Týden s hudbou (45)

Co přinese tento týden 
Klenoty Smetanovy klavírní tvorby přednese přední česká klavíristka Jitka Čechová v pondělí 10. března ve Dvořákově síni Rudolfina. Během večera zazní například Macbeth a čarodějnice – skica ke scéně ze Shakespeara, Allegro comodo op. 2 č. 4, Moderato (Chanson) op. 2 č. 2,  nebo České tance – druhá řada – výběr a klavírní cyklus Sny. Koncert pořádá Český spolek pro komorní hudbu při České filharmonii.

Jedním z vrcholů komorní řady sedmdesáté deváté sezony Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK bude v kostele sv. Šimona a Judy koncert izraelského tria v čele s klarinetistkou Sharon Kam.Uznávaná umělkyně v Praze poprvé představí 11. března svého bratra, violistu Ori Kama, a také klavíristu Matana Porata. Jde o stálou sestavu, která má v této sezoně řadu koncertů. Zazní Mozartovo Kegelstattské trio, čtyři kusy pro klarinet, violu a klavír Roberta Schumanna nazvané v překladu Pohádková vyprávění, s nimi související Pocta Robertu Schumannovi od současného skladatele György Kurtága a Osm kusů pro klarinet, violu a klavír od pozdně romantického německého autora Maxe Brucha.

Výrazný rukopis hlavního hostujícho dirigenta Manfreda Honecka ponese večer České filharmonie s programem sestaveným převážně z duchovní hudby. Jako sólistka středečního koncertu, který se v Rudolfinu opakuje ještě ve čtvrtek a v pátek, se představí sopranistka Christiane Karg, držitelka prestižního hudebního ocenění ECHO Klassik. V několika skladbách vystoupí pod vedením Petra Fialy také Český filharmonický sbor Brno.

V sobotu zavítá do Dvořákovy síně Rudolfina přední světový klavírista Barry Douglas. Koncert se bude pořádat v rámci cyklu FOK Světová klavírní tvorba. Douglas přednese romantickou tvorbu Johannesa Brahmse a Franze Schuberta.

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Praha
Osobnost týdne
Klavíristka Hélène Grimaud se narodila se v roce 1969 ve francouzském Aix-en-Provence. Ve třinácti letech byla přijata na Pařížskou konzervatoř a o pouhé tři roky později získala třetí místo v klavírní interpretační soutěži. Ve studiu pokračovala u György Sándora a Leona Fleishera až do roku 1987, kdy úspěšně debutovala na recitálu v Tokiu. Ve stejném roce na pozvání proslulého dirigenta Daniela Barenboima vystoupila s Orchestre de Paris. Tak zahájila svou úspěšnou profesionální kariéru. Její nahrávky si vysloužily uznání kritiky a získaly celou řadu ocenění, včetně titulu Nahrávky roku z Cannes a prestižních cen například Diapason d’Or nebo Echo Awards.Kalendář Grimaud v loňském roce zahrnoval vystoupení po celé Evropě, Americe i v Číně a Asii.  Významné místo v jejím loňském repertoáru patřilo dílům Johannese Brahmse. Loni v září společnost Deutsche Grammophon, s níž má podepsanou exkluzivní smlouvu, vydala její album s Brahmsovými klavírními koncerty. Právě to také na současném turné po Evropě a Americe propaguje. Grimaud se věnuje také komorní hudbě, pravidelně vystupuje na nejvýznamnějších festivalech a koncertech po boku význačných umělců, jako jsou Sol Gabetta, Thomas Quasthoff, Rolando Villazón, Jan Vogler, Truls Mørk, Clemens Hagen a bratři Capuçonovi. Nahrávka Grimbaud s violoncellistkou Sol Gabettou získala cenu Echo (2013) za nejlepší komorní nahrávku roku a byla nominována na Grammy 2014 v kategorii komorní hudba a malý soubor.

