn. Nadále platí také termín premiéry – 31. ledna v Janáčkově divadle. Po Bludném Holanďanovi, uvedeném na podzim, to bude druhá novinka operního souboru Národního divadla Brno v této sezoně. Ital Donizetti je autorem více než sedmdesáti děl, která jsou typická zpěvnými melodiemi, dramatickou hudbou a vysokými nároky na pěvce. Děj opery Maria di Rohan tvoří tragicky končící milostné dobrodružství z doby vlády francouzského krále Ludvíka XIII.

Slavnostní zahájení výstavy k poctě Giuseppe Verdiho je na programu 23. ledna v kapli a přilehlých prostorách Italského kulturního institutu. Výstavu s názvem Skicy, modely a kostýmy divadla Teatro di Roma pořádá Historický archiv divadla Teatro dell’Opera v Římě ve spolupráci s italským ministerstvem zahraničních věcí a s Italským kulturním institutem v Praze. Potrvá do 13. února. Na vernisáži zazní árie z Verdiho oper.

Setkání s novináři a studenty v Novoměstské radnici v Praze u příležitosti koncertu jihoafrické sopranistky Pretty Yende a Pražské komorní filharmonie se uskuteční 24. ledna. Pretty Yende zazpívá 27. ledna ve Smetanově síni Obecního domu. V programu zazní díla Giacoma Meyerbeera, Gaetana Donizettiho, Luigi Arditiho, Wolfganga Amadea Mozarta, Vincenza Belliniho, Ennia Morriconeho, Léo Delibese, Franze von Suppého, Miguela Niety a Leonarda Bernsteina.
Osobnost týdne

Osmadvacetiletá jihoafrická sopranistka Pretty Yende vystoupí za doprovodu pražských filharmoniků 27. ledna v pražském Obecním domě. Jako host na hoboj zahraje Vilém Veverka.

Yende na počátku loňského roku zazářila v newyorské Metropolitní opeře: 17. ledna tam debutovala jako Adele po boku Juana Diega Flóreze v Rossiniho opeře Le comte Ory a kritika při hodnocení jejího výkonu nešetřila superlativy. Úspěch byl o to větší, že šlo o záskok za Nino Machaidze, jejíž roli se Pretty naučila za pouhý týden.Vyrostla v Kapském Městě, kde absolvovala studium operního zpěvu na Jihoafrické akademii hudby s vyznamenáním cum laude a ve studiích pokračovala na Akademii při milánské La Scale. Během studia v Kapském Městě si osvojila několik operních rolí, Helenu (Britten: Sen noci svatojánské), Fiordiligi (Mozart: Così fan tutte), Hraběnku (Mozart: Figarova svatba), Magdu (Puccini: Vlaštovka), titulní roli Massenetovy Manon a Poppeu (Monteverdi: Korunovace Poppey). První rolí, kterou zpívala na evropských operních scénách, byla Micaëla (Bizet: Carmen) v Litevské národní opeře v Rize, následovaly Hudba (Monteverdi: Orfeo) v Mantově a Veroně a Clara (Gershwin: Porgy a Bess) v Německé opeře v Berlíně a v Norské opeře v Oslu. Její talent objevil v roce 2009 na soutěži Belvedere ve Vídni jeden z ředitelů milánské La Scaly Ilias Tzempetonidis. „Všichni v porotě jsme si uvědomili, že máme před sebou skutečný diamant, neuvěřitelně charismatickou pěvkyni s nádherným hlasem,“ řekl Ilias Tzempetonidis.

Yende tehdy v soutěži zvítězila a dostala pozvání na hostování v tomto proslulém operním domě. V roce 2011 v milánské La Scale debutovala s obrovským úspěchem jako Berenice (Rossini: Příležitost dělá zloděje) a v následujících letech se na tuto scénu vrátila jako Barbarina (Mozart: Figarova svatba), Norina (Donizetti: Don Pasquale) a Musetta v Pucciniho Bohémě. V prosinci 2010 zvítězila v Mezinárodní soutěži Vincenza Belliniho a v roce 2011 ve světové operní soutěži Operalia, kde získala kromě první ceny i cenu v kategorii zarzuela a cenu publika – stala se tak prvním pěvcem v historii této prestižní soutěže, který si odnesl tři ceny. „Tento rok je rokem Verdiho a Wagnera a jejich role zatím v repertoáru nemám. Chci proto hlavně studovat, v současné době pracuji na Donizettiho Lucii di Lammermoor se slavnou belcantovskou italskou sopranistkou Mariellou Devia,“ hovoří o nejbližších plánech.

26. ledna je ve Vídeňské státní opeře na programu premiéra opery Rusalka Antonína Dvořáka s dirigentem Jiřím Bělohlávkem. Jevištní podobu vytvořil německý herec a režisér Sven-Eric Bechtolf, který ve Vídni inscenoval například i Wagnerův Prsten Nibelungův. Do titulní role byla obsazena renomovaná bulharská sopranistka Krassimira Stoyanova, která Rusalku zpívala už v Curychu. V repertoáru má také Dvořákova oratoria a před časem jí vyšlo album slovanských árií, mezi nimiž jsou i ukázky z českých oper. Prince si zazpívá kanadský tenorista Michael Schade, Vodníka na scéně ztvární rakouský basista Günther Groissböck, Ježibabu německá mezzosopranistka Janina Baechle a Cizí kněžnu slovinská pěvkyně Monika Bohinec.

  1. 1
  2. 2

Související články


Napsat komentář