Čtyřiačtyřicetiletá virtuoska měla v roce 2007 hrát na někdejším festivalu Pražský podzim, předtím v Praze již vystoupila třikrát. Před generální zkouškou měla výhrady k intonaci koncertního křídla, ale vedení festivalu jí údajně nechtělo vyhovět. Koncert byl pak těsně před začátkem zrušen. Mezinárodní skandál uspíšil konec festivalu. Loni sešlo z neznámých důvodů i z plánovaného koncertu pro Dvořákovu Prahu. Českou filharmonii si oblíbila již na loňském turné po Velké Británii. Jak řekla, byla nadšena profesionalitou a lidským přístupem orchestru. Vřelé vztahy má i s šéfdirigentem Jiřím Bělohlávkem.

Všechny tři koncerty Grimaud s českými filharmoniky, které se od 5. do 7. března pořádaly ve Dvořákově síni Rudolfina, sklidily velký úspěch, včetně abonentní zkoušky. Z Brahmsovy tvorby přednesla Klavírní koncert č. 1. Přídavkem a v ovacích vstoje přednesla Posthumní etudu č. 1 od Frédérica Chopina. Vystoupení slavné virtuosky francouzského původu zlákalo mnoho fanoušků klasiky i některé osobnosti české kulturní scény. V první části koncertu zazněl Hindemithův Koncert pro dechové nástroje, harfu a orchestr a Schubertova Symfonie zvaná Nedokončená.

Koncert Mnichovských symfoniků, kteří působí na hudební scéně už od roku 1945, zahájil 2. března v Plzni třicátý čtvrtý ročník festivalu Smetanovské dny. Hudebníci se představili pod taktovkou charismatického dirigenta Charlese Olivieri-Munroea. Vzdali hold největším představitelům české romantické hudby – Bedřichu Smetanovi a Antonínu Dvořákovi. Na programu bylo také dílo Ludwiga van Beethovena. Skvělému provedení přihlíželo kromě českého publika i několik desítek návštěvníků z Německa.

Pražské Rudolfinum ožilo 2. března netradičním karnevalem, který Česká filharmonie pořádala pro tři stovky rodičů a tři stovky dětí. Navštěvovali tvořivé hudební dílny a také interaktivní pohádkový koncert českých filharmoniků s šéfdirigentem Jiřím Bělohlávkem. Aktivity na osmi tematických dílničkách nabízely tancování, malování, vyrábění hudebních nástrojů i zpívání.

V doprovodu Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK poprvé zazpívala 5. a 6. března v Obecním domě v Praze irská sopranistka Ailish Tynan. S hlavním hostujícím dirigentem Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK Nizozemcem Jacem van Steenem přednesla technicky náročné Mozartovy árie Ah, lo previdi a Bella mia fiamma, addio a ve druhé polovině koncertu se objevila ve finální větě čtvrtá Symfonie Gustava Mahlera. Zazněla také předehra k Weberově opeře Oberon.Česká pobočka Mezinárodní federace hudebního průmyslu ve spolupráci s Ochranným svazem autorským spustila na začátku března vzdělávací projekt s názvem Buď toho součástí. Podporuj muziku!. Projekt je určen pro žáky druhého stupně základních škol a je zaměřen na vzdělávání v oblasti autorských práv na internetu. S iniciativou souvisí vznik stejnojmenného dokumentu, jehož režisérem je hudebník Jonáš Lipo Červinka a v němž mimo jiné účinkují Ewa Farna a Ben Cristovao. Ten bude prezentován pedagogům a mládeži jako pomůcka pro výuku v hodinách občanské nauky či hudební výchovy. Tvůrci plánují také besedy žáků o autorských právech a o hodnotě hudby s některým z umělců ve vybraných školách, které o debatu projeví zájem.

Český trh s hudbou předloni klesl o šest procent na 280,9 milionu korun. Tržby z prodeje fyzických nosičů, které tvoří méně než třetinu této částky, se snížily v celé ČR o šestnáct procent, ovšem digitální prodej vzrostl o šedesát procent. Ve světě je digitální prodej hudby progresivnější.

V sobotu se v Rudolfinu pořádal Koncert pro 3792 dva terezínských hvězd. Připomněl sedmdesáté výročí největší hromadné vraždy československých občanů během druhé světové války v nacistickém koncentračním táboře v Osvětimi, kde bylo z 8. na 9. března 1944 zavražděno tři tisíce sedm set devadesát dva terezínských vězňů. Pražský filharmonický sbor přednesl skladby zavražděných židovských skladatelů z Terezína. Koncert, který byl součástí Mezinárodního festivalu česko-německo-židovské kultury Devět bran, nabídl skladby Pavla Haase, Hanse Krásy či Viktora Ullmanna doplněná Williamsovým Schindlerovým seznamem. Zazněly i skladby, jež podle svědectví zpívali terezínští vězni před smrtí jako projev vzdoru – československá hymna a Hatikva, hymna Izraele. Sólo v Klavírním koncertu Viktora Ullmanna nastudoval Martin Kasík. Symfonický orchestr Českého rozhlasu vedl Libor Pešek. Vystoupil také houslista Pavel Šporcl, Dismanův rozhlasový dětský soubor a Dětský pěvecký sbor Českého rozhlasu. Na památku nevinných obětí na závěr koncertu diváci symbolicky zamávali rozsvícenými umělými svíčkami, které nalezli na sedadlech.

Tragickou událost připomněli i jiní pořadatelé, například v rámci happeningu Pamatuj! zazpívaly vokální sbory po celé České republice. Tryzna k výročí popravy tří tisíc sedmi set devadesáti dvou židovských mužů, žen a dětí z českého rodinného tábora v Osvětimi-Březince proběhla v neděli v pražské Pinkasově synagoze.

Jak pořadatelé tento týden oznámili, narozeninový koncert hudebního tělesa Epoque Quartet, které oslaví 22. dubna v pražském Divadle Hybernia patnáct let svého působení na hudební scéně, nabídne hosty růžných žánrů. V průběhu večera se na podiu vystřídají Dan Bárta, Matěj Ruppert, Ondřej Brousek, Robert Balzar, Tonya Graves, ale i zástupci klasické hudby Radek Baborák, Irvin Venyš či soubor Clarinet Factory. Speciálním hostem bude Petr Čtvrtníček, jenž přispěje charakteru večera i po stránce režijní. Z koncertu pravděpodobně vznikne nahrávka, která vyjde v podobě CD. Epoque Quartet vzniklo v roce 1999.

V neděli 9. března byl v atriu Národní technické knihovny v Praze slavnostně odhalen klavír Petrof. Pořídila ho Městská část Praha 6 právě pro koncerty v atriu knihovny, které se během uplynulých tří let staly velmi oblíbené a navštěvované.

Ve Velkém sále Novoměstské radnice začal 4. března druhý ročník cyklu Romantický novoměstský klavír, tentokrát s podtitulem Vídeň sladká a bolestná. Nevšední cyklus komorních koncertů uvádí Ivo Kahánek i v letošním roce. Koncertní řada se pořádá ve spolupráci s Pražskými klarinetovými dny. Ve skladbách Schuberta, Kalabise, Brahmse a Mozarta se představil klarinetista Irvin Venyš, černohorský klavírista Boris Kraljević, klavírista Ivo Kahánek a violistka Markéta Sádecká.

Regiony
Trio amerického pianisty a skladatele Brada Mehldaua zahájilo ve čtvrtek v Janáčkově divadle třináctý ročník brněnského JazzFestu. Zazněly například melodie z nahrávek Ode a Where Do You Start. Plně soustředěného Mehldaua doprovázeli jeho dlouholetí spoluhráči – kontrabasista Larry Grenadier a bubeník Jeff Ballard. Hlediště bylo při čtvrtečním koncertu až na pár míst zaplněné, posluchači si potleskem vstoje vyžádali dva přídavky. Velký zájem je také o další festivalová vystoupení rozprostřená od března do května. Jazzové fanoušky láká zejména zpěvák Gregory Porter a libanonský trumpetista Ibrahim Maalouf.

Filharmonie Brno spojila síly s nejznámější kapelou českého undergroundu The Plastic People of the Universe. Společně muzikanti s dirigentem Marko Ivanovićem nazkoušeli písně z alba Co znamená vésti koně. The Plastic People of the Universe již před dvěma lety spolupracovali s Komorní filharmonií Pardubice při uvedení Pašijových her velikonočních, také tehdy byl dirigentem Ivanović. Poslední program zazní tento týden 11. března v Praze v Divadle Archa. Další reprízy se neplánují, což dává události punc výjimečnosti.Pneumatické varhany v kostele svaté Markéty v Jaroměřicích nad Rokytnou procházejí po čtyřech desítkách let provozu kvůli špatnému technickému stavu zásadní opravou. Práce jsou rozděleny do etap. Na opravu významně přispěla jaroměřická radnice, lidé se na ni skládají při pravidelných sbírkách. Dotacemi pomáhají místní podnikatelé i větší firmy, chrámový sbor uspořádal benefiční koncert, při němž se podařilo vybrat téměř patnáct tisíc korun. Náklady na opravu varhan jsou vyčísleny na 2,7 milionu korun, zatím se podařilo shromáždit kolem půl milionu korun.

O novinku letošního ročníku operního festivalu Smetanova Litomyšl, takzvané víkendové balíčky, je zatím značný zájem. Cenově zvýhodněných sad vstupenek, které jsou na tři večerní pořady jednoho víkendu a vždy na stejné místo v hledišti, se za dva dny prodalo asi sto padesát a první víkend je už vyprodaný. Balíčky by měly návštěvníky přilákat do města na páteční večer až neděli. Festival se koná od 13. června do 6. července a balíčky jsou připraveny na čtyři víkendy. Podle programu a sektoru se jejich cena pohybuje mezi 1170 až 2530 korunami. Prodávat se budou ještě v úterý, od středy 5. března začíná standardní předprodej. Letos bude k dispozici dvacet sedm tisíc vstupenek, o sedm tisíc víc než loni.

Ze zahraničí
Japonec Mamoru Samuragochi, který o sobě tvrdil, že komponuje vážnou hudbu, ačkoli neslyší, se omluvil na tiskové konferenci. Přiznal, že lékařské testy prokázaly, že není hluchý, a hluboce se poklonil přítomným na znamení lítosti. Samuragochi, který si svým původním příběhem vysloužil přezdívku japonský Beethoven, se objevil na veřejnosti poprvé od té doby, co vznikly pochyby o jeho verzi událostí. „Všem jsem udělal svou lží problémy. I těm, kdo si koupili mé nahrávky a chodili na mé koncerty,“ řekl padesátiletý hudebník. V prohlášení, které bylo rozdáno přítomným novinářům, se uvádí, že padesátiletý muž má sice poškozený sluch, avšak nelze hovořit o hluchotě.

Se světoznámým flamenkovým kytaristou Pacem de Lucíou se 1. března v rodném městě Algeciras přišly rozloučit stovky lidí. Španělský hudebník, který několikrát vystupoval také v České republice, zemřel v úterý na srdeční infarkt během dovolené na pobřeží Mexického zálivu. Bylo mu šedesát šest let. Slavnému hudebníkovi vzdala během páteční smuteční ceremonie v Madridu hold řada osobností, mezi nimi i následník španělského trůnu princ Felipe.

Výročí
Sedmdesáté narozeniny oslavil 8. března španělský kytarový virtuos Pepe Romero, který byl spoluzakladatelem slavného kytarového kvarteta Los Romeros.

Před dvaceti pěti lety zemřel 7. března jazzový hudebník Karel Velebný. Všestranný umělec skládal hudbu, hrál divadlo, psal a v neposlední řadě stál u zrodu fenoménu jménem Jára Cimrman.

Před dvě stě šedesáti lety, 6. března 1754, se narodila významná operní pěvkyně Josefína Dušková.

Před sedmdesáti lety se 6. března narodil violista a pedagog Jan Motlík, který zemřel v květnu 2005.

Novozélandská sopranistka Kiri Te Kanawa oslavila 6. března sedmdesáté narozeniny.
Foto archiv, Anke Sundermeier, Filharmonie Brno, Naoya Ikegami

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat